Ga naar inhoud

Stripmagazine Spirou - Robbedoes


Suske

Recommended Posts

Die kleuren hebben gewoon een fout kleurenprofiel. Dat fluogroen voor gras is een typisch fenomeen bij zo'n schermweergave. Internetcovers van Standaard Uitgeverij hebben vaak ook zo'n felle kleuren.

Als ik de schermkleuren omzet naar drukkleuren zou het er zoals hieronder moeten uitzien op papier.

 

 

image.jpg

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
8 hours ago, marioboon said:

Vreselijk die pagina! Dany is ook oud aan het worden op tekenkunde.

Mwa...qua verhoudingen en perspektieven ziet het er nog vrij goed uit. Auto en gebouw ogen wel typisch Dany. De kopjes van Rob en Kwab zijn wel heel on-Dany. Gelet op zijn vorige versies van Robbedoes.

Maar ergens is wel de overall-Dany stijl minder aanwezig.

Link naar reactie

Huh!? De inkleuring in de post van Suske is afgrijselijk met al die (haast) fluo-kleuren. Maar de bewerking van Kontiki is toch prima? Dat oogt qua kleurenpalet als eender welke doordeweekse strip je vastneemt. Ik denk dat hier dringend eens wat schermen goed moeten afgesteld worden.

 

 

 

E tekeningen, die zijn dan weer absoluut mijn ding niet. In die mate dat ik niet de minste interesse heb dit aan te kopen, ondanks mijn volledigheidsdrang.

 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
8 uren geleden, esteban² zei:

Huh!? De inkleuring in de post van Suske is afgrijselijk met al die (haast) fluo-kleuren. Maar de bewerking van Kontiki is toch prima? Dat oogt qua kleurenpalet als eender welke doordeweekse strip je vastneemt. Ik denk dat hier dringend eens wat schermen goed moeten afgesteld worden.

 Ik stond ervan versteld dat van de twee versies dan nog de felle variant de voorkeur genoot. In druk bestaat zo’n fluopalet niet.

Link naar reactie
43 minuten geleden, Kontiki zei:

 Ik stond ervan versteld dat van de twee versies dan nog de felle variant de voorkeur genoot. In druk bestaat zo’n fluopalet niet.

Tja, misschien ligt het aan mijn scherm, maar op jouw versie ziet al het groen er hetzelfde felgroen uit.

Link naar reactie

Waarom zie ik dan al de rest wél goed, en alleen de plaatje niet?

Of is het probleem dat je uitrusting van Apple is, en dat hun kalibraties nergens op lijken? Apple speelt nogal graag soloslilm.

In de tweede versie is het groen duidelijk sterker aanwezig dan in de 1e.

Of ben je misschien een kleur verloren? Of is de z/w-balans niet goed?

 

PS fluokleuren in druk bestaan wel, kan leuke effecten geven, bijv. voor stoplichten ed

Link naar reactie

Vandaag buitenshuis aan het freelancen op een pc en nu zie ik wat anderen hier zien. Op een pc-scherm is het inderdaad nog verschrikkelijker omdat er een foute omzetting is van CMYK naar RGB. Problem solved. Jullie hadden het onderstaande moeten zien. Gele tinten slaan wel nog wat groen uit, maar ik ga hier niet beginnen bijwerken.

 

 

image.thumb.jpg.2e23b99b8967400d77dc22074a628352.jpg

Link naar reactie

Die tinten groen lijken in de verste verte niet meer op elkaar in beide prenten.  Meer nog, het is niet eens een klein beetje verschil, het is een wereld van verschil.  Het één is haast fluo, het ander helemaal niet en gaat zelfs eerder naar variaties van donkere tinten.  (en dit op een Windows Phone, Asus PC en gekalibreerde Panasonic Plasma -simply the best-, om maar te zeggen, dat Apple-argument doet er niet toe)

*zet nerd-bril op*

Maar dit is simpelweg wetenschappelijk te verklaren.  Het is bekend dat de meerderheid van de mensen niet alle tinten binnen dezelfde kleur kunnen onderscheiden.  Soms zien we zelfs niet dezelfde kleuren als bv 'blauw'.  Ik heb die tinten-test al meerdere malen gedaan, oa. ook in de Futuroscoop, waar ik opvallend hoog scoorde.  Mijn zus, we komen nochtans uit dezelfde poel, haalde net iets meer dan 50%.  Ikzelf 100%, samen met 2 of 3 anderen uit een groep van ongeveer 50.  Meer dan de helft viel af voor de voorlaatste ronde.  Mijn zus zat er een minuut lang (dat was de tijd) op te kijken en bleef zeggen dat dit exact hetzelfde was.  (en verklaarde mij gek, lol)  Groen is dan nog één van de meest moeilijke kleuren wat dat betreft, dit komt het vaakst voor.  Mijn ouders kunnen tinten lichtgrijs en beige / donkergrijs en bruin moeilijk uit elkaar halen. Ik heb ook één kleur waar het net iets moeilijker bij gaat zijnde lichte variaties van rood.

Blijf gerust nog wat in de ontkenningsfase hangen, maar het ligt aan jullie. :P 

*zet nerd-bril af*

PS: Kontiki heeft gelijk wat die drukkleuren betreft.  Dat is blijven hangen uit de periode dat ik folders maakte.
PS2: Die tweede omschakeling oogt ook afwijkend, maar zit toch veel dichter bij je eerste bewerking.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Nope.  Het is niet énkel dat.  Zie mijn PS2. Het origineel en de eerste omzetting zijn een wereld van verschil, wie daar hetzelfde felgroen in ziet, ziet simpelweg anders of heeft een wel heel slecht afgesteld scherm.  En aan het feit dat we lang niet allemaal dezelfde tinten kunnen zien, is natuurlijk niets veranderd.

rk.thumb.jpg.d636244e8d1b1d76a81535e3eba2eaac.jpg

 

1 - Origineel
2 - 1ste omzetting

3 - 2de omzetting

Dat 2 verschrikkelijk oogt, no way. ;) En 2 en 3 liggen wel heel dicht tegen elkaar.

En het voorbeeld dat je eerder noemde, oa. S&W, hebben dat probleem inderdaad ook.  Die eerste covers die op 't net verschijnen, ogen regelmatig haast als fluo-versies.  En ook daar onstaat diezelfde discussie.  Er zijn tal van mensen die dat niet zien en blijven zeggen dat het amper verschil is met de cover in real life, alsook die geen verschil zien tussen een juiste omzetting van diezelfde cover online.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
54 minuten geleden, Kontiki zei:

Vandaag buitenshuis aan het freelancen op een pc en nu zie ik wat anderen hier zien. Op een pc-scherm is het inderdaad nog verschrikkelijker omdat er een foute omzetting is van CMYK naar RGB. Problem solved. Jullie hadden het onderstaande moeten zien. Gele tinten slaan wel nog wat groen uit, maar ik ga hier niet beginnen bijwerken.

 

 

image.thumb.jpg.2e23b99b8967400d77dc22074a628352.jpg

Aha, dit is eindelijk normaal. Maar het resultaat blijft hetzelfde voor me. Hier kijk ik echt niet naar uit.

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Balen

of toch nog kopen?

 

Robbedoes en Kwabbernoot vieren hun 80ste verjaardag!
 

11 luxe strips met harde kaft 

bevat alle ‘Robbedoes en Kwabbernoot’-verhalen van Franquin

Belgische erfgoed

Bestel meteen hieronder of druk uw bon af en ga ermee naar een Standaard Boekhandel in uw buurt.

 

Behoorlijke korting nu van € 247,50 voor nu € 149,00

 

Bron: DM shop  (de morgen) 

A Veces Angel - A Veces Demonia - Pero Siempre Yo !

Link naar reactie

Ik kom net buiten bij Batem. Ik weet niet of het nog nieuws is, maar de uigevers gaan er nu van uit dat er geen hoofdreeks meer is. En dat er dus ook nergens met continuiteit gewerkt moet worden.

buiten de kinderalbums dieineenmooier formaat gaan uitgegeven worden komen er geen Marsi -reeksen. Op het tributen boek na dat in het Frans uit is.

 

 

 

Link naar reactie

Het is nog vaag nieuws. Ik zit er ook al een paar weken naar te vissen om concrete antwoorden te krijgen, maar die kunnen nog niet gegeven worden. Er is momenteel veel onduidelijkheid en nog geen kordate beslissingen. De reacties van Yoann en Vehlmann (met plaagstoten en aankondigingen dat er nog twee albums van hun hand komen, maar dat ze nog wel die andere reeks Supergroom als project hebben) maken het er niet beter op. Ook de stroom one-shots wordt even opgehouden, want sommige projecten zijn inmiddels voor jaren ver (Hardy + Zidrou, Dany + Yann, Fabrice Tarrin + Fred Neidhardt, Christian Durieux, Olivier Grenson + Jean Dufaux, Fabrice Parme in zijn eentje, Tebo, een scenario van Arleston voor Didier Conrad waarvoor al een andere tekenaar is gekozen...).

Tot nu toe heb ik begrepen dat er jaarlijks twee one-shots komen, maar er zijn ook de minireeksen van Bravo, Zwendel door Munuera, de jonge jaren van de graaf van Rommelgem door David Etien en Béka, het Supergroom-project van Yoann en Vehlmann (een pastiche op superheldenreeksen) en bij ons ook nog Robbedoes Special. Wie volgt nog?

Die Robbedoes van Lebeault en Filippi wordt trouwens ook nog vertaald, maar later pas. 

Link naar reactie
1 uur terug, Kontiki zei:

 

Tot nu toe heb ik begrepen dat er jaarlijks twee one-shots komen, maar er zijn ook de minireeksen van Bravo, Zwendel door Munuera, de jonge jaren van de graaf van Rommelgem door David Etien en Béka, het Supergroom-project van Yoann en Vehlmann (een pastiche op superheldenreeksen) en bij ons ook nog Robbedoes Special. Wie volgt nog?

En toch lees ik nog steeds het liefst de "reguliere" reeks van Y&V. Die one-shots wijken soms te ver af van de sfeer en de karakters om aan te voelen als echte R&K.

Link naar reactie
7 hours ago, Kontiki said:

Vandaag buitenshuis aan het freelancen op een pc en nu zie ik wat anderen hier zien. Op een pc-scherm is het inderdaad nog verschrikkelijker omdat er een foute omzetting is van CMYK naar RGB. Problem solved. Jullie hadden het onderstaande moeten zien. Gele tinten slaan wel nog wat groen uit, maar ik ga hier niet beginnen bijwerken.

 

 

image.thumb.jpg.2e23b99b8967400d77dc22074a628352.jpg

Veel beter ... Prachtig.

 

Je hebt gelijk. De omzetting CYMYK -> RGB veroorzaakt de problemen. Kan niet anders: van een systeem met 4 grootheden naar een systeem met 3 grootheden moet wel problemen opleveren.

Een gelijkaardig probleem is omzetten van VHS naar DVD. Ik liet dat eens doen, en een deel van het beeld was gewoon wég. En die winkelier maar niet toegeven dat het aan de omzetting lag. Volgens hem was het mijn computer. De gek.

 

Ik heb geen problemen met die interpretaties van R&K, maar het begint wel wat veel te worden. Zolang er avontuur en humor in zit, heb ik er weinig problemen mee.

De Zwendel-spinoff vond ik ook een goeie vondst.

 

Maar hoe lang gaan ze dat allemaal volhouden? De markt is maar ZO groot, en nu komen er plots veel reeksen bij van bekende figuren.

Link naar reactie
7 uren geleden, Campesino zei:

Balen

of toch nog kopen?

 

Robbedoes en Kwabbernoot vieren hun 80ste verjaardag!
 

11 luxe strips met harde kaft 

bevat alle ‘Robbedoes en Kwabbernoot’-verhalen van Franquin

Belgische erfgoed

Bestel meteen hieronder of druk uw bon af en ga ermee naar een Standaard Boekhandel in uw buurt.

 

Behoorlijke korting nu van € 247,50 voor nu € 149,00

 

Bron: DM shop  (de morgen) 

 

Hier ook twijfel!

Link naar reactie
  • 2 months later...
42 minuten geleden, Kameraad Mauser zei:

Maf zeg. Blonde mokkels met laarzen, nazi's, ruimtezeppelins... Lijkt me wel iets om in huis te halen.

Een 3e cyclus van die serie zou dan na WO-II zijn, maar dan gaat het dezelfde weg als serie Wunderwaffen...

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie
  • 4 weeks later...

Binnenkort moet ik beslissen of ik mijn abonnement op Spirou verleng. Ik zal dat uit trouw voor het blad en de redactie wel doen maar de twijfel zit 'm in het feit dat er steeds meer verhalen zijn die ik oversla en dat is toch een beetje zonde voor een (vanuit Nederland) best duur abonnement. Wat ik niet lees is bv. Harmony, Bushido, Télémaque en Ralph Azham en misschien meer vervolgverhalen. Gelukkig zijn er nog wel vervolgverhalen die ik met plezier lees, zoals Les Campbell en Frnck. En ik lees alle gagstrips en al zijn er minder supplementen nu, ik vind de mini-récits nog steeds leuk.

 

Wisten jullie trouwens dat er een (zogenaamde) 'oorlog' woedt tussen Spirou en Fluide Glacial?

Het begon met een recensie van Spirou's special voor de tachtigste verjaardag in Fluide Glacial die nogal negatief was. Spirou reageerde daarop met een serieus verwijtend redactioneel, wat niet bij elke lezer goed werd ontvangen (niet passend bij de ésprit van Spirou). Gelukkig werd de 'oorlog' daarna op een iets plezantere manier uitgevochten.

zie bv. deze link (Superdupont in Spirou?) :

https://www.spirou.com/blog/639-spirou-hacke-par-fluide.html

Ik neem deze strijd waarin soms in een strip aan word gerefereerd niet zo serieus maar sommige lezers blijkbaar wel, zoals ik soms lees op spirou-forum.

 

 

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...