Ga naar inhoud

Stripmagazine Spirou - Robbedoes


Suske

Recommended Posts

Maar Spirou zou toch de pré-publicatie van Buck Danny Classic #3 doen? Volgens Ketty Formaggio heeft ze al een tijd terug de bijbehorende Spirou cover ingekleurd.

Op 1 april a.s.begint al de album release, dan is er geen sprake meer van pré-publicatie.

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie

Dat is de album cover, maar ik bedoel de pré-publicatie van dit verhaal in Spirou. Voor de bijbehorende cover had Kitty Formaggio al een tijdje terug de Spirou cover ingekleurd.

Dus nog afwachten welke cover Arroyo voor Spirou getekend heeft. Album, inclusief cover, heeft hij dit keer zelf ingekleurd.

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie

Dit zou de definitieve cover moeten worden, een erg mooie vind ik.

 

Idd een hele mooie cover. Een beetje raar dat het kleinste lettertype bewaard wordt voor de reeksnaam (allez, 't is te zeggen, de nieuwe reeksnaam zonder de naam van het tweede hoofdpersonage, maar ik heb daarover al eens gezaagd, dus ik ga dat niet nog eens doen).

Ik ben in ieder geval benieuwd naar de inhoud.

Link naar reactie

Kwabbernoot is toch een homo? Of heb ik dat al die jaren verkeerd gezien?

Nou ja, hij ziet er hier ook niet bepaald enthousiast uit...

 

Je leest te veel parodieën van onbekende auteurs die op de schouders van reuzen willen staan (en daar nogal eens afdonderen).

Link naar reactie

Je leest te veel parodieën van onbekende auteurs die op de schouders van reuzen willen staan (en daar nogal eens afdonderen).

Bestaan er dan zoveel R&K-parodieën? Buiten die ene pastiche van Trondheim kan ik me er geen voor de geest halen.

Los daarvan wordt wat linthout beweert min of meer tussen de regels door geïnsinueerd in minstens één officieel Dupuis-album (geschreven door Yann natuurlijk, wie anders). En in zowat alle albums van Fournier tegengesproken.

Link naar reactie

Bestaan er dan zoveel R&K-parodieën? Buiten die ene pastiche van Trondheim kan ik me er geen voor de geest halen.

Los daarvan wordt wat linthout beweert min of meer tussen de regels door geïnsinueerd in minstens één officieel Dupuis-album (geschreven door Yann natuurlijk, wie anders). En in zowat alle albums van Fournier tegengesproken.

Ororea?

Ouderwets idee, trouwens, kolonialisme-cliché.

Maar ik moet toegeven dat het lang geleden is dat ik het heb gelezen.

Link naar reactie

Ik BEWEER niks hoor Tom! Ik dacht dat gewoon. Ik heb er  nooit echt bij stilgestaan...Het kan me ook niks schelen, alleen gaat hij nu blijkbaar trouwen met een vrouw ( zo lijkt het toch). Ik begrijp ook niet wat

mijn bedenking met parodieën te maken heeft. Maar Motte doet wel meer raar. :P:o

Motte gaat er wellicht vanuit dat het idee dat R&K een koppel vormen uit een of andere parodie komt. Maar je hoeft natuurlijk geen parodieën te lezen om tot dat idee te komen. Twee mannen die anno nu samen wonen...

Als we ervan uit gaan dat de kleine Robbe hetzelfde personage is als Robbedoes is die duidelijk zo hetero als de pest. Maar indien de ex-dandy Kwabbernoot plots uit de kast zou komen, zou dat eigenlijk wel behoorlijk goed bij zijn karakter en uiterlijk passen. Getrouwd of niet maakt wat dat betreft niets uit.

 

fantasio_in_a_sexual_way____by_renga_ang

Link naar reactie

Motte gaat er wellicht vanuit dat het idee dat R&K een koppel vormen uit een of andere parodie komt. Maar je hoeft natuurlijk geen parodieën te lezen om tot dat idee te komen. Twee mannen die anno nu samen wonen...

Als we ervan uit gaan dat de kleine Robbe hetzelfde personage is als Robbedoes is die duidelijk zo hetero als de pest. Maar indien de ex-dandy Kwabbernoot plots uit de kast zou komen, zou dat eigenlijk wel behoorlijk goed bij zijn karakter en uiterlijk passen. Getrouwd of niet maakt wat dat betreft niets uit.

 

fantasio_in_a_sexual_way____by_renga_ang

Ik begin nu echt te twijfelen, volgens mij hebben R&K nooit samengewoond, in de albums van Franquin toch niet.

Link naar reactie

Ik begin nu echt te twijfelen, volgens mij hebben R&K nooit samengewoond, in de albums van Franquin toch niet.

Het is juist Franquin die ze liet samenwonen in die mooie, grote roze villa waar ze tot een aantal albums geleden bleven wonen. Bij Cauvin en Broca hadden eventjes terug elk hun eigen woonst, en album 54 blijken ze plots in een klein kasteel-achtige woning te wonen.

 

http://spirou.wikia.com/wiki/Maison_de_Spirou_et_Fantasio

 

hus1.gif

 

9782800160290_p_5.jpg

Link naar reactie

Het is juist Franquin die ze liet samenwonen in die mooie, grote roze villa waar ze tot een aantal albums geleden bleven wonen. Bij Cauvin en Broca hadden eventjes terug elk hun eigen woonst, en album 54 blijken ze plots in een klein kasteel-achtige woning te wonen.

 

http://spirou.wikia.com/wiki/Maison_de_Spirou_et_Fantasio

 

hus1.gif

Ah vanaf 10 dus, ik moet ze dringend eens herlezen, zeker nr 15 en 16.

 

Het zal een langzaam ontwakende romance geweest zijn ;)

Link naar reactie

Volgens mij was die wit. Althans: in het weekblad Robbedoes is hij volgens mij altijd wit geweest.

 

En waarom woonden ze samen?
Dat is gewoon verteltechniek.

Je laat je dynamische duo samen avonturen beleven, dus moeten ze met elkaar in contact komen, dus laat je ze min of meer samenwonen.

Dan worden alle aanloopjes waarbij ze elkaar in het begin van het verhaal ontmoeten overbodig.

 

Zelfde patroon in Kuifje: K, Haddock en Zonnebloem lijken samen te wonen op Molensloot.

Je kunt wel argumenteren dat er een album is waarin K op zijn bromfiets aankomt, maar hij loopt zo vaak rond in Molensloot dat je moeilijk kunt volhouden dat hij er niet woont.

 

Natuurlijk, Hergé is de categorie "rijk volk", en die wonen niet in een aardige villa, maar in een kasteel.

 

Van Blake & Mortimer heb ik niet de indruk dat ze samenwonen, maar in Het Gele Teken overnachten ze wel in hetzelfde huis, nl. dat van Mortimer. Maar ik heb geen flauw idee waar Blake zou wonen. Ik heb het dan wel over de Jacobs-albums.

Link naar reactie

Ik ben iemand die zich afvraagt of de afbeelding die je hebt gepost geen valse kleuren heeft. Ze is in het geheel erg fel.

En in het weekblad was het wel degelijk wit, maar misschien niet altijd. Dat is mogelijk. In elk geval herinner ik me duidelijk een witte villa.

Link naar reactie

Ik ben iemand die zich afvraagt of de afbeelding die je hebt gepost geen valse kleuren heeft. Ze is in het geheel erg fel.

En in het weekblad was het wel degelijk wit, maar misschien niet altijd. Dat is mogelijk. In elk geval herinner ik me duidelijk een witte villa.

Kijk, nu ga je toch echt te ver.

Laten we één ding afspreken.

Als Tom zegt dat het roze is, dan IS het roze!

Tom weet dat. Punt.

Link naar reactie

De engelstalige website tvtropes heeft dit te zeggen over Kwabbernoots seksuele voorkeuren:

 

http://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/ComicBook/SpirouAndFantasio

  • Depending on the Writer: The tone, plotlines and settings have varied wildly with the rotating creative teams.
    • For some reason, Fantasio's sexuality is also one of the things that gets editorialized. He's been everything from straight (Yoann & Vehlmann) to effeminate but interested in women (Morvan & Munuera) to gay and blatantly pining for Spirou (Yann & Tarrin) to straight-leaning-on-bisexual (Tome & Janry).
      • Though, in their defense, a child won't necessarily pick up on those kind of hints... And it can be argued that some of it is played for laughs.
Link naar reactie

Maar het is ook zo: zoiets fel roze herinnerde ik me niet. Ik denk niet dat ik dat zou zijn vergeten.

Dat donkerdere daarentegen, dat zou wel eens kunnen.

Maar ik herinner me ook duidelijk een witte villa.

In de Knack special over Franquin stond dat Franquin niet helemaal tevreden was met de inkleuring van een bepaalde periode, en dat zou de reden zijn dat er nu heringekleurde versies van Robbedoes-avonturen komen.

De kleuren zouden vooral te fel zijn geweest.

Op p. 7 staat: "De coloristen van Robbedoes gebruikten en misbruikten zeer levendige tinten, die soms zelfs schreeuwerig overkwamen, " (Jannin, huidige colorist).

Franquin zelf 'hield zich niet bezig met het kleuren van zijn platen', alhoewel hij toch aanwijzingen gaf.

Als Franquin dat felle roze had gekozen, zou ik daar wel een kwinkslag van Franquin in hebben gezien.

 

Over dat samenwonen: in het nawoord bij Gringo's (over De bende van 4 in Amerika) zegt iemand: "Franquin is een scenarist", waarmee hij bedoelde dat Franquin het niet naliet om gebeurtenissen te veranderen tot het een mooier verhaal werd.

 

(en nu aan het werk)

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...