Ga naar inhoud

San Diego Comic Con 2016


Lecram

Recommended Posts

Koffer check

Handbagage check

 

Samen met mijn dochter zal ik voor de tweede maal afreizen naar San Diego voor de jaarlijkse Comic Con.....een waar spektakel.

Mijn dochter is een tv series fan....kijkt bijna alles....een waar paradijs voor haar.

 

Waar ik vorig jaar veel bij haar in de buurt bleef...en dus veel in zalen bij panels aanwezig was....zal ik dit jaar iets meer mijn eigen plan trekken. Vorig jaar hebben we een aantal Amerikaanse jongeren ontmoet en daar heeft mijn dochter contact mee gehouden, allen tv adepts. Hele schema's hebben ze gemaakt en ja.....dan ben je met 30 jaar leeftijdsverschil ineens minder nodig....haha. Dit jaar dus minder flitsende meiden van outlander, vampire diaries of gekke stemmen van family Guy en Simpsons....

Wellicht biedt dit kansen wat meer de andere aspecten van deze CC te ontdekken.

 

Kortom, een Europese BD verzamelaar in het hart van de comic scène.....dat is even wennen. Buiten Walking dead en sinds kort Outcast lees ik geen comics, nooit gedaan. Ik had niet zoveel met al die superhelden.

Maar dit keer toch meer voorbereid en een twintigtal NL boeken mee, want ik ben natuurlijk ook een echte dedijager, en al zoekend op internet bleken er tekenaars te komen met vertaalde boeken....dus zowaar wat standaard, DDB en RW boeken gekocht.

Maar lukt het Lecram sketches te krijgen of wordt het overal betalen....we gaan het beleven.

 

Ik zal proberen af en toe verslag te doen.

Link naar reactie

Maar lukt het Lecram sketches te krijgen of wordt het overal betalen....we gaan het beleven.

 

Ik zal proberen af en toe verslag te doen.

 

Leuk om te volgen wat je in San Diego tegenkomt, het zal me benieuwen. Volgens mij wordt het op de meeste plaatsen betalen, maar brutale mensen hebben de halve wereld..... 

Link naar reactie

Fabio Moon en Gabriel Ba zijn er ook. Lijkt me altijd de moeite om eens langs te gaan.

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Hierbij een eerste update uit de VS.

 

Na een hele lange reis op de dinsdag komen we terecht in een zone met 9 uur tijdsverschil.....dus woensdag worden we 3.04 uur wakker en dan is het lang wachten tot 6.00 uur wanneer het ontbijtbuffet opengaat. Ook de eetlust is anders.....na het ontbijt alleen nog een banaan en M&M s gegeten de verdere dag.

Alles hier is Comic Con......ook de televisie.

 

post-150-0-48432700-1469078373_thumb.jpeg

 

In de middag de badges oppikken, hetgeen verrassend snel ging. Daarna de T shirts die alleen preorders zijn en exclusief voor attendees. Hoort erbij.

Daarna de eerste foto van cosplayers.....twee zeeeeer getalenteerde dames op de foto met Lecram.

 

post-150-0-93598000-1469078795_thumb.jpeg

 

Inmiddels heeft mijn dochter de Amerikaanse jongeren weer gevonden, die wij vorig jaar ontmoet hebben. Eentje is ook standhouder, hetgeen altijd handig is.

 

18.00 de hal gaat open en ik begeef me naar de artist alley, alwaar ik al snel met mijn "all the way from the Netherlands" al snel een vijftal gratis sketches krijg.....heel minimaal allemaal. Wil je hier iets moois krijgen, moet je betalen. Komende dagen eens bepalen van wie we een commissie de moeite waard vinden.

Eentje heb ik er al besteld....Neil Adams....een vrij onplezierige man (en geldwolf), maar een grote naam en grote staat van dienst.....vooruit dan maar, ik zal hem niet snel nog eens ontmoeten.

Morgen ophalen, hij maakt hem op zijn hotelkamer, dat vindt hij prettig werken.

 

Maar na de bovengenoemde 5 quickies, zie ik ineens de naam Frank Cho in de hoek van een vrij grote stand en.....hij is zowaar dedies aan het maken. Ik snel me erheen en verdomme.....ik heb mijn liberty meadows boek nog in hotel liggen (niet alles kon mee deze avond), maar het blijkt dat hij 25 artboeken (zeer groot van afmeting met de naam "drawing beautiful woman" zal doen dit weekend en dat is vrij bijzonder. En jawel.....het kan al niet meer stuk.....ik heb een mooie Brandy van Frank Cho ....avond geslaagd.

Superaardige kerel en veel met hem kunnen praten. Nadat ik vertelde dat ik ook mijn Hollandse liberty bij me had, gaf hij aan dat ik nog maar eens moest langskomen, hij wilde hem wel eens zien......dat wordt ouderwets bietsen.....hahaha

 

Morgen gaan we weer verder met de eerste echte dag.......

Link naar reactie

Buiten Walking dead en sinds kort Outcast lees ik geen comics, nooit gedaan. Ik had niet zoveel met al die superhelden.

 

 

ik ook niet, ik heb niks met superhelden. Kheb het een paar keer geprobeerd, maar het doet me niet zo veel. (behalve rising stars en the boys, dat vond ik nog wel leesbaar) Toch lees ik best wel veel comics. IDW, Image, Vertigo, o.a. maken hele mooie dingen. Geen superhelden maar goeie verhalen. Blijf weg van de superhelden als het je niks doet, maar nu je daar toch bent, tik dan een paar niet superhelden comics op de kop. Je Engels is blijkbaar goed genoeg.

Link naar reactie

Dat was een heel vermoeiende tweede (of eerste volle) dag...die negen uur tijdsverschil is vooral zwaar terug op de hotelkamer..haha....als ik wat wil schrijven.

 

post-150-0-41646600-1469194606_thumb.jpeg

 

De donderdag begonnen in de grote exhibit hal samen met dochter en een beetje rondgekeken bij de grote stands. Mijn dochter had afgesproken met haar Amerikaanse vrienden en was zo goed als heel de dag onder de pannen met panels, games en whatever.

Zelf mijn rugtas volgeladen met Nederlandse boeken en naar de artist alley, waar slechts een deel van de tekenaars zitten, de rest zit verspreid over de giga hallen, waarvan je de helft nooit ziet....

De free sketches zijn heel minimaal (bestaan hier eigenlijk niet), dus de geldbuidel wordt zwaar belast...

 

Gisteren bij toeval Cho gedaan, vandaag zit daar ineens Adlard....bij aankoop van een langspeelplaat met opslag....hahaha.....een tekening.....en bij uitzondering in mijn schetsboek....

 

post-150-0-32480500-1469194580_thumb.jpeg

 

De rest van de dag wat boeken uitgezet met small commissions (ik wil graag in boeken, dus de kleinste commissie is OK) en toch ook wat free sketches.

Later op de dag toch met mijn dochter nog een panel gedaan, Teenwolf, hier erg groot schijnbaar met gillende dames.

 

Tussendoor nog wat SDCC specials gekocht bij Mattel, omdat ik toevallig langsliep en de rijen ineens open gingen voor mensen zonder tickets.

De speelgoedstands zijn hier immens populair, ze verkopen specials en mensen liggen daarvoor al uren van de voren in de rij en kopen maximaal in, deze items gaan voor big money op eBay...haha

 

Wat hier trouwens ook heel goed geregeld is....standhouders en niet-bezoekers mogen in geen enkele rij. Specials zijn voor bezoekers, Dat is nog eens wat anders dan dat amateuristische gedrag in Rijswijk ( en andere NL beurzen), waar handelaren al in de rij staan voordat er bezoekers zijn, wat een diep disrespect toont voor je bezoekers.

 

Eind van de dag nog even met Cho gesproken, ik zou hem een EPPO met zijn cover later zien.

 

post-150-0-33826500-1469194557_thumb.jpeg

 

Zowaar nog mijn NL liberty meadows laten voorzien van een heel klein tekeningetje...wederom uitzondering.

 

Even nog over de Nederlandse gierigheid van onze uitgevers, nadat ik eerder al had opgemerkt op een kleiner festival hebben de buitenlandse tekenaars nooit hun uitgaven ontvangen. Ik heb diverse emailadressen meegehad met het verzoek NL uitgaven te zoeken en deze of op te sturen of om het aan de uitgever te vragen....haha....wat een gierigheid en amateurisme.

 

Ik ga nu gauw ontbijten, tot ziens.

 

Ook de groeten van WWF worstelaar Machoman

 

post-150-0-91435100-1469196510_thumb.jpeg

Link naar reactie

Tussendoor nog wat SDCC specials gekocht bij Mattel, omdat ik toevallig langsliep en de rijen ineens open gingen voor mensen zonder tickets.

De speelgoedstands zijn hier immens populair, ze verkopen specials en mensen liggen daarvoor al uren van de voren in de rij en kopen maximaal in, deze items gaan voor big money op eBay...haha

 

Heb je deze gekocht? 

 

post-461-0-64569300-1469199972_thumb.jpg

Link naar reactie

Even nog over de Nederlandse gierigheid van onze uitgevers, nadat ik eerder al had opgemerkt op een kleiner festival hebben de buitenlandse tekenaars nooit hun uitgaven ontvangen. Ik heb diverse emailadressen meegehad met het verzoek NL uitgaven te zoeken en deze of op te sturen of om het aan de uitgever te vragen....haha....wat een gierigheid en amateurisme.

 

Ik weet niet of het gierigheid is. De meeste uitgevers zijn alleen vertaaluitgevers en hebben waarschijnlijk niet eens de adressen van de tekenaars. 

 

Ik kan me goed goed voorstellen dat je niet veel tijd en moeite gaat steken in iets wat toch toch alleen maar kosten met zich mee brengt. 

Link naar reactie

Gierigheid en amateurisme bij Nederlandse uitgevers, daar moet ik toch even op reageren vriend Lecram.

 

Als je Nederlandse vertalingen uitbrengt is het contractueel verplicht om een stapel albums naar de rechthebbenden te sturen. Echter meestal zijn die rechthebbenden niet de tekenaars. Zo stuur ik altijd netjes een pakket boekjes naar Bonelli of naar Mediatoon Parijs (Dupuis, Dargaud...). Ik zou me kunnen voorstellen dat het daarna mis gaat.

 

Ik wijt het aan je jet-lag dat je deze verschrijving in je verslag zette ????.

 

Erik

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie

Zo......alleen op mijn hotelkamer. Mijn dochter is nog op de Con met haar Amerikaanse vrienden en kijken een première van Batman animatie film.....

Gelukkig is er een heel goed comic con busvervoersysteem, alle hotels zitten in een kleurenroute (ons hotel in de pink route), zodat er niks kan gebeuren.....alles gratis.

 

De dag begon met een prima ontbijt tussen vele cosplayers en ik bakte mijn wafels vanmorgen met een dino jager (of was het Indiana Jones).

 

Samen met dochter en haar vrienden gestart in een panel van Big bang theory.....was leuk, maar hier mag je geen foto's nemen of iets opnemen.

Daarna de vloer opgegaan en de rest bleef achter bij een panel van Bones en heb ik niet meer teruggezien tot een uur of 17.00.....

 

In de artist alley begin ik al wat "vrienden" te krijgen, de dutchman. Het is leuk om overal een praatje te maken. Hier en daar wat small commissions gedaan in meegenomen in het NL vertaalde boeken.

Met ik zou Lecram niet zijn als ik ook de nodige free sketches heb kunnen bemachtigen.

 

Via via kwam ik erachter dat er in een ander deel van de hallen er ook een stand "Europe comics" is die de Europese strip digitaal naar USA wil brengen, zodat ze later vertaald kunnen worden. Daar hadden ze drie gasten, Mathieu Reynes (oa Alter ego), Roger Ibanez (Jazz Maynard) en Gabriel Hernandez Walta), waarvan de laatste een beetje Nederlands sprak (grootouders uit Nederland).

De drie zijn hier totaal onbekend en zo de kans om vandaag met alle drie een lang gesprek kunnen hebben en mooie dedies.

 

post-150-0-69451400-1469249955_thumb.jpeg

 

Van alledrie hebben ze trouwens een soort promo softcovers gedrukt vertaald in Engels...en ook linnen tasjes en posters....echt mooi promotiespul.

 

post-150-0-14375500-1469250293_thumb.jpeg

 

Gabriel was niet de enige die Nederlands sprak, want wie liep ik letterlijk tegen het lijf (en dat is echt heel bijzonder hier).... Sytse Algera....scenarist van oa De Vries en Lemuria.....we hebben even kort gesproken, hij is hier op de con zijn strips aan het promoten.....

 

Trouwens ook bij Eric Shanower langs geweest, hij heeft samen met Moebius gewerkt (de hermetische garage), en had daar wat verhalen over, grappig, en nu een leuke dedie in dit boek.

 

post-150-0-61294800-1469250036_thumb.jpeg

 

Ook vandaag weer even langgewenst bij de stand van Terry Dodson en zijn vrouw, waarmee ik iedere dag contact heb. Net als mijn vrouw en dochters is de vrouw van Terry paardengek en wisselen we foto's uit. Superaardige gasten. Ook twee StarWars albums laten voorzien van "snelle" krabbels....hij tekent eigenlijk niet op de con, meer promotie van zijn boeken en prenten.

 

Na een tip op dit forum kwam ik ook bij Petersen terecht, maker van Mouseguard, dat ziet er inderdaad prima uit. Alleen zeer prijzige commissions. Morgen maar de Lecram trukendoos opentrekken en vragen of hij een kleine commissie wil doen in zijn boek....vind ik leuker dan los vel.

 

Tegen sluitingstijd heb ik mijn derde toevallige gelukkige ontmoeting deze con....bij het verlaten van de beurs kom ik langs een grote stand met dranglinten, waar ik een vrij jonge man met baard zie zitten met wat security naast hem staand en nog een dame met hem pratend en ik kijk op het bordje.....Robert Kirkland.....

Snel mijn schetsboek met tekening van Adlard gepakt en hem aangesproken.....hij was zeer positief verrast met de tekening van Jesus en vroeg me hoe ik eraan kwam en zo raakte we verder in gesprek, ook over mijn cameo in de comic en zowaar wist hij over welke pagina het ging.....superaardige gast (en jong....ik had ander iemand verwacht). Dus bij mijn Adlard tekening ook een Kirkland handtekening....haha

 

@tweety, nee, ik heb geen wonderwoman gekocht, maar een Startrek Barbie (ziet er echt geweldig uit) en een steampunk Monster high....zien er prachtig uit, maar ik vrees dat ik ze van mijn dochter niet mag verkopen...haha....speelgoed (ook LEGO en StarWars etc) zijn hier groot en zeer gewild.

 

Morgen gaan we weer met goede moed op pad, al gaan mijn knieën de jaren goed voelen, dit is echt topsport.....ik loop mij verloren met een zware tas op mijn rug....

 

post-150-0-70866500-1469252308_thumb.jpeg

Link naar reactie

Gierigheid en amateurisme bij Nederlandse uitgevers, daar moet ik toch even op reageren vriend Lecram.

Als je Nederlandse vertalingen uitbrengt is het contractueel verplicht om een stapel albums naar de rechthebbenden te sturen. Echter meestal zijn die rechthebbenden niet de tekenaars. Zo stuur ik altijd netjes een pakket boekjes naar Bonelli of naar Mediatoon Parijs (Dupuis, Dargaud...). Ik zou me kunnen voorstellen dat het daarna mis gaat.

Ik wijt het aan je jet-lag dat je deze verschrijving in je verslag zette .

Erik

Haha Erik, met deze reactie laat je blijken je toch schuldig te voelen, dat hoeft niet, ik noem geen namen, maar het gaat zeker niet om jou.

Maar zowel jouw reactie als die van tweety zijn natuurlijk drogredenen.

Een simpele stripliefhebber als Lecram kan met iedere tekenaar over de wereld binnen 1 minuut contact hebben via Facebook bijvoorbeeld. De uitgevers weten dondersgoed wie de makers zijn en moeten zelf uit beleefdheid een boek sturen naar de makers, het blijkt dat ze dit graag willen. Laatst heb ik met een Franse tekenaar zijn eigen boeken moeten kopen in een NL SSZ....dat kan toch niet.

En gezeur over kosten is een hele zwakke opmerking, boeken zat en een tientje portokosten. Het is gewoon een gebrek aan zakeninstinct.....uit respect voor je stripmakers moet je dit doen....dat betaalt zich altijd uit.

Link naar reactie

Zo......alleen op mijn hotelkamer. Mijn dochter is nog op de Con met haar Amerikaanse vrienden en kijken een première van Batman animatie film.....

 

Bedankt voor de updates vanuit San Diego.

 

Respect dat je het aan het eind van een ongetwijfeld lange en zware dag nog kunt opbrengen om een update te plaatsen!

Link naar reactie

Ik ben al  dikwijls naar San Diego geweest. Als ik een tekening wou hebben, dan betaalde ik daarvoor.

Ik heb nooit naar gratis tekeningen gehengeld.

Ik vind dat een goed systeem. Die auteurs moeten ook betaald worden.

Dat ligt er natuurlijk aan, als men er zit om boeken te promoten is betalen onzinnig. Meestal is dat dan via de uitgeverij. Een eenvoudige dedicace volstaat. Dat gebeurt hier ook op de comic con.

Zit men er om geld te verdienen is het volstrekt logisch, maar dan mag het publiek ook wat meer krijgen en wordt er afhankelijk van het bedrag een mooiere tekening gemaakt, een commission.

Link naar reactie

Zo, uitgeteld op bed, dit was een heel zware dag, zowel lichamelijk als mentaal...haha

 

Samen met dochter begonnen in grote hal, waarna zij richting panels ging (ik meen vampire diaries) en ik kwam bij mattel langs, waar het opvallend stil was door de onduidelijkheid om geen tickets uit te geven op de zaterdag en zondag, hierdoor ben ik in de rij gesprongen en heb twee speciale hotwheels items gekocht van StarWars en suïcide Squad.

Hierdoor liep ik echter al wel vroeg met veel bepakking rond en O O O wat was het vreselijk druk, niet normaal.

 

post-150-0-44323600-1469337984_thumb.jpeg

 

En hierna kreeg ik een soort Angouleme gevoel......overal druk, zwaar bepakt, geen duidelijk doel, dus weinig resultaat en zware benen....

Tevens was er geen werkende WiFi, waardoor ik geen contact meer had met mijn dochter, die je dan nooit meer terug kan vinden.

 

Ben toen wat rond gaan lopen en heb me toch naar Peterson begeven en met de aankoop (tip fenip) van Mouseguard spring deel 1 een snel schetsjes gekregen in mijn schetsboek (en kopje in boek), superaardige vent en boek ziet er inderdaad heel leuk uit.

 

post-150-0-67883100-1469338096_thumb.jpeg

 

post-150-0-16391700-1469338080_thumb.jpeg

 

Hierna was ik het een beetje zat en ben ik zowaar terug naar het hotel gegaan om even bij te komen en zonder bepakking ben ik terug gegaan, nog altijd geen contact met mijn dochter.

 

Ik nam me voor gewoon rustig rond te kijken op plaatsen waar ik nog niet was geweest en dat was best plezierig, ik ontweek alle drukke plaatsen, bijvoorbeeld waar Will Smith kwam signeren....

Onderweg herkende ik nog iemand op de vloer....snel een selfie.....wie herkent hem (speelt in een van de beste comedieseries ooit gemaakt).

 

post-150-0-68976200-1469337972_thumb.jpeg

 

Tevens hier en daar toch maar wat commissions uitgezet (voor morgen)......mijn zoveelste SpongeBob van Jacob Chabot, Joe Benitez, Tony Sandoval, Yeates en een minder bekende die heel fraai werk maakt.

En zowaar.....mijn dochter was zo slim naar de artist alley te komen en vond mij daar.....gelukkig.

 

Samen met haar naar een tekenaarsechtpaar gegaan (die we inmiddels goed kennen) en daar onze 3e en 4e commissie bij hen besteld dit jaar, wat doen deze comic tekenaars namelijk....ze maken tekeningen van je huisdieren....haha.....vorig jaar een hond en een paard laten doen, maar als je veel paarden, honden en katten hebt.....haha.....dan blijf je terugkomen.

 

Daarna namen we elkaar in bescherming en spraken we af geen tekenaars meer en geen panels meer (jammer voor Arrow). We hebben lekker nog een uurtje "gewinkeld" (mijn dochter dan meer) aan de kant van de hallen waar ik nog niet geweest was.

Daar kwamen we ook deze fraaie dame tegen, mijn nieuwe lijfwacht......

 

post-150-0-90369500-1469338014_thumb.jpeg

 

Twee uur voor sluitingstijd zijn we vertrokken, overal zag je trouwens vermoeide mensen...

Hierdoor konden we eens gezellig goed uit eten (en een mooie koffer kopen om onze aanwinsten ook weer veilig mee te krijgen) en hebben we ons opgeladen voor de laatste dag morgen. Wij zijn weer fris en gaan morgen er nog een toffe dag van maken.

 

Even nog iets over de verkiezingen hier, wij hebben veel gesprekken hier met schrijvers, tekenaars en andere bezoekers uit de USA, maar niemand en dan ook echt niemand staat hier achter Trump, ze schamen zich voor hem en vinden het een comicfiguur.

Waarschijnlijk is een CC geen broedplaats voor zijn aanhang en ook de staat Californië niet, maar een ieder die ik sprak zei mij dat Hillary absoluut gaat winnen.

 

Maar goed, ik ga slapen, morgen mijn laatste verslag....dan ga ik echt op vakantie.....haha

 

post-150-0-56037100-1469338000_thumb.jpeg

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...