Yncke Posted January 17, 2019 Share Posted January 17, 2019 Derde ronde. Welke van deze twee achtercovers vind jij de 'beste'? Stemmen kan 7 dagen lang, daarna gaat de poll dicht. Je stem is publiek, maar dat hoeft je niet tegen te houden om je keuze uit te leggen. In tegendeel, de bedoeling van een toernooi is naast een winnaar kiezen, ook discussie en fun. Dus ook de indiener mag zijn of haar backcover zoveel als nodig uitleggen en verdedigen. De winnaar van dit duel gaat naar de volgende ronde. De verliezer valt af. A Al googelend naar een achtercover kwam ik deze achterkant van Jommeke tegen. Ik denk niet dat ik dat deze versie ooit eerder had gezien. Toch zeker niet in het echt. Tom B B Soda: Hoe kan je door deze combinatie van tekst en prent géén zin krijgen om de reeks te lezen? Jason Fly yncke.be Link to comment
Rork Posted January 19, 2019 Share Posted January 19, 2019 Inderdaad een eitje. Cover A is een mijns inziens matige omtrektekening met een grote wolk waar de uitgever links en rechts wat informatie in heeft geplakt. Cover B is een stuk beter. De blik en het pistool van Soda geven exact het gespleten imago weer, de tekst (niet te lang) verduidelijkt dit nog eens. En met zo weinig titels kunnen de covers er nog prima op. Cover B dus. Link to comment
Ambreville Posted January 19, 2019 Share Posted January 19, 2019 Maar A is Jommeke. De demografie van het forum speelt zwaar in haar voordeel. Link to comment
Rik Posted January 19, 2019 Share Posted January 19, 2019 Cover B, maar die zal het wel gaan verliezen van het Jommeke sentiment Omnia mutantur nihil interit Link to comment
Vittorio Posted January 19, 2019 Share Posted January 19, 2019 12 minuten geleden, Ambreville zei: Maar A is Jommeke. De demografie van het forum speelt zwaar in haar voordeel. Haha ja. En dan doet het er zelfs niet toe dat er een riekend vod op de planken staat... vermoedelijk is dat zelfs een pluspunt. Deze is minder doorrookt: Link to comment
Tweetie Posted January 19, 2019 Share Posted January 19, 2019 40 minuten geleden, Rik zei: Cover B, maar die zal het wel gaan verliezen van het Jommeke sentiment Zelfde gevoel, maar als Nederlander heb ik geen Jommeke jeugdsentiment. Link to comment
Vittorio Posted January 19, 2019 Share Posted January 19, 2019 Verd.... zo zonder ouderdomsvlekken raak ik er nog aan gehecht ook... Toch maar A. gestemd. B. verdient slaag vanwege de slechte vertaling en de slechte plaatsing van de tekst. Link to comment
Yncke Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Ik heb het meer voor de berekenende blik van Soda dan voor de bodybuilderpostuur van Jommeke. yncke.be Link to comment
esteban² Posted January 19, 2019 Share Posted January 19, 2019 Moeilijk. Ik zou op beide willen stemmen ... Ondanks mijn sympathie voor Soda, ga ik voor Jommeke. En niet uit nostalgie, want ik kende die achterkant niet. Wel omdat deze naast onweerstaanbaar charmant ook het meest aangenaam oogt. STEUNACTIE #SHARINGISCARING #DELENISLIEF Link to comment
Bonte Posted January 19, 2019 Share Posted January 19, 2019 Jammer voor Soda maar m'n zwak voor oude strips wint hier makkelijk. Link to comment
Yncke Posted January 26, 2019 Author Share Posted January 26, 2019 Ex aequo! @Tom B, @Jason Fly, tijd om nog eens wat extra te pleiten om mensen te overtuigen te stemmen of hun stem te veranderen! Anders bepaalt morgenochtend het lot de winnaar. yncke.be Link to comment
Jason Fly Posted January 26, 2019 Share Posted January 26, 2019 De achtercover van Soda vind ik sterk door de de gelaatsuitdrukking. Die blik is tegelijk spottend, taxerend, apathisch, moedeloos en vastberaden (volgens mij). Allemaal elementen die geregeld in de strip terugkomen en die deel uitmaken van de sfeer van de reeks. De wegvliegende hoed is een extraatje, Soda is niet almachtig. Hij is een speelbal van zijn omgeving en de elementen. Maar dat kan hem zichtbaar niet veel schelen. (Ik verzin hier een extra laagje ) Vormelijk verlengt die hoed de blik in de breedte. Zonder de hoed zou je waarschijnlijk niet veel verder kijken dan de figuur van Soda. Cover A, die is knap, maar ik zie er te erg een knipoog naar de S&W toren in. Op De Stripspeciaalzaak staat (bijna) alles wat u moet weten over strips... ••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••• Lid van forum Bonte-II sinds 5 juli 2006 • Mijn LastDodo-shop Link to comment
Vittorio Posted January 26, 2019 Share Posted January 26, 2019 2 uren geleden, Jason Fly zei: Cover A, die is knap, maar ik zie er te erg een knipoog naar de S&W toren in. Dan is het eerder andersom. A. stamt uit 1960, de 'toren' bestond toen nog niet, de achtercover van S&W zag er in dat jaar heel anders uit: Link to comment
Jason Fly Posted January 26, 2019 Share Posted January 26, 2019 Ah, bon. Op De Stripspeciaalzaak staat (bijna) alles wat u moet weten over strips... ••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••• Lid van forum Bonte-II sinds 5 juli 2006 • Mijn LastDodo-shop Link to comment
Vittorio Posted January 26, 2019 Share Posted January 26, 2019 Als de achtercover van Warnant in het toernooi zat, had ik op Soda gestemd: Link to comment
TDPB Posted January 26, 2019 Share Posted January 26, 2019 3 uren geleden, Vittorio zei: Als de achtercover van Warnant in het toernooi zat, had ik op Soda gestemd: Ja, die van Warnant is veel beter. Soda heeft daarop ook een minder storende schaduw. De versie die nu meedoet is eigenlijk een inspiratieloze update. Een beetje alsof we in plaats van de vandersteen toren zouden moeten kiezen voor de laatste hertekende versie. Ik blijf de Jommeke-achtercover ( die ik dus eerder niet kende) gewoon leuk en mooi getekend vinden. En origineel gevonden ook. Wat je van Soda niet echt kan zeggen. Jammer dat Nys deze achtercover zo vlug heeft vervangen door iets anders. Geen enkele van de latere achtercovers haalde dit niveau. Link to comment
Recommended Posts