Ga naar inhoud

Stripmagazine Spirou - Robbedoes


Suske

Recommended Posts

3 minuten geleden, cartoonesk zei:

Gedeeltelijk mee eens. Het lijkt of ze steeds meer strips speciaal voor de jonge lezers kiezen, gezien de strips die duidelijk beïnvloed zijn door manga en comics. Niets mis mee maar ik vind het niet zo passen bij Spirou. 

 

Tja, maar de huidige tekenaars zijn ook meer beïnvloed door manga en comics als door de "echte" school van Marcinelle. 

Link naar reactie
3 uren geleden, cartoonesk zei:

Uiteraard maar toch spijtig dat tekenaars als Fabrice Tarrin of Krings niet meer zo vaak in Spirou voorkomen...

Tarrin zou momenteel aan Asterix werken.

https://www.generationbd.com/10000-nouvelles-bd/4528-fabrice-tarrin-illustrera-le-nouvel-astérix.html

image.thumb.png.99eaecc493d3d432df54da691bf4e206.png

Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986

Link naar reactie
On 8/6/2018 at 11:19 AM, cartoonesk said:

Wat ik niet lees is bv. Harmony, Bushido, Télémaque en Ralph Azham en misschien meer vervolgverhalen. Gelukkig zijn er nog wel vervolgverhalen die ik met plezier lees, zoals Les Campbell en Frnck. En ik lees alle gagstrips en al zijn er minder supplementen nu, ik vind de mini-récits nog steeds leuk.

 

 

Bushido en Télémaque zijn heel goed getekend. Voor José heb ik het niet erg. Het ziet er slordig uit. Ralph Azham gaat in dezelfde richting, maar het zijn alletwee strips die er gemakkeliljk uitzien om te tekenen dan ze zijn. Les Campbells is een van mijn favorieten. Voor Frnck en Harmony had ik het in het begin niet erg, maar nu ze al een paar albums ver zijn, begint het verhaal te boeien.

Er zit wel wt veel van hetzelfde in Spirou: Magic 7 en Harmony zijn zo'n beetje hetzelfde van verhaal. En de aanpak van Magic 7, Frnck en Louca lijkt ook wat op elkaar. Maar het is toch telkens anders.

En 100 euro voor 52 stripalbums, dat laat ik niet liggen.

Er zit nu ook een nieuwe gagreeks in, Roger, over een robot. Vind ik ook wel aardig. En Rob ook. Gaat ook over een robot.

Link naar reactie

Smaken versschillen inderdaad maar ik heb soms wel het idee dat er strips worden uitgekozen om het jonge publiek te behagen. Zoals bv. de genoemde strip Roger et ses humains geschreven door een bekende you-tuber. Zoals in Nederland zijn you-tubers of vloggers de nieuwe helden van de jeugd. Ik heb al veel kritiek over Roger gelezen van de meer traditionele Spirou-lezers.

Link naar reactie
Op 10/8/2018 om 18:20, Werner zei:

Ik ben spijtig genoeg moeten afhaken toen Robbedoes ermee ophield. Mijn kennis van het Frans is onvoldoende om vlot strips in het Frans te kunnen lezen, zeker als het zowat afglijdt naar straattaal. Spijtig, want als ik zo eens in een Spirou blader dan zie ik daar wel strips in staan die me kunnen bekoren.

Als je elke week een tijdschriftje leest dat gericht is op jongeren leer je vlug een beetje Frans, me dunkt.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Spirou lees ik niet alleen voor de strips, maar eigenlijk vooral om mijn kennis van het Frans op peil te houden.

Ik vertaal voltijds, en veel van Frans naar Nederlands, maar dat zijn altijd technische en administratieve teksten.

Dagelijkse taal, dus vooral spreektaal, is echter de basis van élke taal, ook van technisch, administratief en wetenschappelijk taalgebruik.

Vandaar mijn belangstelling voor strips in het Frans.

Niet voor literatuur, want dat is te vaak kunstmatig.

Link naar reactie
On 8/13/2018 at 9:34 AM, Waldorf said:

Als je elke week een tijdschriftje leest dat gericht is op jongeren leer je vlug een beetje Frans, me dunkt.

Gericht op jongeren? Definieer "jongeren".

Of vind jij "Berentand" alleen maar geschikt voor jongeren?

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Momenteel 2 verhalen van Yann in Spirou begrijp ik: Berentand #6 en Atom Energy #1: https://www.ligneclaire.info/atom-agency-75487.html

Berentand #6 in september als album, alvast voorbesteld. Maar hoe is Atom Energy #1 (franstalig album in oktober) ?

 

Een druk baasje die Yann: Berentand is dan stopgezet, maar hij schrijft ook nog scenario's voor o.a. Thorgal, Buck Danny Classic en

Angel Wings.

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie
2 hours ago, dirk (monsieur toupet) said:

Idem.

Het is een misverstand dat de taal in strips gemakkelijker is. Ik lees soms met meer gemak een Franse roman dan een Franse strip. Al helpen de plaatjes wel als leidraad.

Helemaal mee eens.

Wat je kunt tekenen, moet je de personages niet laten zeggen.

Wat de personages zeggen, is dus wat je niet kunt tekenen.

Wat de personages zeggen, is dus abstracter.

Link naar reactie
4 minuten geleden, Hamirubi zei:

Ik leerde iets bij, dankzij het nieuwsarchief van De Standaard.

 

"Morris was ook uitvinder van de term Negende Kunst. Hij gebruikte het begrip samen met verzamelaar Pierre Vankeer voor de eerste keer in de rubriek Negende Kunst, het museum van het beeldverhaal, die ze van 1964 tot 1968 voor het weekblad Robbedoes verzorgden."

 

Louter uit interesse: wie heeft een voorbeeld van deze rubriek?

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Ik vind het ook geen goed idee om iedereen van iedereen familie te maken. Dat vond ik ook het zwakke punt van de tweede Star Wars-film. Plots waren Luke en Leie siblings. Lijkt nergens op. Het enige goeie eraan was dat het grappig was toen Han Solo tegen Luke zei dat hij zich zou terugtrekken of zo om de relatie tussen  Luke en Leie niet te storen. Dat was geinig. Maar verder haalde het veel uit de reeks. Het wordt zo snel een familieonderonsje. Het heeft me ook het gevoel dat het ontstaat door een gebrek aan inspiratie.

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...