Ga naar inhoud

Stripdagen 2018 en Dutch Comic Con


Lecram

Recommended Posts

na de comic con in Rotterdam, is mijn vertrouwen in dit soort grote beurzen weg. 

Ze nemen niet de moeite om de bezoekers tijdig te informeren en doen niks aan afzeggingen. In Rotterdam waren er verschillende acteurs (alle grote namen) niet aanwezig. Maar ook bij de tekenaars waren vele afzeggingen ,of ze waren onvindbaar (Marcel Ruijters heb ik de hele zondag niet gezien, terwijl volgens t programma hij wel aanwezig zou zijn ..zelfde geld voor martin Lodewijk).

Ook ondernemen ze niks om iemand te vervangen  (genoeg tekenaars in de omgeving van Rotterdam om te contacteren).

Het heeft mij het gevoel gegeven dat ik afgezet werd. De organisatie laat niks van zich horen, doet er niks aan, heeft lak aan haar bezoekers  ..dit was voorlopig mijn laatste beurs. Als er weer goede, betrouwbare beurzen komen neem ik wel weer een keer een kijkje. 

..Waar zijn de dagen, sfeer van het turfschip gebleven..??? 

Link naar reactie
2 hours ago, Guest rever said:

na de comic con in Rotterdam, is mijn vertrouwen in dit soort grote beurzen weg. 

Ze nemen niet de moeite om de bezoekers tijdig te informeren en doen niks aan afzeggingen. In Rotterdam waren er verschillende acteurs (alle grote namen) niet aanwezig. Maar ook bij de tekenaars waren vele afzeggingen ,

Tja, heel wat vluchten werden geannuleerd vanaf de vrijdagmiddag omwille van een sneeuwstorm. Dat hebben ze via FB op zaterdagochtend wel gecommuniceerd.

 

Over de rest spreek ik mij niet uit. Ik denk dat je naar de verkeerde beurs ging want sommige gelijkaardige beurzen doen het wel en hebben wel veel internationale tekenaars zoals FACTS. 

Link naar reactie

Vanuit Antwerpen was het goed te doen naar Utrecht, maar jeetje wat was het druk in de trein, we stonden als haring in een tonnetje. Ik kende FACTS al en ik wilde wel eens DCC bezoeken. Maar ik moet zeggen, het doet er niet voor onder. Ik zou het niet bezocht hebben als de stripdagen daar niet bij waren geweest, want zelf hou ik niet van die poppenkast en het massale, maar ik was aangenaam verrast en de hallen waren snel gevuld met mensen. Van mij hoeft deze beleving niet, maar het was er wel gezellig door. Het 'leefde' tenminste nou eens zo'n stripbeurs. Ik moet eerlijk bekennen, ik was eerst ook sceptisch over samen optrekken met DCC, maar ik denk dat het noodzakelijk is geworden, maar ook een succes volgens mij. Er stond de hele dag een lange rij van de DCC bezoekers voor Kenny in de striphal...  en ze lieten de striphal niet ongemoeid, dus ik denk dat het een hele mooie aanvulling is....

PEP, Silvester en DDB deden het slim om niet in de striphal te gaan staan, maar tussen andere merchandise.

Ik heb tekeningen van tekenaars die zeker de moeite zijn en die ik anders had moeten missen.... Ik verveelde me geen moment en je kon makkelijk bij de tekenaars komen. Geen gedoe met tickets enzo...., geen runs meegemaakt op tekenaars....Mijn complimenten aan stripglossy die een keur hadden aan tekenaars bij hun stand en met de meest uiteenlopende stijlen. o.a. Apri (uit Indonesie) en Eddy ( uit Brazilie)  wow, wat konden die mooi tekenen....

Ook leuk weer om een hoop repers en niet-repers gesproken te hebben.....

Link naar reactie

Ik deel de mening van Mr. Ego (geen idee wie dat is overigens maar dat ter zijde) Volgens mijn was de sfeer bij DCC / stripdagen uitstekend en is het win / win. druk met heel veel enthousiaste mensen en in het stripdagen gedeelte naast " the usual suspects" ook veel nieuwe gezichten. Een gemêleerd publiek. Wat mij betreft een prima bloedtransfusie in het op sterven na dode paard wat stripdagen heette. 

 

Speciaal nog even noemen: KENNY... Wat heeft die kerel zitten tekenen. Zelfniet aangeschoven maar daar was de rij nooit korten dan 6 meter en maar plaatjes maken.... en maar blije gezichten..... alleen al om er naar te kijken gaf mij een heel gelukkig gevoel..Thanks Kenny!

Link naar reactie

Absoluut, mooie dedies en leuk praatje bij Tim.

Ook ik deel de mening van mr Ego.

Het games of thrones gedeelte waar je door heen kon lopen vond ik echt leuk gedaan.

als gamer was ik niet heel erg onder de indruk van het game gedeelte.

stukje drones races kijken was ook leuk prima vermaakt.

Link naar reactie

De stripdagen/DCC Utrecht...... 

 

Ik ben alleen op de zaterdag geweest, dus ik zal het ook met de bevindingen van een aantal anderen moeten doen op de zondag, die naar ik hoorde een heel stuk rustiger was. Nu is dat gebruikelijk op de zondag, maar toch. 

 

Ten eerste maar het positieve....wat een hoeveelheid volk op deze DCC.

De combinatie met de DCC zorgt voor veel meer leven in de brouwerij. De hele zaterdag was de vloer in de striphal zeer goed gevuld. Veel publiek wat ook uit de andere hallen aanliep.

Mooie stands van L/DLC/Eppo-blad en ook van Stripglossy. Een groot deel van de Nederlandse top qua tekenaars was aanwezig en een drietal internationale namen, waarvan er twee nog nooit in Nederland waren geweest. Dus op zaterdag vrij lange rijen daar. Kenny Rubenis had werkelijk de hele dag een man/vrouw of 15-20 voor zijn neus.....veelal comic-con publiek. Ook de andere auteurs hadden heel de zaterdag een rij. 

Ook de vele podia brachten wel een wat andere sfeer en de foodcourts waren niet verkeerd.

Voor mij als liefhebber van strips en Comic cons een prima combinatie. Mijn topaankopen waren zelfs geen strips, maar Waldorf en Statler.....:e005: ....en de drie dames van Charlie's Angels jaren zeventig....

 

30070612_1765580250168347_1199776790_o.thumb.jpg.22cb1d2631307c116032f9a41d162f60.jpg5ac35495ad1ac_30070120_1765580253501680_1284570144_o(1).thumb.jpg.d11581dfc4be07f537a156562e22d563.jpg

 

Helaas heb ik toch ook negatieve aspecten ervaren/gezien/gehoord......persoonlijk vond ik dat er te weinig stripstands aanwezig waren. Dit kwam mede omdat er in de andere hallen grote stands waren van o.a. Silvester (op een of andere manier gemist), Eppo SSZ, cheapcomics en natuurlijk DDB (daar was het heel druk zaterdag). 

Ook is de afwezigheid van een aantal uitgeverijen of grotere stripwinkels/handelaren een minpunt.

Ook vond ik de hal niet optimaal ingericht, zodat bijvoorbeeld HUM en Arcadia (klasse dat jullie het een kans geven) niet echt lekker in de loop zaten. Ook stak de ruilbeurs (beetje achteraf weggestopt) wel heel erg af tegen het geweld van mooie en flitsende stands en spullen van de andere hallen. Tafelltjes met (bananen)dozen en houten kistjes vol met tweedehands boeken in matige staat of met antieke boeken in plastic mapjes....het hoort er natuurlijk bij op de stripdagen, maar voor deze groep is de combinatie weinig tot niet interessant.

 

Ik ben dan ook wel teleurgesteld dat de stripdagen niet mee gaan in de entourage van de DCC.  

Er liggen kansen zat, doe bijvoorbeeld meer met Donald Duck blad/tekenaars/uitgeverij doen, dit is nog steeds super populair bij iedereen, dus ook bij comic con publiek, waar ook disney wordt verkocht.

Ik mis ook een goede artist alley.....gewoon een grote centrale stand met een stuk of 8 internationale auteurs (4 comic 4 europees) met hier omheen de uitgeverijen met hun auteurs. Geef er een beetje extra zorg aan, kijk wat die CC medewerkers doen met acteurs etc. Zet ze niet zomaar aan een tafel, promoot wat..... 

Ik mis ook teveel uitgeverijen en grotere SSZ/handelaren.

 

Dus voor mij was het prima in orde, zeer leuke dag gehad. Maar of het voor de handel interessant was betwijfel ik.

Het wordt nu wel steeds duidelijker dat zonder deze combinatie het zeer moeilijk zal worden een volwaardig festival neer te zetten, omdat de middelen (en particuliere inzet) ontbreken om in de buurt te blijven van een Veldhoven, Breda of Haarlem.

Dus hopelijk levert deze editie genoeg ervaring op om dit naar de toekomst toe te verbeteren, zodat de stripdagen een goede aanvulling zijn voor het DCC. Misschien moeten ze naar de organisatie stappen met een aantal verbeteringen (waar beide profijt bij hebben) en hiervoor budget zien veilig te stellen. Zo'n giga beurs, die veel geld uitgeeft aan ook acteurs bijvoorbeeld, zal toch best openstaan voor goede ideeen/initiatieven om de striphal ook op te pimpen.

 

Ik zie mogelijkheden en kansen.......hahahaha......want het kan (en moet) beter.

 

Link naar reactie

Ik was zelf ook behoorlijk teleurgesteld over onze, laat ik het netjes zeggen, zeer matige locatie die we toegewezen hebben gekregen. Ik snap dat Eppo en Stripglossy met hun grote stands centraal komen, maar onze Italiaanse tekenaar werd toch overal groots aangekondigd, zowel door Het Stripschap als door DCC. Hier is het laatste woord nog niet over gezegd. Ik begreep van Arcadia dat zij niet zo goed gedraaid hebben en niet meer terugkeren, hopelijk herzien zij hun mening nog. Of HUM volgend jaar weer meedoet? Daar moeten we nog eens goed over nadenken. Er is een kans dat er in het voorjaar van 2019 ook een Veldhoven beurs is (Brabants Strip Spektakel). Wellicht is het beter om daar uit te pakken.

 

Gelukkig was er nog tenminste één liefhebber van westernstrips die z'n favoriete strip kwam kopen:

 

IMG_4952.thumb.JPG.a8a2d023283e66f48edcd84bbdefaea0.JPG

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie
17 minuten geleden, Lecram zei:

De stripdagen/DCC Utrecht...... 

 

Ik ben alleen op de zaterdag geweest, dus ik zal het ook met de bevindingen van een aantal anderen moeten doen op de zondag, die naar ik hoorde een heel stuk rustiger was. Nu is dat gebruikelijk op de zondag, maar toch.

 

en het grote feest der Eieren zorgde vast ook voor minder volk :)
Ik heb ook veel goede signalen gehoord van de Indy tekenaars die ik her en der ken

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
18 minuten geleden, Lecram zei:

Ik ben dan ook wel teleurgesteld dat de stripdagen niet mee gaan in de entourage van de DCC.  

Er liggen kansen zat, doe bijvoorbeeld meer met Donald Duck blad/tekenaars/uitgeverij doen, dit is nog steeds super populair bij iedereen, dus ook bij comic con publiek, waar ook disney wordt verkocht.

 

Ik ben het helemaal eens met jouw analyse. De inrichting van de Stripdagen zaal had inderdaad veel beter gekund. Zo was er een DuckTales-stand, waarom daar ook de Donald Duck-tekenaars niet neergezet? Nu zaten ze met nauwelijks werkruimte achterin verstopt in de stand van het Stripschap. Verder was de indeling van de zaal ook onlogisch.. veel loze ruimte, er zat geen lekkere loop in.

 

Op jonge toppers zoals Kenny en Aimée na, zat het meeste jonge talent in het DCC-gedeelte. En terecht, ik heb van hun alleen maar positieve reacties gehoord, ook qua omzet. De meeste van hun kopers waren ook jongeren. Ik denk dat dit op de Stripdagen een stuk minder zou zijn. Natuurlijk, er liepen ook best veel jeugdige bezoekers rond op de Stripdagen, maar het gros blijft de bekende 40+ers die je op iedere stripbeurs tegen komt.

 

Exclusieve workshops en masterclasses door de beste striptekenaars.

Link naar reactie
1 uur geleden, Lecram zei:

De stripdagen/DCC Utrecht...... 

 

Ik ben alleen op de zaterdag geweest, dus ik zal het ook met de bevindingen van een aantal anderen moeten doen op de zondag, die naar ik hoorde een heel stuk rustiger was. Nu is dat gebruikelijk op de zondag, maar toch. 

Ik ben zelf ook maar een dag geweest. Volkomen logisch ook, want dit waren de kleinste stripdagen ooit qua aantallen stands. Perfect mogelijk om alles binnen een dag te doen. 

Link naar reactie
2 uren geleden, Lecram zei:

De stripdagen/DCC Utrecht...... 

 

Een groot deel van de Nederlandse top qua tekenaars was aanwezig en een drietal internationale namen, waarvan er twee nog nooit in Nederland waren geweest.

Dat je drie internationale namen noemt geeft al aan, hoe je met de communicatie gesteld is. Ik tel er zes:

Stephen B. Scott
Eddy Barrows
Hubert Lampert (Hachel) 
Apri Kusbiantoro
Angelo Stano 
Cedric Fernandez 

 

Dat tekenaars worden vastgelegd op drie plaatsen:

site De Stripdagen 

pagina De Stripdagen op DCC site 

pagina DCC voor gasten 

helpt niet en zeker niet als het op het allerlaatst wordt gedaan. 

Link naar reactie

Ben alleen op de zondag geweest dit jaar.

Werd toch enigszins verdrietig om te zien wat er nog over is van de stripdagen.

Aantal stands was beduidend minder dan andere jaren.

Aantal tekenaren waren beduidend minder dan andere jaren.

En op zondag was het bijzonder rustig ...

Voor de veiling was zo weinig animo, dat die enkele handelaar aanwezig goedkoop kon inkopen.

 

Hopelijk was het op zaterdag drukker, anders was deze editie voor standhouders geen succes.

Link naar reactie

Ik heb me zaterdag best geamuseerd op DCC en Stripdagen (was er al niet geweest sinds de Stripdagen van Breda :-p). Ik wilde 3 tekeningen en heb die ook bemachtigd op een paar uur tijd. De Stripdagen zaal werd best druk bezocht en soms moeilijk te wandelen door die verzamelaarsbeurs.

 

Combinatie van beide evenementen heeft zeker potentieel.  Opstelling kon inderdaad beter.

 

Praktisch alle tekenaars waren goed bezig. 6 internationale tekenaars is al een mooi begin maar ook de lokale tekenaars hadden het archie druk met Kenny voorop.

 

Aantal handelaars was minder dan ik had verwacht maar mij stoorde het niet echt want had nu al geen tijd om alles grondig af te lopen. 

Link naar reactie
57 minuten geleden, velden8 zei:

Ben alleen op de zondag geweest dit jaar.

Werd toch enigszins verdrietig om te zien wat er nog over is van de stripdagen.

Aantal stands was beduidend minder dan andere jaren.

Aantal tekenaren waren beduidend minder dan andere jaren.

En op zondag was het bijzonder rustig ...

Voor de veiling was zo weinig animo, dat die enkele handelaar aanwezig goedkoop kon inkopen.

 

Hopelijk was het op zaterdag drukker, anders was deze editie voor standhouders geen succes.

 

Op zondag was er in de DCC hal een Q&A met Paul van Loon, schrijver van het in NL populaire kinderboek Dolfje Weerwolfje. Daar zaten zeker 200 man naar te luisteren. Kort daarna was er op het strippodium zo'n Q&A met Marcel Ruijters, kerverse prijswinnaar van een penning, daar zaten hooguit 5 man naar te kijken. Was een erg sneu gezicht.

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie
2 uren geleden, Tweetie zei:

Ik ben zelf ook maar een dag geweest. Volkomen logisch ook, want dit waren de kleinste stripdagen ooit qua aantallen stands. Perfect mogelijk om alles binnen een dag te doen. 

Dat is niet logisch, dit waren de grootste DCC/stripdagen :e005: ....... als je een one trick pony bent is niks meer de moeite waard.

Normaal ga ik nooit meer dan 1 dag, maar nu had ik graag 2 dagen gewild, ik heb bijvoorbeeld niks van de acteurs gezien en had ook nog graag nog een keertje de dealerhal helemaal gedaan. Helaas waren er thuis andere plannen.

Link naar reactie
2 uren geleden, Tweetie zei:

Dat je drie internationale namen noemt geeft al aan, hoe je met de communicatie gesteld is. Ik tel er zes:

Stephen B. Scott
Eddy Barrows
Hubert Lampert (Hachel) 
Apri Kusbiantoro
Angelo Stano 
Cedric Fernandez 

 

Hachel vind ik geen nieuwe internationale naam......die is al zo vaak geweest, net als diverse Vlamingen, maar inderdaad.

Barrows en Scott hadden weinig aanloop (en weinig op de commissionlijst), en dan mede door mijn beperkte comic achtergrond rekende ik deze dan ook (ten onrechte) niet mee als internationale namen voor de Stripdagen. maar bij deze :e005:......

 

Link naar reactie

Ik ben beide dagen gaan kijken. Ik was nieuwsgierig.
Het Comic Con gedeelte was geweldig. Wat een feest en wat een happening!

Echt een levendig gebeuren. Ik had dit nog nooit gezien. Maar zo maak je een evenement en een waar feest, als je het mij vraagt. Ik heb mijn ogen uitgekeken. Het was mij wel iets te druk waardoor ik niet snel een tweede keer naar zoiets zou gaan. Maar dat Comic Con gedeelte is echt een succes en een grote markt.

 

Het stripdagen gedeelte:

Zondag was echt niets. Er was een kanon af te schieten in de stripdagenhal. Het was een treurige bedoeling en ben uit verveling dus eerder weggegaan. Er was weinig publiek. Bij de bekende namen stonden wat (bekende koppen) in de rij.

 

De zaterdag was wel druk en gezellig. Er liepen veel mensen en vooral de stands van Eppo en Personalia / Stripglossy werden goed bezocht. Weliswaar door dezelfde (vijfen)veertigplusser die alle beurzen afloopt, maar toch..

Het had wel effect.


Wat mij wel opviel is dat het toch wel draaide om die twee grote uitgevers (Eppo en de Stripglossy) en de rest er een beetje bij hing. Die kleine uitgevers die verder van de ingang stonden kregen duidelijk minder aandacht.

En het podium aan de achterkant was ook niet veel. Je verstond bijna niet wat er op het podium gezegd werd. Er was veel lawaai en galm vanuit de hal.

Vermoedelijk hebben die kleine uitgeverijtjes ook niet voldoende financiële middelen om echt leuk uit te pakken. Bij Eppo en Personalia zit wat meer geld en kunnen net wat meer doen. Eppo deed trouwens ook niet veel. Alleen een grote stand met vijf tekenaars. Personalia pakte wel uit met een presentatie en een tank enzo (niet superveel, maar het begin is er)

 

Het is duidelijk, dat dit meer en leuker is dan de bekende inslaap-gevallen beurzen als Breda en vast te houden aan een concept als Veldhoven enzo. 

Kortom: een gemiddeld succes dus!
Maar het is mij wel duidelijk geworden dat de toekomst niet in stripboekjes en de ingeslapen stripverzamelaar zit, maar dat het draait om beleving.  Als ik nu tiener was zou ik ook niets met strips hebben. Je bent verwend met bewegende beelden, games en andere snuisterijen.

 

 

Link naar reactie

Mijn zoon van 16 is fan van DCC. Maar hem zie je niet in de hal van de stripdagen rondlopen. 

Terwijl hij stripboeken wel leuk vindt !

De rest is gewoon vele malen meer zijn ding.

Veldhoven pakt dit op een leuke manier op met het plaatsen van de flipperkasten.

 

Waarom een stripverzamelaar direct een stempel moet krijgen dat hij/zij ingeslapen is ? 

Deze kan ik niet plaatsen. We hebben geen duffe hobby, maar de manier waarop het wordt aangeboden moet meer van deze tijd gemaakt worden.

 

 

Link naar reactie
6 uren geleden, eriktex zei:

Ik was zelf ook behoorlijk teleurgesteld over onze, laat ik het netjes zeggen, zeer matige locatie die we toegewezen hebben gekregen. Ik snap dat Eppo en Stripglossy met hun grote stands centraal komen, maar onze Italiaanse tekenaar werd toch overal groots aangekondigd, zowel door Het Stripschap als door DCC. Hier is het laatste woord nog niet over gezegd. Ik begreep van Arcadia dat zij niet zo goed gedraaid hebben en niet meer terugkeren, hopelijk herzien zij hun mening nog. Of HUM volgend jaar weer meedoet? Daar moeten we nog eens goed over nadenken. Er is een kans dat er in het voorjaar van 2019 ook een Veldhoven beurs is (Brabants Strip Spektakel). Wellicht is het beter om daar uit te pakken.

 

Gelukkig was er nog tenminste één liefhebber van westernstrips die z'n favoriete strip kwam kopen:

 

IMG_4952.thumb.JPG.a8a2d023283e66f48edcd84bbdefaea0.JPG

Die locatie was denk ik zo gek nog niet, afgezien van één punt. De standen van Hum en Arcadia hadden een grote, hoge achterwand waardoor ze visueel van de rest van de beurs werden afgesneden. Als die wanden er niet waren geweest, maar het een laagtafelig eiland was geweest zonder verhogingen zou de beurs veel meer een geheel geweest zijn en zouden jullie niet zo uit het zicht gezeten hebben.

Link naar reactie

Ik stond er beide dagen met voornamelijk Europese strips en ook wat comics en graphic novels / small press (US). Dit laatste liep overigens niet echt...

Zaterdag was er vanaf het begin af aan een goede loop door de hal van de Stripdagen (ook langs de stand van HUM! volgens mij), van zowel de klassieke stripbeursbezoeker als de comic con bezoeker, en gelukkig waren deze laatste ook wel degelijk geïnteresseerd in de Europese strips waardoor de zaterdag voor de handelaren die ik heb gesproken een groot succes was. Zondag was inderdaad een stuk rustiger, en gezien de ruime opstelling van de stands in de Stripdagen-hal leek en was het inderdaad niet druk. Toch druppelden de verkopen wel door.

De combinatie biedt zeker perspectief, maar dan zal de organisatie van de Stripdagen nog eens goed de plussen en de minnen op een rijtje moeten zetten en moeten doorpakken. Een betere inrichting van de hal (of integratie in andere hallen), een goed en veelzijdig programma en dat ook goed communiceren zijn maar een paar dingen. Maar ook de standhouders zullen rekening moeten houden met een ander/nieuw/meer gevarieerd publiek.

Link naar reactie

Als ze slim zijn, vergeten ze heel het concept van de klassieke Stripdagen en gaan ze mee met het concept van de Comic Con. De boel integreren en één evenement van maken in plaats van twee gescheiden. Het was nu net dat er twee evenementen waren, terwijl het er één was. 

En mee eens. De standaankleding en dat soort dingen moet ook meer van deze tijd zijn. Net als met de Autorai en in de Comic Con hal. Daar kom je niet weg met een tafeltje met boekjes en rolbanners. 

Daar ben ik het met Velden8 eens, de hobby is niet suf. Maar wordt suf aangeboden en suf gehouden en daardoor een suf imago (alhoewel veel van dat grijze linnentasjes publiek - nu rolkoffers - niet echt bevorderlijk is voor een beetje stoer imago). Maar ook het product mag wat frisser zijn, vind ik. Het ontbreekt soms een beetje aan kwaliteit en aan creativiteit. Neem nou Eppo. Dat is toch te saai en te eentonig voor woorden. De strips zijn zo saai en sleets geworden dat je het toch niet meer leest voor je lol. Hier zou ook een slag geslagen kunnen worden. Neem nou die Stripglossy, ziet er al stukken beter uit. Inhoudelijk vind ik het ook niet zo spannend. Weer dezelfde stripmakers als Eppo zoals Fred de Heij, Eric Heuvel en een strip van Dick Matena waar niet doorheen te komen is. En opvallend dat in de glossy dingen in gepubliceerd worden die al elders zijn gepubliceerd en of al in album zijn verschenen. Het is net of het geen geld mag kosten. Ook hier moet goed over nagedacht worden. 

 

Mijn advies naar de organisaties, maak er echt een evenement van en laat de gedachte van de oude stripdagen achter je. Comic Cons zijn nu de hype. Over een jaar of tien is dat ook weer voorbij, grijp dus nu je kans.

Link naar reactie

Al met al was het best druk bij onze kraam, ondanks dat deze uiterst ongelukkig en verdekt was opgesteld. Nadat er vorige week hier op de Reep werd gediscussieerd over lekkernijen was het opvallend hoeveel bezoekers inderdaad iets hadden meegenomen. Er was zelfs op zaterdag een vrouw die een Holland-pakket voor onze tekenaar had meegenomen (met stroopwafels, hagelslag e.d.) en op zaterdag iemand die paaschocolade in de vorm van Asterix, Obelix en Idefix aan Angelo gaf. Hoe tof! Maar de kers op de taart werd letterlijk verzorgd door mede-reper Sjaakie die met een bak opvallende cupcakes langs kwam:

 

IMG_4943.thumb.jpeg.b98c937956e1a10fead7dd617ae74ad6.jpeg

 

Verder kreeg ik zelf van drie verzamelaars nog wat bijzondere verzamelobjecten. Een prentbriefkaart van Philemon, een schetsboek van Hel (privé uitgave t.b.v. een 50-jarige verjaardag) en een dummy-pers uitgave van Joe Kubert/Tex Willer vol met onbekend schetswerk van de maestro. Heel blij mee.

 

Nog wat plaatjes ter illustratie:

 

29744637_1837724662951441_9199982406913137156_o.thumb.jpg.2c031ad6ff6e01f2748df20032f9a64b.jpg

 

30072933_1837724889618085_8593586080962164047_o.thumb.jpg.77c74186cee013d05b97aec8b9a45000.jpg

 

29872933_1837724862951421_1520874201107536136_o.thumb.jpg.fd0fa90e38e46e803808c2fb20ac482a.jpg

 

29744783_1837724962951411_4436614687883954433_o.thumb.jpg.9bbe5f8af83c0ec157f2e348cd729ba9.jpg

 

29744469_1837724992951408_933816082780672481_o.thumb.jpg.1166b374b9da5819722c6f900cfdf12b.jpg

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie
21 uren geleden, velden8 zei:

 

Waarom een stripverzamelaar direct een stempel moet krijgen dat hij/zij ingeslapen is ? 

Deze kan ik niet plaatsen. We hebben geen duffe hobby, maar de manier waarop het wordt aangeboden moet meer van deze tijd gemaakt worden.

 

 

Het gesprek met Marcel Ruijters was anders behoorlijk van deze tijd. Er was alleen geen hond. Is dat niet veelzeggend, is het niet gewoon zo dat de meeste verzamelaars helemaal niet van deze tijd zijn? Ik word bijvoorbeeld wel erg moe van al het enthousiasme op deze plek voor integrales met oud spul. Roodbaard, Tanguy en Laverdure, Blueberry, Comanche, dat heb ik ooit allemaal met plezier gelezen maar op een gegeven moment laat je dat achter je of je consumeert het als guilty pleasure. 

 

De enkeling die op dit platform eens geestdriftig over (om maar eens de beste strip van vorig  jaar te noemen) Brodeck schrijft, krijgt meteen het stempel ‘elitair’. Ja, dat gebeurt de laatste tijd wel erg vaak hier.  

 

Ik zie liefhebbers soms voorzichtig opperen dat ‘wie een beetje moeite doet, een mooie leeservaring wacht’ waarna ze meteen worden neergesabeld: ‘ik maak nog altijd zelf uit wat ik goed vind’. Als meelezer kan ik nog blij zijn met een Waldorf die in zijn fijne recensies stug blijft openstaan voor nieuwe leeservaringen.

 

Dieptepunt van de afgelopen tijd: iemand die doodleuk durft te beweren dat Chris Ware ‘Ikea-platen’ maakt en dat ook nog een afgewogen mening durft te noemen. Liever hemel, de domheid.

 

Ik vrees dat het allemaal geestelijke luiheid is die zich vertaalt in een gelijkaardige beurs (kijk maar eens naar de grote Eppo en Stripglossy stands). Het gros van de striplezers wil per se vast houden aan wat ie kent, wil helemaal niet groeien, wil niet meemaken hoe volwassen het medium kan zijn, blijft weg bij een interessant gesprek over dat medium (Marcel Ruijters) want is bang voor een intellectuele inspanning en durft dan nog wel te zeggen 'We hebben geen duffe hobby’. Dus wel. Zie de hobbyisten met hun rolkoffertjes bij de gerafelde kartonnen dozen.     

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...