Ga naar inhoud

🍟 Favoriete Frituursnack + Sauzen ?


esteban²

Recommended Posts

image.thumb.png.32b85c630c128e7b8f5f5e7a18118164.png

Sauzen op de friet?  Een persoonlijke top 10! 😛

 

1. Toscaanse

2. Joppie

3. Tartaar (altijd wanneer ik een kabeljauwstick of zigeunerstick bij de fritten eet)
4. Brasil (D&L)
5. Tomataise *
6. Samourai
7. Diablo (D&L)
8. Special (Mayonaise + curryketchup + ajuin)

9. Andalouse

10. Frietsaus (McDonalds dan, hebben ze bij ons niet in 't fritkot)


* Bij ons hebben ze dat al járen niet meer, nergens.  Bestaat dat eigenlijk nog?


Toen ik bij Hollandse vrienden was en we naar de frituur gingen, vond één van hen Joppie saus op frieten ongelooflijk fout.  Vervolgens bestelde die saté-saus op z'n eigen pak.  Ja, dan doet je mening er eigenlijk niet meer toe, imo. 😛 Bestaat er ook maar iets ranziger dan dat?  Not done.  En bovendien zei hij constant patat.  't Is friet!  En eigenlijk frit.  Zoals in fritten.  Nah.  Bovendien smaakte de mayonaise ook nog eens naar zoete frietsaus en helemaal niet naar mayonaise.  Trauma's!

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
Zojuist, esteban² zei:

Wel, in mijn buurt hebben zowat alle frietzaken dat.  Maar mijn beste vriend (regio Anderlecht) had daar nog nooit van gehoord en ondertussen is ook duidelijk zat ze dat daar blijkbaar nergens hebben, hetzelfde met joppie.  Geen idee waarom dat zo is.

 

Enkele deuren naast mij is een frituur.

Ik zal volgende keer eens naar Toscaanse saus vragen en afwachten of er een ongemakkelijke stilte volgt. :ph34r:

Link naar reactie

Klopt, sauzen kunnen heel hard verschillen van merk tot merk.  Zo vind ik een bepaalde soort frituur-tartaar onweerstaanbaar lekker (Bosteels?) en een andere (geen idee welk merk) toch duidelijk wat minder.  Tartaar van D&L vind ik dan weer de minst smakelijke.

Curry ketchup vind ik ook 'n moeilijke.  Ik zweer al heel mijn leven bij Zeisner, met de hoge witte hoed.  Andere merken zijn toch niet je dat, vind ik.  Die tomaten ketchup is trouwens eveneens mijn favoriet.  Onlangs dan toch eindelijk een ander merk gevonden wiens ketchup-smaken bijna even goed zijn, de (relatief nieuwe) knijpflessen van D&L.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
13 uren geleden, esteban² zei:

Tartaar van D&L vind ik dan weer de minst smakelijke.

 

13 uren geleden, esteban² zei:

Curry ketchup vind ik ook 'n moeilijke.  Ik zweer al heel mijn leven bij Zeisner, met de hoge witte hoed. 

 

 

We delen alweer een zelfde referentiekader.

Vooral over die tartaar van D&L: ik blijf aan mijn vriendin vragen om gewoon een wit product te kopen (ze werkt wel eens tegen) want die van D&L is in mijn ogen geen echte tartaarsaus. Ik maak me er wel eens druk in.

Link naar reactie

Zeg, broere, ben jij geadopteerd?

 

Precies, de tartaar van D&L is in mijn ogen geen "echte" tartaar.  Al ligt die in werkelijkheid eigenlijk veel dichter tegen wat "echte" tartaar is in vergelijking met andere varianten, althans volgens een bevriende kok.  Ja, we hebben die discussie gehad, héhé.  Ik weet niet of hij effectief gelijk heeft of hij gewoon z'n gelijk wou binnenhalen door zijn beroepskaart te trekken. ;) 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Nu, met al die ongezonde food-topics zou je haast denken dat ik een soort fastfood-vreter ben.  Maar het tegendeel is waar.  Pizza (meestal diepvries) eet ik misschien één keer om de 14 dagen a 3 weken.  De frituur is echt al een uitzondering geworden, misschien nog 4 keer per jaar.  Waar er ooit een tijd geweest is dat dit zeker wekelijks was, we hebben rechtover een frituur gewoond. Hel en hemel tegelijkertijd, 't is maar hoe je 't bekijkt. :) 

Niettegenstaande, mijn favoriete snacks (Bicky Burger uitgezonderd) in een TOP 10 zowaar ...


image.png.235522a6a6ae1f5b4d658a3443dabec9.png

1. Zigeunerstick

2. Kalkoenstick (heet tegenwoordig Sito denk ik)

3. Crizly
4. Kabeljauwstick

5. Ragouzi
6. Kipcorn

7. Viandel

8. Goulashkroket

9. Curryworst Special

10. Mexicano

Het spijt me, Ardeense Saté, het is geen TOP 11.


 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Ik kan helaas niet meer zo goed tegen ajuin (als je begrijpt wat ik bedoel). Anders waren mijn favo’s:

• curryworst (=frikandel voor de Nederlandse repers) speciaal met curryketchup

• berepoot (=boulet met schijven gebakken ajuin)

 

Ik hou het nu meestal bij een garnaalkroket en een vleessatéke. Of een wrap fish of kip is ook lekker.

 

Op mijn fritten doe ik altijd warme curry, nogal raar heb ik me laten vertellen.

 

De huisgemaakte tartaar is top, maar alweer die ajuin hé...

 

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie
12 uren geleden, esteban² zei:

Is dat dan "gewone" koude currysaus die opgewarmd is, of een andere soort?

 

Ben je gek? Dat is gewoon mayonaise met currypoeder. Uiteraard de andere soort, de oer-currysaus die ze ook bij de Chinees meegeven en die in Wijnegem wordt geproduceerd. Currysaus van Manna!

afbeelding.png

Link naar reactie
11 uren geleden, cinco zei:

 

Ik merk wel dat ze dat in Nederland vaak doen.

In België is dat minder het geval.


Eigenlijk is dat in België echt wel een beetje not done.  En dat mogen ze van mij ook zo houden.  Die vreselijke pindasaus op vanalles en nog wat ... ik zal dat fenomeen nooit begrijpen. :) 

Wat de goulash betreft, dat verschilt heel erg van frituur tot frituur.  Als er een homemade beschikbaar is, zou ik die proberen.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
6 minuten geleden, esteban² zei:


Eigenlijk is dat in België echt wel een beetje not done.  En dat mogen ze van mij ook zo houden.  Die vreselijke pindasaus op vanalles en nog wat ... ik zal dat fenomeen nooit begrijpen. :) 
 

 

Ja, ik ben persoonlijk de pinda-optie in België ook nooit tegengekomen, maar ik veronderstel dat het wel gangbaar is zoals vermeld in de grensstreken.

 

Net zoals joppie, zoete mayonaise, zuurvlees... allemaal vooral deel van de Nederlandse frituurcultuur.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...