Ga naar inhoud

Kiekeboe: de beste 3 van de eerste 30 en van de laatste 30 door Merho


cinco

de beste 3  

26 leden hebben gestemd

  1. 1. de eerste 30 door Merho: kies de beste 3

    • De Wollebollen
    • De duivelse driehoek
      0
    • De dorpstiran van Boeloe Boeloe
    • De onthoofde sfinx
    • Tegen de sterren op
    • Kiekeboe in Carré
      0
    • De schat van Mata Hari
      0
    • De Haar-Tisten
      0
    • De zwarte Zonnekoning
    • De doedelzak van Mac Reel
    • Spoken in huis
    • De Trawanten van Spih
    • Kies Kiekeboe
    • Een zakje chips
    • Mysterie op Spell-Deprik
    • Meesterwerken bij de vleet
    • Fanny Girl
      0
    • Bing Bong
      0
    • Geeeeef acht!
    • De Ka-Fhaar
      0
    • De pili-pili pillen
    • De omgekeerde piramide
    • De snor van Kiekeboe
    • De anonieme smulpapen
    • Het plan SStoeffer
    • Album 26
    • De getatoeëerde mossel
      0
    • Over koetjes en kalfjes
    • De zoete regen
    • Het lot van Charlotte
    • -
      0
  2. 2. de laatste 30 door Merho: kies de beste 3

    • Vrouwen komen van Mars
    • Tienduizend dagen
    • De pepermunten
    • Nood in Macadamia
    • Grof wild
    • Het SS-syndroom
    • Omtrent Oscar
    • Alle eendjes
    • Een dagje Dédé
      0
    • Schatjes op zolder
    • Code E
      0
    • Schijnheilig bloed
    • Bistro Dodo
    • Geen rook
      0
    • Zonder vuur
      0
    • Bubbelspel
    • De dode brievenbus
    • Tot op de bodem
    • De truken van Defhoor
    • Losse flodders
      0
    • Wie A zegt
    • Alibaberg
    • Gebroken Zwart
    • Nepwerk
      0
    • Zo zie je maar
      0
    • K4
    • Dédé en partner
    • Niet van gisteren
    • Achteraf bekeken
    • Iemand moet het doen
    • -


Recommended Posts

Mysterie op Spell-Deprik: visionaire Merho voorziet wagens op zonne-energie.

De zoete regen: ik vond deze vroeger geweldig, een wapenwedloop met taarten.

Geef acht is uiteraard geweldig (in het leger wordt niet gevochten!) maar ik mag de pili-pili-pillen niet vergeten because of reasons.

 

Tienduizend dagen uiteraard (Japan!) en niet eens zo cliché in beeld gebracht, de obligate toiletgrap daargelaten. Jammer van de schrijffouten in de Japanse teksten (geen idee wie daarvoor verantwoordelijk is, Merho mag mij altijd bellen voor een volgend Japans avontuur) maar verder een leuk avontuur.

 

De pepermunten vond ik gewoon goed. De setting, Vanderneffe die Kiekeboe rondcommandeert, de diva, ...

En twijfel tussen schijnheilig bloed (de pedopriester, gedurfd!) en de dode brievenbus (Maggie!). De bodemloze sacoche deed het 'm uiteindelijk.

 

Link naar reactie
5 uren geleden, Waldorf zei:

Van de laatste dertig heb ik niets gelezen, ik zou zelfs denken dat ik boven nr 50 niets meer gelezen heb van Kiekeboe. Van de eerste dertig vond ik de Dorpstiran van Boeloe Boeloe wel geestig. Kent de hedendaagse lezer Idi Amin nog?

Ik vond het vervolg 'De zwarte zonnekoning' nog beter.

Link naar reactie

Geheel toevallig heb ik voor de eerste drie telkens gekozen voor albums die hun inspiratie duidelijk elders haalden, maar waar Merho toch iets leuks mee deed. Van de laatste drie heb ik er maar één gekozen (Vrouwen komen van Mars), omdat het het enige album is dat ik me echt herinner, en omdat er iets leuks wordt gedaan met een strip in een strip. Dat de plot/ het concept wel heel sterk lijkt op een scenario van mij voor En Daarmee Basta! dat Standaard eerder twee keer afwees, zal ongetwijfeld een groot toeval zijn.

Jammer dat we niet kunnen kiezen uit de Stallaert-periode, anders had ik er Vrolijke vrienden nog bij gekozen.

Link naar reactie

net zoals bij een vorige poll, heb ik bij de eerste 30 albums ook de top 3 aangevinkt. Album 26 is met een melkweg voorsprong het beste album ooit. Geeeef acht is enorm geestig om te lezen. En Kies Kiekeboe vind ik ook een leuk album.

 

Van de laatste 30 heb ik niets gekozen, ik zou ze eerst eens moeten herlezen. 

Link naar reactie
18 uren geleden, TDPB zei:

... Van de laatste drie heb ik er maar één gekozen (Vrouwen komen van Mars), omdat het het enige album is dat ik me echt herinner, en omdat er iets leuks wordt gedaan met een strip in een strip. Dat de plot/ het concept wel heel sterk lijkt op een scenario van mij voor En Daarmee Basta! dat Standaard eerder twee keer afwees, zal ongetwijfeld een groot toeval zijn.

...

Het idee voor 'vrouwen Komen van Mars', werktitel "en seks natuurlijk" haalde inspiratie uit de film  'pleasantville'

Als Merho al ideeën van andere gebruikt, wanneer schrijvers het zelf toesturen vermeld hij ze steevast in het album.
Zoals Jeroen Weckers voor 'omtrent Oscar' en Ivan Adriaenssens 'pepermunten'.
(scenario's voor de Kiekeboes werden niet door standaard aangeleverd)

Voor het album speelde hij met het idee om ook 3D te gebruiken maar het bleek geen meerwaarde in het gedeelte dat Thomas tekende.

Fagard tekende het album en de scènes in blauw/rood.

Link naar reactie
6 minuten geleden, Laco zei:


Toen amoras uitkwam
image.thumb.png.d56e48923945f0c349af5976e3606378.png

 

image.thumb.png.8fa40dbacaddcf78f0bc1ffd2ec53bf4.png

 

image.png

 

 

HIj heeft echt wel talent.

Ik hoop dat zulke waardevolle medewerkers (ook bij andere reeksen) de kans gaan krijgen om zelf wat meer op het voorplan te komen met eigen projecten of hommage-albums die hun naam dragen op de kaft.

 

Link naar reactie
38 minuten geleden, Laco zei:

Het idee voor 'vrouwen Komen van Mars', werktitel "en seks natuurlijk" haalde inspiratie uit de film  'pleasantville'

Als Merho al ideeën van andere gebruikt, wanneer schrijvers het zelf toesturen vermeld hij ze steevast in het album.
Zoals Jeroen Weckers voor 'omtrent Oscar' en Ivan Adriaenssens 'pepermunten'.
(scenario's voor de Kiekeboes werden niet door standaard aangeleverd)

Voor het album speelde hij met het idee om ook 3D te gebruiken maar het bleek geen meerwaarde in het gedeelte dat Thomas tekende.

Fagard tekende het album en de scènes in blauw/rood.

 

Je vertelt me niets wat ik nog niet wist. Ik heb in een verleden ook wel eens een idee voor een Kiekeboe-album geleverd.

Alleen: vader en zoon die bij verzamelaar langsgaan ivm oude strippagina's die doorheen het album verwerkt worden; dat is dus exact hetzelfde concept. Zelfs de naam van de fictieve oude stripmaker is hetzelfde (ook al is Jef Vandersleen een super voor de hand liggende naam)

Soit, mijn afgekeurd scenario heeft later 'Paniek in Stripland' én een ander Basta-album opgeleverd, dus ik klaag niet.

Link naar reactie

De Ka-Faar en de pili-pili-pillen haalden duidelijk een deel van de inspiratie uit de Clouseau-films (dat naaktkamp!) , ik vraag me af in welke mate de Les Bidasses-films van Les Charlots een invloed hadden op de totstandkoming van  Geef Acht! (Die films zijn overigens geweldig. Dichter bij striphumor in filmvorm ga je nooit geraken, het was geen verassing toen de regisseur/scenarist daarvan later de eerste Asterix-film maakte).

Link naar reactie

Ik ben aan een (selectieve) herlezing begonnen, met het tweeluik Kiekeboe in Carré en De schat van Mata Hari als startpunt.

 

Wie deze strips thuis heeft liggen en al jaren niet meer in zijn of haar handen heeft gehad, raad ik aan deze dringend open te slaan voor een dik halfuur leesplezier.

 

Noem dit tweeluik gerust geniaal. Veel geslaagde mopjes, beetje spannend, overtuigend,... En een paar pareltjes van pagina's. Volledig in balans. Ik heb de voorbije maanden sterke strips gelezen, maar van geen een zo kunnen genieten als deze.

 

Om dan op het laatste prentje in Kiekeboe in Carré '78 te zien staan...

Petje af.

Link naar reactie

Het voordeel bij ne Kiekeboe is dat het vooruitgaat. 

Intussen ook Geeeeef acht! en de Heeren van Scheurbuyck gelezen. Die laatste is leuk, maar om die nu bij de allerbeste albums in te delen vind ik een brug te ver*.

 

De komende dagen staan zeker op het programma:

-een zakje chips

-spoken in huis

-de taart

-de pili-pili pillen (zeer hoge verwachtingen bij, want meen me te herinneren dat dit mijn favoriet was toen ik klein was)

-de roze rolls

 

Als het zo goed blijft meevallen lees ik ze misschien wel allemaal opnieuw, zelfs de latere nummers. Ik kan nu toch al concluderen dat in vergelijking met die latere nummers de eerdere nummers toch heel wat verfijnder zijn. Leuke grapjes en sterke verhalen die ook wel vol toevalligheden zitten, maar niet geforceerd overkomen.  Ook de tekeningen vind ik charmanter.

 

*https://stripspeciaalzaak.be/Toppers_Kiekeboe001-010.htm

https://stripinfo.be/reeks/index/1854_De_Kiekeboes/score

Link naar reactie
13 minuten geleden, Tanuki zei:

Dat is toch wat ik mij herinner ja. Van het verhaal zelf herinner ik me niet zo veel, maar dit album was mijn kennismaking met fanservice. 't Is nooit meer goed gekomen nadien 😆

 

Met die vroegere Kiekeboes ben ik minder bekend. Ik meende altijd dat Het Plan Sstoeffer het belangrijkste fanservice-moment had van de Kiekeboestrips in the early days.

Link naar reactie

Ik heb net zo een bundel aangeschaft dat de pili-pili pillen, de omgekeerde piramide, de snor van Kiekeboe, de anonieme smulpapen en het plan Sstoeffer bevat.

Zoals ik al zei, ik ben meer vertrouwd met de latere albums. (al heb ik een album zoals het plan Sstoeffer wel al ooit gelezen)

En ik ben benieuwd of ik deze strips ook als superieur ga beschouwen ten opzichte van latere albums.

Of zouden voorkeuren toch vooral te maken hebben met de periode waarin je de reeks hebt leren kennen...

 

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...