Ga naar inhoud

Innovaties in de stripwereld?


Willem

Recommended Posts

9 minuten geleden, Paul_NL zei:

De integrale uitgave, doch niet nieuw in de wereld van uitgeverijen, voelt voor mij wel als een innovatie in de stripwereld.
Het heeft gezorgd voor een grote reeks aan series die nu integraal een nieuw publiek vinden en hopelijk bijdragen aan de groei van stripliefhebbers.

Ook vanuit mijn stripspeciaalzaak begrijp ik dat het heeft geleid tot een grotere stroom aan inkomsten, een mooie verandering denk ik!
Maar zijn er verder nog mogelijkheden tot innoveren in de stripwereld? Hebben jullie daar wel eens ideeën over gehad?
 

Hallo Paul,

 

Mijn zoon las wel stripboeken maar gaf niet veel om een stripboekenwinkel op een beurs.

Toen we een keer in Eindhoven waren en binnenliepen bij Eppo, liep hij naar de POP figuren.

Zijn eerste kocht hij toen dmv een slimme zet : de eerst vragen aan mam en daarna aan papa truc.

Mama zij nee en papa zij natuurlijk ja.

Toen keek hij ook verder in de winkel en kwam ook met strips aanzetten..

Sindsdien gaan we al jaren samen naar de stripboeken winkel.

De keren dat ik in stripboeken zaken kwam zag ik toch dat het publiek wat aanwezig was toch de "ouderen" zijn.

Ik denk dat een combinatie van strips,figurines en misschien zelfs wel games kan leiden tot meer publiek in de winkel.

Mensen die games/films kopen of kijken hebben vaak geen idee dat ook hiervan  strips te koop zijn.

En als ik in een winkel ben kijk ik graag rond,

Ik weet niet of dit een innovatie te noemen is maar ik denk wel dat je om een divers publiek binne te krijgen het niet alleen van de strips moet hebben.

 

 

Link naar reactie

Vraag is natuurlijk of die integrales massaal verkocht worden aan nieuwe striplezers, of dat het eerder hoofdzakelijk hetzelfde groepje is die de strips die ze vaak al hebben nog eens opnieuw aanschaffen in een nieuw jasje. Ik heb soms de indruk dat de uitgeverijen hun laatste kruit aan het verschieten zijn. Een laatste stuiptrekking als het ware.

Of het jong talent zo veel baat heeft bij het succes van al die oude reeksen durf ik te betwijfelen. Ik denk dat het eerder een nadeel is voor hen.

Link naar reactie

In de lokale stripboeken winkel in Den Bosch heeft de eigenaar een vak staan waar met name veel strips voor de jeugd in staan.

En dit vind ik een slimme zet.

Mijn zoon of dochter zal inderdaad niet gauw naar de integrales kijken.

Of het moet qua stijl een kaft zijn zoals de smurfen.

Ze zien als eerste de kaft en vaak is het boek dan al verkocht.

D.w.z. dus dat pa betaald.

Mijn dochter heeft zo b.v. de serie dance academy gekocht.

Misschien geen innovatie m.b.t. strips maar wel voor een stripboekenwinkel.

Kom je er nog eens dan weten ze waar ze moeten kijken.

 

 

 

 

Link naar reactie
45 minuten geleden, Mask zei:

Vraag is natuurlijk of die integrales massaal verkocht worden aan nieuwe striplezers, of dat het eerder hoofdzakelijk hetzelfde groepje is die de strips die ze vaak al hebben nog eens opnieuw aanschaffen in een nieuw jasje. Ik heb soms de indruk dat de uitgeverijen hun laatste kruit aan het verschieten zijn. Een laatste stuiptrekking als het ware.

Of het jong talent zo veel baat heeft bij het succes van al die oude reeksen durf ik te betwijfelen. Ik denk dat het eerder een nadeel is voor hen.

De prijs voor een integrale is al gauw 25 euro en meer. Dit zijn niet de bedragen die beginnende jeugdige stripverzamelaars snel op tafel zullen leggen. De vraag of jong talent baat heeft bij oude integrales is een interessante. In de hoogtijdagen van het medium strips konden beginnende tekenaars meeliften in de stripbladen op het succes van de oude garde. Ze genereerde daarnaast een inkomen door de verkoop van hun werk aan diezelfde stripbladen. Ook de albumuitgaves van hun werk konden meeliften in het fonds van de uitgever. Ik denk dat het uitgeven van oud werk in een integraal jasje daarom alleen zin heeft als een uitgever ook onbekend werk van jong talent gaat uitgeven. Dit laatste zie ik helaas veel en veel te weinig.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
15 minutes ago, Rik said:

De prijs voor een integrale is al gauw 25 euro en meer. Dit zijn niet de bedragen die beginnende jeugdige stripverzamelaars snel op tafel zullen leggen.

Goh, een tiener niet maar jonge verzamelaars hebben echt graag die bundelingen, ze moeten niet zoeken en het staat mooi in de kast. Voor hen zijn prijzen van 25 tot 50 euro best wel te doen want het zijn geen massa-verzamelaars, ze willen gewoon een selectie. Een beetje hetzelfde als de jonge vinyl kopers, ze willen geen kasten en kasten vol LP's zoals m'n pa, alleen een leuke selectie waar ze achter kunnen staan.

Link naar reactie
1 minuut geleden, Bonte zei:

Goh, een tiener niet maar jonge verzamelaars hebben echt graag die bundelingen, ze moeten niet zoeken en het staat mooi in de kast. Voor hen zijn prijzen van 25 tot 50 euro best wel te doen want het zijn geen massa-verzamelaars, ze willen gewoon een selectie. Een beetje hetzelfde als de jonge vinyl kopers, ze willen geen kasten en kasten vol LP's zoals m'n pa, alleen een leuke selectie waar ze achter kunnen staan.

Wat interessant is om te weten hoe ze tot die selectiekeuze komen. Al die golden oldies uit de 50, 60 en 70-er jaren die nu in integrales verschijnen zijn voor mijn generatie jeugdsentiment maar voor een jonge verzamelaar, volgens mij, onbekend terrein.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
2 minutes ago, Rik said:

Wat interessant is om te weten hoe ze tot die selectiekeuze komen. Al die golden oldies uit de 50, 60 en 70-er jaren die nu in integrales verschijnen zijn voor mijn generatie jeugdsentiment maar voor een jonge verzamelaar, volgens mij, onbekend terrein.

Ze kopen op basis van een bespreking, ingeving van het moment, op aanraden van de winkelier of omdat ze weten dat het een golden oldie is. Ze staan open voor veel zaken, een deel kennen ze van hun jeugd of ouders, andere zijn compleet nieuw. Ze willen wel liefst iets mooi in handen hebben, geen hoop 2de hands in verschillende kwaliteiten.

 

Ik veralgemeen nu enorm hé maar dat is de indruk die ik heb van die nieuwe groep jonge stripverzamelaars.

Link naar reactie
4 minuten geleden, De Hollander zei:

Sociale media gaan gebruiken om previews van strips te verspreiden en reclame te maken, eventueel een geheel album ter beschikking stellen op het internet. Geen idee hoe, maar mijn kids doen letterlijk alles met social media.

 

Yep, dit geldt ook voor mijn 3 dochters. Echter papieren boeken schaffen ze echt niet meer aan. Als ze boeken lezen zijn het e-books. En helaas geen strips, zelfs geen e-strips 😪

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
15 minutes ago, Rik said:

Yep, dit geldt ook voor mijn 3 dochters. Echter papieren boeken schaffen ze echt niet meer aan. Als ze boeken lezen zijn het e-books. En helaas geen strips, zelfs geen e-strips 😪

Ze kopen echter wel nog nieuwe LP's, zelfs als ze een online muziek abonnement hebben.

 

Er is nog steeds geen stripabonnement zoals bij muziek, erg jammer.

Link naar reactie
29 minutes ago, Paul_NL said:

Ik ben nu 32. Terug begonnen met verzamelen door de komst van integrale uitgaven. Ik zal niet representatief zijn voor de hele groep, en kijkende naar mijn jongere neefjes en nichtjes klopt dat wel, maar voor mij was het een ideale instap omdat ik wist dat ik zicht had op het compleet krijgen van mijn verzameling in een hardcover uitvoering. Mijn jongere familie is zoals jij zegt vooral op zoek naar weinig spullen, liefst van goede kwaliteit. Maar strips..het is niet echt aan ze besteed tenzij ze ouders hadden die daar fanatiek mee bezig waren.

Ja, het is ergens een geheel eigen generatie, mijn dochter bv leest nauwelijks nog gewone strips behalve wat Lanfeust. Maar online wel tonnen en tonnen manga in series die nooit lijken te eindigen, ze koopt geen strips omdat het ondoenbaar is, maar wel afgeleiden zoals kleren, films en posters.

 

De stripmarkt veranderd en de Europese strip zit nog wat vastgeroest behalve de push van integrales.

Link naar reactie

Het moet wel geweldig zijn dat als je nu als dertiger begint te interesseren voor strips, je al die mooie integrales hebt. Aldebaran bvb om maar iets te zeggen.

 

Ik zit een beetje met een dubbel gevoel. Ik kan toch moeilijk én de losse strips kopen en dan 5 jaar later nog eens de integrale? Ik heb bijgevolg dus geen enkele integrale in mijn verzameling. Die van Leo bvb zou ik wel kopen mocht pakweg 1/3e of 1/4e bestaan uit allerlei materiaal, foto's, documentatie en leesvoer van de auteur (Leo dus) als extraatje.

 

Ik las dat er van de rode Ridder ook een integrale zal worden uitgeven. De prijs vond ik nog ok, alleen zou ik uiteindelijk 35 euro dacht ik betalen voor 10-12 pagina's dossier.

Link naar reactie

Ik ben misschien nogal zakelijk ingesteld, maar soms zijn vernieuwingen niet de oplossing, is het trekken aan een dood paard of kan het tegengesteld werken.

 

De wereld verandert, video/dvd/cd/boeken/tv/strips hebben grote concurrentie gekregen. Als je zakelijk in een markt zit die steeds afneemt of in ieder geval nooit in staat zal blijken de oude tijden te laten herleven, is het misschien beter om je te richten op de ouderwetse kwaliteit/degelijkheid/zekerheid om daarmee de bestaande groep te blijven bedienen met wellicht een kleine aanwas van onderen (hopelijk vergelijkbaar met het verlies van boven...de ouderen). Strips zijn een nichemarkt, maar door het verzamelelement blijven ze overeind tov boeken/dvd/video. Misschien is het beter te beseffen dat het een nichemarkt is (uitzonderingen daargelaten) en daar naar te handelen.....

Mijn bedrijf bestaat ook al 65 jaar en wij zijn sterker geworden door ons aan te passen aan de markt en niet de markt te willen aanpassen naar onze productie. Ook wij bedienen op dit moment een nichemarkt en met succes.

Dus als integralen ervoor zorgen dat de huidige verzamelaars meer kopen, is dat op zich een prima insteek. Maar heb niet de illusie dat jongeren een integraal van Beverpatroelje, Blueberry of Baard en Kale gaan kopen, de kopers zijn allemaal (uitzonderingen daargelaten) bestaande liefhebbers en gelukkig voor de strip zijn die meestal op een leeftijd dat ze veel geld kunnen uitgeven aan de hobby. Dit geldt voor veel speciale uitgaven, er hoeft op een beurs maar een tekenaar te verschijnen en men is genegen duurdere boeken aan te schaffen.

Voor (enigszins populaire) tekenaars betekent dit misschien wel een nieuw verdienmodel, betaalde dedicaces (of verplichte aankoop zeer duur boek), commissions en verkoop originelen zitten aardig in de lift.     

 

Daarnaast kan een ander soort strip (korter, sneller, actueler) misschien wel werken naast de "oude" bovenstaande markt. Kinderen lezen toch best graag in de kranten strips als Dirk Jan, Dating with geeks etc. Gewoon lekker snel, niet te moeilijk, korte spanningsboog. 

 

Ik heb niet de illusie dat er hordes jeugd staan te wachten op de vele (veel te veel vind ik) nieuwe uitgaven van old school Europese strips.

Op het moment dat uitgevers minder uitgeven is het toch logisch dat wel uitgegeven titels waarschijnlijk meer verkopen. Mijn stop zit hem in kastruimte, niet zozeer in de kosten en dit is een vaker gehoord argument. Als er heel veel uitkomt, kijk ik steeds minder vaak, komen er maar een paar nieuwe boeken uit, dan kijk je ze allemaal even door en ben je wellicht genegen om eens wat mee te pakken. En man O man.....wat een hoop matig spul in dure HC jasjes (en sc) verschijnen er.

Ik kan natuurlijk niet beoordelen of uitgevers financieel liever meer titels hebben met minder oplages of minder titels met hogere oplages.....Misschien zijn vertalingen van al bestaande series uit Frankrijk heel goedkoop qua rechten, geen idee, daarvoor heb ik niet de inside kennis.

 

Misschien zijn er ook teveel striptekenaars, is de markt niet groot genoeg voor iedereen en zal de wet van natuurlijke selectie moeten worden toegepast. Je kan naast grote goedlopende series als uitgever prima nieuwe talenten (die waarschijnlijk goedkoper zijn in aanvang) uitgeven. Net als een bedrijf ook talenten zelf opleidt.......maar als je marginale auteurs blijft uitgeven, moet je ook niet klagen dat de verkoop niet is wat je gehoopt had.

 

p.s. ik heb niet veel met integralen, ik ben ook wel een echte verzamelaar (niet alleen strips), ik heb graag de originele uitgaven (ook qua waarde veel vaster) en vind de integralen klinische onhandige boeken met vooral materiaal dat zo oud is, dat ik het allang heb gelezen in al die jaren als stripliefhebber als ik het interessant had gevonden.

Al moet ik eerlijk zeggen dat ik uit een soort van hommage aan de series wel de Baard en Kale, Roodbaard (veel spijt van), Chlorophyl (magistraal) en Bernard Prince integralen heb gekocht 😂. Ook ooit de XIII box met HC gekocht. Dus deze series heb ik zowel in originele sc als in integraal/box.

 

  

 

 

 

 

 

 

   

Link naar reactie
54 minuten geleden, Paul_NL zei:

Wat maakt Chlorophyl zo goed? Ik ken het niet namelijk, ben benieuwd!

Dat is altijd moeilijk te verklaren.....het is een beetje de oervorm van een stripverhaal, dieren met uitgesproken karaktereigenschappen gebruiken in een beeldverhaal (daar heb ik vaker een zwak voor) om hiermee spot te drijven met de maatschappij. De kleurstelling en de vormgeving zijn echt geweldig, kijk eens naar de eerste drie covers van de oude lombard uitgaves of naar de covers van oude Kuifje weekbladen uit de jaren 50/60.

Inderdaad lijken de strips op het eerste gezicht eenvoudig, maar de verhalen hebben een maatschappij kritische inslag. Misschien niet meer schokkend in deze tijd, maar destijds toch wel trendsettend.

Voor mij persoonlijk was het de eerste strip (tegen de zwarte ratten met twee pagina's per week in de Donald Duck), waardoor ik echt geboeid werd en zie jaren later wat het teweeg heeft gebracht. Dus nostalgie zal zeker meespelen.

 

 

Link naar reactie
27 minuten geleden, Paul_NL zei:

Marvel Unlimited bestaat voor comics, ideaal. https://www.marvel.com/comics/unlimited

maar is dit een innovatie?

Digitaal is een ding wat volgens mij niet echt binnen het genre past.

postzegels verzamelen en munten verzamelen, daar zit ook de klad in.

Maar daar zijn ook de  speciaalzaken voor.

Ik denk dat een combinatie van aanbod beter werkt m.b.t. omzet maken.

En daar draait het bij innovatie toch om?

Om meer omzet te creeren  zul je  een groter publiek aan moeten spreken.

En ik denk dus een combi van strips, games en beeldjes(zoals POP figurines) beter werkt.

Ik was  bij eppo strips in Eindhoven waar een stel speciaal binnen kwamen voor een paar Pop figuren.

Mari vroeg ze of ze ook wisten dat daar stripboeken van waren , en het antwoord  was nee.

Dus het stel verliet de winkel met de Figurines en stripboeken.

En dat is iets wat een verkoper doet.

Daarmee creeer je de meerwaarde van je winkel en je omzet denk ik.

mensen bewust maken dat er meer is als alleen de beeldjes of de stripboeken.

stripboeken digitaal is voor mij geen innovatie.

D.w.z. ik zie veel te veel illegaal aanbod m.b.t. boeken en stripboeken.

Daarnaast zijn de prijzen ook nog niet echt interessant.

Maar binnenshuis neemt je verzameling een plek in die je vaak met meerdere mensen moet delen.

En daar wordt niet iedereen even vrolijk van.

Blijft een moeilijk iets denk ik.

 

 

 

 

Link naar reactie

Er is m.i. niet echt nood aan innovatie, maar vooral aan meer kwaliteit. Ik koop zeer veel nieuwe uitgaves en ben bijna elke keer ontgoocheld. Tegenwoordig sta ik bij elk bezoek aan mijn ssz met een stapeltje om terug te verkopen. De integrales daarentegen kunnen mij bijna allemaal bekoren. Ik zou mijzelf trouwens als jeugd benoemen. Die oude scenario's zijn gewoon van een kwalitatief erg hoogstaand niveau.

 

Toptekenaars zijn er genoeg, zowel jong als oud. Er zijn echter te weinig topscenaristen. Wie is de zogenaamde jonge/nieuwe garde wiens strips een must zijn? Er is daar ooit een topic over geweest meen ik me te herinneren, maar veel namen heb ik daar niet zien passeren.

 

Een goed product verkoopt zichzelf (in veel gevallen).

Link naar reactie
7 uren geleden, Lecram zei:

p.s. ik heb niet veel met integralen, ik ben ook wel een echte verzamelaar (niet alleen strips), ik heb graag de originele uitgaven (ook qua waarde veel vaster) en vind de integralen klinische onhandige boeken met vooral materiaal dat zo oud is, dat ik het allang heb gelezen in al die jaren als stripliefhebber als ik het interessant had gevonden.

Al moet ik eerlijk zeggen dat ik uit een soort van hommage aan de series wel de Baard en Kale, Roodbaard (veel spijt van), Chlorophyl (magistraal) en Bernard Prince integralen heb gekocht 😂. Ook ooit de XIII box met HC gekocht. Dus deze series heb ik zowel in originele sc als in integraal/box.   

 

Na jouw uitleg voor Chlorophyl, ben ik, op mijn beurt, nieuwsgierig naar de reden van jouw spijt inzake Roodbaard.

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie
1 uur terug, Theodoor zei:

 

Na jouw uitleg voor Chlorophyl, ben ik, op mijn beurt, nieuwsgierig naar de reden van jouw spijt inzake Roodbaard.

Niet dat ik Roodbaard slecht vind, zeker niet.

Maar ik heb alle normale softcovers en ik vind de plaats die de integralen innemen t.o.v. de toevoegde waarde niet positief uitvallen. Het zijn gewoon teveel boeken, na de derde kreeg ik al spijt😂😂

En zoals ik reeds zei, integralen lezen praktisch niet lekker.

De boeken uit de reeks tussen hubinon en bourgne vind ik ook zwak trouwens.

Link naar reactie

Toch beetje dubbel gevoel bij die integralen. Deze week had ik de eerste integrale van de Blauwbloezen vast. Maar al die albums die daarin opgenomen waren lagen nog in nieuwe en/of tweedehands versie in de winkel. Voor maximum de helft van de prijs van de integrale kon ik die allemaal kopen.

Link naar reactie
51 minuten geleden, Lecram zei:

 

En zoals ik reeds zei, integralen lezen praktisch niet lekker.

 

Da's een waar woord. Ik heb niet zo veel integralen (=2) en dat zijn me een beetje te zware boeken om 's gezellig mee op de bank te gaan zitten.....

"Real stupidity beats artificial intelligence every time."

-- (Terry Pratchett, Hogfather)

Link naar reactie
10 uren geleden, Ariadne zei:

Da's een waar woord. Ik heb niet zo veel integralen (=2) en dat zijn me een beetje te zware boeken om 's gezellig mee op de bank te gaan zitten.....

Het zijn ook vrij steriele boeken, net als die lekturama boeken van vroeger, ik vind het de charme van een stripboek niet hebben.

De integrales voelen bij mij dan ook meer als naslagwerk.

Maar dat is natuurlijk puur (subjectief) gevoel. 

Link naar reactie

Ja, want bij mij is het net andersom. Ik heb liever een stevig dik boek in mijn handen. Bij softcovers heb ik altijd schrik om het te ver open te plooien.

De integrales van nu vind ik helemaal niet te vergelijken met de lekturama's van vroeger. Dat waren gewoon lelijke boeken. Ouderwetse covers waarmee men poogde het een look mee te geven zodanig dat ze ook mooi zouden staan tussen de gewone boeken met als enige resultaat dat het zowel lelijk is tussen boeken als tussen strips.

Link naar reactie
15 hours ago, Yncke said:

Patreon lijkt mij zo'n innovatie te zijn. Er zijn een paar webcomic auteurs die ik volg die op die manier aan een maandelijks inkomen geraken en zich daardoor op hun strips kunnen toeleggen.

Patreon LIJKT leuk, ik heb het even overwogen maar heb het uiteindelijk niet gedaan omdat

1. je daarmee een constante druk op jezelf legt omdat je MOET bonusmateriaal afleveren. Ik lever liever één keer per jaar een volledig uitgewerkt product af dan 1 kribbel per maand.

2. je al bijna een miljoen kijkers of lezers moet hebben vooraleer het financieel interessant wordt en

3. het eigenlijk vrij weinig creatieve ruimte laat. Je werkt aan webcomic X of je maakt video's over een bepaald onderwerp en dat blijf je dan doen.

Link naar reactie
14 uren geleden, Ariadne zei:

Da's een waar woord. Ik heb niet zo veel integralen (=2) en dat zijn me een beetje te zware boeken om 's gezellig mee op de bank te gaan zitten.....

Totaal mee eens.

En voor enkele pagina's achtergrondinformatie ga ik ze ook niet kopen.

Voor mij is een stripverhaal met een (HC of SC) cover en rugkant één geheel, één kunstwerk. Aan een integrale heb ik dan ook totaal niets. Al heb ik één uitzondering gemaakt: heb de eerste drie integralen van Jonathan/Cosey.

 

Link naar reactie
6 uren geleden, IvoVWS zei:

Patreon LIJKT leuk, ik heb het even overwogen maar heb het uiteindelijk niet gedaan omdat

1. je daarmee een constante druk op jezelf legt omdat je MOET bonusmateriaal afleveren. Ik lever liever één keer per jaar een volledig uitgewerkt product af dan 1 kribbel per maand.

2. je al bijna een miljoen kijkers of lezers moet hebben vooraleer het financieel interessant wordt en

3. het eigenlijk vrij weinig creatieve ruimte laat. Je werkt aan webcomic X of je maakt video's over een bepaald onderwerp en dat blijf je dan doen.

 

Klopt.  Ik steun nu nog 1 tekenaar speciaal om een kijkje achter de schermen te kunnen zien.

Vroeger heb ik andere tekenaars gesteund maar daar ben ik mee gestopt .

Het enige is wat ik te zien kreeg was de pagina van hun webcomic een paar dagen vroeger.  Dat vind ik de moeite niet.

Dus het klopt, denk ik wel,  dat je bonusmateriaal moet afleveren.

 

(en voor mij voelt dit toch ook een beetje als bedelen aan)

Link naar reactie
1 uur geleden, feli zei:

 

Klopt.  Ik steun nu nog 1 tekenaar speciaal om een kijkje achter de schermen te kunnen zien.

Vroeger heb ik andere tekenaars gesteund maar daar ben ik mee gestopt .

Het enige is wat ik te zien kreeg was de pagina van hun webcomic een paar dagen vroeger.  Dat vind ik de moeite niet.

Dus het klopt, denk ik wel,  dat je bonusmateriaal moet afleveren.

 

(en voor mij voelt dit toch ook een beetje als bedelen aan)

Ik volg Jeremy Bastian.  De extra’s zijn voor mij echt de moeite waard. 

Link naar reactie
33 minuten geleden, Ambreville zei:

En die hadden te weinig krediet om hun groei te ondersteunen. Ik heb nog steeds alles van die uitgeverij compleet. Om de een of andere bizarre reden wil ik daar echt niet van af.

 

Omdat dat nog altijd goeie verhalen zijn!

De filosofie van de uitgeverij was geweldig, maar niet houdbaar in vergelijking met hun verkoop. En dat is het jammere daaraan. Een Marvel en DC kon daar veel van leren!

Het rare eraan was, dat in de laatste moeilijke jaren, ze toen de meer vernieuwende reeksen hadden.

Link naar reactie
23 hours ago, marioboon said:

 

Omdat dat nog altijd goeie verhalen zijn!

De filosofie van de uitgeverij was geweldig, maar niet houdbaar in vergelijking met hun verkoop. En dat is het jammere daaraan. Een Marvel en DC kon daar veel van leren!

Het rare eraan was, dat in de laatste moeilijke jaren, ze toen de meer vernieuwende reeksen hadden.

"The financial plan was to lose money in the first six years before earning profits in the seventh year through movie and television deals."

 

Zo'n plan is ook maar haalbaar voor Amerikaanse uitgevers, zelfs al pomp je er 7 jaar geld in. Het jammere is dat Europese strips nauwelijks extra verdienmodellen hebben behalve de verkoop van de strip zelf. Er is wel interesse voor tekenfilm versies maar dat loopt vooralsnog te stroef om daarop te rekenen.

Link naar reactie
Op 8/10/2018 om 19:31, Willem zei:

 

Digitaal is een ding wat volgens mij niet echt binnen het genre past.

postzegels verzamelen en munten verzamelen, daar zit ook de klad in.

 


Ja, maar daar gaat het om het medium.
Ik verzamel ook munten. Meer bepaald euro's en ik bewaar die op mijn bankrekening.

 

Gaat het om het verhaal of om dat boekje dat in de kast staat? 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...