Ga naar inhoud

Stripdagen 2018 en Dutch Comic Con


Lecram

Recommended Posts

13 uren geleden, Devil zei:

Helaas denkt Lecram iets te veel in entreeprijzen. Wat hij mist is de zorg dat het Stripschap niet in staat is meerwaarde te geven; vanuit zwakte maar aanleunen bij Comicon. Een evenement waar stripliefhebbers niet op zitten te wachten en de Comicon bezoekers niet op strips.

Beetje meer zelfreflectie zou wonderen doen, dit hele topic staat vol met gezeur over entree en parkeerkosten.

De kritiek op het stripschap is er altijd al (best terecht), maar nu is het steeds gezeik over kosten.

En zonder de combinatie met DCC zijn de stripdagen net zo slecht/goed als ze steeds waren.

 

Ook ik zie dat de stripdagen zijn afgezakt (maar niet alleen de stripdagen trouwens) en dat komt oa door de afwezigheid van (grotere) uitgeverijen (met tekenaars), maar natuurlijk vooral doordat de tijden veranderen, dit soort "stoffen/linnen tasjes" beurzen zijn nog leuk voor ons, de echte liefhebbers, maar de jeugd heeft zoveel meer, die gaan hier niet meer op af komen. Wat moeten die nou met al die stands van handelaren met steeds dezelfde boeken, waarmee ze op tientallen beursjes/beurzen per jaar staan. Voor ons misschien bij tijden nog interessant, maar dat zijn er te weinig, daar draai je geen grote beurs meer op. Door internet wordt dit eigenlijk voor velen overbodig.

 

In Gent zien we trouwens wel een soort van wisselwerking tussen beide werelden. 

Ik als stripliefhebber zit wel te wachten op een Comic Con erbij, geweldige sfeer, veel levendiger, veel jeugd, veel beleving en enthousiasme, veel nieuwe ontwikkelingen/stromingen en veel zaken (tv series, films, comics etc) die mij ook enigszins interesseren. Ik heb een aantal jongeren bij mij werken, die wel eens Cons bezoeken en die hebben op de eerste editie van DCC destijds ook bij DDB de Eppo stand wat strips gekocht. Nee, ze zullen niet in de rij staan voor Bulletje en Bonenstaak of luxe zwart/wit hardcovers van ouwe meuk, maar al kijken ze er maar eens rond, kwaad kan het niet. Bij organisatie zitten ook Donald Duck tekenaars begreep ik, dat is ook vrij populair onder jeugd (en ouderen).

Ik verzamel graag tekeningen en ontmoet dus graag (nieuwe) tekenaars, dat is in Nederland moeilijk, dus een combi met wat handelaren, wat kleine uitgevers, wat leuke Nederlandse tekenaars, een enkele internationale tekenaar en dan twee hallen Comic Con is voor mij het hoogst haalbare.....

En laten we wel wezen, als jij denkt dat Comic Con publiek al niet geinteresseerd is in comics of strips, dan is niemand dat......en zijn dit soort evenementen ten dode opgeschreven no matter what......

 

Gezien de financiele situatie van het stripschap is dit een kans, anders hadden er misschien helemaal geen stripdagen geweest. Ik ben met iedereen eens dat het stripschap wel zijn beste beentje moet voorzetten en niet in een uitgeklede hal moet gaan zitten en maar afwachten......dus laten we het eens gaan zien.

 

 

 

 

   

 

 

 

   

 

  

Link naar reactie

Kan me voorstellen dat, gezien de enorme stijging van standprijzen, de stripdagen hal niet goed gevuld zal zijn, itt tot de cc hallen die inmiddels uitverkocht zijn en uitpuilen van toystands/artists,guests/games etc. CC volk zal dan waarschijnlijk ook niet lang blijven hangen in de stripdagenhal omdat er te weinig 'fun' voor hen is. Op comic cons valt het me op dat als er traditionele 'striptekenaars' zitten die over het algemeen weinig volk trekken (itt de cross-over artiesten zoals bijv. Romano/Kenny), echter het stripbeurzenvolk kom ik dan wel weer steeds vaker tegen (mensen als Marcel B ;-) )  Het liefst zou ik, als tekenaar, zien dat er een 1-daagse 'Rijswijk' wordt georganiseerd. Een (gym?)zaal gevuld met (goedkope) marktkramen met small-press, paar uitgevers, bananendozen en alle elementen van een stripbeurs. Het publiek wat normaal alleen za of zo aanwezig, moet nu dan wel op 1 dag tegelijk komen.

Link naar reactie
14 minuten geleden, Lecram zei:

Nee, ze zullen niet in de rij staan voor Bulletje en Bonenstaak of luxe zwart/wit hardcovers van ouwe meuk, maar al kijken ze er maar eens rond, kwaad kan het niet

nee, maar juist wel de Tomb Raider of Assassin's Creed of andere game-related of fantasy-spul (Game Of Thrones) of het cosplay-achtige Trizia. Die doen het dan goed omdat veel Comicon-publiek dat mieters interessant vinden.

 

38 minuten geleden, Lecram zei:

Ik verzamel graag tekeningen en ontmoet dus graag (nieuwe) tekenaars, dat is in Nederland moeilijk, dus een combi met wat handelaren, wat kleine uitgevers, wat leuke Nederlandse tekenaars, een enkele internationale tekenaar en dan twee hallen Comic Con is voor mij het hoogst haalbare.....

hierin ben je wellicht moderner dan andere personen in dit topic.

We zullen zien of het wat is. Wat ik weet van DCC is toch ook dat het een enorm cosplay-publiek is en die hebben dan echt niets te zoeken bij de Stripdagen natuurlijk.

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
2 minuten geleden, Gerb-Art zei:

 Een (gym?)zaal gevuld met (goedkope) marktkramen met small-press, paar uitgevers, bananendozen en alle elementen van een stripbeurs. Het publiek wat normaal alleen za of zo aanwezig, moet nu dan wel op 1 dag tegelijk komen.

zoiets als in Zwolle?

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
1 hour ago, boomvavavoom said:

We zullen zien of het wat is. Wat ik weet van DCC is toch ook dat het een enorm cosplay-publiek is en die hebben dan echt niets te zoeken bij de Stripdagen natuurlijk.

Dit is iets wat ik altijd jammer gevonden heb. Men loopt steeds rond als figuren uit de comic & manga wereld maar praktisch niemand waagt zich aan de Europese stripfiguren (behalve die vriendin die je kent die eens als het meisje van Ytacq naar FACTS kwam :e007:) .

Link naar reactie

daar heb je gelijk in!!
Comics, manga, games en TV/Film zit wel snor maar EU-strips is minder. Al heb ik wel eens een Lucky Luke gezien hoor!

Edit: en kijk eens hierboven dus :)

Edit: en kijk eens hieronder. Al was de ene een cosplayer die geregeld was voor die uitgenodigde artiest en de andere cosplayer die je idd al had genoemd
boom_claudiademona_facts2007.thumb.jpg.5c0979f7d44b941d7518bb9df416ee6f.jpgIMG_0098.jpg.b3c034e4f984afe18b3c14900e836a8d.jpg

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
15 minuten geleden, jbsjj1 zei:

neen ik sta straks niet gewoon weer vooraan, ik ga niet

Klaag jij meer dan Tweetybird😅

 

ik heb er eigenlijk heel veel zin in, vandaag met de post het programmaboekje gehad met stripschapskaart voor gratis entree (40 euro).

Weer wat repers zien, niet te ver weg, misschien nog wat tekeningen en extra hallen Comic Con.....

Link naar reactie
2 minuten geleden, Lecram zei:

Klaag jij meer dan Tweetybird😅

 

ik heb er eigenlijk heel veel zin in, vandaag met de post het programmaboekje gehad met stripschapskaart voor gratis entree (40 euro).

Weer wat repers zien, niet te ver weg, misschien nog wat tekeningen en extra hallen Comic Con.....

oei is Tweetybird nog erger dan ik?maar even serieus ik wens je toch fijne dagen in Utrecht ,n ik hoop zien we mekaar volgend jaar terug op de stripdagen

Link naar reactie
2 uren geleden, Lecram zei:

Toch ook leuk.....

48C1F09A-D947-4A1B-BC8E-78AAF5A4AD34.jpeg

Inderdaad ook leuk voor erbij. 

 

Strips worden altijd door een heel kleine aantal mensen gemaakt dus het is heel  duidelijk wie erachter zit. 

De bekende animatiefilms worden door zo grote teams van mensen gemaakt, dat ze eigenlijk door niemand gemaakt zijn.  Mooi om iemand van achter de schermen van dat soort films eens een keer naar voren te trekken.  

Link naar reactie

Ik had nog even contact met onze Italiaanse gast Angelo Stano. Hij geeft aan dat hij uit principe enkel in de albums signeert en niet op losse vellen. Hij zei dat er binnen Bonelli veel over gesproken wordt, en alle tekenaars vinden het vervelend wanneer (een enkeling) een dag na een beurs de tekening al te koop zet op eBay. Het bekende verhaal. Dit zal in Italië natuurlijk vaker gebeuren, maar goed.

 

Of hij wil signeren in een boek vol met dedicaces zien we ter plaatse wel, meestal komt dat wel goed. Maar het is de tekenaar die beslist en ik heb de rol van bad cop om dat aan de verzamelaars uit te leggen :e007:.

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie
Op 21-3-2018 om 10:36, eriktex zei:

Ik had nog even contact met onze Italiaanse gast Angelo Stano. Hij geeft aan dat hij uit principe enkel in de albums signeert en niet op losse vellen. Hij zei dat er binnen Bonelli veel over gesproken wordt, en alle tekenaars vinden het vervelend wanneer (een enkeling) een dag na een beurs de tekening al te koop zet op eBay. Het bekende verhaal. Dit zal in Italië natuurlijk vaker gebeuren, maar goed.

 

Of hij wil signeren in een boek vol met dedicaces zien we ter plaatse wel, meestal komt dat wel goed. Maar het is de tekenaar die beslist en ik heb de rol van bad cop om dat aan de verzamelaars uit te leggen :e007:.

Lijkt me heel reeel en geen enkel probleem...

Link naar reactie

Is er een lijst met standhouders voor de striphal? Als ik op de DCC site kijk, kan ik er maar acht vinden, maar er moeten er meer zijn?
T VLAAMS STRIPCENTRUM Wilrijk    Stand CA-07
UITGEVERIJ BOUMAAR Kerkrade    Stand CS-05
DE MEULDER Assen    Stand CS-07
UITGEVERIJ HUM Blauwhuis    Stand CS-19
ARCADIA STRIPS Beerzel    Stand CS-21
SCRATCHBOOKS Amsterdam    Stand CS-27
BLACK OLIVE PRESS Amstelveen    Stand CS-29
STRIPPGAAF Purmerland    Stand CS-37

 

Dit kan niet compleet zijn, bv Eppo/Uitgeverij L staat er niet op.

Link naar reactie

A Factor*

Akim, stripwinkel

American Book Center*

Arcadia, uitgeverij

Black Olive Press

Bommelzolder

Boumaar, uitgeverij

Brabants Stripspektakel

Brul stripblad

Buddy's Bookshop

Cheap Comics.nl*

Cliché, uitgeverij

Comic Watch, uitgeverij

Cosplay Maakie

Dark Dragon Books*

De Meulder, uitgeverij

Donald Duck

Eppo stripblad

Etienne Collectibles*

Henk Comics*

Het Stripfiguur*

Het Stripschap

House of M*

HUM!, uitgeverij

Jan Kruis Collectie

L/DLC, uitgeverij

Marten Toonder Verzamelaarsclub

Personalia, uitgeverij

RoaRrr, uitgeverij

RW, uitgeverij

Schokkend Nieuws

Scratch Books

Sorry! No subtitles*

Stripglossy

Stripmakers des Vaderlands

Stripmuseum

Strippgaaff

Stripsmagazijn*

Tina

Toondereiland

Vlaams Stripcentrum

Westworld Comics*

Whoops*

 Zone 5300

Standhouders zonder * staan op het Stripdagen gedeelte.

www.windmill-comics.com

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...