Ga naar inhoud

Hans Kresse


Recommended Posts

31 minutes ago, The Alderwood said:

Zo, ik heb net de aflevering van Matla en z'n Kresse gezien. Daarin zegt Matla dat Kresse de allerhoogste is. Dat zo iemand maar ééns om de honderd jaar opstaat.

Ik heb wat tekeningen van Kresse opgezocht en zoals hij tekent, zie ik er wel vaker voorbij komen. Mij zegt het erg weinig. Ik apprecieer het als ambacht, maar ik zie de grote "kunst" er niet in. 

 

Kan iemand me eens uitleggen waarin dit zit?

Ik ben Nederlander, lees mijn hele leven al strips en snap de ophemeling ook niet goed...

Link naar reactie

Als kind had ik een indianenstrip "De meesters van de donder" waar ik danig van onder de indruk was, die ik meermaals gelezen heb en die mijn cowboy en indiaantje spelen fel beïnvloed heeft.

Ik denk dat het de enige strip is van Kresse die ik ooit gelezen heb, maar ik kijk wel enorm uit naar de op stapel staande integrale van deze reeks.

Link naar reactie
45 minuten geleden, The Alderwood zei:

Ik vind het één van een dozijn, die Kresse. Niets speciaals. 

Het lijkt me dat heer Matla op een stapel Kresse zit die hij op termijn wil verpatsen, maar eerst de hoogte in wil jagen door het zo'n allure mee te geven. 

OK, ik weet dat Matla 8000 originelen heeft van Kresse... Dus, dat verpatsen zit er misschien aan te komen.

Maar ik zal dan wel de eerste zijn die zijn spaarvarken openbreekt, want ik vind Kresse geniaal.

Link naar reactie

image.png.9b385e911a5fb31daaead3c08cf34210.png

 

Hier een boekje waarin verteld door diverse tekenaars wat Kresse zo bijzonder maakt.

Hanco Kolk, Daan Jippes Gerard Leever, Mars Gremmen, Floor de goede, Alice Kok, Hendrik Vos,

Jeroen Steehouwer, Mark Retera en Kees de Boer.

Dick Matena staat ook bekend om zijn adoratie, kortom een tekenaars tekenaar.

 

Link naar reactie

Hans Kresse is een hele goede tekenaar. Ik denk zeker op het niveau Harold Foster. In zijn tijd en op zijn gebied  (realisme) zeker één van de besten. Echter is het niveau van de huidige tekenaars zo hoog geworden dat zijn werk nu niet meer zo zou opvallen als vroeger. 

Link naar reactie
1 uur terug, linthout zei:

OK, ik weet dat Matla 8000 originelen heeft van Kresse... Dus, dat verpatsen zit er misschien aan te komen.

 Maar ik zal dan wel de eerste zijn die zijn spaarvarken openbreekt, want ik vind Kresse geniaal.

Hm, Kresse is erg goed, maar alleen binnen Nederland echt bekend. En z'n strips zijn grotendeels in een vorm die echt Nederlands is. Over een paar jaar weet vrijwel niemand meer wie Kresse was.

 

Als ik 8000 originelen had, zou ik niet al te lang wachten met verkopen.

42 minuten geleden, Theoak zei:

Hans Kresse is een hele goede tekenaar. Ik denk zeker op het niveau Harold Foster. In zijn tijd en op zijn gebied  (realisme) zeker één van de besten. Echter is het niveau van de huidige tekenaars zo hoog geworden dat zijn werk nu niet meer zo zou opvallen als vroeger. 

 Klopt helemaal. Door de stijging van het gemiddeld niveau vallen de toppers van vroeger minder op. 

Link naar reactie
11 uren geleden, The Alderwood zei:

Ik heb nog eens zitten googelen. Het zegt me echt niets, zo’n Kresse. 

Kunnen de liefhebbers hier wat topwerk neerpoten en aanduiden waar ik moet kijken?

Ken Kresse van Francois Vidocq, Eric de Noorman en illustrator van P. Nowee's Arendsoog.

(in outfit van Tex Willer). Geregeld vulde hij de covers van PEP met scènes uit o.a. Vidocq en Zorro.

Schat hem hoger in dan G. Rosinski en Harold Foster.

 

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Matla had beter een galerie of een museum begonnen. Dan kon hij zijn verzameling makkelijker financieren en het als bedrijf overlaten aan anderen. Wie wil er nu heel die zwik opkopen?  Het zal enkel bij stukjes en beetjes zijn dat er zal verkocht worden. En dat is net hetgene Matla waarschijnlijk - als ik me niet vergis - niet wil.

Link naar reactie
4 minuten geleden, The Alderwood zei:

Bovendien zakt de prijs enorm omlaag als de hele zwik ineens in de verkoop komt. Dat is basis vraag - aanbodeconomie. 

Maar dat geldt ook als het stukje bij beetje op de markt komt. 8000 originelen is zoveel dat iedere Nederlandse stripverzamelaar er enkele zal moeten kopen. 

Link naar reactie

Kresse is geniaal.

Ook zijn tekenstijl is niet vergelijkbaar met de huidige groep striptekenaars.

Dit komt mede doordat computers de laatste 30 jaar zijn intrede heeft gedaan.

Waardoor zijn tekenstijl, tegenwoordig, niet meer commercieel gebruikt kan worden 

Ik ben blij dat ik twee originelen (uit zijn latere periode) van hem hebt.

Helaas is roem vergankelijk

Waardoor zijn werk nu vrijwel onbekend is bij de mensen onder de vijftig.

 

 

 

Link naar reactie
37 minutes ago, AHMO said:

Kresse is geniaal.

Ook zijn tekenstijl is niet vergelijkbaar met de huidige groep striptekenaars.

Dit komt mede doordat computers de laatste 30 jaar zijn intrede heeft gedaan.

Waardoor zijn tekenstijl, tegenwoordig, niet meer commercieel gebruikt kan worden 

Ik ben blij dat ik twee originelen (uit zijn latere periode) van hem hebt.

Helaas is roem vergankelijk

Waardoor zijn werk nu vrijwel onbekend is bij de mensen onder de vijftig.

 

 

 

Juist daarom denk ik dat de prijzen voor zijn werk in de toekomst enorm zullen kelderen... 

Ik ben zelf totaal niet bekend met het werk van Kresse. Al moet ik zeggen dat ik bijgaande werken erg mooi vind. Het doet me wat denken aan het werk van Piet Wijn.

 

Eric_de_Noorman.jpg

kv-ill1.jpg

kv-ill3.jpg

eric-471.jpg

Link naar reactie

Dat is haast met alle overleden striptekenaars.

Zo gauw de generatie die er mee opgegroeid is overlijd.

Raakt de tekenaar in de vergetelheid

en dan gaan de prijzen  snel omlaag.

en dat snel omlaag is omdat er meer op de markt komt en bijna niemand die het wilt hebben

 

Link naar reactie
Op 19-7-2018 om 12:26, The Alderwood zei:

Zo, ik heb net de aflevering van Matla en z'n Kresse gezien. Daarin zegt Matla dat Kresse de allerhoogste is. Dat zo iemand maar ééns om de honderd jaar opstaat.

Ik heb wat tekeningen van Kresse opgezocht en zoals hij tekent, zie ik er wel vaker voorbij komen. Mij zegt het erg weinig. Ik apprecieer het als ambacht, maar ik zie de grote "kunst" er niet in. 

 

Kan iemand me eens uitleggen waarin dit zit?

Misschien gewoon de Indianenreeks eens lezen (ik ga er van uit dat je dat nog niet hebt gedaan).

Helaas kun je de reeks nooit meer lezen in de tijd dat ze voor mij het striplandschap herschiep.

 

Voor mij is deze reeks, samen met de 2 laatste delen van Erwin, het beste wat er van de man te vinden is. Samen met Comanche begin de jaren zeventig voor die tijd van een buitengewoon niveau. Thorgal kwam me pas een decennium later verbazen.

 

 

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie

In 2013, een grote collectie diversen ingekocht uit nalatenschap van Kresse adept en lid van de Kresse stichting.

Zo'n 5000 strips ( niet alleen van Kresse ) maar ook krantenknipsels, ingebonden Panorama's en bijzondere

uitgaven.

Blijkbaar gaat zoiets met de tam tam, uit alle hoeken en gaten kwamen mensen de winkel in, terwijl strips

een branchevreemd product was, enorm genoten van verkoop met het onderhandelen om prijs vast te stellen.

Het enige jammerlijke en kwijt geraakt in loods was een getypt met oude typemachine een contract ? of

iets dergelijks met King features syndicate, had graag geweten wat dit precies was.

 

 

Toevoeging:

 

Hierin zaten geen originele tekeningen !

Vermoedelijk zijn die geveild bij Zwiggelaar.

 

Opmerkelijke kopers : Maarten Spanjer - Gouden dolk

                               Beau erven van Dorens - diverse geillustreerde ( kinder )  boeken 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 5 months later...

Mooi gegeven, dat de kwaliteit van realistische strips zo omhoog gegaan is. Ik denk dat het ook een heleboel te maken heeft met digitalisering. Er zijn bij voorbeeld tekenprogramma's die het perspectief automatisch corrigeren, en 3d-programma's die vliegtuigen en motoren vanuit elk denkbaar camera-standpunt kunnen produceren. Maar hoe dan ook, ik ben het eens met de stelling dat realistische tekenaars een stuk hoger niveau hebben dan een jaar of 25 geleden.

 

Maar wat Kresse betreft: ik heb destijds meegedaan met de Arnhemse ode aan hem omdat hij als tekenaar onnavolgbaar werk heeft gemaakt. Misschien moet je zelf tekenaar zijn om dat te kunnen herkennen, maar wat hij met penseel heeft gedaan doet bijna niemand - en zeker tegenwoordig niet- hem na.

In Vidocq werkt hij met zogenaamde droge penseel, dat wil zeggen dat de inkt op de haren bijna is gedroogd en daarom een korrelige lijn produceert dat de indruk geeft van een ietwat diffuus licht. Zo'n effect moet er in één keer op staan, het vergt een norm vakmanschap en beheersing van het materiaal.

 

Misschien dat Rosinski het kan. Thé Tjong Khing kon het. Maar Piet Wijn ( ook een meesterlijke striptekenaar natuurlijk ) heeft dat nooit gekund. Zijn tekeningen zijn juist altijd haarscherp.

 

Kresse werkte intuitief. Eric de Noorman hangt nog steeds als een enorme blow-up aan een gevel tegenover het Arnhemse centraal station. Elke lijn is duizendvoudig vergroot. Je kan zien hoe trefzeker ze zijn, en hoe hij met toetsjes de indruk geeft van een felle zon. Hij schilderde met zwarte inkt.

wolf-en-havik1.png

Link naar reactie

Tip: Tot 2 maart (!) nog te zien in het nederlands Stripmuseum: prachtige schilderijen van  de grootste namen uit de stripwereld, waaronder verschillende van Kresse. Maar ook van Hermann, Bilal en Franquin. Ik ga regelmatig naar het Stripmuseum in Brussel, maar hier liep ik verlekkerd rond. Na  3 maart gaat het museum dicht ivm een verhuizing naar het Forum. http://www.stripmuseum.nl/Penseel_naar_kwast.html

 

IMG_20181229_142943.jpg

IMG_20181229_141311.jpg

IMG_20181229_141400.jpg

IMG_20181229_141643.jpg

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Kresse was een tekenaar/illustrator die behoorde tot the golden age of illustration. Howard Pyle, Alex Raymond, Frazetta, Jeff Jones, Kresse, Leyendecker, J.M. Flagg, Schoonover...

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
12 hours ago, Hanco Kolk said:

Mooi gegeven, dat de kwaliteit van realistische strips zo omhoog gegaan is. Ik denk dat het ook een heleboel te maken heeft met digitalisering.

 

Misschien dat Rosinski het kan. Thé Tjong Khing kon het. Maar Piet Wijn ( ook een meesterlijke striptekenaar natuurlijk ) heeft dat nooit gekund. Zijn tekeningen zijn juist altijd haarscherp.

 

 

 

Gerrit Stapel was ook zo'n klassebak. Wellicht Paul Teng ook.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...