Ga naar inhoud

Stripmagazine Spirou - Robbedoes


Suske

Recommended Posts

Maar toch knap dat je in dit plaatje kunt zien dat het bovengedeelte van de ritssluiting niet correct is getekend:

 

 

Ik heb het Franse album, formaat 32 x 1,2 x 24 cm. Duidelijk zichtbaar. En bezit zelf sedert 1985 ook een B-3.

Album kan daarom ook moeilijk in de Angelsaksische landen worden uitgeven, omdat deze WO-II flight-jackets vooral daar nog steeds erg populair zijn, en deze inaccurate tekening van Arroyo zeker zal worden opgemerkt. 

Angelsaksisch forum van WO-I, WO-II en Korean War fligh-jackets en outfits (plus Romain Hugault fans): http://www.vintageleatherjackets.org/

 

Twee concepten uit 2015:

js117l.png

 

En: http://i64.tinypic.com/1zco4s8.png

 

Voor zijn a.s. thriller reeks werk Arroyo daarentegen wel accuraat: zie hetzelfde jack bij personage linksboven: http://i67.tinypic.com/315hmw6.png

 

 

*****************************************************

 

Let trouwens ook eens op de achterkant van 't album. Jerry Tumbler kan dit keer niet zitten in de jeep. Vermoedelijk een inside-joke: veel piloten hebben door het langdurig zitten in hun cockpits namelijk hinder van aambeien...

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie

Album kan daarom ook moeilijk in de Angelsaksische landen worden uitgeven, omdat deze WO-II flight-jackets vooral daar nog steeds erg populair zijn, en deze inaccurate tekening van Arroyo zeker zal worden opgemerkt.

 

Ja, dàt zal een uitgave in het Engels tegenhouden.

Link naar reactie

Het is dan ook een verouderde, alles behalve moderne, hippe reeks die zijn succes hier enkel te danken heeft aan zijn reputatie van lang geleden.

 

Maar ervan loskomen is nog niet zo makkelijk. Ik draai deze motivational video wel een paar keer per week in de hoop niet meer getriggerd te worden door alle verouderde verleidingen (geef het een kans, met het volume op 10):

 

Link naar reactie

4071 vandaag aangekomen.

Met abonneecadeau.

4070 ben ik zo'n 15 km verderop gaan kopen, en voor het abonneecadeau heb ik naar de abonneedienst gebeld om te vragen of ze er iets aan kunnen doen. Normaliter komt het in orde. Hopen, hè.

En ze hébben er iets aan gedaan: vandaag heb ik het cadeau ontvangen: Supplément Abonnés Les Guide Spirou Madrid.

Ik moet toegeven dat ik teleurgesteld was toen ik dacht die niet te zullen hebben. Niet alleen omdat de verzameling dan niet compleet was, maar ook omdat ik het idee van die Guides Spirou wel aardig vind: enkele stripauteurs die in een stad wonen of gewoon hebben of er vaak komen, leiden je door die stad. Je leert tegelijk enkele auteurs en de stad kennen. En amusante inleiding voor steden waar je weinig vanaf weet.

Link naar reactie

Het ging er om, dat Arroyo voor zijn toekomstige (thriller) project wel accuraat kan werken, maar sinds B. Danny Classic deel 3 zijn werk wat afraffelt:

Onder: rechts de sluiting van de B-3 conform realiteit (uit promo thriller), links zelfde jack met fantasiesluiting (Classic 3, pag. 23B):

 

106cwh0.png

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie

In het nieuwe nummer (4073) heb ik nog eens een kort Kapitein Ansjovis-verhaaltje, alsook een klein interview.

Alle riempjes, ritssluitingen en schoenen zijn historisch incorrect en staan waarschijnlijk aan de verkeerde kant.

U weze gewaarschuwd.

 

kapitein_ansjovis-a4-051-de_spuwwedstrij

 

Binnenkort ook een mini-récit (zo'n piepklein boekje), maar ik ken de publicatiedatum zelf nog niet.

 

kapitein_ansjovis-mini-recit_spirou2016-

Link naar reactie

Dat was mijn vouth. Beide riempjes kun je terugvouwen: http://i67.tinypic.com/15q6uxs.jpg

 

De riempjes zonder gesp zijn langer, die met gesp komen niet vanonder de neerliggende kraag, kijk er maar het historisch fotomateriaal op na (let op dat je geen foto in spiegelbeeld hebt  :e012: ).

@floris: een beetje tekenaar let wel op dat jassen en broeken aan de juiste kant sluiten (historisch correct of incorrect doet dan niet ter zake  :e009: ).

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

Ik weet niet hoor. Als je zo op elk detail begint te letten als tekenaar, dan stopt het toch nooit?

Je kunt dan ook zeggen: ja maar, die boom stond toen rechts van mess, niet links, je ziet dat op alle foto's.

Of: ja maar, in dat jaar was die boom nog maar half zo hoog, dus konden ze niet vanuit die boom op het dak van de keet geraken.

Ergens moet je toch een grens trekken, of je krijgt het gewoon nooit af.

Link naar reactie

In het nieuwe nummer (4073) heb ik nog eens een kort Kapitein Ansjovis-verhaaltje, alsook een klein interview.

Alle riempjes, ritssluitingen en schoenen zijn historisch incorrect en staan waarschijnlijk aan de verkeerde kant.

U weze gewaarschuwd.

 

kapitein_ansjovis-a4-051-de_spuwwedstrij

 

Binnenkort ook een mini-récit (zo'n piepklein boekje), maar ik ken de publicatiedatum zelf nog niet.

 

kapitein_ansjovis-mini-recit_spirou2016-

Ik lees de Spirou al jaren niet meer, maar dat ziet er leuk uit.

Link naar reactie

Ik weet niet hoor. Als je zo op elk detail begint te letten als tekenaar, dan stopt het toch nooit?

Je kunt dan ook zeggen: ja maar, die boom stond toen rechts van mess, niet links, je ziet dat op alle foto's.

Of: ja maar, in dat jaar was die boom nog maar half zo hoog, dus konden ze niet vanuit die boom op het dak van de keet geraken.

Ergens moet je toch een grens trekken, of je krijgt het gewoon nooit af.

 

Peter, dit is geen detail, maar basics.

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

Voor iemand die daar iets v kent is dat basics, voor de rest vd wereld een detail.

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Voor iemand die daar iets v kent is dat basics, voor de rest vd wereld een detail.

Inderdaad. Ieder detail is voor de een of andere lezer wellicht basics. Een autokenner zal klagen over de klink die niet juist getekend is, iemand die wat afweet over anatomie zal klagen over die iets te lange spiergroep, een radioverzamelaar zal opmerken dat dat ene model radio toen nog niet bestond, een tuinier zal zien dat de bladeren van de boom verkeerd getekend zijn...

Het zijn strips, geen wetenschappelijke verhandelingen.

Link naar reactie

Tom, als tekenaar observeer je, en het klopt dat iemand die niet tekent niet alles zal opvallen. Maar dat was net het punt van mijn opmerking: er werd hier gevit over details (wetenschappelijke verhandelingen) terwijl men niet eens zag dat er een duidelijker fout in zat (waarvoor je geen opzoekingswerk hoeft te doen). Ik wou maar aanraken hoe banaal de discussie was.

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

Wat ik interessant vind: kun je als tekenaar nog wel een eigen stijl ontwikkelen als je jezelf committeert aan dit soort foto-realisme?

 

Uiteindelijk heb ik toch veel meer bewondering voor de lieden die met een paar zwierige streken op papier een pilotenjas (of whatever) suggereren dan iemand die zijn stijve personages in een authentieke/correcte jas propt.

 

Andere vraag is of het nastreven van die zgn. authenticiteit wel zinvol is in een omgeving (stripverhaal) die an sich al niet realistisch is en ook nooit kan zijn (personages die rare avonturen beleven zonder te verouderen, om maar wat te noemen...)

Link naar reactie

Er is meer: het voorbeeld van Arroyo toont ook hoe zijn stijl tegen hem werkt: hij tekent gedetailleerd, waardoor hij ons meer toont dan tekenaars die minder gedetailleed zijn. En daardoor kun je hem af en toe op een tekortkoming betrappen, waarop je de tekenaars van Sus&Wis nooit zult betrappen, omdat hun tekeningen niet precies genoeg zijn.

Dan vind ik het wel wat onrechtvaardig tegenover Arroyo om hem af te rekenen op een ritssluiting, als anderen je niet eens de kans geven te zien dat er een rits IS.

Link naar reactie

Dan vind ik het wel wat onrechtvaardig tegenover Arroyo om hem af te rekenen op een ritssluiting, als anderen je niet eens de kans geven te zien dat er een rits IS.

 

Het geeft denk ik ook aan dat je je in een werkveld begeeft waar het eigenlijk nooit goed is. Ik kan me niet voorstellen dat je daar plezier aan beleeft. Ik zie dat ook niet terug bij dat soort tekenaars. Als je naar de grote reeksen van Hubinon kijkt, of Jacques Martin, daar spat voor mij het plezier niet vanaf, dat ziet er heel vaak uit als strafwerk (en het lezen voelt ook als strafwerk).

 

Denk je ook niet dat Buck Danny, als het een nevenreeksje was geweest van Vandersteen, ook in deze eeuw nog steeds vrolijk te verteren pulp was? Vermoedelijk hadden alle bouten en ritssluitingen op de verkeerde plek gezeten, maar de tekenaar had zijn lol gehad, de doorsnee lezer idem dito. Dat lijkt me toch te verkiezen boven het zwoegen op albums waarin alles klopt maar waarin de nerds toch nog een foutje vinden en die een jaar na verschijnen alweer gedateerd/onleesbaar zijn. 

Link naar reactie

Delaby kon het wel. Een realistische stijl en het rigide foto-kopieer-steriliteit weten te mijden.

 

 

Er zijn nog meer voorbeelden, vergelijk maar de reeksen (binnen een zelfde genre): Jerry Spring, Blueberry, Jonathan Cartland, Buddy Longway en Comanche. 5 reeksen met een hoge authenticiteit qua vestimentaire en o zo verschillende tekenstijlen.  

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

Dan vind ik het wel wat onrechtvaardig tegenover Arroyo om hem af te rekenen op een ritssluiting, als anderen je niet eens de kans geven te zien dat er een rits IS.

Er zat een stijgende lijn in Arroyo's tekeningen voor Classic 1 en Classic 2. Helaas heeft hij minder tijd gehad en/of gekregen om deel 3 goed af te werken. Op meer fronten is hij in dit album minder accuraat, die ritsen van de B-3 jacks in Classic 3 is maar een voorbeeld. Die oerang-oetangs zijn ook knullig getekend en de gezichten, vooral der bekende personages, zijn dit keer vrij karikaturaal. Zijn dispuut met CEO Paringaux straalt helaas van het 3e Classic album af, zowel qua tekenwerk als bijna alles er omheen. Jammer. Voor zijn a.s. thriller zit Arroyo echter wel weer op niveau van Classic 2.

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie

Denk je ook niet dat Buck Danny, als het een nevenreeksje was geweest van Vandersteen, ook in deze eeuw nog steeds vrolijk te verteren pulp was?

 

Vandersteen hàd zo'n reeks: Biggles. Kompleet verouderd ondertussen en al lang geleden stopgezet (en wellicht gewoon overgetekend van Buck Danny en aanverwante reeksen).

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Er zijn nog meer voorbeelden, vergelijk maar de reeksen (binnen een zelfde genre): Jerry Spring, Blueberry, Jonathan Cartland, Buddy Longway en Comanche. 5 reeksen met een hoge authenticiteit qua vestimentaire en o zo verschillende tekenstijlen.  

Yep. En da's dan nog maar gesproken over de Belgische ( en enkele Europese ) tekenaars.

Link naar reactie

(in verband met de vorige Buck Danny)

 

Japan-built stealth fighter prototype completes maiden flight

 

TOKYO (Kyodo) -- A prototype of Japan's first domestically developed stealth fighter completed its maiden flight successfully Friday morning, the first such test flight before delivery to the Defense Ministry.

     The prototype, developed by a consortium of domestic companies led by Mitsubishi Heavy Industries Ltd., took off from Nagoya airport in Aichi Prefecture, central Japan, and landed at an Air Self-Defense Force base in neighboring Gifu Prefecture.

     After delivery, the ministry's Acquisition, Technology and Logistics Agency plans to analyze data obtained from the aircraft and decide by fiscal 2018 whether to develop it domestically or engage in joint international development to replace the ASDF's F-2 fighter.

     The construction of the full-scale test model began in fiscal 2009, with costs for the program totaling about 39.4 billion yen ($360 million).

     The fighter is 14.2 meters in length, 9.1 m in width and 4.5 m in height. It features stealth capabilities through the use of carbon fiber that absorbs radio waves and makes it difficult for radar to detect the aircraft.

     The delivery of the prototype has been postponed from the end of March last year to verify the functioning of its engine and control system

 

20160422_Japanese_stealth_article_main_i

Link naar reactie

Vandersteen hàd zo'n reeks: Biggles. Kompleet verouderd ondertussen en al lang geleden stopgezet (en wellicht gewoon overgetekend van Buck Danny en aanverwante reeksen).

 

Eerlijk gezegd nooit gelezen.

 

Zo te zien werd de mosterd voor deze drie albums vooral bij James Bond gehaald (Thunderball) 

 

dbdabb96-b082-11e5-9b48-f164f9bff31e.jpg

05d5c2e2-b083-11e5-956c-e888f3ffa042.jpg

2b5ecfd0-b00f-012c-edf4-0050569439b1.jpg

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...