Ga naar inhoud

[Eerste Ronde (5)] landschap 19 vs. landschap 3


Yncke

Welke van deze landschappen vind jij het bekoorlijkste, het indrukwekkendste, het aangrijpendste, ...?   

60 leden hebben gestemd

  1. 1. Welke van deze landschappen vind jij het bekoorlijkste, het indrukwekkendste, het aangrijpendste, ...?


Deze poll is gesloten voor nieuwe stemmen

  • Log in of registreer om te stemmen op deze poll.
  • Poll closed on 03-12-20 at 08:00

Recommended Posts

Welke van deze landschappen vind jij het bekoorlijkste, het indrukwekkendste, het aangrijpendste, ...?

Kortom, welke van deze twee landschappen verdient het voor jou om dit duel te winnen?

 

Stemmen kan 7 dagen lang, daarna gaat de poll dicht.

 

Je stem is publiek, maar dat hoeft je niet tegen te houden om je keuze uit te leggen. 

In tegendeel, de bedoeling van een toernooi is naast een winnaar kiezen, ook discussie en fun.

Dus ook de indiener mag zijn of haar uitvinding zoveel als nodig uitleggen en verdedigen.

 

De winnaar van dit duel gaat naar de volgende ronde. De verliezer valt af.

 

 

A

 

GuusSlim.jpg.a67e23be252ada67a4bba6b6f99

Tillieux - Guus Slim (De Rode Paters)

 

Lük Bey

 

 

B

 

Jarbinet.png.1bc0b0eec83ab96b8ae41fab3dc

Noteer al maar Philippe Jarbinet. Elk plaatje  waar de Ardennen en/of Sneeuw in voorkomen zijn meesterwerkjes.

 

Ambreville

Link naar reactie
  • Yncke pinned this topic
  • Yncke unpinned this topic

Niet gemakkelijk. Ik heb het gevoel dat ik van beide tekenaars mooiere landschappen gezien heb, maar ik ga die nu niet opzoeken. Tillieux heeft zeker meer sfeervolle dingen gemaakt dan dit kleine vakje. De sneeuw van Jarbinet is wel zeer geslaagd.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Van Jarbinet zijn er zeker mooiere dingen te vinden. Ik zat achter mijn computer en heb me maar beperkt tot de catalogus van de Maghen Expo van 2021.

Philippe is altijd een natuurtekenaar geweest. Ik heb een prachtige plaat van hem van de As van de Katharen. Toen werkte hij nog in Zwart Wit, maar ook daar al aandacht voor natuur en landschappen. 

Deze komt niet uit mijn plaat, die nog niet voorbij de scanner is geraakt.

 

image.thumb.png.64c3471b03360dd58cd3bafdd6ec2351.png

 

Airborne 44 is voor hem een levensdoel. Hij vertelde me zelf dat hij heel zijn leven al gedroomd heeft om het verhaal van de tweede Wereldoorlog in zijn streek te vertellen.  Een Interview hierover.  Elk jaar zit hij ook trouw in een herberg langs het parcours van het Nuts-weekend in Bastogne om strips te signeren.

 

De link met de tweede wereldoorlog is het grootst in Bastogne. Het vernieuwde Bastogne War Memorial museum is volledig opgehangen aan een verhaal geschreven en getekend door Jarbinet. In grote pancartes en multimediale voorstellingen krijg je zijn tekeningen geserveerd tijdens de trek door het museum.

 

image.thumb.png.c285230f1416d11583e3702dc2e32c6a.png

Ondertussen is hij een tekenaar geworden die ondanks een herkenbare stijl in zijn personnages, alle vormen van decor aankan. 

 

Ter land

image.png.fbb6713420f25bdcad993e06635bd450.png

ter zee

image.thumb.png.41f967602762269541f37f3d799596dd.png

 

En in de lucht

 

image.thumb.png.7a382815c071738142eb58a4bf9dfe4e.png

 

Maar vooral, in de besneeuwde Ardennen

 

image.thumb.png.6e9e3d816cf094582c251d5341b5d72a.png

(deze wel uit eigen collectie).

 

Dus stem Jarbinet.

 

Met alle respect voor, vooral het scenario-, werk van Tillieux, maar hij speelt op een ander bord als het over landschappen gaat.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
35 minuten geleden, Waldorf zei:

Tillieux heeft zeker meer sfeervolle dingen gemaakt dan dit kleine vakje.

 

Ik twijfelde tussen deze en dit stadsbeeldje, maar heb voor het bovenstaande gekozen precies omdat het zo'n klein prentje is. Het hoeven niet altijd paginavullende huzarenstukjes te zijn. 

 

De sfeer is echt virtuoos gezet op één strookje. Bovendien komt veel van wat op dat prentje staat, later in het verhaal nog aan bod.

 

tumblr_ooia14bVLx1vd8e7eo1_1280.jpg

Link naar reactie

Fotografisch gezien vind ik dat Tillieux hier teveel op de voorgrond heeft staan. Ik had de camera, als ik het zo mag uitdrukken, meer naar rechts gezet. Dit is puur mijn gevoel, maar ik mis het weidse, mijn aandacht wordt getrokken naar het midden van het beeld, waar ik enkel een bergje en een half kruis(?) zie. Noch de auto, noch het kasteel trekken mijn blik, terwijl dat toch de bedoeling zou moeten zijn.

 

Ik mis ook in het tweede beeld een aandachtsvanger, maar daarin hangt tenminste nog een sfeer.

 

Die van Manara had direct mijn stem gehad, en niet (alleen) omwille van de voorgrond.

Link naar reactie
4 uren geleden, Tanuki zei:

Fotografisch gezien vind ik dat Tillieux hier teveel op de voorgrond heeft staan. Ik had de camera, als ik het zo mag uitdrukken, meer naar rechts gezet. Dit is puur mijn gevoel, maar ik mis het weidse, mijn aandacht wordt getrokken naar het midden van het beeld, waar ik enkel een bergje en een half kruis(?) zie. Noch de auto, noch het kasteel trekken mijn blik, terwijl dat toch de bedoeling zou moeten zijn.

 

Dat klopt wel, maar ik vind het juist een heel interessant camerastandpunt.

 

Ook misschien goed om te weten dat het niet de openingsprent is van het verhaal, dat is die hieronder. Een veel conventioneler zicht op hetzelfde landschap. Dus 'mijn' prentje dient meer om te tonen dat bepaalde personages aankomen op dezelfde plek, zonder precies hetzelfde prespectief te gebruiken. En dan heb je maar een half kruis en een deel van dat bord nodig.

 

PB260001.thumb.JPG.2ab6b10a00f2cc442888d23765a5f115.JPG

Link naar reactie
Op 20/11/2020 om 09:36, Yncke zei:

 

GuusSlim.jpg.a67e23be252ada67a4bba6b6f99

 

 

Ligt het aan de scan dat de lucht drie verschillende tinten blauw kent?

En het gras op de voorgrond verandert ook nogal raar van kleur. De inkleurder moest zich natuurlijk behelpen met een beperkte techniek, niet zoals de maker van B. Maar B vindt ik teveel lijken op een illustratie uit een kinderencyclopedie waarvoor je prentjes kon krijgen door de verpakkingen van chocoladerepen te sparen.

Link naar reactie
19 minuten geleden, TDPB zei:

Ligt het aan de scan dat de lucht drie verschillende tinten blauw kent?

En het gras op de voorgrond verandert ook nogal raar van kleur. De inkleurder moest zich natuurlijk behelpen met een beperkte techniek, niet zoals de maker van B. 

Inkleuring van albums uit die tijd is naar de maatstaven van deze tijd meestal erg matig en ook in dit plaatje is dat zo.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...