Ga naar inhoud

Updates Stripspeciaalzaak.be


Gast Kontiki

Recommended Posts

Op 17-1-2018 om 13:38, Kontiki zei:

Ja en nee. De Franse oom Paul was indertijd eigenlijk een verwijzing naar Paul Dupuis, de broer van Charles Dupuis, de uitgever van Robbedoes. De stripversie van Paul Dupuis is zelfs hetzelfde uiterlijk. Voor de vertaling behield de vertaler liever die historische verwijzing in plaats van de verwijzing naar het personage uit het weekblad.

 

Op 17-1-2018 om 15:56, Kool Thing zei:

Dat kan wel kloppen maar gaat mi te ver. Oom Wim is bekender dan de fysieke Oom Paul. In dit interview (http://www.auracan.com/Interviews/398-interview-entretien-avec-yves-sente.html ) verwijst Sente toch niet naar Dupuis wel naar eigen familie en naar de strips van Oom Wim.

Ik begrijp de beslissing van de vertaler maar vind het niet de meeste logische beslissing. Zoals Kool Thing (en Peter Motte) ook zei, is het een keuze tussen "Kennen de lezers Oom Wim nog?" of "Weten de lezers hoe Paul Dupuis eruit zag?"

Ik begrijp echter best dat het vertalen van strips niet zo makkelijk is.

Link naar reactie
12 uren geleden, cartoonesk zei:

Ik begrijp de beslissing van de vertaler maar vind het niet de meeste logische beslissing. Zoals Kool Thing (en Peter Motte) ook zei, is het een keuze tussen "Kennen de lezers Oom Wim nog?" of "Weten de lezers hoe Paul Dupuis eruit zag?"

 

Ik heb nooit geweten dat Oom Wim gebaseerd was op Paul Dupuis en ik mag me toch ietsje beter geïnformeerd nomen dan de doorsnee lezer

Link naar reactie
14 uren geleden, marioboon zei:

Ik heb nooit geweten dat Oom Wim gebaseerd was op Paul Dupuis en ik mag me toch ietsje beter geïnformeerd nomen dan de doorsnee lezer

Ik wist het ook niet. 

 

Het enige lastige is dat je voor een vertaling naar "Oom Wim" ook de nodige stripkennis nodig hebt en voor "Oom Paul" alleen letterlijk moet kunnen vertalen. 

Link naar reactie
40 minuten geleden, Tweetie zei:

Ik wist het ook niet. 

 

Het enige lastige is dat je voor een vertaling naar "Oom Wim" ook de nodige stripkennis nodig hebt en voor "Oom Paul" alleen letterlijk moet kunnen vertalen. 

 

Nu, je gaat deze strip ook niet meteen lezen als je al niet enige stripkennis hebt over Robbedoes en het magazine.

Link naar reactie

Denk je? Ik vind het gewoon een goeie avonturenstrip. Je hoeft van Robbedoes of zo niets af te weten. Er meer over weten maakt het boeiender, maar het is geen voorwaarde.

Overigens: Tulpen Uit Istanboel knipoogt ook in het rond. Heb je Boris Johnson als Amerikaanse geheim agent herkent? En de liedjes van Elvis? Kun je de eerste plaat trouwens wel even amusant vinden als je de Tarbot II niet herkent?

 

Quote

Het enige lastige is dat je voor een vertaling naar "Oom Wim" ook de nodige stripkennis nodig hebt en voor "Oom Paul" alleen letterlijk moet kunnen vertalen. 

Ik vind dat dat er niets mee te maken heeft. Een verwijzing is een verwijzing, geen kopie. Het moet nét niét zijn, zodat de lezer het plezier van de herkenning heeft. Als het te gelijkiend is, ligt het er te dik op. Dan is de lol eraf.

Link naar reactie
Op 20-1-2018 om 14:01, Kontiki zei:

Schermafbeelding 2018-01-20 om 14.00.32.png

Benieuwd hoe een one-shot van de Rode Ridder er gaat uit zien gezien het beperkt aantal bladzijden en de uitgebreide tekeningen. Ik stel mij voor: de Rode Ridder scherpt zijn zwaard; de Rode Ridder rijdt door het bos; de Rode Ridder zoekt een kasteel; de Rode Ridder koopt een paard...

Link naar reactie
24 minuten geleden, marioboon zei:

 

Nu, je gaat deze strip ook niet meteen lezen als je al niet enige stripkennis hebt over Robbedoes en het magazine.

Dit is de tweede (zogezegde) Robbedoes-strip die ik aan mij voorbij laat gaan in een paar maanden tijd. De link met het personage Robbedoes en het R&K universum is me te miniem.

 

Straks maken ze nog een nieuwe Kuifje dat eigenlijk geen Kuifje is over het personage waarop Milou zogezegd gebaseerd op zou zijn.

Link naar reactie
4 minuten geleden, Tom B zei:

Dit is de tweede (zogezegde) Robbedoes-strip die ik aan mij voorbij laat gaan in een paar maanden tijd. De link met het personage Robbedoes en het R&K universum is me te miniem.

 

De laatste pagina's zijn de enigste directe link. 

Overigens het uitgangspunt: Jaren dertig, een Franse havenstad, een Franse weesjongen die zich verbergt voor de politie op een oceaanstomer naar Amerika... 

hmmm, waar kennen we dat nog van? ;-) 

Link naar reactie

Knipoogjes worden pas vervelend als je als lezer wel doorhebt dat het ergens naar verwijst, bijvoorbeeld omdat een bepaald personage net iets anders is getekend omdat het eigenlijk een karikatuur is van een bestaand figuur, maar dat je niet weet waar het precies naar verwijst. Yann doet dat om de haverklap en zijn verhalen vind ik daarom bijna onleesbaar geworden, en dan heb ik de meeste van zijn (strip)historische knipogen nog wel door. Het is alleen ontzettend too much, ik wil nog een solide verhaal tussen al die knipogen lezen en geen vehikel alleen maar om knipogen aan op te hangen. Die Robbedoes-strip van Verron en Yann zal echt niet staan of vallen met het feit of de lezer wel of niet oom Paul/Wim herkent of weet wat Rob-Vel heeft betekend voor Robbedoes. De meeste Robbedoes-lezers hebben Rob-Vels Robbedoes-verhalen nooit gelezen. Voor die meesten begint Robbedoes bij Franquin (of stopt het zelfs bij hem).

Tulpen in Istanboel vond ik in de eerste plaats een hilarisch verhaal. Ik heb luidop gelachen, en dat telt voor mij. Of dat wel of niet voldoende in de canon van de Robbedoes-wereld past, zal me worst wezen. Op den duur letten enkel puristen daar op. En dat zeg ik dan zelf met een ongelofelijk uitgebreide Robbedoes-verzameling op enkele meters van me. 

Bied auteurs in de eerste plaats de kans om goede strips maken in plaats van hen allerlei vervelende regeltjes op te leggen met vermanende vingertjes. Ze moeten ook geen strips maken om een incrowd te plezieren, want dan is het helemaal om zeep.

Link naar reactie
2 minuten geleden, Kontiki zei:

Knipoogjes worden pas vervelend als je als lezer wel doorhebt dat het ergens naar verwijst, bijvoorbeeld omdat een bepaald personage net iets anders is getekend omdat het eigenlijk een karikatuur is van een bestaand figuur, maar dat je niet weet waar het precies naar verwijst. Yann doet dat om de haverklap en zijn verhalen vind ik daarom bijna onleesbaar geworden, en dan heb ik de meeste van zijn (strip)historische knipogen nog wel door. Het is alleen ontzettend too much, ik wil nog een solide verhaal tussen al die knipogen lezen en geen vehikel alleen maar om knipogen aan op te hangen. Die Robbedoes-strip van Verron en Yann zal echt niet staan of vallen met het feit of de lezer wel of niet oom Paul/Wim herkent of weet wat Rob-Vel heeft betekend voor Robbedoes. De meeste Robbedoes-lezers hebben Rob-Vels Robbedoes-verhalen nooit gelezen. Voor die meesten begint Robbedoes bij Franquin (of stopt het zelfs bij hem).

Tulpen in Istanboel vond ik in de eerste plaats een hilarisch verhaal. Ik heb luidop gelachen, en dat telt voor mij. Of dat wel of niet voldoende in de canon van de Robbedoes-wereld past, zal me worst wezen. Op den duur letten enkel puristen daar op. En dat zeg ik dan zelf met een ongelofelijk uitgebreide Robbedoes-verzameling op enkele meters van me. 

Bied auteurs in de eerste plaats de kans om goede strips maken in plaats van hen allerlei vervelende regeltjes op te leggen met vermanende vingertjes. Ze moeten ook geen strips maken om een incrowd te plezieren, want dan is het helemaal om zeep.

Kontiki, laat ons maar genieten van de strips. En deze puristen lezen best geen strips, want zij vinden in iedere strip wel iets om over te klagen.

Link naar reactie
2 uren geleden, marioboon zei:

Nu, je gaat deze strip ook niet meteen lezen als je al niet enige stripkennis hebt over Robbedoes en het magazine.

Denk dat je gelijk hebt. Dit is een incrowd strip. Het grote formaat en de hogere prijs zorgt er sowieso al voor dat dit iets voor een beperkt publiek is. 

Link naar reactie

Wat Robbedoes betreft, zijn die uitstapjes (Robbedoes door ...) nét degene waarvan ik verwacht dat ze buiten de lijntjes denken.  Ze mogen daar wat mij betreft alle kanten mee op en volop experimenteren.  De zogenaamde regels die Robbedoes en Kwabbernoot toebehoren, zijn voor de regulaire reeks.   Of ook wel de 'Special' reeks, aangezien die gewoon hetzelfde wil brengen.  Maar daar niet helemaal in slaagt, dat terzijde.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

En dat buiten de lijntjes kleuren was inderdaad van bij het begin altijd de bedoeling van de uitgever. Een album dat precies zou getekend zijn in de stijl van Franquin of een ander wilden ze niet. Zelfs nog met de hoop om een ander publiek aan te spreken, wat de ene keer wel lukt (die van Schwartz en Yann of die van Emile Bravo zijn een evenement op zich geworden en zijn al een aantal keer herdrukt, ook in het Nederlands) en de andere keer niet. Wat zou die nevenreeks anders van nut geweest zijn? Er zijn Franstalige tekenaars die bot vingen met hun voorstellen en in de meeste gevallen kwam dat omdat ze te trouw bleven aan een bepaalde tekenstijl. Het interessante aan heel die reeks is de verscheidenheid aan stijlen, aanpak, visie. Het was allerminst de bedoeling om een tweede reeks op te zetten met hetzelfde soort verhalen als de hoofdreeks. Ze zoeken echt niet naar de nieuwe Franquin die een bepaald publiek net wel nog het liefst wil. Dat Yoann, de tekenaar van het eerste nevenalbum uiteindelijk nog de tekenaar van de hoofdreeks is geworden, bewijst meer de kweekvijver voor een ander soort verhalen, ook wel gekoppeld aan gedoe rond de overname na Morvan en Munuera (die nu overigens wel zijn eigen spin-off over Zwendel en zijn dochter heeft). De ene pakt het modern of ludiek aan, de ander doelbewust retro.

Bovenstaande is geen eigen mening, dat is wat ik in interviews en naslagwerken heb gelezen met heel wat decision makers en auteurs van toen en nu.

Link naar reactie
19 minuten geleden, Tweetie zei:

Denk dat je gelijk hebt. Dit is een incrowd strip. Het grote formaat en de hogere prijs zorgt er sowieso al voor dat dit iets voor een beperkt publiek is. 

Als er één Robbedoes door is die echt voor Jan en alleman is is het net deze Ze Noemden hem Rooie. Echt een strip van 7 tot 77, en gesmaakt door mijn kinderen. En te Titanic qua scenario gevonden door mezelf. 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie
36 minuten geleden, Kool Thing zei:

Als er één Robbedoes door is die echt voor Jan en alleman is is het net deze Ze Noemden hem Rooie. Echt een strip van 7 tot 77, en gesmaakt door mijn kinderen. En te Titanic qua scenario gevonden door mezelf. 

Dat is fase twee. 

Maar er zit nog een fase een voor. Koopt het grote publiek zo'n strip in de winkel? Ik denk dat het grote formaat automatische een wat beperkter publiek trekt.

Link naar reactie

Dan nog komt dat niet door de intenties van de auteurs. Zij beslissen niet mee over formaat en verkoopprijs, laat staan over hoe dat wordt uitgegeven als vertaling. Het enige wat ze verkregen was een hoger pagina-aantal.

Link naar reactie
2 uren geleden, Peter Motte zei:

 

Je mist nochtans wat, hoor.

Ik mis zoveel. Een mens moet keuzes maken, he.

 

1 uur geleden, Kontiki zei:

Tulpen in Istanboel vond ik in de eerste plaats een hilarisch verhaal. Ik heb luidop gelachen, en dat telt voor mij. Of dat wel of niet voldoende in de canon van de Robbedoes-wereld past, zal me worst wezen.

Prachtig R&K-album! Met heel veel plezier gelezen. Net als zowat alle andere Robbedoes door albums eigenlijk.

Link naar reactie
2 minuten geleden, alexjodo zei:

De makers zien het dan weer anders (op het album zelf vind je ook nergens de vermelding 'Robbedoes door...' terug):

 

Hoe kwam je bij Laurent Verron
terecht?
SENTE: Als uitgever plukte ik hem
ooit nog weg bij uitgeverij Lefrancq.
Giet Franquin, Morris, Roba in een
trechter en distilleer daar anno 2018
een druppel uit en je hebt Laurent
Verron. Hoewel hij nooit voor Dupuis
heeft gewerkt, ademt hij de spirit van
de school van Marcinelle. En heel maf:
toen ik hem belde, was ook hij net ook
La Véritable Histoire de Spirou aan het
lezen! Dat is een teken, dacht ik. We
zaten meteen op dezelfde golflengte.
Het feit dat het geen Robbedoes door...
is, haalde hem over de streep. We
wilden geen reprise, maar aan de
slag gaan met eigen personages. En
Dupuis gaf ons de totale vrijheid. Zo
zit er geen eekhoorn in ons verhaal,
geen Kwabbernoot, geen graaf van
Rommelgem. Er zit trouwens ook geen
humor in, het is een dramatisch en
soms zelfs triest verhaal.
Rooie zoekt zijn geluk in Amerika

Link naar reactie

In het Frans staat ook geen verwijzing op of in de reeks "Spirou vu par..."

Bovendien willen Verron en Sente nieuwe verhalen maken, maar dan over het meisje Juliette uit de strip.

Link naar reactie
Op 16-1-2018 om 19:48, Hardcover zei:

10ne24n.jpg

Kriss kan Thorgal weer sturing geven... (ze heeft niet voor niets een comeback middels een spin-off.)

Kortom, vanaf deel 36 het dynamische duo:

Kriss & Thorgal.png

Ik sluit mij aan bij team Kris.

Laten we er een poll van maken :e002:

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
1 uur geleden, Tom B zei:

"Ze noemen hem Rooie..." is géén Robbedoes door...-album. Het is iets buiten die reeks. Ook al wordt het hier en daar aangekondigd als deel 13.

Het album ziet er alleen maar uit als iets van Robbedoes.

Hmmm. Het album ziet er qua cover uit als iets met Robbedoes, het heeft hetzelfde formaat als de Robbedoes door...-albums, en de Robbedoes door...-albums hebben ook geen volgnummer meer. En die reeks is sowieso vrij verschillend qua stijlen en heeft ook geen vaste auteurs.

 

Het is dus vrij voor de hand liggend om dit ook als Robbedoes door.. album te zien. En dat zal ook niet slecht zijn voor de verkoop.

Link naar reactie
2 uren geleden, esteban² zei:

Hoe je 't ook al dan niet gaat labelen, dit blijft gewoon een Robbedoes door andere auteurs / tekenaars. Wat uitgeverijen ermee doen, boeit mij niet. Ook bij mij komt die tussen de andere 'door' albums te staan. Waar die thuis hoort.

 

Het personage Robbedoes (of enig ander personage uit de reeks) doet niet mee. Dus strikt genomen is het wel degelijk geen Robbedoes door... album. Zoals de auteurs zelf ook toegeven. En de uitgeverij, want de naam Robbedoes staat nergens op de cover vermeld. Maar het spreekt voor zich dat dit album enkel maar gemaakt en gekocht zal worden wegens de link met Robbedoes.

 

Voor alle duidelijkheid: ik heb helemaal niets tegen dit album. Het kan best ook een goede strip zijn, weet ik veel. Het is alleen niet Robbedoes genoeg om voor mij interessant te zijn.

Link naar reactie

Met een gastrol van De Maltezer als meneer Dittre, en Juliette als een karakterloos wichtje.

De nieuwe tekenstijl van Verron spreekt mij minder aan dan als in Govert Suurbier, en de hoofdrol

is weggelegd voor Rob Vel.

Aardig verhaal maar meer ook niet, en dat verdwenen flesje digitaline is wel heel saai en slordig afgewerkt in

het scenario.

Kool Thing ziet er Celine Dion in, ik hou het op Zwarte Riek ( Amsterdamse smartlappen zangeres )

 

 

 

Link naar reactie

Robbedoes staat gewoon op de cover. Meer uitleg hoeft dat eigenlijk niet. Hoe ze 't ook verkopen, hoe ze hem ook noemen, welke interpretatie er ook aan te pas komt ... Het blijft een Robbedoes-product, gericht naar dat publiek. Voornamelijk. Anders kon de rooie door eender wie vervangen worden, maar het is in een blik duidelijk wie het moet voorstellen. We gaan het er niet over eens geraken. En eigenlijk doet het er ook niet toe. De ene ziet zo, de andere weer anders.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
12 minuten geleden, esteban² zei:

Robbedoes staat gewoon op de cover.

Nee hoor, er staat een roodharige liftboy op de cover met een andere naam en een ander uiterlijk.

De stripfiguur Robbedoes is toch iets minder ééndimensionaal dan dat pakje (dat hij in de helft van zijn avonturen niet eens draagt).

 

Link naar reactie

Esteban, dat personage op de cover en in het album is echt niet Robbedoes. Het hele (fictieve) verhaal is gebaseerd op een werkelijk historisch feit dat tekenaar Rob-Vel, toen hij op een oceaanstomer werkte, een piccolo aan boord leerde kennen die later dodelijk verongelukte. Toen Dupuis hem een nieuw strippersonage vroeg, kwam hij met 'een' piccolo op de proppen, maar niet specifiek die arme jongen. Mocht Rosinski ineens een illustratie met een piccolo/liftboy tekenen, wil dat niet noodzakelijk zeggen dat hij Robbedoes heeft getekend.

Link naar reactie

Dan ben ik verkeerd geïnformeerd, wat ook niet zo verwonderlijk is als je ziet dat zelfs stripkenners elkaar tegenspreken hieromtrent. I stand corrected. Maar de link blijft toch aanwezig. En de uiterlijke gelijkenis beperkt zich uiteraard ook niet tot het pakje. Een paar minuutjes surfen op 't net leert ook dat dit werkelijk overal als onze 'Robbedoes' gezien werd en zo ook aangebracht werd naar de niet-Franse markt toe. En het blijft hoe dan ook rond deze figuur draaien, op de één of andere (on)rechtstreekse manier.

 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
1 uur terug, Tom B zei:

Nee hoor, er staat een roodharige liftboy op de cover met een andere naam en een ander uiterlijk.

De stripfiguur Robbedoes is toch iets minder ééndimensionaal dan dat pakje (dat hij in de helft van zijn avonturen niet eens draagt).

Er staat een figuur op de cover met dezelfde kleur haar en hetzelfde pakje. En ook ook nog eens bij Dupuis. Iedereen die het album niet gelezen heeft zal dat als Robbedoes interpreteren. 

 

Ik ben er zeker van dat als een andere uitgever dit had uitgegeven,  dan had Dupuis ze voor de rechter gesleept.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...