Ga naar inhoud

Amoras 2047


Recommended Posts

Gast bazarov

Amoras spreekt me niet aan. Het lijkt me zo... geforceerd.

Schelden en seks is niet automatisch volwassen. Het is pogen gewichtigheid te simuleren op basis van topic.

Ik ga de strip wel eens vastnemen in de SSZ, misschien lees ik ook een stukje. :-)

 

Figaro een topper noemen? Elk zijn goesting maar het album dat ik ooit las was geen topper. (zeer veel slordigheden en vauten)

Link naar reactie
Gast Natte aap

nee, dat is van Kristof Fagard, die tekent kiekeboe (of toch stukjes daarvan)  :)

geweldig tekenaar hoor. Ik vind dat hij hier echt wel dat retro stijltje te pakken heeft.

Link naar reactie

Los van heel de huidige discussie, denk ik dat Willy Vandersteen juist NIET content zou zijn van Amoras 2047.

Wat ik ervan gezien heb, lijkt me dat net niet stroken met de filosofie in zijn œuvre en testament. 

Waarom? (Nu even aangenomen dat Vandersteen anno nu leefde, niet dat die van dertig jaar geleden kwam overgezapt.) Suske wil niet doden, Barabas is nog altijd bezig de wereld te verbeteren, Lambik wil dat ook wel maar ziet er geen begin aan, Jerom waakt over Lambik. En er zal gegarandeerd wel ergens een ecologische moraal rond Krimsons mijnbouwactiviteiten komen. Ik vond de "bemint elkander" sfeer toch opgebouwd worden in dit deel.

Link naar reactie

Ik heb genoten van Amoras. Dynamisch, filmisch getekend en het scenario van het eerste deel vormt een goede basis voor de volgende delen. De karakters hebben zich ontwikkeld, maar zijn nog wel herkenbaar en niet extreem geworden.

Naast complimenten aan de makers ook complimenten voor Standaard. In Nederland is veel aandacht besteed aan de lancering op radio, tv en in de krant. Iets wat met het onderwerp strips nog maar zelden voorkomt. Hopelijk draagt dit bij aan een nieuwe of terugkerende lezers van strips in het algemeen.


Enig minpuntje is dat een half jaar gewacht moet worden op het volgende deel.  :e012:

Exclusieve workshops en masterclasses door de beste striptekenaars.

Link naar reactie

dat is dan toch ook nergens voor nodig. Het is niet omdat een strip jou niet aanspreekt, hij daarom slecht is. Ik ga figaro zeker niet de grond inboren, voor dat beetje dat ik er van gelezen heb, zit ie op het niveau van kiekeboe (althans, dat vond ik toen ik 'm las) en dat is een kwaliteit op zich, ook al ben ik dan geen doelgroep/liefhebber van die strips. Dus zeker geen kwaad woord over figaro, binnen zijn segment was dat kwalitatief prima. 

 

Het was vooral ik die destijds ophef veroorzaakte door de gratis figaro naar de kattenbak te verwijzen. Een literaire overdrijving, ik denk dat dat boekje nog altijd bij de F in mijn kast staat. Los daarvan breek ik af wat ik wil. Ik schrijf hier zoveel korte besprekinkjes van strips dat ze misschien wel een leidraad zijn voor sommigen. Omdat er een lijn in zit, een smaak, zo je wil. Ik breek geen strip af om de auteur te pesten, of wat dan ook. Ik verkondig hier mijn mening, meer is dat niet.

Die Figaro zou ik zelf nooit gekocht hebben, maar ik kreeg die gratis, dus las ik die en besprak ik die.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Waarom? (Nu even aangenomen dat Vandersteen anno nu leefde, niet dat die van dertig jaar geleden kwam overgezapt.) Suske wil niet doden, Barabas is nog altijd bezig de wereld te verbeteren, Lambik wil dat ook wel maar ziet er geen begin aan, Jerom waakt over Lambik. En er zal gegarandeerd wel ergens een ecologische moraal rond Krimsons mijnbouwactiviteiten komen. Ik vond de "bemint elkander" sfeer toch opgebouwd worden in dit deel.

 

Tè grafisch van geweld, te nihilistisch (als het klopt wat je zegt over Lambik) . Vandersteen was een -heel- conservatieve mens, dat bloed zou niet zo zo spetteren op dat prentje en de cover niet zou zijn goedgekeurd, als ik mijn Vandersteen ken.

Hij zou wel heel content geweest zijn van de hype.

Link naar reactie

Wat zou Vandersteen gedacht hebben van het Engels taalgebruik, zowel van de cover als de scheldproza binnenin ?

 

Gekleurde vraag, of bedoel je: Wat denkt uw grootmoeder van 80 jaar over al dat Engels en gevloek. Wat denk jijzelf over dat Engels en gevloek? Wat denken je kinderen over dat Engels en gevloek.

 

De slotzin op de achterflap van het album zegt mi heel veel : "Wie in het heden leeft, mist veel". Ik zou het durven te veranderen in "Wie in het verleden leeft, mist veel"

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Gekleurde vraag, of bedoel je: Wat denkt uw grootmoeder van 80 jaar over al dat Engels en gevloek. Wat denk jijzelf over dat Engels en gevloek? Wat denken je kinderen over dat Engels en gevloek.

 

De slotzin op de achterflap van het album zegt mi heel veel : "Wie in het heden leeft, mist veel". Ik zou het durven te veranderen in "Wie in het verleden leeft, mist veel"

 

Ach ja, stoort het engelse gevloek omdat het in een SusWis staat. Stoort engelstalige gevloek niet wanneer het in 100 bullets staat ? Is het niet zo dat wat men kent en verwacht goed is maar wat men niet verwacht.......

Link naar reactie

Wat zou Vandersteen gedacht hebben van het Engels taalgebruik, zowel van de cover als de scheldproza binnenin ?

 

Er wordt heel vaak gezegd dat de personages herkenbaar zijn gebleven, en voor de meeste klopt dat ook wel, maar ik vind toch dat Suske met al zijn gevloek een ander karakter heeft gekregen. Lambik zie ik volop vloeken. Wiske ook. Eventueel zelfs Jerom maar niet de doodbrave padvinder Suske.

Link naar reactie

Er wordt heel vaak gezegd dat de personages herkenbaar zijn gebleven, en voor de meeste klopt dat ook wel, maar ik vind toch dat Suske met al zijn gevloek een ander karakter heeft gekregen. Lambik zie ik volop vloeken. Wiske ook. Eventueel zelfs Jerom maar niet de doodbrave padvinder Suske.

 

ach, ik dacht dat Fuck gewoon een engelse vertaling was van "Antigoon Vooruit"...

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

ik zag hem gisteren in de comicbook winkel liggen en was ondertussen zo geïntrigeerd geraakt dat ik hem mee naar huis wou nemen maar ik heb vroeger eigenlijk zo goed als nooit Suske en Wiske gelezen (jaja, zo'n mensen bestaan er ook) . Zou het dan ook de moeite zijn indien je de gewone personages van vroeger niet echt kent? (ik wist bvb zelfs niet dat Suske en Wiske geen familie waren of dat Amoras bestond)

Link naar reactie

ik zag hem gisteren in de comicbook winkel liggen en was ondertussen zo geïntrigeerd geraakt dat ik hem mee naar huis wou nemen maar ik heb vroeger eigenlijk zo goed als nooit Suske en Wiske gelezen (jaja, zo'n mensen bestaan er ook) . Zou het dan ook de moeite zijn indien je de gewone personages van vroeger niet echt kent? (ik wist bvb zelfs niet dat Suske en Wiske geen familie waren of dat Amoras bestond)

 

Kijk, dat zijn nu eens vragen waar ik zelf graag het antwoord op zou weten. Heb je 'm gekocht/gelezen? Ik vind die voorkennis absoluut niet nodig ( mijn kinderen hadden het Eiland Amoras ook nog niet gelezen ). Die voorkennis geeft natuurlijk wat extra bodem aan het verhaal. 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

ik zag hem gisteren in de comicbook winkel liggen en was ondertussen zo geïntrigeerd geraakt dat ik hem mee naar huis wou nemen maar ik heb vroeger eigenlijk zo goed als nooit Suske en Wiske gelezen (jaja, zo'n mensen bestaan er ook) . Zou het dan ook de moeite zijn indien je de gewone personages van vroeger niet echt kent? (ik wist bvb zelfs niet dat Suske en Wiske geen familie waren of dat Amoras bestond)

 

Je bent de ideale persoon om ons te leren of het dan ook de moeite is.

Link naar reactie

twas zelfs een item in "reyers laat" maandag, met de dochter van vandersteen als gaste, wel leuk om vermeersch te zien die daar totaal geen voeling mee heeft, en anciaux die probeert de schijn op te houden!

Kun je dat ergens terugkijken? Maar dan zo zonder dat je die hele semi-filosifische discussie tussen Vermeersch en Anciaux moet bekijken. En please met een beter systeem dan dat van de BRT, want dat komt tergend traag binnen.

Link naar reactie

Kijk, dat zijn nu eens vragen waar ik zelf graag het antwoord op zou weten. Heb je 'm gekocht/gelezen? Ik vind die voorkennis absoluut niet nodig ( mijn kinderen hadden het Eiland Amoras ook nog niet gelezen ). Die voorkennis geeft natuurlijk wat extra bodem aan het verhaal. 

 

Maar ze kennen natuurlijk de personages en de onderliggende verhoudingen. Dus begrijpen ze alvast beter waarom iedereen opduikt in een gebouw waar een tijdsmachine staat.

De vraag bij ieder adaptatie, herneming of spin-off is altijd hetzelfde: in welke mate moet je opnieuw van nul beginnen? Vandaar ook dat zoveel superheldenfilms telkens weer terugkeren naar de ontstaansgeschiedenis van het hoofdpersonage.

Link naar reactie

Ik denk dat je met een 10 tal sus en wis (of zelfs met 5) verhalen genoeg voorkennis hebt om Amoras optimaal te kunnen volgen. Misschien moeten we een lijstje opstellen voor de leken.

Eerlijk gezegd: dat zijn er dan toch 10 teveel, niet?

 

Die achterliggende info kan je perfect in het verhaal zelf "smokkelen", me dunkt.

Link naar reactie
Gast Kontiki
Amoras komt in de week van 6 tot 12 mei binnen op de allereerste plaats in de algemene boekentop 100. Op 2 komt De Kiekeboes 136 (met de familie in Brugge). En pas op 3 staat de nieuwe editie van Ons Kookboek.

Link naar reactie

 

Amoras komt in de week van 6 tot 12 mei binnen op de allereerste plaats in de algemene boekentop 100. Op 2 komt De Kiekeboes 136 (met de familie in Brugge). En pas op 3 staat de nieuwe editie van Ons Kookboek.

 

Ah dat kookboek was echt fantastisch...ik had het in één ruk uit! En er werd stukken minder in gevloekt dan in die nummers 1 en 2 van de lijst.

 

Erik

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie

Ik vond het vloeken (en het geweld) een beetje geforceerd overkomen, alsof de makers erg hun best doen om een 'volwassen' strip te maken. Dat had van mij wel wat minder gemogen. Ook het clowneske gedrag van de grote boef vond ik iets te veel van het goede. De combinatie humor en actie lijkt in dit verhaal niet helemaal in balans. Deel 2 leen ik wel van de bieb. Of ik geef hem cadeau aan mijn neefje en leen hem dan van hem. ;-)

Link naar reactie

Ik denk dat je met een 10 tal sus en wis (of zelfs met 5) verhalen genoeg voorkennis hebt om Amoras optimaal te kunnen volgen. Misschien moeten we een lijstje opstellen voor de leken.

Wel ik heb er ooit, heel lang geleden enkele gehad en gelezen. Sindsdien niks meer en... Amoras2047 behoeft volgens mij geen enkele voorkennis.

 

Ben naar de winkel gecrosst, stripje gepakt en gekocht, zonder te doorbladeren. In 1 ruk uitgelezen en is wellicht een van de beste strips die ik dit jaar gelezen heb en nog zal lezen.

 

 

 

Eat that Koen en Kool .. met Uw Maagd en de neger en al haar andere tekengedrochten, maar dan noemen we dit wetenschappellijk "Graphic Novel". Onder die noemer is blijkbaar de meest onverkoopbare en in vele gevallen zwaar gesponsorde brol blijkbaar toch ineens goed. Waarom dat zo kritisch voor alle zogenoemde "Euro(pulp)strips" ?

 

CHAREL CAMBRE IS EEN GROTE MENEER EN DIE VERDIENT UW ZURE OPMERKINGEN EN KRITIEKEN NIET. CHAREL IS EEN TOFFE PEER, ALTIJD SYMPATHIEK VOOR ALLES EN IEDEREEN OP SIGNEERSESSIES WAAR HIJ TELKENS WEER WORDT BESTORMD. VOOR DE KIDS EN BIJGEVOLG DE OUDERS IS HIJ EEN DROOM DIE IN VERVULLING GAAT. DE MEESTEN KENNEN HEM VAN ZIJN LAATSTE PAGINA IN DE STORY OF IS HET DAG ALLEMAAL!!!!!

EN NU KOMT HET: PASSEERT HIJ DE GELDKASSA V/H VFL ? ENE ZEKERE JUDITH VAN ISTENDAEL, BLIJKBAAR HET "LIEF" VAN "IEMAND" HIER, DOET DIT GRAAG (6 x 2.500 €) EN REGELMATIG OVER DE JAREN HEEN. HOE NOEMEN WE DIT ? VALSSPELEN ? OF HEBT U LIEVER DAT IK HET WOORD "PARASITEREN" GEBRUIK ? DE TOELAGE V/H VFL WORDT DAN EEN VERDOKEN OCMW-TOELAGE OF WERKLOOSHEIDSUITKERING. ... EN DAN HEBBEN WE HET NOG NIET OVER DE TEKENKWALITEIT VAN HAAR PRODUCTJEUHS GEHAD... IEDER ZIJN GEDACHT

Link naar reactie

Jij gaat lekker, is toch al je zesde bijdrage.....Je weet dat hoofdletters "schreeuwen" is en dat schreeuwen niet zo op prijs wordt gesteld.......

Charel is mans genoeg om desgewenst van weerwoord te dienen, hij zit echt niet om een woord verlegen, hij is member hier!

 

Snap je helemaal niet.....je zegt zelf "Ieder zijn gedacht" Bravo!! Reageer dan niet zo agressief a.u.b. Laat ieder in zijn/haar waarde. Als je de sfeer hier niet bevalt ga elders.....

Koen en KT zijn gewaarde forumembers (spreek dan maar voor mezelf!) We slaan verbaal weleens, maar nooit onder de gordel!

Bang zijn voor de dood is hetzelfde als bang zijn om een oud en versleten kleed weg te gooien.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...