Ga naar inhoud

Updates Stripspeciaalzaak.be


Gast Kontiki

Recommended Posts

4 minutes ago, Kobus said:

In diezelfde monografie staat ook hoe Van Hamme en Rosinski samenwerkte en opvallend dat Van Hamme ook openlijk kritiek uit op de werkwijze en tekenwerk van Rosinski.
 

Dat klopt inderdaad! De voorbeelden kwamen volgens mij wel uit de eerste 3 of 4 albums, toen Rosinski nog een beginnende striptekenaar was.


Ik denk dat hij dergelijke kritieken vandaag de dag niet meer zou slikken ;-)

Link naar reactie

Mag ik een advies geven Esteban.
Hou het bij de eerste twintig, misschien de eerste 29 delen op scenario van Van Hamme en besteed je energie, lol en je centjes aan een andere betere strip.
Er is nog genoeg moois en nieuws dat echt de moeite waard is.
Daaraan beleef je meer plezier dan een nieuw deeltje van Thorgal lezen.

Link naar reactie
14 hours ago, Kontiki said:

Van Hamme is op een leeftijd gekomen dat hij niet langer op de toppen van zijn tenen moet lopen. Hij heeft nog wel anderen bekritiseerd. Het begon zo'n beetje met zijn monografie waarin hij puntjes op de i zette, soms van lang geleden feiten. Hier heb ik een en ander verwerkt: http://www.stripspeciaalzaak.be/Weetje-vd-Week/Weetje-vd-Week-176-200.htm#Weetje195

interessant!! Ik had dit inderdaad al eens op de site gezien maar ik kan me niet herinneren alles te hebben gelezen vreemd genoeg.

 

Ik heb groot respect voor Van Hamme- een geweldige schrijver die het heeft aangedurfd om een succesvolle zakelijke carriere te switchen voor zijn droom- het fulltime schrijverschap (met name van strips!) 
Ik zou dat zelf never ever hebben gedurfd- ook al zou ik zulke goede verhalen schrijven (naar de mening van anderen he ;-)

Link naar reactie

Van Hamme is een van de grootste scenaristen van de moderne strips.


De grote drie waren natuurlijk:
Goscinny - Greg - Charlier.

Van Hamme is de grootste van de daaropvolgende generatie

Misschien zijn de grote drie van die generatie wel:
Van Hamme - Desberg - Dufaux
?

Link naar reactie
1 minute ago, Kobus said:

Van Hamme is een van de grootste scenaristen van de moderne strips.


De grote drie waren natuurlijk:
Goscinny - Greg - Charlier.

Van Hamme is de grootste van de daaropvolgende generatie

Misschien zijn de grote drie van die generatie wel:
Van Hamme - Desberg - Dufaux
?

Ik heb dan nog liever Dorison dan Desberg. Van die laatste heb ik nog nooit iets goeds gelezen (Schorpioen bijvoorbeeld koop ik eigenlijk bijna enkel voor het tekenwerk). Dufaux vind ik ook niet best... eigenlijk alleen Murena kan ik pruimen... 

 

Er is een groot gebrek aan goede scenaristen zoals Goscinny en Van Hamme.. ontzettend jammer.. Ik wou dat ik zelf goede verhalen zou kunnen verzinnen. Naast mijn werk zou ik dan best auteur voor strips willen zijn. Lijkt me erg tof! 

Link naar reactie

Ik ben het eens met Kobus zolang 'grootsheid' ook valt te vertalen als verkoop en bereik. Zoiets speelt absoluut mee.

 

Dorison en Zidrou komen daarna, maar zij hebben nog wel enkele decennia voor de boeg om blijvend mee te tellen. Ik zie dat bijvoorbeeld minder gebeuren met een Yves Sente, hoewel de verkoop van zijn albums (Thorgal, XIII, Blake en Mortimer) die van anderen ver voor is.

Link naar reactie

Zidrou is echt de Van Hamme/Greg/Goscinny van nu.

Bijna alles wat ik van hem lees, herlees ik zeker nog een paar keer.
 

Er is zeker gemis aan goede scenaristen en scenario's. In Vlaanderen is Legendre misschien de enige echte goede scenarist en in Nederland is er na Martin Lodewijk en Patty Klein (toch beide van een vorige generatie) eigenlijk niemand. Er worden wat pogingen gedaan... maar verder dan 'leuk geprobeerd' is het eigenlijk niet echt. Hoewel ik als complete stripmakers wel weer erg fraai werk en leuke boeken voorbij zie komen.

Link naar reactie
20 minutes ago, Kontiki said:

Ik ben het eens met Kobus zolang 'grootsheid' ook valt te vertalen als verkoop en bereik. Zoiets speelt absoluut mee.

 

Dorison en Zidrou komen daarna, maar zij hebben nog wel enkele decennia voor de boeg om blijvend mee te tellen. Ik zie dat bijvoorbeeld minder gebeuren met een Yves Sente, hoewel de verkoop van zijn albums (Thorgal, XIII, Blake en Mortimer) die van anderen ver voor is.

Hehe- ik was Sente al helemaal vergeten ;-)

 

Van hem heb ik grootse verwachtingen van de samenwerking met Cuzor. En ook het laatste B&M deel vond ik prima. Misschien doet hij inmiddels hard zijn best boven zijn eigen middelmatigheid uit te komen (helaas te laat voor Thorgal en XIII) 

Link naar reactie
10 minutes ago, Kobus said:

Zidrou is echt de Van Hamme/Greg/Goscinny van nu.

Bijna alles wat ik van hem lees, herlees ik zeker nog een paar keer.
 

Er is zeker gemis aan goede scenaristen en scenario's. In Vlaanderen is Legendre misschien de enige echte goede scenarist en in Nederland is er na Martin Lodewijk en Patty Klein (toch beide van een vorige generatie) eigenlijk niemand. Er worden wat pogingen gedaan... maar verder dan 'leuk geprobeerd' is het eigenlijk niet echt. Hoewel ik als complete stripmakers wel weer erg fraai werk en leuke boeken voorbij zie komen.

Van Zidrou heb ik Folies Bergère gelezen. Dat vond ik zo vreselijk (na alle lofuitingen verwachtte ik een Loopgravenoorlog II, het heeft me ook geleerd lofuitingen niet zonder meer voor waar aan te nemen ;-)  dat ik sindsdien niets meer van hem heb gekocht..

 

Hij mag dit jaar in de herkansing met zijn samenwerking met Bosschaert - die ga ik zeker kopen! 

Link naar reactie
1 uur terug, Kontiki zei:

De Adoptie, Lydie, Michel, Mooie Zomers, De Nar, Shi, een veelvoud aan stijlen en genres.

Begin met Mooie zomers, dat is een goedkope softcover en zal ook als "feel-good-strip"het breedste publiek aanspreken. 

 

Eigenlijk zijn er de laatste jaren weinig succesvolle nieuwe stripreeksen ontwikkeld door de scenaristen: 

Zidrou: Mooie zomers 

Lupano: Krasse knarren 

Dorison: Undertaker

Arleston: Ekho

Link naar reactie
8 uren geleden, Kobus zei:

Van Hamme is een van de grootste scenaristen van de moderne strips.

Vorige week las ik eindelijk eens Epoxy. Prachtig getekend, maar het scenario is brol. En ik bedacht me dat ik eigenlijk nooit na het lezen van een Van Hamme-strip het gevoel heb gehad dat ik de rest van de reeks ook wou lezen (met uitzondering dan van zijn eerste Blake & Mortimer-album). Ik weet niet waarom. Misschien omdat het allemaal zo vreselijk humorloos is?

Het oeuvre van Van Hamme is dus grotendeels aan mij voorbij gegaan.

Link naar reactie
14 uren geleden, Kristof Berte zei:

Iemand die voor mij haast op dezelfde hoogte staat als Zidrou (en zéker hoger dan Dorison, Desberg en Sente) is Wilfrid Lupano. Persoonlijke smaak natuurlijk, maar die scenario's bulken van de clevere, originele ideeën en lezen altijd vlot weg.

Yep!

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
18 uren geleden, sanderg zei:

Van Zidrou heb ik Folies Bergère gelezen. Dat vond ik zo vreselijk (na alle lofuitingen verwachtte ik een Loopgravenoorlog II, het heeft me ook geleerd lofuitingen niet zonder meer voor waar aan te nemen ;-)  dat ik sindsdien niets meer van hem heb gekocht..

 

Hij mag dit jaar in de herkansing met zijn samenwerking met Bosschaert - die ga ik zeker kopen! 

Folies Bergère is een slechte strip, altijd al gevonden.

Probeer Verhalenverteller eens van Zidrou.

Link naar reactie
2 uren geleden, Theoak zei:

Van Hamme is absoluut 1 van de meest succesvolle auteurs als je succes aan oplages afmeet. Dat is overigens wel het meest zuivere criterium.

Maar ik vind weinig van zijn albums echt tot de verbeelding spreken. Hij weet als geen ander wat de massa wil.

 

Eigenlijk is zijn beste reeks De meesters van de gerst. Ook de enige reeks waar hij op tijd mee gestopt is.

Al kan je aan zowel Thorgal (deel 22) , XIII (deel 13) als Largo Winch (deel 10) zelf een mooi einde breien.

Link naar reactie
2 uren geleden, Koen zei:

Folies Bergère is een zeer goede strip.

 

Zidrou slaagt er wonderwel in een flinke dosis poëzie te injecteren in deze genadeloze strip over de gruwel die oorlog is. Porcels tekenwerk, is zeer sterk. Een belangrijke maar ook meeslepende strip. 

 

Zie ook de recensie van De Stripspeciaalzaak : http://www.stripspeciaalzaak.be/2014_Besprekingen/FoliesBergere.htm

2 ( http://www.stripspeciaalzaak.be/PHP/besprekingen/index.php?module=album&id=3030 ) 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie
5 minuten geleden, sanderg zei:

Precies de recensies waarop ik me ten onrechte op heb blind gestaard ;-) Ik vond en vind het helemaal niks...ook het tekenwerk beviel me niet

De recensent zegt trouwens zelf in de laatste alinea dat dit niet iedereen spek voor zijn bek is. 

 

Porcel is een zwaar onderschatte tekenaar. Wat hij tekent is niet echt mooi maar hij kent wel zijn stiel. Kadrering, bladschikking, ritme,...  Zijn De Nar vind ik de max. 

 

PS Gisteren een nieuwe strip gelezen die echt geschreven is zodanig dat hij iedereen zal bevallen. Het was een leuke ontspannende strip waar massa's mensen voor gaan vallen. Maar voor mij was het teveel Celine Dion en te weinig Sonic Youth. 

 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie
2 uren geleden, Kobus zei:

Avontuur zonder helden.
Misschien is dat wel het beste wat Van Hamme heeft geschreven.


Strips als XIII, Largo Winch, Thorgal enzo formule strips met dezelfde opbouw.
Maar het waren wel heerlijke verhalen om even een half uurtje te lezen.

 

 

Toch zeer streng hoor. De eerste Thorgals, de eerste XIII's .... Ik zie van dat niveau heel zelden nog maar nieuwe strips verschijnen. En Thorgal las ik 2 jaar geleden nog maar helemaal opnieuw (voor).

Link naar reactie
4 minutes ago, Tweetie said:

Qua entertainment value zie ik in West-Europa zelden  strips die van het van Hamme niveau zijn. 

Volledig mee eens

 

Xiii tm deel 6 is uitzonderlijk goed

 

Thorgal tm deel 16 idem

De schaduwen voorbij is en blijft voor mij de beste strip ooit..

 

Avontuur zonder helden was ook fantastisch

 

Van hetzelfde hoge niveau vind ik eigenlijk alleen op zoek naar Peter pan van Cosey

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...