Ga naar inhoud

[Tweede Ronde (1)] landschap 41 vs. landschap 30


Yncke

Welke van deze landschappen vind jij het bekoorlijkste, het indrukwekkendste, het aangrijpendste, ...?   

64 leden hebben gestemd

  1. 1. Welke van deze landschappen vind jij het bekoorlijkste, het indrukwekkendste, het aangrijpendste, ...?


Deze poll is gesloten voor nieuwe stemmen

  • Log in of registreer om te stemmen op deze poll.
  • Poll closed on 31-12-20 at 08:00

Recommended Posts

Tweede ronde.

 

Welke van deze landschappen vind jij het bekoorlijkste, het indrukwekkendste, het aangrijpendste, ...?

Kortom, welke van deze twee landschappen verdient het voor jou om dit duel te winnen?

 

Stemmen kan 7 dagen lang, daarna gaat de poll dicht.

 

Je stem is publiek, maar dat hoeft je niet tegen te houden om je keuze uit te leggen. 

In tegendeel, de bedoeling van een toernooi is naast een winnaar kiezen, ook discussie en fun.

Dus ook de indiener mag zijn of haar landschap zoveel als nodig uitleggen en verdedigen.

 

De winnaar van dit duel gaat naar de volgende ronde. De verliezer valt af.

 

 

A

 

Duisternis-1-p12.png.ef08776d22a575bf270

Iko kan fantastische spreads tekenen met veldslagen met honderden mensfiguren en draken, maar die zijn heel lastig te scannen en voldoen bovendien niet echt aan de opdracht. Dit plaatje is knap genoeg om een poos naar te kunnen kijken. Een middeleeuws aandoend stadje met mysterieuze diepe kloven en gaten...

 

Daan

 

 

B

 

HeerBommel.jpg.31575a2d8b08319daf85582a9

 

 

mister o

Link naar reactie
  • Yncke pinned this topic
  • Yncke unpinned this topic
1 uur terug, cinco zei:

 

Oh wow, in de vorige ronde had ik de aanwezigheid van Tom Poes in de tekening zelfs niet opgemerkt.

 

afbeelding.thumb.png.ff56ab2a9fedbd41c404cdefd2e652e6.png

Die aanwezigheid is nou juist cruciaal, het is de allerlaatste aflevering van de Bommelstrip, nummer 177, Het einde van eindeloos. Tom Poes, schrijft Toonder eronder, trekt er nu alleen op uit. 

 

eindelooskrant.jpg

Link naar reactie

Uitgeverij Cliché verkoopt een ingekleurde versie, wat de sfeer niet ten goede komt vind ik

 

015525.jpg

 

"Een dode boom door harig mos overwoekerd, Bommelstein een ruïne. Paddestoelen, vallende herfstblaadjes… de symboliek in deze prent laat maar weinig te raden over. En voor wie er toch nog aan mocht twijfelen, zit er – heel prominent, precies in het midden – een zwarte kraai op een tak. Boodschapper van ‘de andere wereld’. Misschien is het wel Marten Toonder himself, die hier Tom Poes na kijkt op zijn weg naar de einder."

Link naar reactie
1 uur terug, Vittorio zei:

De meester zelf, hij tekende in Ierland gewoonlijk 6 dagen per week aan een strook en besteedde de zondag aan de tekst.

 

Ho! Toonder is na de oprichting van de studio's altijd voor een groot deel afhankelijk geweest van zijn medewerkers. Toonder zelf verzorgde de tekst en het inktwerk, maar voor het schetswerk stonden zijn medewerkers in. Natuurlijk wel onder regie van Toonder, maar vlak de invloed van zijn assistenten niet uit.


Vanaf 1971 was het Piet Wijn die tot aan de laatste krantenstrip in 1986 de schetsen verzorgde. Het verhaal werd per post vanuit Ierland naar Nederland gestuurd en wat later kwamen de schetsen terug.
Credits voor bovenstaande inzending gaan dus naar het tandem Toonder/Wijn.

 

Eerlijk gezegd was ik wat teleurgesteld toen ik de laatste aflevering in '86 in de krant zag.
Natuurlijk moet de serie eindigen met een mooi overzicht waarop de bekende elementen van de reeks terugkomen, maar ik vind dit niet het beste werk. Het lijkt alsof Toonder/Wijn wat moeite hadden de ruimte te vullen. Er had wel wat meer mogen gebeuren.

 

De compactere beelden maken meer indruk:

 

21-strook-7303-natureingang_577bcf2baad49-1920x_.jpg.f802250fccb106f57423432fa9ce7fea.jpg

 

toonder.thumb.jpg.7170af093cbaff6a420ea89ee0ee2cdd.jpg

 

16c-1980x_.thumb.jpg.59ea176ac9693baf290bd34b7d57d4d9.jpg

 

 

Link naar reactie

Ik kende als kind Tom Poes alleen van die als je begrijpt wat ik bedoel-tekenfilm met die draak.

Terwijl dit zo een belangrijke Nederlandstalige stripreeks was, is de verdeling ervan in België maar erg beperkt geweest. Ik doel dan op de laatste 2 decennia van de 20ste eeuw.  Misschien dat het in de jaren '50, '60 en '70 anders was.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...