Ga naar inhoud

Stripdagen 2018 en Dutch Comic Con


Lecram

Recommended Posts

http://www.stripfestivalknokkeheist.be/tekenaars/

 

Zo'n lijst met tekenaars had ik toch ook graag op De Stripdagen gezien.  Maar ja, mijns inziens is men daar al langer het spoor bijster. Daar spreekt men zelfs al over artiesten in plaats van tekenaars/scenaristen.  Ik vermoed een verkeerde vertaling van het Engelse woord "artist".

 

Ik vraagt me af waar het misgegaan is bij De Stripdagen. Trek de stekker er maar uit, na 50 jaar.  Ik haak af.

Link naar reactie
1 hour ago, Noël said:

http://www.stripfestivalknokkeheist.be/tekenaars/

 

Zo'n lijst met tekenaars had ik toch ook graag op De Stripdagen gezien.  Maar ja, mijns inziens is men daar al langer het spoor bijster. Daar spreekt men zelfs al over artiesten in plaats van tekenaars/scenaristen.  Ik vermoed een verkeerde vertaling van het Engelse woord "artist".

 

Ik vraagt me af waar het misgegaan is bij De Stripdagen. Trek de stekker er maar uit, na 50 jaar.  Ik haak af.

 

Als ik beide lijsten vergelijk zie ik eigenlijk geen verschil :

Knokke heeft een lange lijst met Belgische striptekenaars (die er elke editie komen) alsook een handvol internationale tekenaars : http://www.stripfestivalknokkeheist.be/tekenaars/

Stripdagen heeft een lange lijst met Nederlandse tekenaars (die er elke editie komen) alsook een handvol internationale tekenaars : http://www.destripdagen.nl/artiesten.html

 

Wat maakt voor jou het verschil in keuze tekenaars waardoor de Stripdagen van jou mogen stoppen en Koksijde mag blijven doorgaan? 

 

Ik vind het handvol internationale tekenaars toch veel interessanter op de Stripdagen dus zal ik er vanuit Brussel toch eens naar toe gaan.

 

 

 

Link naar reactie
1 uur geleden, Noël zei:

http://www.stripfestivalknokkeheist.be/tekenaars/

 

Zo'n lijst met tekenaars had ik toch ook graag op De Stripdagen gezien.  Maar ja, mijns inziens is men daar al langer het spoor bijster. Daar spreekt men zelfs al over artiesten in plaats van tekenaars/scenaristen.  Ik vermoed een verkeerde vertaling van het Engelse woord "artist".

 

Ik vraagt me af waar het misgegaan is bij De Stripdagen. Trek de stekker er maar uit, na 50 jaar.  Ik haak af.

Knokke is een Belgische beurs, dus daar zie je veel belgen op de lijst staan, meer een soort van thuiswedstrijd voor hen. Grotendeels komen deze tekenaars op veel Belgische beurzen, ik heb ze nagenoeg allemaal al heel vaak gezien. Het zal moeilijker en kostbaarder zijn Belgen naar Nederland te halen in deze getale vermoed ik......

Daarnaast denk ik dat wij in Nederland minder op tekenaars gericht zijn, maar meer op standhouders. In Frankrijk en ook Belgie draaien veel festivals vooral op de tekenaars, hier niet. Voor ons dedie verzamelaars jammer, maar als geheel kan ik dat niet bepalen. Een tekenaar kan ook maar 20 klanten per dag bedienen en als iedereen 10 tekenaars laat signeren op een dag, zou dat betekenen dat een klein groepje van 100 dedie-verzamelaars (steeds dezelfde mensen meestal) 50 tekenaars aan de gang houdt in één dag....... is dat commercieel interessant?

 

 

  

Link naar reactie
1 minuut geleden, shakeitupguy zei:

 

Als ik beide lijsten vergelijk zie ik eigenlijk geen verschil :

Knokke heeft een lange lijst met Belgische striptekenaars (die er elke editie komen) alsook een handvol internationale tekenaars : http://www.stripfestivalknokkeheist.be/tekenaars/

Stripdagen heeft een lange lijst met Nederlandse tekenaars (die er elke editie komen) alsook een handvol internationale tekenaars : http://www.destripdagen.nl/artiesten.html

 

Wat maakt voor jou het verschil in keuze tekenaars waardoor de Stripdagen van jou mogen stoppen en Koksijde mag blijven doorgaan? 

 

Ik vind het handvol internationale tekenaars toch veel interessanter op de Stripdagen dus zal ik er vanuit Brussel toch eens naar toe gaan.

 

 

 

Hier kan ik mij heel goed in vinden.

Link naar reactie
58 minuten geleden, shakeitupguy zei:

Wat maakt voor jou het verschil in keuze tekenaars waardoor de Stripdagen van jou mogen stoppen en Koksijde mag blijven doorgaan? 

 

Op De Stripdagen zijn wéér dezelfde NL-tekenaars. Men doet, naar het mij schijnt, geen moeite om zelf buitenlandse tekenaars binnen te halen. Ze hoeven het niet eens zelf te doen, maar benader dan de juiste mensen.  Waarom lukte het Striphooligan wel bijvoorbeeld? We hebben het hier over een 50-jarig jubileum! Maar wellicht heeft Lecram gelijk.  Is men in NL minder op tekenaars gericht. Maar wat mij gewoon verbaast is dat men bij De Stripdagen geen moeite lijkt te doen om tekenaars binnen te halen. 

 

En misschien blijf ik wel te veel hangen in het verleden, in het Turfschip. Those were the days, my friend. 

Link naar reactie
1 uur geleden, Kobus zei:

Nee, het Stropschap heeft nog 50 leden.

Geen idee hoeveel leden ze nog hebben, maar ik ken er wel een paar......:e005:

Het is jammer dat niet alle liefhebbers gewoon lid zijn voor die paar tientjes. Gewoon om je eigen hobby te ondersteunen.

Wel klagen, maar zelf geen stuiver inleggen.....zeg het maar...:e012: 

 

En voor die paar tientjes (ik meen 29,95) krijg je een abonnement op stripnieuws (best leuk blad, gratis thuisgestuurd), gratis entree voor de stripdagen Comic Con (minimaal 20 euro), een prent van de generaal op de stripdagen (meen ik te lezen) en ze sturen programmablad toe voor de stripdagen.

 

 

 

Link naar reactie

 

2 uren geleden, Noël zei:

Op De Stripdagen zijn wéér dezelfde NL-tekenaars. Men doet, naar het mij schijnt, geen moeite om zelf buitenlandse tekenaars binnen te halen. 

Waarom zouden ze een speciale tekenaar uit het buitenland halen

99% van de bezoekers zal waarschijnlijk de desbetreffende tekenaar niet kennen

en die vinden een tekening van Kenny Rubenis veel interessanter dan een Walthery waar ze nooit van hebben gehoord.

Maar buiten dat.

Stel je voor, je haalt een "speciale" tekenaar uit het buitenland.

Hoeveel tekeningen maakt hij in een weekend?

60 tekeningen? en hoeveel mensen gaan er naar een gemiddelde grote beurs.

Niet zo veel als iedereen hoopt

Dus je moet zoals Knokke Heist goed gesubsidieerd zijn.

Anders weegt het niet tegen elkaar op.

Link naar reactie
Gast Ketelbinkie

Nou dat wordt voor mij de laatste keer als echte stripliefhebber. Heb zojuist met grote stripwinkels als Eppo en Het Gele Teken gebeld. Zij komen niet meer met een eigen stand. Mede vanwege de hoge kosten. Het is maar zeer de vraag of de grootste van allen Akim ook met een eigen stand komt. Ik bezoek al vanaf 1975 de jaarlijkse stripdagen met als hoogtepunt natuurlijk Breda. Ik denk dat ik als liefhebber van de oud-hollandse strip niets meer te zoeken heb hier. Meerten Meerten waartoe zijt gij gekomen!! Dit is de doodsteek voor het jaarlijkse stripfestijn.

Link naar reactie

Als ik in hun schoenen zou staan 

Zou ik het misschien ook zo doen

Ik denk dat als ze van andere standhouders horen dat het een succes was 

Dan zie je ze bij de volgende editie ook wel verschijnen

Zo werkt het nou eenmaal

Maar vergeet niet...

Stripwinkel Eppo had de laatste keer in Breda ook geen stand meer

Ik zag Jos wel in Breda  rondzwerven 

Link naar reactie
36 minuten geleden, Gast Ketelbinkie zei:

Nou dat wordt voor mij de laatste keer als echte stripliefhebber. Heb zojuist met grote stripwinkels als Eppo en Het Gele Teken gebeld. Zij komen niet meer met een eigen stand. Mede vanwege de hoge kosten. Het is maar zeer de vraag of de grootste van allen Akim ook met een eigen stand komt. Ik bezoek al vanaf 1975 de jaarlijkse stripdagen met als hoogtepunt natuurlijk Breda. Ik denk dat ik als liefhebber van de oud-hollandse strip niets meer te zoeken heb hier. Meerten Meerten waartoe zijt gij gekomen!! Dit is de doodsteek voor het jaarlijkse stripfestijn.

Ik begrijp die afkeer tegen vernieuwingen niet, waar is men bang voor? 

En moet ik naar een beurs gaan voor stands van stripwinkels, die vaker klagen?

En wat heeft dit met oer Hollandse strip te maken? Bedoel je Olivier B Bommel, Ketelbinkie??

 

De stripdagen waren geen succes meer, de oude formule is hopeloos verouderd.

Ze proberen nu kosten te delen met een succesvolle formule en er wordt waarschijnlijk verwacht dat de stripdagen het comic/strip gedeelte gaat invullen in deze combinatie. Misschien wordt het niks, maar misschien valt het voor anderen weer mee.

En als je zo graag een oer hollands stripfestijn zoekt....breda en veldhoven zijn vergelijkbaar met stripdagen oude stijl qua bezoekers/opzet. Of als je stands van stripwinkels leuk vindt...gouda, zwolle, deventer etc etc

 

 

Link naar reactie
1 minuut geleden, Lecram zei:

Ik begrijp die afkeer tegen vernieuwingen niet, waar is men bang voor?

 

gaat vnl over de mega-dure standhuur, toch? Het is dus niet wegens vernieuwingen bij deze lui, maar gewoon

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

Bezoekers hebben niks te maken met dure standhuur.....

Natuurlijk moet standhuur in verhouding staan met opbrengsten, dus iedereen moet voor zichzelf bepalen of ze een stand huren of niet. En misschien blijkt na de eerste editie dat het niet loont en wordt dat een volgende keer anders bekeken of misschien anders geprijsd als iedereen afhaakt.

Feit blijft dat er veel meer bezoekers komen (DCC trekt veel volk) en als je dan denkt hieraan niks te verkopen (die komen toch niet voor strips etc. klaag etc.), dan weet je ook gelijk dat je nooit meer aan nieuwe bezoekers zal verkopen, want comic con publiek staat dichter bij de strip qua beleving en hobby dan ander publiek. Mensen komen naar een beurs en geven dan makkelijker geld uit, dus probeer daarop in te spelen......

En nee, dit publiek is niet geinteresseerd in bulletje & bonestaak, Archie man van staal enzovoort, maar dat is inmiddels bijna niemand meer, dat heeft niks met ander publiek te maken.

 

Ik kom op de stripdagen sinds 1982, ben altijd geweest, heb hoogtepunten meegemaakt (idd Breda, maar ook wel Den Haag), maar ook veehallen, pretparken en saaie conventiezalen........helaas hebben de grote uitgeverijen het laten vallen, heeft internet de standhouders (deels) ingehaald en is de stripverkoop veel minder geworden (computers zijn natuurlijk veel spannender voor de jeugd). Dit alles helpt ook de Stripdagen niet........

Ik heb geen flauw idee van een budget (maar gezien de problemen maak ik me weinig illusies), maar natuurlijk kunnen er veel zaken beter.......bijvoorbeeld meer internationale tekenaars, meer primeurs, meer grote uitgeverijen, meer specials, veilingen met betere of bijzondere stukken, mooie exposities......de vraag is wel: is hier budget voor....waarschijnlijk niet, want er komt te weinig publiek (en daardoor mss te weinig standhouders) en dan kom je in een vicieuze cirkel.....de stripdagen is geen bedrijf dat kan gokken met geld dat er niet is, maar een stichting met vrijwilligers neem ik aan.

Ik zou zeggen, laat je eens verrassen, kijk ook eens in die andere hallen, kijk eens goed naar al die cosplay en de andere verzamelwaar.........de sfeer op een comic con is altijd heel leuk en er is een hoop te zien.....al is het maar voor een keertje....haha

 

 

 

Link naar reactie

Ik denk en ik hoop ook dat De Stripschap een goede zet heeft gemaakt

Stripbeurzen in de oude stijl hebben geen toekomst of ze moeten subsidie krijgen.

Dat laatste krijgt De Stripschap niet

Ik weet ook dat voor de (strip)handelaren de gouden jaren voorbij zijn

Dus ik begrijp heel goed dat er veel handelaren afhaken.

Maar als bezoeker zie ik dit als iets positiefs. Ik denk (en ik denk ook vele anderen) dat ze  meer willen dan de dozen met vier voor een tientje. Niet om de handelaren af te kraken, ik koop namelijk nog heel veel oude stoffige boeken. Maar die koop ik veel gemakkelijker op internet (Marktplaats, Ebay etc...) dan op een beurs. Maar op een beurs wil ik iets meer.

Dus als ik naar een beurs gaat is het voor de gezelligheid en de nieuwe boeken van  uitgevers of originelen van tekenaars en niet de tweede hands markt waar heelveel hetzelfde is

Link naar reactie
14 uren geleden, Lecram zei:

Bezoekers hebben niks te maken met dure standhuur.....

Indirect wel natuurlijk. Als de standhuur hoog is, komen de standhouders niet en dat zal de bezoeker merken omdat er minder te zien is. 

Kijk maar eens naar de nieuwe Stripdagen op DCC, er staan vrijwel geen stripwinkels meer op de beurs. 

Link naar reactie
17 uren geleden, AHMO zei:

Ik denk en ik hoop ook dat De Stripschap een goede zet heeft gemaakt

Stripbeurzen in de oude stijl hebben geen toekomst of ze moeten subsidie krijgen.

Dat laatste krijgt De Stripschap niet

Ik weet ook dat voor de (strip)handelaren de gouden jaren voorbij zijn

Dus ik begrijp heel goed dat er veel handelaren afhaken.

Maar als bezoeker zie ik dit als iets positiefs. Ik denk (en ik denk ook vele anderen) dat ze  meer willen dan de dozen met vier voor een tientje. Niet om de handelaren af te kraken, ik koop namelijk nog heel veel oude stoffige boeken. Maar die koop ik veel gemakkelijker op internet (Marktplaats, Ebay etc...) dan op een beurs. Maar op een beurs wil ik iets meer.

Dus als ik naar een beurs gaat is het voor de gezelligheid en de nieuwe boeken van  uitgevers of originelen van tekenaars en niet de tweede hands markt waar heelveel hetzelfde is

Als iets oudere liefhebber zie ik juist wel graag een traditionele overzichtelijke stripbeurs met 2de hands strips.
En natuurlijk uitgeverijen, tekenaars, stripwinkels, veilingen, stripmerchandise en ik weet dat ik niet de enige ben.
Breda en Veldhoven zijn de perfecte stripbeurzen, deze Stripdagen met Comic Con schat ik in als kansloos.
Sowieso voor de traditionele stripbeurs bezoeker, ik sla de Stripdagen in ieder geval over voor het eerst sinds vele jaren.
Op een Comic Con heb ik niets te zoeken en de entree van 20 Euro is echt veel te hoog voor alleen de Stripdagen hal.
Het Stripdagen programma en aantal standhouders vind ik erg mager.
Maar ik hoop dat het voor het Stripschap, de standhouders en de bezoekers een succes wordt.
 

Link naar reactie
1 uur terug, Gast NOMAD zei:

deze Stripdagen met Comic Con schat ik in als kansloos. Sowieso voor de traditionele stripbeurs bezoeker, ik sla de Stripdagen in ieder geval over voor het eerst sinds vele jaren.

 

Waarom niet het gewoon een keer proberen? Misschien ben je verrast heb je een leuke dag. Er is meer dan de Stripdagen hal, in de andere hallen staan ook standhouders en tekenaars die ook op de traditionele stripbeurzen staan. 

 

Ik begrijp dat het voor oudere stripliefhebbers een omschakeling is, maar er moest iets gebeuren. Zeker voor de Stripdagen, maar straks ook voor de stripbeurzen in het algemeen. Kijk naar de gemiddelde leeftijd van een stripbeursbezoeker, die groep wordt steeds kleiner..

 

Exclusieve workshops en masterclasses door de beste striptekenaars.

Link naar reactie
8 uren geleden, Gast NOMAD zei:

Als iets oudere liefhebber zie ik juist wel graag een traditionele overzichtelijke stripbeurs met 2de hands strips.
En natuurlijk uitgeverijen, tekenaars, stripwinkels, veilingen, stripmerchandise en ik weet dat ik niet de enige ben.
Breda en Veldhoven zijn de perfecte stripbeurzen, deze Stripdagen met Comic Con schat ik in als kansloos
 

Ik begrijp dat ook zeker wel, ik hou ook best wel van traditionele beurzen.

Maar de organisaties krijgen het steeds moeilijker, ook Breda (prima festival) wankelt als de gemeente een bescheiden subsidiebedrag intrekt en Veldhoven (ook prima festival) moet verhuizen voor een paar euro parkeergeld.

Misschien een oplossing als ze alledrie gaan samenwerken, 1 grote stripbeurs.

 

Maar een comic con combinatie is een prima uitgangspunt, alleen hoop ik maar dat de stripdagen de handschoen opneemt en het comic/stripgedeelte nu ook eens enthousiast oppakt en niet alleen gaan leunen op DCC. Daar heb ik wel mijn bedenkingen over, maar ik ga er gewoon heen om het te zien.

 

Link naar reactie
Gast Boschtradamus
47 minuten geleden, Lecram zei:

Voor mij een vanille.....

Koekjes bij Hum, paaseieren bij Oak.....

Het wordt een culinair festijn🍪🍨🌮🌭🍹

En op Facts met zijn allen door "The Beast" hahaha:e005:

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...