Ga naar inhoud

Stripmagazine Spirou - Robbedoes


Suske

Recommended Posts

Eerlijk gezegd nooit gelezen.

 

Zo te zien werd de mosterd voor deze drie albums vooral bij James Bond gehaald (Thunderball) 

Biggles is samen met Safari een beetje een vergeten Vandersteen-reeks. Ik heb die ook nooit echt gelezen. Aangezien Bond vanaf de jaren '60 een beetje de referentie was voor avonturenverhalen zal dat zeker inspiratie opgeleverd hebben. Weet iemand of de scenario's voor de strips gebaseerd werd op de oorspronkelijke romanreeks? Als ik de lijst van titels vergelijk zie ik in ieder geval dat bepaalde titels in beide lijsten terug te vinden zijn.

Link naar reactie

Biggles is samen met Safari een beetje een vergeten Vandersteen-reeks. Ik heb die ook nooit echt gelezen. Aangezien Bond vanaf de jaren '60 een beetje de referentie was voor avonturenverhalen zal dat zeker inspiratie opgeleverd hebben. Weet iemand of de scenario's voor de strips gebaseerd werd op de oorspronkelijke romanreeks? Als ik de lijst van titels vergelijk zie ik in ieder geval dat bepaalde titels in beide lijsten terug te vinden zijn.

Ik durf het niet te zeggen, ik heb ooit maar enkele Biggles boeken gelezen. Voor zover ik mij herinner ging dat voornamelijk over Biggles als piloot (van gevechtsvliegtuigen). De Biggles strips zijn meer avonturen-strips zoals Bob Morane en Bernard Prince.

Link naar reactie

Vandaag op een tentoonstelling gesproken met iemand die nog aan Bessy-tekenfilms had gewerkt voor Bob Vandersteen.

Ze maakt ook tekeningen in Oost-Indische inkt, en die zijn ééérg goed. Spijtig genoeg heeft ze geen zin om met mij samen te werken aan strips. Anders had ik me wel eens willen inspannen om een scenario te bedenken.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Vandaag op een tentoonstelling gesproken met iemand die nog aan Bessy-tekenfilms had gewerkt voor Bob Vandersteen.

Ze maakt ook tekeningen in Oost-Indische inkt, en die zijn ééérg goed. Spijtig genoeg heeft ze geen zin om met mij samen te werken aan strips. Anders had ik me wel eens willen inspannen om een scenario te bedenken.

Enige voorbeeldjes? Of mogelijke site?

Link naar reactie

S&W en de familie Snoeck zijn zo ongeveer Vandersteens enige originele reeksen. Al de rest is wel ergens op gebaseerd.

 

Tom, ik vermoed dat de familie Snoek geïnspireerd is op een Amerikaanse strip.

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

Tom, ik vermoed dat de familie Snoek geïnspireerd is op een Amerikaanse strip.

Goh, het is best mogelijk dat hij het idee van een gagstrip rond een gezin haalde bij reeksen als Blondie of Brining up father, maar daar eindigt de gelijkenis. Een écht duidelijk voorbeeld lijkt er niet te zijn. De invulling van Snoek is zo Vlaams en zo Vandersteen en de personages zijn geen bewerkingen van bestaande fictieve figuren dat ik vind dat het het label origineel verdient.

Link naar reactie

akkoord (dat waren trouwens de twee reeksen waar ik naar verwees), nu ja in literatuur in het algemeen wordt er geregeld 'hergebruik' gemaakt van andermans werk. Ik heb daar geen moeite mee.

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

Hatari !

 

 

Ik ben een grote John Wayne fan, hij is zelfs mijn favoriete acteur, en alle dvd's die er met hem in de Europese Regio 2 verschenen zijn heb ik.

Dat zijn meestal westerns. Hatari is vooral een komische film - en zo zijn er heel weinig met John Wayne - die over dierenvangst in Afrika gaat, terwijl Daktari vooral over dierenopvang gaat.

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

Stripschrift heeft dit te melden:

 

Geweldig nieuws!

Hanco Kolk is door uitgeverij Dupuis gevraagd een album te maken in de reeks 'Robbedoes door...', een spin-off van de populaire serie 'Robbedoes en Kwabbernoot'. Sinds 2006 zijn er al acht albums in die reeks verschenen, onder meer getekend door Yoann, Frank le Gall, Emile Bravo en Olivier Schwartz. Kolk kan volgend jaar aan dit rijtje worden toegevoegd, als eerste Nederlandse auteur. Gefeliciteerd!

Link naar reactie

Stripschrift heeft dit te melden:

 

Geweldig nieuws!

Hanco Kolk is door uitgeverij Dupuis gevraagd een album te maken in de reeks 'Robbedoes door...', een spin-off van de populaire serie 'Robbedoes en Kwabbernoot'. Sinds 2006 zijn er al acht albums in die reeks verschenen, onder meer getekend door Yoann, Frank le Gall, Emile Bravo en Olivier Schwartz. Kolk kan volgend jaar aan dit rijtje worden toegevoegd, als eerste Nederlandse auteur. Gefeliciteerd!

 

Dat heeft potentieel.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

 

Stripschrift heeft dit te melden:

 

Geweldig nieuws!

Hanco Kolk is door uitgeverij Dupuis gevraagd een album te maken in de reeks 'Robbedoes door...', een spin-off van de populaire serie 'Robbedoes en Kwabbernoot'. Sinds 2006 zijn er al acht albums in die reeks verschenen, onder meer getekend door Yoann, Frank le Gall, Emile Bravo en Olivier Schwartz. Kolk kan volgend jaar aan dit rijtje worden toegevoegd, als eerste Nederlandse auteur. Gefeliciteerd!

 

Hanco Kolk?

Sjonge ...

Ik moet toegeven: ik hou m'n hart vast.

Link naar reactie
  • 1 month later...
  • 3 months later...

De volledige versie van het Guus Slim verhaal in Spirou op de blog van Schwartz.

Fantastisch mooie en sfeervolle tekeningen maakt Olivier Schwartz (Robbedoes, Gringos Locos).  Net zoals Yves Chaland zaliger dat kon, laat hij zijn tekeningen een nostalgisch gevoel oproepen naar een lang vervlogen tijd die de meesten van ons niet eens (bewust) hebben meegemaakt. :hartje:  :hartje:

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Oeps, dan heb ik misschien ten onrechte de post afdelilng klachten de mantel uitgeveegd.

Nou ja, er is er al eens eentje verloren gegaan, in april. En ik ben niet zeker dat het in dit geval aan Spirou ligt, want de week voor de jongste Spirou heeft mijn moeder ook een weekblad niet ontvangen.

Link naar reactie

Zou het kunnen dat de nummers die altijd wat langer op zich laten wachten, telkens een uitgebreider extraatje bevatten voor de abonnees? Deze week is dat bijvoorbeeld een bijlage, een minimagazine, over Spip: zie http://bdzoom.com/105069/actualites/spirou-toujours/

Dergelijke bijlages hebben een extra handling nodig bij de drukkerij/binderij. Ofwel moet je als redactie vroeger afsluiten ofwel wordt het later verstuurd.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...