Ga naar inhoud

Stripmagazine Spirou - Robbedoes


Suske

Recommended Posts

Is dat rechtsonder de handtekening van Franquin of van Fournier?

Fournier

 

Maar in QRN was hij wit. En waarschijnlijk niet alleen in QRN.

Jongens toch. Ondertussen is hier al de eerste pagina uit QRN gepost zoals hij in album verscheen en zoals hij in het tijdschrift verscheen. Jij moet de enige zijn die daarop een wit huis ziet staan. Of heb je het misschien over de oningekleurde artists edition?

Link naar reactie

Jongens, jongens, vanaf ongeveer album 11 (tot de QRN van Franquin) is de villa rozekleurig en heeft Tom gelijk, verder opzoeken heeft geen zin, want ook andere gebouwen hebben min of meer dezelfde kleur ... (dus Peter, misschien bestaat er een witte afwijking in het tijdschrift, 'frankly, my dear, I don't give a damn'). Je zou ook de kleurkeuze bij de decortekenaar van die periode kunnen leggen:  Will.

 

Het samenwonen van twee mannelijke personages is contradictorisch genoeg te wijten aan de censuur van de uitgevers, waarin in eerste instantie sexuele relaties uit den boze waren en vrouwen 'verbannen' werden uit verhalen, en hoogstens een figurantenrol kregen (Ijzerlijm). Net daardoor  kregen de re!aties tussen het hoofdpersonage en de tegenspeler een homofiele insteek (Robbedoes/Kwabbernoot, Alex/Enak, Asterix/Obelix, zelfs Lambik/Jerom). Het was wachten tot Natasja en Walter...

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

Volgens wat in de Knack special staat, mochten ze wel vrouwelijke personages invoeren, alleen wisten de scenaristen en tekenaars niet goed hoe ze dat moesten aanpakken. Dat heeft misschien wel te maken met die censuurgolf in de tijd. Maar het is niet zo dat het niet mocht.

Het samenwonen van mannelijke personages is volgens mij gewoon om het verhaal sneller op gang te krijgen. In de Yoko Tsuno albums gaan er altijd een pagina of 5 verloren doordat de heldin bij iemand op bezoek gaat en bezig is met koffers versleuren, auto's parkeren, etc etc.

 

Dat roze: ik heb een afbeelding uit QRN met een witte villa.

Ik heb ook al toegegeven dat ik met de donkerroze villa die werd opgesnord, ook we meen te herinneren.

Ik herinner me alleen die superfelle inkleuring niet van het eerste plaatje dat hier werd getoond.

 

Wat Kwab homo of niet betreft: ik heb de indruk dat de scenaristen er zo'n beetje hun eigen zin mee deden.

Link naar reactie

Tuurlijk is dit Morris niet of een kopie v zijn tekenstijl. Dit is een hommage album met een andere, 'realistischere' versie v Lucky Luke. Mij spreekt het wel aan en die andere neus stoort me totaal niet.

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Afgelopen week zocht ik een Robbedoes album. Ik heb 2 ssz gedaan, een Carrefour met uitgebreide selectie strips en een Standaard boekhandel. Geen enkele had gewone Robbedoes albums in stock. De ssz had de 2 Robbedoes bundels v Franquin, maar verder niets. Ik kon ze wel bestellen. Ik verbaas me daar toch wel over, want Guust, Lucky Luke ea zijn wel te verkrijgen. En dan verwacht ik niet dat alle albums in stock zijn, maar toch wel iets?

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Dat kan tijdelijk zijn. Dat gebeurt wel eens.

In mijn boekhandel (geen speciaalzaak) vind ik wel Robbedoes.

Maar het is al een hele tijd geleden dat er in de normale reeks nieuwe albums verschenen. Het waren ofwel albums in de "Een avontuur door..." reeks, die duurder is dan de standaardreeks, ofwel die speciale uitgaven met een dossier erbij, die ook duurder is.

Link naar reactie
Maar het is al een hele tijd geleden dat er in de normale reeks nieuwe albums verschenen.

Het laatste album verscheen vorig jaar. Een jaar kan lang zijn, maar een hele tijd geleden zou ik dat toch niet durven noemen. Daarna verscheen nog één "Robbedoes door..." album.

Link naar reactie

Het samenwonen van twee mannelijke personages is contradictorisch genoeg te wijten aan de censuur van de uitgevers, waarin in eerste instantie sexuele relaties uit den boze waren en vrouwen 'verbannen' werden uit verhalen, en hoogstens een figurantenrol kregen (Ijzerlijm). Net daardoor  kregen de re!aties tussen het hoofdpersonage en de tegenspeler een homofiele insteek (Robbedoes/Kwabbernoot, Alex/Enak, Asterix/Obelix, zelfs Lambik/Jerom). Het was wachten tot Natasja en Walter...

 

 

Laat nu Jacques Martin Alex en Enak echt geschreven hebben als een homofiel koppel... ;-)

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...