Ga naar inhoud

Innovaties in de stripwereld?


Willem

Recommended Posts

16 uren geleden, Tom MDP zei:


Ja, maar daar gaat het om het medium.
Ik verzamel ook munten. Meer bepaald euro's en ik bewaar die op mijn bankrekening.

 

Gaat het om het verhaal of om dat boekje dat in de kast staat? 

 

 

Je zal niet verkeerd denken. De oude generatie wil de boeken vasthouden en in de kast zetten. De huidige generatie heeft minder moeite met digitaal

Link naar reactie

Ook de nieuwe generatie heeft volgens mij helemaal geen boodschap aan digitale strips.  Dat is echt een gigantische misvatting.  Wie geen strips leest, gaat dat ook niet op de iPad doen.  Daar komt het op neer.  Ik denk dat ik de vriendengroep en schoolgenoten van mijn petekind wel degelijk als graadmeter mag nemen.  Ze lezen ook geen jeugdboeken op digitale wijze of hybride boeken/strips zoals je vandaag de dag al eens tegen komt.  En als ze strips lezen, is dat wel degelijk op papier, nooit of te nimmer digitaal.  Ook al heb ik dat al aangeboden, ik heb de indruk dat daar echt geen interesse voor is.  Dat digitale verhaal is eerder ijdele hoop van de stripliefhebber / maker die het medium wil redden, vrees ik.  Niet daadwerkelijk de toekomst.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
16 hours ago, esteban² said:

Ook de nieuwe generatie heeft volgens mij helemaal geen boodschap aan digitale strips.  Dat is echt een gigantische misvatting.  Wie geen strips leest, gaat dat ook niet op de iPad doen.  Daar komt het op neer.  Ik denk dat ik de vriendengroep en schoolgenoten van mijn petekind wel degelijk als graadmeter mag nemen.  Ze lezen ook geen jeugdboeken op digitale wijze of hybride boeken/strips zoals je vandaag de dag al eens tegen komt.  En als ze strips lezen, is dat wel degelijk op papier, nooit of te nimmer digitaal.  Ook al heb ik dat al aangeboden, ik heb de indruk dat daar echt geen interesse voor is.  Dat digitale verhaal is eerder ijdele hoop van de stripliefhebber / maker die het medium wil redden, vrees ik.  Niet daadwerkelijk de toekomst.

Nu ga je er vanuit dat digitaal een vervanging is van de papieren versie, het is eerder een aanvulling. Mijn dochter bv leest een massa manga op de iPad omdat het aanbod er is en makkelijk bereikbaar, ze koopt echter nooit een boek en heeft daar ook geen behoefte aan.

Link naar reactie
4 uren geleden, Bonte zei:

Nu ga je er vanuit dat digitaal een vervanging is van de papieren versie, het is eerder een aanvulling. Mijn dochter bv leest een massa manga op de iPad omdat het aanbod er is en makkelijk bereikbaar, ze koopt echter nooit een boek en heeft daar ook geen behoefte aan.

Maar geen Europese strips......😂

 

Mijn kinderen (en hun vrienden/vriendinnen) lezen zo hier en daar wel wat strips (alleen papieren), ze luisteren wel veel muziek vanaf internet of kijken veel tv series via internet.

Alle stripliefhebbers die ik ken en dat zijn er heel wat (ook buiten de vaste kern)....fanatiek of juist heel vrijblijvend op kleine schaal.....,zijn bijna allemaal ook stripverzamelaar. Dus de boeken in de kast zijn heel belangrijk naast het daadwerkelijk lezen van de strips. Er zullen heel weinig striplezers zijn, die de boeken makkelijk beschadigen, op vakantie achterlaten of bij het oud papier zetten......compleet andere beleving dat de lezers van bijvoorbeeld reguliere boeken (al zijn daar natuurlijk ook verzamelaars bij).  

 

Digitale artikelen zijn daarnaast ook nog eens nul nada niks waard. De juiste originele artikelen (varierend van retro kleding, strips, elpees, oud speelgoed, kunst, reclameborden, oldtimers tot jukeboxen en wat al niet meer) behouden nagenoeg altijd waarde of exploderen in waarde. Natuurlijk zijn er uitzonderingen zoals munten en postzegels waar de oplages zo giga waren/zijn dat iedere geinteresseerde ze wel heeft.

Natuurlijk verzamelt niemand strips alleen als belegging en zijn er legio nieuwe strips niks waard na aankoop, maar de aantrekkingskracht van compleet maken, mooie series op een rijtje hebben, moeilijke bijzondere uitgave's, gesigneerde boeken etc. is met strips hoog.

 

Maar.....het topic gaat over innovatie, dus.....

Op zich vind ik de aansluiting van Europese strips in SSZ met comic/tv/manga/game wereld prima.....je hoopt dan natuurlijk op kruisbestuiving.

Misschien is het ook een idee om met strips nog meer op de actualiteit in te spelen, zoals in Belgie vaak gebeurt met tv series (maar dan liever een wat beter niveau) of qua onderwerp/uitvoering van strips meer te kijken naar wat de markt zou willen ipv de zoveelste van hetzelfde.

Het is echt moeilijk, strips gaan nooit meer worden wat het ooit was, tv kijken ook niet, postzegels verzamelen ook niet, touwtje springen op straat ook niet........kinderen hebben sinds de computer/internet/mobiel zo vreselijk veel prachtige mogelijkheden.......

Je moet je goed beseffen (in alle kunstvormen) dat er zoveel is in deze wereld dat er nooit meer grote aantallen/uitgaves verkocht gaan worden en dat je je misschien tot een kleinere groep moet richten en daar specifiek voor moet werken. Die groep wil en heeft het geld om te spenderen.. 

 

En laten we eerlijk zijn.....als ik in mijn jeugd zulke mooie games had kunnen spelen, zenders (en HBO en netflix) vol prachtige series kon bekijken wanneer ik maar wilde en toegang had tot heel de wereld op internet (wat ik maar wil zien kan ik zien)....dan had ik waarschijnlijk ook nooit stripverhalen gaan verzamelen.         

 

 

 

 

 

Link naar reactie
7 uren geleden, Bonte zei:

Nu ga je er vanuit dat digitaal een vervanging is van de papieren versie, het is eerder een aanvulling. Mijn dochter bv leest een massa manga op de iPad omdat het aanbod er is en makkelijk bereikbaar, ze koopt echter nooit een boek en heeft daar ook geen behoefte aan.

Neen, daar ga ik niet van uit.  En ik ging vooral verder op wat sommigen hier er in zien.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Wel grappig: een topic over de innovaties in de stripwereld dat binnen de 3 pages gaat over hoe strips aan het uitsterven zijn. En over wat er allemaal níet werkt.

 

Natuurlijk zijn er innovaties. Ik denk aan Yieha of aan de Stripmunk-app. Maar het zal allemaal voor niets zijn als de sector niet eens begint met deftig reclame te maken voor zichzelf.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
33 minuten geleden, Kristof Berte zei:

 

Natuurlijk zijn er innovaties. Ik denk aan Yieha of aan de Stripmunk-app. Maar het zal allemaal voor niets zijn als de sector niet eens begint met deftig reclame te maken voor zichzelf.

In het Frans taalgebied is dat vrij normaal dat er reclame hangt voor strips. De uitgevers zijn eigenaar van of hebben stevige contracten met de creatievelingen over de IP's van waaruit alle waarde gegenereerd wordt. Het is niet alleen in hun voordeel om een serie te promoten voor de strips maar ook om ermee te leuren naar andere doeleinden en media toe. Het summum daar is momenteel Marvel waar de opbrengsten van de comics peanuts zijn in het geheel van opbrengsten via film en merchandising.

Wat mij betreft mag de overheid daar meer in op inzetten. Uitgevers en creators ondersteunen om waardevol IP te ontwikkelen en internationaal te verspreiden. Nu moet elke tekenaar dit op eigen krachten doen en telkens weer herbeginnen. Beschouw strips als een ambacht of beroep en vergeet die subsidies voor graphic novels die niemand leest en eventjes voor een immer krimpende cirkel van liefhebbers.

Waarom geen taxshelter voor het beeldverhaal? Niet voor vertalingen, maar voor creatie en produktie. Dat zou al een enorme impuls geven. Heeft er eigenlijk al ooit iemand zoiets bij Gatz op de tafel gelegd?

 

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...