Ga naar inhoud

Stripmagazine Spirou - Robbedoes


Suske

Recommended Posts

Tof! Je kunt zo'n beetje de hele laatste Spirou gratis lezen via deze website over mensenrechten: http://www.standup4humanrights.org/en/highlights_37.html

Alle 30 artikelen zijn getekend, en naast een heleboel Spirou strips ook Blake & Mortimer, Dommel, en Roze Bottel (hebben die weleens eerder in het blad gestaan?).

Check de link bij "Exhibition available" bovenaan de pagina, de strips zijn er in het Frans, maar zijn ook vertaald naar Engels en Spaans :)

Link naar reactie
  • 1 month later...

Dit jaar viert stripfiguur Robbedoes zijn 80ste verjaardag en dat mag geweten worden. De gemeente Temse mag als enige Vlaamse gemeente deze jeugdige snaak in de bloemetjes zetten.
Tussen 1 december 2018 en 27 januari 2019 zal de vereniging Spirit i.s.m. het Gemeentebestuur in het gemeentemuseum, Kasteelstraat 16, Temse een tentoonstelling organiseren over 80 jaar weekblad Robbedoes.

Op 1 december 2018, bijna 2 weken voor de winkeleditie, worden ook 2 luxe-uitgaven van het nieuwe Robbedoes-album De Wolfman door Charel Cambré en Marc Legendre voorgesteld. Geen copie van de gewone editie maar een sketch-edition op groot formaat zodat de potloodtekeningen van Charel Cambré volledig tot hun recht komen. Alle albums zijn gesigneerd door Charel Cambré en krijgen ook speciale gesigneerde ex-libris.

Daarnaast wordt ook op 1 december een speciale Robbedoes kerstkaart ook getekend door Charel Cambré voorgesteld.

De expo is vrij toegankelijk: elke zaterdag en zondag van december en januari 14-18 u., zondag ook 10-12 u., uitgenomen in het weekend van 29-30 december.

Allen daarheen!

1911432523_RobbedoesTemse.thumb.jpg.1e85ff0d1b9e4e21351c5b7f7f14d468.jpg

Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986

Link naar reactie
  • 1 month later...

Na een goed jaar als hoofdredacteur, exit Florence Mixhel.

 

Terugkeer van Frédéric Niffle, in tandem met Brussels stripjournalist Morgan Di Salvia.

 

En volgend nummer krijgt al een nieuwe opmaak.

 

Met dat nieuwe duo waarschijnlijk terug meer aandacht voor het patrimonium van Spirou en Dupuis, zowel in strips die verschijnen als in interviews / dossiers.

 

https://www.actuabd.com/Morgan-Di-Salvia-sera-le-nouveau-redacteur-en-chef-du-Journal-Spirou

Link naar reactie

Het is al de tweede week dat Spirou bij mij niet aankomt.

Vanmorgen heb ik gecontroleerd of mijn abonnement wel is betaald, en dat is volgens mij in orde.

Dinsdag stuurde ik een e-mail naar de redactie, vanmorgen ook. Nog geen reactie gekregen.

Dat verbaast me. De vorige keren hebben ze daar over het algemeen goed op gereageerd.

Link naar reactie

Ik heb geen problemen met de post. Vandaag het nieuwe nummer in de bus gekregen. In het verleden heb ik het ook een paar keer voorgehad. Op een berichtje via de website werd dan redelijk snel gereageerd en werd het achtergebleven nummer nagestuurd.

 

De nieuwe formule is gelanceerd. Omgooien van de rubrieken, weer meer auteurs van Atelier Mastodonte. Maar ik heb het nummer alleen nog maar doorbladerd.

Link naar reactie

De tweede ontbrekende is met één dag vertraging aangekomen, dus dat is geen probleem. Maar na die eesste vreesde ik wel dat er een groot probleem was bij de post.

De eerste ontbrekende ben ik vandaag gaan kopen. In de derde winkel vond ik hem. De eerste winkel is zaterdagmiddag gesloten. De tweede had geen tijdschriften, en de derde winkel was een vestiging van de tweede, maar die had 'm wel.

Gelukkig was er die week geen abonneecadeau.

Van Spirou heb ik ondertussen nog geen reactie, wat vreemd is, want bij gelikaardige problemen in het verleden hebben ze altijd goed gereageerd. Maar misschien sturen ze een ontbrekend nummer zonder erover te e-mailen?

Link naar reactie
On 1/22/2019 at 10:23 PM, dirk (monsieur toupet) said:

Na een goed jaar als hoofdredacteur, exit Florence Mixhel.

 

Terugkeer van Frédéric Niffle, in tandem met Brussels stripjournalist Morgan Di Salvia.

 

En volgend nummer krijgt al een nieuwe opmaak.

 

Met dat nieuwe duo waarschijnlijk terug meer aandacht voor het patrimonium van Spirou en Dupuis, zowel in strips die verschijnen als in interviews / dossiers.

 

https://www.actuabd.com/Morgan-Di-Salvia-sera-le-nouveau-redacteur-en-chef-du-Journal-Spirou

 

Merkwaardig: de nieuwste Spirou van het nieuwe duo, wijkt meer af van de voorganger van Mixhel, dan Mixhel zelf deed.

Dus wat ze precies bedoelen met dat patromonium? Geen idee.

Ik vond wel dat "Soupir" een zwakke keuze was, zowel qua tekeningen als qua scenario.

En ik zie dat het duo van La Page Deux er nog altijd is, alleen heet de rubriek nu Edito.

Dus vind ik de argumenten voor een ander team maar bizar.

Link naar reactie

Smaken verschillen. Soupir kon ik wel pruimen qua tekening. Scenario inderdaad maar zozo. 

In mijn ogen zwak:

- robot Roger: scenario is best nog te pruimen maar die tekeningen...

- die apensmoel die pakjes moet rondbrengen. Tekeningen waren niet goed en verhaal ook niet.

Net twee reeksen door populaire personages bij de Franse jeugd, die men hun gang laat gaan als scenarist. Een poging om een ander publiek aan te boren?

 

Ik weet niet precies waarom Mixhel wegmoest. Verkoopcijfers?

 

Wat wel opviel, de bende van Atelier Mastodonte leek bijna helemaal verdwenen (waar op een bepaald moment Trondheim eigenhandig de helft van het Magazine schreef). In de plaats kwamen auteurs van bij Fluide Glacial. En nu lijken die van Mastodonte weer terug. Of dat een indruk?

Link naar reactie
17 minuten geleden, dirk (monsieur toupet) zei:

Wat wel opviel, de bende van Atelier Mastodonte leek bijna helemaal verdwenen (waar op een bepaald moment Trondheim eigenhandig de helft van het Magazine schreef). In de plaats kwamen auteurs van bij Fluide Glacial. En nu lijken die van Mastodonte weer terug. Of dat een indruk?

 

Dat is allemaal Niffle. 

Link naar reactie
  • 4 weeks later...

Nee. Als abonneecadeau was er een folder met 17 tekeningen van diverse auteurs, en dat hierboven is er een van, een zogenaamde "catalogus van ex-librissen".

Ik vond het een erg fijn cadeau, eerlijk gezegd.

 

Overigens begrijp ik de heisa rond Atom City niet helemaal. Niet dat het slecht is, maar ik vond om te beginnen Tillieux in Guus Slim een veel betere tekenaar. Je kon door de kleding heen zien dat de personages hun spieren spanden. Nochtans was ik zelden een grote liefhebber van de verhalen zelf. Ik ben nu eenmaal niet zo'n detectiveliefhebber.

 

Eergisteren Telemachus uitgelezen. Dat vond ik knap.

 

Link naar reactie
  • 4 months later...
  • 10 months later...
20 uren geleden, Red Arrow zei:

Weet er iemand waar je dit nog kunt kopen? Ik woon in Leuven en sinds dat International Magazine Store dicht is, vind ik het nergens meer. Ook in Hamme-Mille (Bevekom) net over de taalgrens ligt het niet.

Heb je het over de laatste weken of in het algemeen? Want ze hebben wat problemen gehad met de crisis.

Hebben een andere drukkerij moeten gebruiken en de studio die de films voor de druk maakt heeft moeten sluiten wegens besmettingen.

Het zou me niets verbazen als de distributie er ook onder geleden heeft. Maar je kan altijd vragen aan de krantenboer om het binnen te doen.

Maar misschien kan je dan ook meteen een abonnement nemen? :) Geloof me, ze kunnen het heel goed gebruiken in deze zware tijden. Cheers.

Link naar reactie
  • 4 weeks later...
  • 3 months later...

Enkele weken geleden voor het laatst mijn "Spirou" magazine ontvangen, omdat ik mijn abonnement opgezegd heb. Meer dan 40 jaar lezer van eerst Robbedoes en nadien Spirou geweest, maar ik kan me niet meer vinden met de inhoud van het blad. De klassieke series worden een voor een nu stopgezet. De redactie zit al jaren in Parijs en ik twijfel of er eigenlijk nog Belgisch dna in het blad zit of is het volledig Frans geworden?( Indien zo kunnen ze best van naam veranderen want Spirou is Belgisch) Iemand die weet heeft van hoe de zaken daar lopen en wat info kan geven?

Link naar reactie

Zit de redactie niet meer in Marcinelle?

Feit is dat 3 van de 5 Spirous verkocht worden in Frankrijk, dus kunnen ze het zich niet veroorloven zich enkel te richten op een Belgisch publiek.

Verder heb ik de laatste jaren enkele golven nieuwe tekenaars gezien (afkomstig van Tchô!, de kliek rond Trondheim, Fluide Galcial), allemaal Fransen, terwijl de er afscheid wordt genomen van een oude generatie. Dat laatste is misschien spijtig, maar op alles zit een houdbaarheidsdatum. Bij de laatste Papyrus of Yoko Tsuno zag je echt dat die datum was overschreden. Cauvin is ook al ver over de pensioengerechtigde leeftijd en zijn stap terug is dus logisch.

Verder hebben ze volgens mij een misslag gedaan met het huidige duo voor de hoofdreeks Robbedoes. In potentie een gouden duo Yoann en Vehlmann maar ze lijken zich niet te kunnen vinden in het keurslijf van die reeks.

Link naar reactie

Op hun online abonnementsvoorwaarden vind ik drie adressen:

 

ARTICLE 8 - SERVICE CLIENTÈLE

Le service abonnement des EDITIONS DUPUIS est à la disposition du Client aux coordonnées suivantes :

Belgique :
Le journal de SPIROU
Service abonnements
Rue Destrée 52
6001 MARCINELLE
Téléphone : 071/600503
Courriel : spirou@ediis.fr
 
France :
Service abonnements Spirou
B250
60643 Chantilly Cedex.
Téléphone : 03 44 62 52 92
Courriel : spirou@ediis.fr
 
Suisse :
Le Journal de SPIROU
Case postale 86
CH - 1510 Moudon
Téléphone : 00 33 3 44 62 52 92
Courriel : spirou@ediis.fr

 

Dat is dus voor België, Frankrijk en Zwitserland, wat niet verwonderlijk is, maar de e-mails gaan wel altijd naar Frankrijk.

Dat zegt echter niets over de redactie, wel over de commerciële dienst.

 

Maar het laatste artikel is ook onthullend:

ARTICLE 12 - DROIT APPLICABLE – LITIGES

Les présentes Conditions Générales de Vente sont soumises à la loi belge. La langue des présentes Conditions Générales de Vente est la langue française. En cas de litige, les tribunaux belges seront seuls compétents.

 

Inderdaad: ze schrijven expliciet dat de BELGISCHE wet geldt voor de abonnementen.

 

Ik denk dat de redactie dus wel nog altijd in Marcinelle zal zijn.

 

Overigens gaat Spirou ook dikwijls de Amerikaanse tour op.

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...