Ga naar inhoud

Olivier Schwartz


cinco

Recommended Posts

Als Yann volledig zijn ding kan doen, vind ik hem een uitermate sterk schrijver.

En Schwartz maakt tekeningen waar je je blik niet van kunt lostrekken.

Ideale combinatie voor een detectivestrip in de late jaren '40 met de nasleep van de oorlog die je voelt sluimeren door het verhaal.

Een ontluikende reeks waarbij je de invloed van de klassiekers merkt, maar die toch modern aanvoelt.

 

Later dit jaar is het tweede album verkrijgbaar.

 

afbeelding.thumb.png.0467f8ddd900c82d271eaa64a2dc7e47.png

 

afbeelding.thumb.png.2c8152059ae4410f859851f2b4b8e7a2.png

 

 

 

afbeelding.thumb.png.0fd4d3e4b371cace9f6af23e4d1c1053.png

 

afbeelding.thumb.png.df6e10a8fcd33b9479fd618b00cd73c9.png

afbeelding.thumb.png.e0ab44badce6a56a224948f5cc0c7108.png

Link naar reactie

Ik vond het eerste album zeer goed. Guus Slim revisited. Over Yann als scenarist lopen de meningen nogal uiteen: sommigen vinden dat hij te veel wil tonen hoe slim hij wel is, dat zijn albums overladen zijn met weetjes en dat het verhaal daaronder lijdt. Maar zelf ben ik ook wel een weetjes-mens, en ik hou er van als al die nuggets informatie bijdragen aan de sfeer. De zaak in het eerste album van Atom Agency is ook gebaseerd op ware feiten: de juwelen van de Begum zijn echt gestolen! 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
17 minuten geleden, Boekenmagazijn zei:

Leuk. Maar voor mijn gevoel draait die zweefmolen de verkeerde kant op. Of is dat regionaal bepaald?

Dan nog. Er klopt niks van de verhoudingen, de bakjes zweven veel te hoog en gaat die Schwartz ook niet de mist in met de plek van kettingen? Het lijkt wel of ze niet aan de zweefmolen zitten. 

Link naar reactie
3 uren geleden, Vittorio zei:

Dan nog. Er klopt niks van de verhoudingen, de bakjes zweven veel te hoog en gaat die Schwartz ook niet de mist in met de plek van kettingen? Het lijkt wel of ze niet aan de zweefmolen zitten. 

Eigen aan de stijl van Schwartz. De perspectieven kloppen misschien niet, maar er waren grootse schilders waarbij dat ook niet het geval was.

De vrijheid van het tekenen is dat je een interpretatie van de werkelijkheid kan geven.

Hij heeft in ieder geval het talent om drukke beelden erg leesbaar te houden.

Zie ook zijn Robbedoezen en Gringos Locos.

 

schwartz_spirou.jpg

 

schwartz_gringoslocos.jpg

 

 

Link naar reactie
19 minuten geleden, Vittorio zei:

Dat lijkt me zeer persoonlijk. Hij ligt me gewoon niet, die verwijzingen vind ik ook op het gemakzuchtige af, en pedant, maar daar is het al een keer over gegaan hier (en over de slordige vertaling).

Ja, het is persoonlijk hè. Maar ik hou wel van zijn rijkgevulde platen en als er verwijzingen naar vanalles inzit, maakt dat het nog leuker om te gaan zoeken in de details. Misschien kun je zeggen dat het de flow van het verhaal breekt, maar je kan dat staren naar zo een plaatje evengoed skippen natuurlijk. En het is vermoedelijk ook Yann die het aanmoedigt om al die referenties naar vanalles en nog wat er in te steken.

 

d8744b88-e4b6-11e2-84d1-ad4ce75925ca.jpg

 

Link naar reactie
Op 21/9/2020 om 13:13, Vittorio zei:

Dan nog. Er klopt niks van de verhoudingen, de bakjes zweven veel te hoog en gaat die Schwartz ook niet de mist in met de plek van kettingen? Het lijkt wel of ze niet aan de zweefmolen zitten. 

 

En eigenlijk zijn die losse verhoudingen toch ook eigen aan de Atoomstijl.

De titel zelf is er een verwijzing naar.

Link naar reactie
3 uren geleden, BobFish zei:

check Chaland voor het pittigere werk !

En voor de betere kleding. Schwartz kleedt zich vaak als een schooier in een Adidas-shirt, maar Chaland..............

 

chal.thumb.jpg.9608a70a28f99f66e584785b6de0f5ab.jpg

 

Wat een klassebak. Zijn vrouw ook al, Isabelle Beaumenay. Ik dacht altijd dat Chaland al bij het auto-ongeluk samen met zijn dochtertje omkwam maar hij werd met Isabelle zwaargewond naar het ziekenhuis gebracht. Zij overleefde, hij overleed vier dagen later, op 18 juli 1990.

Link naar reactie
38 minuten geleden, Waldorf zei:

Vorig jaar kocht ik dit boek over Chaland:

 

4VspXiw176wsoVKRcCp755DCPdJcJkkybhCno79k

 

Warm aanbevolen!

Zeker weten, daar komt die mooie portretfoto ook uit. Helemaal aan het eind is er nog een dubbele pagina met doorlopende auto-ongelukken in een oertijdsetting. Chaland had daar onbetwist iets mee (misschien had hij Crash van Ballard wel op zijn nachtkastje, bijna spijtig dat hij de verfilming ervan van Cronenberg nooit heeft kunnen zien.............)

 

Trouwens bizar dat in zijn sterfjaar, 1990, deze zeefdruk verscheen:

 

bb86d86f-6927-42ad-b89b-f320664d224c.jpg

 

https://www.catawiki.nl/l/21806405-yves-chaland-l-accident-zeefdruk-1990

 

 

Link naar reactie
51 minuten geleden, Vittorio zei:

De complete (126 minuten) L'Enigme Chaland' uit 2018 staat wat verstopt op YouTube, illegaal dus zal binnenkort wel weer weggehaald worden, met erg ontroerend einde waarin Chaland en dochtertje vanaf de tekentafel in de camera kijken....

 

 


Ja amai, meteen gekeken toen ik hem vond.
Chaland is zo iemand waar ik alles van wil zien en lezen wat er te vinden valt. En dat is nog altijd veel te weinig !

Link naar reactie
  • 3 months later...

Die éditions black and white hebben wel heerlijke extra's.

De prijs van deze uitgaves zijn voor mij wat te hoog (195 €), maar degenen die er het budget voor hebben en liefhebber zijn van de reeks of van Schwartz, daarvoor is het wel de moeite waard.

 

 

afbeelding.thumb.png.e4e2d1985e36bed030244e250706393e.png

 

afbeelding.thumb.png.dde9cdde7d1fde14c3695b9aad203087.png

 

IMG_8272.jpg

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Op 21/9/2020 om 12:56, Boekenmagazijn zei:

Leuk. Maar voor mijn gevoel draait die zweefmolen de verkeerde kant op. Of is dat regionaal verschillend?

 

 

Dat komt door de corioliskrachten: op het noordelijk halfrond draaien ze de ene kant op, op het zuidelijk halfrond de andere.

Om dezelfde reden koop ik mijn croissants altijd op het noordelijk halfrond.

 

Link naar reactie
23 uren geleden, cinco zei:

Die éditions black and white hebben wel heerlijke extra's.

De prijs van deze uitgaves zijn voor mij wat te hoog (195 €), maar degenen die er het budget voor hebben en liefhebber zijn van de reeks of van Schwartz, daarvoor is het wel de moeite waard.

 

 

afbeelding.thumb.png.e4e2d1985e36bed030244e250706393e.png

 

afbeelding.thumb.png.dde9cdde7d1fde14c3695b9aad203087.png

 

IMG_8272.jpg

 

 

 

 

 

Voor mij zijn ze ook te duur. Het zijn wel prachtige exemplaren.

Link naar reactie

De aankomende Don Vega ziet er spectaculair uit. 

https://www.editions-blackandwhite.com/produit/don-vega/

 

De mijne is al besteld. Uit ervaring heb ik geleerd dat de echte toppers zoals Soda en Charlotte binnen een paar dagen weg zijn, ongeacht de oplage. In de nederlandstalige markt kan je dergelijke albums amper voorstellen. BD Empher is wel aan het twijfelen om een proefje te doen met 50 exemplaren in het nederlands. Probleem is dat je dat bijna volledig in Vlaanderen moet verkocht krijgen.

 

 

 

Link naar reactie
4 minuten geleden, Ambreville zei:

De aankomende Don Vega ziet er spectaculair uit. 

https://www.editions-blackandwhite.com/produit/don-vega/

 

De mijne is al besteld. Uit ervaring heb ik geleerd dat de echte toppers zoals Soda en Charlotte binnen een paar dagen weg zijn, ongeacht de oplage. In de nederlandstalige markt kan je dergelijke albums amper voorstellen. BD Empher is wel aan het twijfelen om een proefje te doen met 50 exemplaren in het nederlands. Probleem is dat je dat bijna volledig in Vlaanderen moet verkocht krijgen.

 

DIe Soda is 139 euro. Dat zou ik nog kunnen overwegen.

Maar ik denk dat als je begint met het kopen van één zo een album, dan heb je een mindset in je hoofd gestart om meerdere van dat soort albums beginnen aan te schaffen.

 

 

Link naar reactie
5 minuten geleden, cinco zei:

 

DIe Soda is 139 euro. Dat zou ik nog kunnen overwegen.

Maar ik denk dat als je begint met het kopen van één zo een album, dan heb je een mindset in je hoofd gestart om meerdere van dat soort albums beginnen aan te schaffen.

 

 

Het formaat van de Soda's zijn wel kleiner (25x35) dan die van de andere uitgaves (30x40).

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...