Ga naar inhoud

Updates Stripspeciaalzaak.be


Gast Kontiki

Recommended Posts

22 minuten geleden, Ambreville zei:

Bij ddb? Gewoon een paar maanden wachten en dan tegen grote korting kopen in de Carrefour.  Ze geven veel uit en solderen graag. 

Sinds we de distrubutie in eigen beheer hebben via Darsil Media weten we exact wat de vraag naar een titel is. We drukken op basis van die vraag incl. een klein surplus voor nabestellingen. Op die manier voorkomen we overstock die gedumpt moet worden. Degenen die ons volgen via facebook weten dat we regelmatig aankondigingen doen dat titels bij ons zijn uitverkocht. Kortom, de tijden van grote kortingsacties met DDB titels is voorbij.

Link naar reactie
17 uren geleden, Dark Dragon Books zei:

Sinds we de distrubutie in eigen beheer hebben via Darsil Media weten we exact wat de vraag naar een titel is. We drukken op basis van die vraag incl. een klein surplus voor nabestellingen.

hopelijk weten jullie nu ook dan of er genoeg liefhebbers zijn voor een complete serie in HC. want zomaar switchen van HC naar SC, zoals bij Urban en het Universum van Wul, vind ik erg jammer en dan druk ik me nog zacht uit....   Ik zou het ook fijn vinden als jullie alles op de zelfde hoogte zouden houden....

Link naar reactie
22 minuten geleden, Mr.EGO zei:

hopelijk weten jullie nu ook dan of er genoeg liefhebbers zijn voor een complete serie in HC. want zomaar switchen van HC naar SC, zoals bij Urban en het Universum van Wul, vind ik erg jammer en dan druk ik me nog zacht uit....   Ik zou het ook fijn vinden als jullie alles op de zelfde hoogte zouden houden....

Dat klopt. Sinds dat we zelf de distributie verzorgen, kennen we de concrete marktvraag en weten we op voorhand wat we in welk aantal moeten drukken en waar het heen gaat. Tessa moest indertijd over naar een kleiner formaat omdat dat de vraag van de retailer was. Achteraf gezien hadden we dat beter niet kunnen doen en was het beter om de reeks af te maken passend in hetzelfde formaat. Aldoende leert men...

Link naar reactie
48 minuten geleden, Mr.EGO zei:

 zomaar switchen van HC naar SC, zoals bij Urban en het Universum van Wul, vind ik erg jammer en dan druk ik me nog zacht uit....   

Dat was geen switch. De series werden eerst in zowel HC als SC uitgegeven en later alleen in SC. Ik denk dat beter vanaf het begin voor of HC of SC was gekozen, want deze series spreken een te smal publiek aan om een gecombineerde SC/HC uitgave te rechtvaardigen. 

Link naar reactie
16 uren geleden, Dark Dragon Books zei:

Dat klopt. Sinds dat we zelf de distributie verzorgen, kennen we de concrete marktvraag en weten we op voorhand wat we in welk aantal moeten drukken en waar het heen gaat. Tessa moest indertijd over naar een kleiner formaat omdat dat de vraag van de retailer was. Achteraf gezien hadden we dat beter niet kunnen doen en was het beter om de reeks af te maken passend in hetzelfde formaat. Aldoende leert men...

Het leerproces is een positieve insteek en prima dat jullie proberen in te spelen op de marktvraag.

Het is goed dat er zo over nagedacht wordt en het mag duidelijk zijn dat het voor de gehele stripwereld (liefhebbers, kopers en uitgevers) alleen maar positief is als er weinig overproductie is. En op zijn tijd een moeilijk boekie maakt de hobby ook iets levendiger...hahaha 

Link naar reactie

Wat de (helaas) succesvolle petitie tégen On a Chopé la Puberté betreft, dit begint toch echt wel naar de verkeerde kant over te hellen en volledig door te slaan.  De strip (enfin, boek met tal van stripachtige illustraties) is gemaakt -toch een niet onbelangrijk detail- dóór vrouwen die duidelijk over een flinke dosis zelfrelativering beschikken.  Chapeau.  Dat is gezond.  Verrassend duidelijk, zonder al te veel verbloemingen en fransjes. Recht voor de raap zijn ze wel.  Met een dikke knipoog ook en aandacht voor de sterkte en spitsvondigheid voor het vrouwelijke geslacht.  Ik wou dat ik in mijn puberteit zo'n eerlijk boek in handen had gekregen.

Door je ogen te sluiten voor wat je liever niet ziet en te doen alsof het niet bestaat, kom je nergens.  Benoem de dingen zoals ze (soms) zijn, nondedju.  En doe daar dan iets mee, bijvoorbeeld met een kwinkslag.  Ik vergelijk het bij deze met het werk van Floor de Goede of Ype Driessen.  In de LGBT-gemeenschap (en daarbuiten) bestaan hier ook negatieve meningen over.  "Ze houden het foute beeld in stand!"  Wat is dat, het foute beeld?  Het beeld waar we liever niet mee geconfronteerd worden?  Wat Flo en Ype doen, is deze integreren in de strips en ze bij naam noemen. Soms subtiel op de achtergrond, soms met extreme overdrijving, haast altijd met een kwinkslag, nooit beledigend, vaak plagend.  Soms bevestigend, soms ontkrachtend.  En daarin een evenwicht.  Clichés zijn er om een reden, doe daar iets mee, op welke manier ook.  Zelfrelativering is toch wel het sleutelwoord.  Je kan Dating For Geeks ook zo zien, maar dan met betrekking op de zogenaamde strip/filmliefhebber.  "Maar ik ben helemaal geen Geek, ik hou gewoon van film en strips!"  Dat kan.  Maar wat is het punt?  Ik kan ook niet dansen, heb een hekel aan koken, luister niet naar Céline Dion en draag geen witte driekwartsbroeken. (heb ik zo de meest 'foute' opgenoemd?)  Dat neemt toch niet weg dat die strips ongelooflijk grappig kunnen zijn en alsnog bijzonder raak kunnen zitten of herkenbaar kunnen zijn, al dan niet met betrekking op jezelf.

Maar Esteban, jij hebt dit Puberté-boek toch niet volledig gelezen?  Neen.  Dat klopt.  Maar ik heb wel zoveel mogelijk opgezocht en tal van fragmenten bekeken, inclusief de pagina's die op de 'not done' lijst staan.  Waar naar mijn gevoel overigens echt niets mis mee is.  Hebben alle vrouwen (en mannen) die tegen de petitie ondertekenden het hele boek in handen gehad?  Vast niet, de meerderheid heeft zich ongetwijfeld ook gebaseerd op een heel kleine selectie in het bijhorende artikel, voorzien van de nodige negatieve bevestigende commentaren.

Wat hebben we aan een programma als "Taboe" en het goed vinden ervan om de juiste redenen, als we vijf minuten na de eindgeneriek weer in oude gewoontes vervallen?  Hardleers, je pense.

PS: De tekeningen van de Puberté-makers zijn bijzonder leuk.

 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

5.000 verkochte exemplaren en 145.000 handtekeningen op die petitie. Ik denk niet dat die verkochte albums gretig werden uitgeleend aan al wie die petitie ondertekende.

Link naar reactie

Via mail heb ik al vrij negatieve reacties gekregen van striptekenaars die vinden dat uitgevers zo'n angsthazen geworden zijn. Nu zijn ze bang om iets verkeerds te doen, straks zijn ze bang om ook maar iets te doen.

Link naar reactie
2 minuten geleden, Kontiki zei:

Via mail heb ik al vrij negatieve reacties gekregen van striptekenaars die vinden dat uitgevers zo'n angsthazen geworden zijn. Nu zijn ze bang om iets verkeerds te doen, straks zijn ze bang om ook maar iets te doen.

Ik vind dat ook. Ben uit nieuwsgierigheid effe gaan kijken op Google en jongens toch, als je daar aanstoot aan neemt ben je toch zelf een vat vol seksuele frustraties.

Het is echt aan het ontsporen.

Link naar reactie
10 minuten geleden, Lefranc zei:

Doet mij wat denken aan die heisa rond S&W album Mami Wata. In mijn omgeving vond iedereen het schandalig behalve ik. Ik was wel de enige die de strip gelezen had....

 

Ik heb me daar aanvankelijk ook aan gestoord, omdat het toen voor mij een zeer slechte, luie, ouderwetse voorstelling betrof dat voor mij gebaseerd was op een clichématige voorstelling uit de jaren 1950. En ik vond ook de communicatie van Standaard Uitgeverij een schoolvoorbeeld van hoe het vooral niet moet. Toen ik het hele album zag, of tenminste de scène in de juiste context zag voordat een meer hedendaagse weergave van zwarten in dat album aan bod kwam, vond ik het gewoon een zeer slechte tekening tout court. Ik las bij een redelijk bekende tekenaar het grappige commentaar dat zwarten zich niet misnoegd mochten voelen door die illustratie, maar dat integendeel tekenaars zich aangesproken moesten voelen tegen zo'n grafisch slechte tekening. Nadat ik er zelf over begonnen was op Facebook heb ik een paar dagen later mijn bericht weer verwijderd. Dat er gereageerd werd tegen al die heisa kon ik goed plaatsen, maar het latente racisme (ik heb er geen ander woord voor) dat al snel de kop opstak en overging in voor mij onthutsende reacties van mensen die ik dacht te kennen, was voor mij de druppel. Ik doe sowieso niet aan politiek of maatschappijkritiek op mijn Facebookpagina. 

Link naar reactie
25 minuten geleden, Kontiki zei:

Ik heb me daar aanvankelijk ook aan gestoord, omdat het toen voor mij een zeer slechte, luie, ouderwetse voorstelling betrof dat voor mij gebaseerd was op een clichématige voorstelling uit de jaren 1950. En ik vond ook de communicatie van Standaard Uitgeverij een schoolvoorbeeld van hoe het vooral niet moet. Toen ik het hele album zag, of tenminste de scène in de juiste context zag voordat een meer hedendaagse weergave van zwarten in dat album aan bod kwam, vond ik het gewoon een zeer slechte tekening tout court. 

 

En mij maar verwijten dat ik het niet snapte omdat ik een blanke ben* toen ik tegen je zei dat het eerder een slecht gelukte tekening was in plaats van zogenoemd racisme! (Dit was vooraleer je het hele album had gelezen!) :e010::D

*Wat een effectief racistische bewering is want dat gaat over een eigenschap toewijzen aan iemand op basis van zijn/haar huidskleur. :D

Link naar reactie
42 minuten geleden, Kontiki zei:

Ik heb me daar aanvankelijk ook aan gestoord, omdat het toen voor mij een zeer slechte, luie, ouderwetse voorstelling betrof dat voor mij gebaseerd was op een clichématige voorstelling uit de jaren 1950. En ik vond ook de communicatie van Standaard Uitgeverij een schoolvoorbeeld van hoe het vooral niet moet. Toen ik het hele album zag, of tenminste de scène in de juiste context zag voordat een meer hedendaagse weergave van zwarten in dat album aan bod kwam, vond ik het gewoon een zeer slechte tekening tout court. Ik las bij een redelijk bekende tekenaar het grappige commentaar dat zwarten zich niet misnoegd mochten voelen door die illustratie, maar dat integendeel tekenaars zich aangesproken moesten voelen tegen zo'n grafisch slechte tekening. Nadat ik er zelf over begonnen was op Facebook heb ik een paar dagen later mijn bericht weer verwijderd. Dat er gereageerd werd tegen al die heisa kon ik goed plaatsen, maar het latente racisme (ik heb er geen ander woord voor) dat al snel de kop opstak en overging in voor mij onthutsende reacties van mensen die ik dacht te kennen, was voor mij de druppel. Ik doe sowieso niet aan politiek of maatschappijkritiek op mijn Facebookpagina. 

Klopt. Was gewoon een slecht tekening tout court. In zijn context van het verhaal was er geen sprake van racisme. Maar je kon er niet over discussiëren.

Link naar reactie
16 minuten geleden, Tom MDP zei:

 

En mij maar verwijten dat ik het niet snapte omdat ik een blanke ben* toen ik tegen je zei dat het eerder een slecht gelukte tekening was in plaats van zogenoemd racisme! (Dit was vooraleer je het hele album had gelezen!) :e010::D

*Wat een effectief racistische bewering is want dat gaat over een eigenschap toewijzen aan iemand op basis van zijn/haar huidskleur. :D

Ja, maar jij sleepte er net wel een heleboel clichés en verouderde clichématige voorstellingen bij.

Link naar reactie
3 minuten geleden, Kontiki zei:

Ja, maar jij sleepte er net wel een heleboel clichés en verouderde clichématige voorstellingen bij.

Om net aan te tonen wanneer er effectief recht van klagen zou zijn en het om een stereotiep zou gaan.

Nu was het Dalila Hermans die per toeval ergens een aap in zag, los van context of wetende waarover het ging, die zo nodig zich geroepen voelde om daar een vlog over te maken en er van uitging dat omdat zij zich in haar gat gebeten voelde, het daarom werkelijk onrecht betrof dat de hele bal aan het rollen bracht.

 

Eigenlijk praktisch hetzelfde als met dat puberteitboekje.
 

(Ik ga de afbeelding vol oude stereotiepen etc hier niet posten om dezelfde reden dat ik ze toen niet publiekelijk heb gezet: zo'n beelden moeten niet aangemoedigd worden, noch geloof ik niet in het nut van zo'n massadiscussies over zo'n delicaat onderwerp.

Maar ik had ter verduidelijking de strook herwerkt waarbij de man die al fluitend terugkwam van een vispartij nu volledig inktzwart zag, roze lippen had, zijn jeansbroekje had ingewisseld voor een strooien rokje, kroezelhaar en in plaats van een school vissen een hoop afgehakte hoofden.)

 

Ik zit in het kamp van Stephen Fry en Harlan Elison met zo'n zaken. :)

1) 
image.thumb.png.b4c5fe1e5b7a08d10aac80708b53b96d.png

 

2)
image.png.04e312fb17d0be96205024b4a230bf9c.png
 

Link naar reactie

Het bericht over die puberteitsstrip, nota bene geschreven door twee journalistes die gespecialiseerd zijn in publicaties voor pre-adolescenten, kreeg nog een staartje. De personages die in de strip voorkomen, Les Pipelettes, zijn vaste heldinnen van tekenares Anne Guillard die ze al tien jaar opvoert. Ze heeft beslist deze figuurtjes nooit meer te tekenen. De meeste fragmenten die circuleerden, waren volledig uit de context gerukt en zijn eigenlijk de wat stoute woorden van een van de heldinnen. Niets meer dan dat. In het album staan veel andere, meer genuanceerde antwoorden op bepaalde kwesties, ook al zijn ze soms wat onhandig geformuleerd omdàt ze zogezegd zijn geformuleerd door een van de meisjes.

In een open brief verklaart ze dat er al plannen waren voor volgende albums over zelfvertrouwen, over de school. Maar "er waren amper 48 uur nodig om dit wereldje publiekelijk te ruïneren". Het album verscheen in een collectie die geschreven, getekend, gecreëerd en uitgegeven is door vrouwen bij een uitgeverij die zich al langer engageert voor gendergelijkheid. De collectie wordt eveneens opgedoekt. Jammer voor andere tekenaressen en scenaristes die bezig waren met andere uitgaven voor een tienerpubliek. In haar open brief stipt ze nog aan dat als ouders hun dochters willen behoeden voor gevaarlijke lectuur, ze hen net zo goed moeten sensibiliseren over publieke lynchpartijen.

Link naar reactie
On 3/3/2018 at 11:07 PM, SPeeDy said:

Driftwereld wordt de grote doorbraak van Broeders. Mark my Words!

Ik hoop het echt met je mee, maar wat mij betreft hadden zowel Voorbij De Steen als Apostata (én de tekeningen voor Bloedstollend Brugge!) ook al tot de grote doorbraak van Ken mogen/moeten leiden. Dat stemt mij wat somber over de kansen van Driftwereld om dat alsnog wel te doen. Maar laat ons gewoon duimen dat het deze keer wel keihard raak wordt.

Link naar reactie

Dat viel me even op: S&W het slachtoffer van SJW :e007:

 

Het is gewoon een nieuwe vorm van censuur. En net zoals de verdeidgers van de oude vorm, zullen de verdedigers van de nieuwe vorm ook wel denken dat ze moreel superieur zijn. In je zult ze eerrst in hun achterkamertjes moeten betrappen voor veel mensen zullen beseffen wat ze écht zijn.

Link naar reactie
14 hours ago, Kontiki said:

Het bericht over die puberteitsstrip, nota bene geschreven door twee journalistes die gespecialiseerd zijn in publicaties voor pre-adolescenten, kreeg nog een staartje. De personages die in de strip voorkomen, Les Pipelettes, zijn vaste heldinnen van tekenares Anne Guillard die ze al tien jaar opvoert. Ze heeft beslist deze figuurtjes nooit meer te tekenen. De meeste fragmenten die circuleerden, waren volledig uit de context gerukt en zijn eigenlijk de wat stoute woorden van een van de heldinnen. Niets meer dan dat. In het album staan veel andere, meer genuanceerde antwoorden op bepaalde kwesties, ook al zijn ze soms wat onhandig geformuleerd omdàt ze zogezegd zijn geformuleerd door een van de meisjes.

In een open brief verklaart ze dat er al plannen waren voor volgende albums over zelfvertrouwen, over de school. Maar "er waren amper 48 uur nodig om dit wereldje publiekelijk te ruïneren". Het album verscheen in een collectie die geschreven, getekend, gecreëerd en uitgegeven is door vrouwen bij een uitgeverij die zich al langer engageert voor gendergelijkheid. De collectie wordt eveneens opgedoekt. Jammer voor andere tekenaressen en scenaristes die bezig waren met andere uitgaven voor een tienerpubliek. In haar open brief stipt ze nog aan dat als ouders hun dochters willen behoeden voor gevaarlijke lectuur, ze hen net zo goed moeten sensibiliseren over publieke lynchpartijen.

Da's wel hééél erg.

Kwamen die klachten dan van SJW's, of net van conservatieven die zo'n initiatief kapot willen maken?

Link naar reactie
22 hours ago, Tom MDP said:

Ik zit in het kamp van Stephen Fry en Harlan Elison met zo'n zaken. :)

1) 
 

 

2)
image.png.04e312fb17d0be96205024b4a230bf9c.png
 

 

Streng, die Harlan Ellison. Hij wil dat we op school weer iets leren. :e007: Wie is dat trouwens?

En Dalila Hermans is gewoon een oppervlakkig dom vrouwmens dat oordeelt op uiterlijkheden.

En De Morgen is een vodje dat de affaire gewoon heeft gebruikt om zijn grootste concurrent aan te vallen.

Die hele affaire druipte van de hypocrisie. "Gooddoers" noemt Trump dat. En dat hij daarmee succes heeft, wijst op het feit dat veel mensen beseffen dat er iets loos is.

Link naar reactie
8 minuten geleden, Aeaipejdziasm zei:

 

Streng, die Harlan Ellison. Hij wil dat we op school weer iets leren. :e007: Wie is dat trouwens?

Een schrijver van Fantasy en Science Fiction.
Vooral bekend als screenwriter voor The Outer Limits, Babylon 5 en Star Trek.
En, na een dreigende rechtszaak, gecrediteerd dat zijn werk dat de directe inspiratiebron was voor The Terminator.

Link naar reactie
26 minuten geleden, pudifar zei:

Er blijven boeken komen over Guust Flater. Ik dacht dat met de verschillende integrale edities het materiaal was uitgeput. Het nieuwe boek is zomaar eventjes 128 bladzijden!

Die gag de poche van Gaston,  waarop dat boek is gebaseerd, heb ik al verscheidene malen op veilingen zien passeren in loten van enkele tientallen stuks. En zeggen dat dat vroeger redelijk moeilijk te vinden was.

Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986

Link naar reactie

Als student (héél lang geleden...) ging ik in Brussel af en toe naar le Deuxième Souffle, de stripwinkel van Michel Deligne. Die gag de poche lag er toen ook, samen met stapels en stapels oude strips. Heel bijzondere winkel was dat. Met Michel Deligne heb ik toen ook nog af en toe gesproken. Als student wist ik niet zo veel over strips en het verzamelen. Jammer dat die zaak niet meer bestaat. 

 

Wie nog nooit gehoord heeft van de naam Michel Deligne of zijn winkel raad ik aan eens wat foto's te googlen. Je krijgt meteen een mooie impressie van de sfeer van de winkel.

 

Edit: http://www.bobmorane.be/dossier-2souffle.htm

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...