Ga naar inhoud

Updates Stripspeciaalzaak.be


Gast Kontiki

Recommended Posts

De voorbije tijd moest alles wijken voor een langdurig werk dat ik vannacht min of meer heb afgerond. De weekendupdates zullen vannacht online staan. Ik ben er inmiddels mee begonnen met ineens previews van woensdag te verschijnen strips, al een pak prijzen voor onze jaarlijkse topwedstrijd (die ik weliswaar met mondjesmaat online zal plaatsen) en redelijk wat besprekingen van albums die nog in december verschenen. Aan stripnieuws ook geen gebrek, maar dat ga ik vandaag niet allemaal kunnen verwerken. Nu was het zelfs goed dat een en ander kon rijpen, want er is voor een bepaald feit al verandering gekomen.

Link naar reactie
18 minuten geleden, Kontiki zei:

De voorbije tijd moest alles wijken voor een langdurig werk dat ik vannacht min of meer heb afgerond. De weekendupdates zullen vannacht online staan. Ik ben er inmiddels mee begonnen met ineens previews van woensdag te verschijnen strips, al een pak prijzen voor onze jaarlijkse topwedstrijd (die ik weliswaar met mondjesmaat online zal plaatsen) en redelijk wat besprekingen van albums die nog in december verschenen. Aan stripnieuws ook geen gebrek, maar dat ga ik vandaag niet allemaal kunnen verwerken. Nu was het zelfs goed dat een en ander kon rijpen, want er is voor een bepaald feit al verandering gekomen.

Ik ben blij dat er weer een update komt vandaag. Ik kijk daar echt altijd naar uit! Ik denk dat ik voor veel meer repers spreek als ik zeg dat ik erg dankbaar ben met je site!

Link naar reactie

Zonder te vervallen in algemene retoriek is de functie van Stripspeciaalzaak van Kontiki en medewerkers

een informatiebron om te koesteren.

De previews zijn ook een welkome aanvulling, en helpen mij in keuzes maken tot koop of laten bezinken.

Het bewieroken van Kontiki en medewerkers oogt misschien wat ongemakkelijk voor een enkele reper, maar zijn vast en zeker welgemeend.

Hierbij nogmaals : BEDANKT KONTIKI !!!!! EN MEDEWERKERS.

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Het oogt ook wat ongemakkelijk voor mij, maar de medewerkers mogen daarbij zeker niet uit het oog worden verloren. Ik doe dit niet alleen. Dit jaar krijg ik ook nog wat extra versterking voor de besprekingen. Vorig jaar hebben we 443 besprekingen gepubliceerd en ik heb dan nog het gevoel dat we een en ander aan ons voorbij laten gaan.

Link naar reactie
3 hours ago, Kontiki said:

Het oogt ook wat ongemakkelijk voor mij, maar de medewerkers mogen daarbij zeker niet uit het oog worden verloren. Ik doe dit niet alleen. Dit jaar krijg ik ook nog wat extra versterking voor de besprekingen. Vorig jaar hebben we 443 besprekingen gepubliceerd en ik heb dan nog het gevoel dat we een en ander aan ons voorbij laten gaan.

Meer compleet dan wat jullie nu al doen kan volgens mij niet

 

Alle lof en respect voor jullie harde werken!

Link naar reactie

Het was weer interessante info!

 

Met Thorgal zouden ze beter kunnen stoppen (mijns inziens) Het verhaal en hoe het tot stand komt is nu echt een soap en niet meer interessant. Het gaat alle kanten op en alles wordt er bij gehaald en gebruikt; mythologie, SF, sprookjes, fantasie. Dit kan je toch als liefhebber niet meer verteren? Tuurlijk, Rosinski is een goede artiest en er hebben goede schrijvers aan gewerkt, maar het is een keertje klaar lijkt me. Dat zal wel niet gebeuren, omdat Surzhenko straks wellicht de hoofdserie mag overnemen.....

 

Maar ik keek het meeste op van dit nieuws:

Bij uitgeverij Microbe straks maar 99 integrale albums van Sarah ?!  Zouden er dan niet meer liefhebbers zijn? Hoe komen ze aan dit aantal? Is dit op basis van wat de winkeliers opgeven als bestelling? En is dit dan wel rendabel voor ze?

Link naar reactie

Die integrale wordt eigenlijk in eerste instantie gemaakt voor FACTS waar Stefano Raffaele op uitnodiging van Microbe komt signeren. De restvoorraad is voor de winkeliers. Het hoeft niet gezegd dat het aantal bestellingen ontoereikend zal zijn.

Link naar reactie
1 hour ago, Mr.EGO said:

Het was weer interessante info!

 

Met Thorgal zouden ze beter kunnen stoppen (mijns inziens) Het verhaal en hoe het tot stand komt is nu echt een soap en niet meer interessant. Het gaat alle kanten op en alles wordt er bij gehaald en gebruikt; mythologie, SF, sprookjes, fantasie. Dit kan je toch als liefhebber niet meer verteren? Tuurlijk, Rosinski is een goede artiest en er hebben goede schrijvers aan gewerkt, maar het is een keertje klaar lijkt me. Dat zal wel niet gebeuren, omdat Surzhenko straks wellicht de hoofdserie mag overnemen.....

 

 

Met pijn in het hart moet ik je gelijk geven... maar ja.. financiële belangen enzo..

 

Zelf blijf ik de oude verhalen koesteren.. de nieuwste delen vergeet ik liever

Link naar reactie

Nee, het was mooi geweest als Thorgal gewoon was gestopt toen Van Hamme er mee op hield.
Maar zoals dat gaat, het gaat om geld bij de uitgever en Thorgal is net als bij veel andere stripreeksen een ware melkkoe. 
Het is jammer, ik ben ook de hele draad kwijt van het verhaal en het laatste album vind ik helemaal niets.
Zo lang wij (het publiek) de boeken blijven kopen blijft het bestaan. Thorgal is nu niet meer dan een paar mooie plaatjes achter elkaar. Van een boeiend verhaal kan ik de serie en al die spin-offs niet meer betrappen.

Deze reactie van Yann zegt alles, trouwens:

Sinsdien staat werkplezier voorop en wil hij een strip die niet in de smaak valt sneller opdoeken en het liefst werken met aangename tekenaars en aangename uitgevers. Hij erkent dat het een moeilijke periode is om strip te maken in een markt waarin de taart weliswaar groter is, maar de individuele porties kleiner door de overproductie en een veelvoud aan uitgeverijen. In dat alles is een stripmaker volgens Yann een "sluitpost", een kostenpost met lage prioriteit die voor de overige kostenposten moet opdraaien om een begroting sluitend te maken.

Link naar reactie
17 minuten geleden, Kobus zei:

Nee, het was mooi geweest als Thorgal gewoon was gestopt toen Van Hamme er mee op hield.
Maar zoals dat gaat, het gaat om geld bij de uitgever en Thorgal is net als bij veel andere stripreeksen een ware melkkoe.

Je vergeet dat Rosinski zelf door wilde gaan. Hij heeft toch het recht om met z'n eigen door te gaan als z'n scenarist er mee op wil houden?  

Link naar reactie
4 uren geleden, Mr.EGO zei:

Maar ik keek het meeste op van dit nieuws:

Bij uitgeverij Microbe straks maar 99 integrale albums van Sarah ?!  Zouden er dan niet meer liefhebbers zijn? Hoe komen ze aan dit aantal? Is dit op basis van wat de winkeliers opgeven als bestelling? En is dit dan wel rendabel voor ze?

Zo bekend is die strip niet niet en hetzelfde geldt voor de makers. Waarschijnlijk is een heel lage oplage voldoende voor de mensen die er in geinteresseerd zijn. 

Ik snap alleen niet dat een iets met een oplage van 99 voor een uitgever voldoende kan zijn om de kosten te dekken, maar ze zullen het wel uitgerekend hebben. 

Link naar reactie
Op ‎14‎/‎01‎/‎2018 om 09:06, sanderg zei:

Geweldige update! Hartelijk dank! 

 

Ik ben ontzettend benieuwd naar de toekomst van Thorgal.. de beslommeringen eromheen zijn bijkans nog spannender geworden dan de reeks zelf 😁

ik bekijk dit eerder met een gevoel van "pfffft". Ze hadden er beter nooit aan begonnen met al die zijsprongen e.d. Eerst ging Jolan de reeks overnemen, en dan weer niet. Dan die zijreeksen die eerst op zichzelf gingen staan, en dan ook weer niet.

Link naar reactie

Ontzettend blij dat het derde deel van Sarah zal verschijnen. Nu te hopen dat het geen afknapper gaat worden, maar ik probeer om geen (Franse) recensies te lezen, kwestie om zelf uit te maken wat ik er van ga vinden.

 

Is die parallel iets? Covers zien er op zijn minst interessant uit

Link naar reactie

Is Thorgal dan écht zo'n ongelooflijke soep geworden?  Ik krijg haast schrik om het terug op te nemen, ooit.  Wat ik sowieso van plan ben, daar niet van.  Maar de teleurstelling overheerst hier enorm, zo blijkt.  Het doet een beetje pijn aan mijn striphart om het te lezen, dat wel.  Toch één van de reeksen waarvan de eerste (iets minder dan) 20 albums mijn nauw aan het hart liggen, mooie jeugdherinneringen ook.  De rest heb ik (nog) niet.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Thorgal is sindsdien in de verhalen zelf ook wel een speelbal geworden, is het niet door de auteurs dan wel door de omstandigheden waar hij vaak geen vat meer op heeft. Zo komt het ook al snel stuurloos over.

Link naar reactie

Het ìs een soep geworden...

 

De hoofdreeks is de waw-factor al een hele tijd kwijt en kabbelt maar verder, blijkbaar redelijk doelloos. De nevenreeksen begonnen nog redelijke veelbelovend, maar ontaardden al snel in een nodeloos ingewikkelde plot die alle kanten op hinkt.

Ik koop alles nog op automatische piloot, maar ik weet al lang niet meer waarom.

 

XIII is in hetzelfde bedje ziek, maar bij XIII Mystery heb ik wel een aantal mooie zijsprongen kunnen zien...

 

@esteban² Hou het bij die eerste 20 delen. Als je een vakantielief na 15 jaar terugziet, kan dat soms ook dik tegenvallen... :e012:

Link naar reactie
16 minutes ago, Mario said:

Het ìs een soep geworden...

 

@esteban² Hou het bij die eerste 20 delen. Als je een vakantielief na 15 jaar terugziet, kan dat soms ook dik tegenvallen... :e012:

Erg goed advies inderdaad ;-) ik wou dat ik t zelf had opgevolgd.. al vind ik de overige delen van Van Hamme ook nog wel redelijk de moeite waard hoor. Album "De Barbaar" bijvoorbeeld vind ik prima! Ook Arachnea en Kriss van Valnor vond ik zeker vermakelijk

Link naar reactie

Ik heb soms de indruk uit interviews dat nu Van Hamme niet meer schrijft, er niemand is die genoeg tegenwicht aan Rosinski kan geven. Hij tekent enkel nog wat hij wil, ook al moet het scenario dan volledig aangepast worden, bemoeit zich met de dialogen en verhaallijnen,... Logisch dat hij zijn mening en input geeft, maar daarom moet je niet altijd luisteren naar wat hij te zeggen heeft. Ik denk dat Sente, en vooral Yann en Dorison snel hun conclusies getrokken hebben.

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Ik ben er vrij zeker van dat dat inderdaad het geval is. Maar neem daar ook nog de factor Piotr bij, zijn zoon die mee over de wensen van zijn vader waakt.

 

Hetzelfde gevoel heb ik ook bij Hermann. Ofwel laat hij zich omringen door jaknikkers die hem niet durven zeggen dat er wel degelijk iets schort aan zijn tekeningen en verhalen de laatste jaren. Maar ik heb al gehoord dat Hermann dergelijke kritiek niet duldt en in sommige gevallen dan gewoon voor een andere uitgever kiest. Daar staat die ene uitgever dan zonder de inkomsten die van een Hermann nog steeds verzekerd zijn waarop hij voortaan geen kritiek meer levert.

Link naar reactie

Ik heb inmiddels uit interviews (met name het al eens eerder door mij aangehaalde 'beruchte' interview waar (terecht overigens) kritiek werd gegeven op 'de blauwe ziekte') ook niet een heel positief beeld gekregen van Rosinski. Het lijkt mij niet bepaald een gemakkelijke man en tegen kritiek kan hij ook al niet goed.. (ik meen eens gelezen te hebben in een interview met Delaby dat hij niet, zoals Rosinski, enkel de positieve recensies wilde lezen van zijn werk :-)

Wel jammer hoor.. Ik ben en blijf een verstokte Thorgal fan (de Van Hamme delen) en als je ergens zo'n fan van bent dan is dat toch wel een beetje moeilijk te verteren..  Zeker omdat ik een groot bewonderaar ben van de artiest Rosinski (al is dat helaas ook aan sleet onderhavig, met name gezien de behoorlijk beroerde coverschilderingen van de laatste jaren...). Ik heb Rosinski nog nooit ontmoet maar ik heb die behoefte ook niet echt meer.. 

Maar goed- Veto kent m persoonlijk- wellicht dat hij wat tegengas kan geven..


Ik denk dat het hele verhaal rondom Thorgal momenteel te vergelijken is met de enorme stortvloed aan kritiek die over 'the last jedi' werd uitgestort door fans omdat Luke Skywalker niet meer de held was die ze kende uit hun vroegere (kinder)tijd (die kritiek is overigens wat mij betreft ook terecht maar dat terzijde ;-) 


De oude delen van Thorgal blijf ik herlezen- zo ontzettend goed is dat.. Ik vind zelf de Thorgal reeks tot en met +/- deel 20 beter dan Game of Thrones t/m het laatste seizoen (voor velen de beste tv-serie ooit). GoT begon ijzersterk maar boette ook ersntig aan kwaliteit in toen de boekenreeks 'op' was en de makers zelf verhaallijnen moeste bedenken..

Uiteindelijk een wijs besluit toch van Van Hamme om er zelf de handdoek bij in de ring te gooien na 29 delen. Hij zag de bui ook al hangen... In de Rosinski monografie geeft hij zelf al aan dat na ongeveer deel 16 hij zijn interesse voor de reeks begon te verliezen.   

 

 

Link naar reactie

In diezelfde monografie staat ook hoe Van Hamme en Rosinski samenwerkte en opvallend dat Van Hamme ook openlijk kritiek uit op de werkwijze en tekenwerk van Rosinski.

Rosinski is een goede tekenaar, maar van een goed verhaal heeft hij geen kaas gegeten. Het resultaat is dat Thorgal en ook vele andere stripreeksen (ik noem XIII, Jeremiah, Storm en zo zijn er nog wel een paar) een schim zijn uit het verleden.

Op een gegeven moment is het gewoon op. Wanneer durft iemand de hakbijl erin te zetten. Als het niets meer oplevert bij de uitgever of bij vader en zoon Rosinski?

Ik ben ook opgehouden met al die reeksen aanschaffen. Je herleest ze niet meer en het neemt onnodig veel kastruimte in.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...