Ga naar inhoud

Amoras 2047


Recommended Posts

Desalnietemin ligt er nog een enorme stapel bij de sigarenboer bij mij om de hoek, zag ik vanmorgen.

Hangt ook samen met hoeveel er gedrukt geweest is en hoeveel daarvan verspreid werd. Ik weet dat de twee ssz in Leuven allebei uitverkocht geweest zijn en nu terug een voorraadje hebben. Het gebeurt niet zo dikwijls dat zij uitverkocht zijn.. maar opnieuw ben ik niet op de hoogte van hoeveel er oorspronkelijk verspreid waren.

Link naar reactie

Uit de nieuwsbrief van Het Besloten Land (van een paar weken geleden):

Moet ik dringend eens beter beginnen te lezen dan.. Herdrukt? Dat wist ik niet. Ik dacht dat de eerste druk ruim genoeg voorzien was.. wow dat is het echt wel een topper want men had al een ruime eerste druk, meen ik me te herinneren.

Link naar reactie

Hangt ook samen met hoeveel er gedrukt geweest is en hoeveel daarvan verspreid werd. Ik weet dat de twee ssz in Leuven allebei uitverkocht geweest zijn en nu terug een voorraadje hebben. Het gebeurt niet zo dikwijls dat zij uitverkocht zijn.. maar opnieuw ben ik niet op de hoogte van hoeveel er oorspronkelijk verspreid waren.

Misschien was het al de tweede druk, daar heb ik niet naar gekeken, maar ik betwijfel het :)

A Funny Thing Happened on the Way to the Forum

Link naar reactie

Puur hypothetisch, want ik heb geen idee hoe het met de oplages of verkoopcijfers van dit album zit, maar als de eerste druk volledig in de winkels ligt en er komen nabestellingen, dan moet er bijgedrukt worden. Alleen betekent dat niet dat de eerste druk volledig verkocht is. Ook bij mijn krantenboer ligt bijvoorbeeld een onaangeroerde stapel (hij heeft de pech recht tegenover een stripwinkel te liggen). Het kan best zijn dat van die eerste druk de helft zal terugkomen. Of meer. Of minder. Maar daar kan de uitgever natuurlijk niet op wachten.

Link naar reactie

Moet ik dringend eens beter beginnen te lezen dan.. Herdrukt? Dat wist ik niet. Ik dacht dat de eerste druk ruim genoeg voorzien was.. wow dat is het echt wel een topper want men had al een ruime eerste druk, meen ik me te herinneren.

 

Waarmee niet bewezen is dat de eerste druk op is. Alle grootwarenhuizen en krantenwinkels en Standaard Boekhandels hebben recht van retour en daar moeten er nog heel veel boeken zitten.

 

Waarmee wél bewezen is dat Amoras 100% uitgezet is geworden en de niet-retourneerbare albums op zijn en daar de herdruk voor nodig is. 

Link naar reactie

Waarmee niet bewezen is dat de eerste druk op is. Alle grootwarenhuizen en krantenwinkels en Standaard Boekhandels hebben recht van retour en daar moeten er nog heel veel boeken zitten.

 

Waarmee wél bewezen is dat Amoras 100% uitgezet is geworden en de niet-retourneerbare albums op zijn en daar de herdruk voor nodig is. 

 

 

Puur hypothetisch, want ik heb geen idee hoe het met de oplages of verkoopcijfers van dit album zit, maar als de eerste druk volledig in de winkels ligt en er komen nabestellingen, dan moet er bijgedrukt worden. Alleen betekent dat niet dat de eerste druk volledig verkocht is. Ook bij mijn krantenboer ligt bijvoorbeeld een onaangeroerde stapel (hij heeft de pech recht tegenover een stripwinkel te liggen). Het kan best zijn dat van die eerste druk de helft zal terugkomen. Of meer. Of minder. Maar daar kan de uitgever natuurlijk niet op wachten.

 

Interessant. Vreemd dat men alles verdeeld heeft en niet een beetje achter de hand gehouden om verder te verdelen naar gelang de vraag. Ik vind dat toch eerder een rare beslissing.

Link naar reactie

Stock is geld dat daar ligt te liggen en niets opbrengt. 

Juist. Daarom ook dat ik zou denken dat men op het einde zo weinig mogelijk wenst te hebben. Gezien wat er hoger vermeld staat dat men retour gaat hebben, zou ik juist die eerste druk proberen te optimaliseren en niet 'onnodig' bij creëren om dan uiteindelijk nog meer stock te hebben. Maar ik zie het wellicht verkeerd?

Link naar reactie

Juist. Daarom ook dat ik zou denken dat men op het einde zo weinig mogelijk wenst te hebben. Gezien wat er hoger vermeld staat dat men retour gaat hebben, zou ik juist die eerste druk proberen te optimaliseren en niet 'onnodig' bij creëren om dan uiteindelijk nog meer stock te hebben. Maar ik zie het wellicht verkeerd?

 

Het is een berekende gok. Als de vraag groot is, moet je die op korte termijn kunnen beantwoorden.

Recht van retour-strips zie je pas na 6 maanden terug. Waarvan er nog een redelijk percentage (ik zeg maar wat, 20%, beschadigde of niet-verkoopbare strips) niet meer in de handel kunnen gezet worden. Maar die 6 maanden is te laat, want dan is de vraag/hype gaan liggen.

 

En een tweede druk kunnen aankondigen (dat ze de marketingtruc van de nieuwe cover nog niet -durven?- toepassen, verbaast me wel een beetje) is altijd goed nieuws en je krijgt er altijd een klein percentage van dubbelverkoop bij (dus win-win).

 

Plus, je bent verzekerd van een groot genoege stock van 2de drukken en oude 1ste drukken tegen de tijd dat deel 2 uitkomt

Link naar reactie

Het is een berekende gok. Als de vraag groot is, moet je die op korte termijn kunnen beantwoorden.

Recht van retour-strips zie je pas na 6 maanden terug. Waarvan er nog een redelijk percentage (ik zeg maar wat, 20%, beschadigde of niet-verkoopbare strips) niet meer in de handel kunnen gezet worden. Maar die 6 maanden is te laat, want dan is de vraag/hype gaan liggen.

 

En een tweede druk kunnen aankondigen (dat ze de marketingtruc van de nieuwe cover nog niet -durven?- toepassen, verbaast me wel een beetje) is altijd goed nieuws en je krijgt er altijd een klein percentage van dubbelverkoop bij (dus win-win).

 

Plus, je bent verzekerd van een groot genoege stock van 2de drukken en oude 1ste drukken tegen de tijd dat deel 2 uitkomt

 

Aaah.. nu snap ik hem. TU!

Link naar reactie
Gast Kontiki

Vergis je niet in stocks. Dat verhaal is helemaal veranderd. De meeste uitgevers (en dat is zeker gangbaar bij alle grotere) opteren voor een onverbiddelijke vernietiging van grotere restoplages omdat herdrukken goedkoper is dan het beheer van voorraad en alle handling van bijbestellingen die daarmee te maken heeft. Moest je weten hoeveel honderden palletten er de laatste jaren door de papierversnipperaar zijn gegaan, je zou er nogal van opkijken. Ik negeer nu even de eventuele doorverkoop via achterpoortjes. Maar doorgaans gaat het om titels waar geen beweging meer in zit. Eenzelfde fenomeen is ook merkbaar bij stripwinkels: hun back catalogue marcheert niet meer. De meeste kopers komen langs om nieuwe titels op te pikken. En wat ze 'even' laten liggen voor een volgende keer, blijft meestal liggen want wanneer ze terugkomen ligt er weer een sliert andere nieuwe strips klaar.

Link naar reactie

Waarmee niet bewezen is dat de eerste druk op is. Alle grootwarenhuizen en krantenwinkels en Standaard Boekhandels hebben recht van retour en daar moeten er nog heel veel boeken zitten.

 

Waarmee wél bewezen is dat Amoras 100% uitgezet is geworden en de niet-retourneerbare albums op zijn en daar de herdruk voor nodig is. 

 

Maar ook stripwinkels hebben recht van retour.  Ik zou eens willen weten wie geen recht van retour heeft, tenzij bij verdelers als Pinceel, maar daar ligt dit contractueel vast.  Enige uitzondering: beschadigde ex., maar die moeten binnen zeer korte tijd gemeld worden.

 

Alleen hebben, dacht ik, grootgrutters, Standaard, Fnac een onbeperkt recht van retour, terwijl dat voor de "kleintjes" contractueel bepaald is met de distributeur... tenzij die laatste zich er niet erg mee bezighoudt... en dan krijgt de uitgever ze terug in zijne boot.  Als die dan juist een 2e druk heeft moeten doen voor diegenen die er geen meer hadden... miljardemiljaar... brute pech.

Link naar reactie

Het is een berekende gok. Als de vraag groot is, moet je die op korte termijn kunnen beantwoorden.

Recht van retour-strips zie je pas na 6 maanden terug. Waarvan er nog een redelijk percentage (ik zeg maar wat, 20%, beschadigde of niet-verkoopbare strips) niet meer in de handel kunnen gezet worden. Maar die 6 maanden is te laat, want dan is de vraag/hype gaan liggen.

 

En een tweede druk kunnen aankondigen (dat ze de marketingtruc van de nieuwe cover nog niet -durven?- toepassen, verbaast me wel een beetje) is altijd goed nieuws en je krijgt er altijd een klein percentage van dubbelverkoop bij (dus win-win).

 

Plus, je bent verzekerd van een groot genoege stock van 2de drukken en oude 1ste drukken tegen de tijd dat deel 2 uitkomt

 

Of nog veel later.

 

Het grote gevaar ligt bij de verdeler naar de krantenwinkels toe, het vroegere AMP of ANP.  Zij vragen/vroegen een ontzettend groot aantal, waardoor de uitgever al bijna onmiddellijk een herdruk moest doen, kwestie van zijn eigen klanten via zijn distributeur nog te kunnen beleveren.  Als die bij zijn distributeur na korte tijd op waren, moest hij een 3e druk doen om aan de vraag te voldoen... en dan kwam plots uit het niets... 80-90% van de eerste druk via ANP terug binnen, met de gekende gevolgen. 

 

Hoe weet ik dit ?  Rechtstreeks via een grote uitgever van nederlandstalige boeken die een grote stand op o.a. de Boekenbeurs heeft.

Link naar reactie

Die grote afname is bijna een verplichting willen ze in elke krantenwinkel, supermarkt en winkelketen liggen. Vandaar dat de minimum verkochte oplage zoveel groter moet zijn om uit de kosten te geraken.

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Ik heb (eindelijk) ook Amoras gekocht en gelezen.

 

Ik vond het een zeer leuke strip om te lezen, en interessant om te zien hoe de karakters werden neergepoot in een meer 'realistische' wereld.

 

Alleen denk ik dat mocht het niet om S&W gegaan zit, dit een absolute afknapper zou zijn, en waarschijnlijk amper worden gekocht.

 

Ik ben benieuwd of we nog karakters gaan te zien krijgen

Link naar reactie

Is het overigens niemand opgevallen dat in het laatste Suske & Wiske album Wiske ook sterft en Suske staat te vrijen met zijn nieuwe vlam (of dat toch lijkt te doen)?

 

En dat Sidonia een nieuwe bril draagt.

 

Wtf? Van dat uber-puristen team die zelfs zover gingen Sidonie haar belachelijk ouderwetse hoedje terug te geven?

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...