Yncke Posted December 1, 2020 Share Posted December 1, 2020 Tweede ronde. Welke van deze landschappen vind jij het bekoorlijkste, het indrukwekkendste, het aangrijpendste, ...? Kortom, welke van deze twee landschappen verdient het voor jou om dit duel te winnen? Stemmen kan 7 dagen lang, daarna gaat de poll dicht. Je stem is publiek, maar dat hoeft je niet tegen te houden om je keuze uit te leggen. In tegendeel, de bedoeling van een toernooi is naast een winnaar kiezen, ook discussie en fun. Dus ook de indiener mag zijn of haar landschap zoveel als nodig uitleggen en verdedigen. De winnaar van dit duel gaat naar de volgende ronde. De verliezer valt af. A Iko kan fantastische spreads tekenen met veldslagen met honderden mensfiguren en draken, maar die zijn heel lastig te scannen en voldoen bovendien niet echt aan de opdracht. Dit plaatje is knap genoeg om een poos naar te kunnen kijken. Een middeleeuws aandoend stadje met mysterieuze diepe kloven en gaten... Daan B mister o yncke.be Link to comment
esteban² Posted December 24, 2020 Share Posted December 24, 2020 Tot mijn eigen verbazing zegt mijn buikgevoel B. STEUNACTIE #SHARINGISCARING #DELENISLIEF Link to comment
Waldorf Posted December 24, 2020 Share Posted December 24, 2020 Geen verbazing, ik vind B veel beter. Remember that the life of this world is but a sport and a passtime. Link to comment
sanderg Posted December 24, 2020 Share Posted December 24, 2020 B, zonder enige twijfel..groot Toonder fan https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg Link to comment
Tanuki Posted December 24, 2020 Share Posted December 24, 2020 B, en ik ben niet verbaasd. Hoe mooi A dan ook mag gemaakt zijn, B heeft alles wat een mooie landschapsfoto moet hebben. Voor- en achtergrond in balans, Tom Poes (?) mooi omkaderd, en niet te vergeten een hekwerk voor de veiligheid. Link to comment
cinco Posted December 24, 2020 Share Posted December 24, 2020 11 minuten geleden, Tanuki zei: Tom Poes (?) mooi omkaderd Oh wow, in de vorige ronde had ik de aanwezigheid van Tom Poes in de tekening zelfs niet opgemerkt. Link to comment
Bart 01 Posted December 24, 2020 Share Posted December 24, 2020 B heeft sfeer, A niet. Doet me om de een of andere reden aan het huis van gargamel smurfen ook. Link to comment
Vittorio Posted December 24, 2020 Share Posted December 24, 2020 1 uur terug, cinco zei: Oh wow, in de vorige ronde had ik de aanwezigheid van Tom Poes in de tekening zelfs niet opgemerkt. Die aanwezigheid is nou juist cruciaal, het is de allerlaatste aflevering van de Bommelstrip, nummer 177, Het einde van eindeloos. Tom Poes, schrijft Toonder eronder, trekt er nu alleen op uit. Link to comment
Vittorio Posted December 24, 2020 Share Posted December 24, 2020 Uitgeverij Cliché verkoopt een ingekleurde versie, wat de sfeer niet ten goede komt vind ik "Een dode boom door harig mos overwoekerd, Bommelstein een ruïne. Paddestoelen, vallende herfstblaadjes… de symboliek in deze prent laat maar weinig te raden over. En voor wie er toch nog aan mocht twijfelen, zit er – heel prominent, precies in het midden – een zwarte kraai op een tak. Boodschapper van ‘de andere wereld’. Misschien is het wel Marten Toonder himself, die hier Tom Poes na kijkt op zijn weg naar de einder." Link to comment
TDPB Posted December 24, 2020 Share Posted December 24, 2020 46 minuten geleden, Vittorio zei: Het origineel Wie zou het getekend hebben? Link to comment
Vittorio Posted December 24, 2020 Share Posted December 24, 2020 26 minuten geleden, TDPB zei: Wie zou het getekend hebben? De meester zelf, hij tekende in Ierland gewoonlijk 6 dagen per week aan een strook en besteedde de zondag aan de tekst. Link to comment
cinco Posted December 24, 2020 Share Posted December 24, 2020 2 uren geleden, Vittorio zei: Die aanwezigheid is nou juist cruciaal, het is de allerlaatste aflevering van de Bommelstrip, nummer 177, Het einde van eindeloos. Tom Poes, schrijft Toonder eronder, trekt er nu alleen op uit. Was het dan een wat melancholisch einde? Link to comment
Captivant Posted December 24, 2020 Share Posted December 24, 2020 1 uur terug, Vittorio zei: De meester zelf, hij tekende in Ierland gewoonlijk 6 dagen per week aan een strook en besteedde de zondag aan de tekst. Ho! Toonder is na de oprichting van de studio's altijd voor een groot deel afhankelijk geweest van zijn medewerkers. Toonder zelf verzorgde de tekst en het inktwerk, maar voor het schetswerk stonden zijn medewerkers in. Natuurlijk wel onder regie van Toonder, maar vlak de invloed van zijn assistenten niet uit. Vanaf 1971 was het Piet Wijn die tot aan de laatste krantenstrip in 1986 de schetsen verzorgde. Het verhaal werd per post vanuit Ierland naar Nederland gestuurd en wat later kwamen de schetsen terug. Credits voor bovenstaande inzending gaan dus naar het tandem Toonder/Wijn. Eerlijk gezegd was ik wat teleurgesteld toen ik de laatste aflevering in '86 in de krant zag. Natuurlijk moet de serie eindigen met een mooi overzicht waarop de bekende elementen van de reeks terugkomen, maar ik vind dit niet het beste werk. Het lijkt alsof Toonder/Wijn wat moeite hadden de ruimte te vullen. Er had wel wat meer mogen gebeuren. De compactere beelden maken meer indruk: Link to comment
Ambreville Posted December 24, 2020 Share Posted December 24, 2020 Raar dat een landsgrens zo totaal verschillende populaire strips oplevert. Ook maar voor B gegaan, maar omdat het een helder plaatje is terwijl je A al een paar keer moet bekijken om het door te hebben. Uit welke strip komt A eigenlijk? Link to comment
cinco Posted December 24, 2020 Share Posted December 24, 2020 Ik kende als kind Tom Poes alleen van die als je begrijpt wat ik bedoel-tekenfilm met die draak. Terwijl dit zo een belangrijke Nederlandstalige stripreeks was, is de verdeling ervan in België maar erg beperkt geweest. Ik doel dan op de laatste 2 decennia van de 20ste eeuw. Misschien dat het in de jaren '50, '60 en '70 anders was. Link to comment
Daan Posted December 24, 2020 Share Posted December 24, 2020 30 minuten geleden, Ambreville zei: Uit welke strip komt A eigenlijk? uit Duisternis. Na enige twijfel heb ik, als inzender van prentje A, toch voor de charme van B gekozen. Mag ik de handdoek in de ring gooien en een buiging maken voor @mister o ? Link to comment
Yncke Posted December 24, 2020 Author Share Posted December 24, 2020 Just now, Daan said: Mag ik de handdoek in de ring gooien en een buiging maken voor @mister o ? Niet totdat dit duel afgelopen is. yncke.be Link to comment
Daan Posted December 24, 2020 Share Posted December 24, 2020 Zojuist, Yncke zei: Niet totdat dit duel afgelopen is. Dan zak ik alleen buigen! Link to comment
Recommended Posts