Ga naar inhoud

Munuera


cinco

Munuera  

30 leden hebben gestemd

  1. 1. favoriete (vertaald) werk van zijn hand

    • Merlijn
    • Robbedoes en Kwabbernoot
    • Konvooi - De jeugdjaren van Nävis
      0
    • Fraternity
    • Betoveringen
    • De Campbells
    • Zwendel
    • De Blauwbloezen
    • Walter de Wolf
      0
    • A Christmas Carol
      0


Recommended Posts

Naast de opgesomde reeksen in bovenstaande lijst heeft Munuera ook bijdrages geleverd aan hommage-albums van Marsupilami en De Blauwbloezen. (naast zijn recente album in de hoofdreeks)

En het nog onvertaalde P'tit Boule & Bill is ook van zijn hand.

 

afbeelding.thumb.png.d009d53d6339bf111a5a27abc49602ab.png

 

afbeelding.thumb.png.26174e98d92f42cf14abbbf3f798afff.png

 

Op de Franstalige wikipedia kun je een overzicht terugvinden met nog ander onvertaald werk.

 

https://fr.wikipedia.org/wiki/José_Luis_Munuera

Link naar reactie

Als ik die lijst zo bekijk, heb ik enkel zijn Robbedoes gelezen en die Blauwbloezen ligt op de leesstapel. 
 

Is die Konvooi de moeite? 

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Konvooi is een topreeks, naar mijn bescheiden mening. Munuera deed echter een "jeugdjaren van..."-bewerking en van dergelijke zijsporen word ik persoonlijk niet erg warm, met de kleine Robbe als eenzame uitzondering.

 

In deze lijst gaat mijn voorkeur uit naar de Campbells. Fantastisch hoe hij hier een romantische én komische versie neerzet van het Caribische piratenleven. Jammer dat ik er geen twee mocht kiezen, anders had R&K er ook bij geweest.

Link naar reactie
  • 3 months later...
  • 1 month later...
  • 7 months later...
  • 5 months later...

Munuera heeft wel een hoog ritme. Het lijkt wel alsof er elke paar maanden iets nieuws verschijnt/wordt aangekondigd.

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie
  • 5 months later...

Ben benieuwd naar die Christmas Carol.

 

Als kleuter (heb ik later mogen aanhoren van mijn ouders) was ik verhangen aan Mickey’s Christmas Carol. Heb hem onlangs voor de lol nog eens herbekeken en ik kende dus tot mijn grote verbazing iedere dialoog tot op de letter. Heb wel wat nostalgie met het verhaal dus. Maar dan moet het voldoen aan de verwachtingen. Anders lees ik Dickens wel. Die heb ik nog niet gelezen. 

Link naar reactie
18 uren geleden, Leesplezier zei:

Ben benieuwd naar die Christmas Carol.

 

Als kleuter (heb ik later mogen aanhoren van mijn ouders) was ik verhangen aan Mickey’s Christmas Carol. Heb hem onlangs voor de lol nog eens herbekeken en ik kende dus tot mijn grote verbazing iedere dialoog tot op de letter. Heb wel wat nostalgie met het verhaal dus. Maar dan moet het voldoen aan de verwachtingen. Anders lees ik Dickens wel. Die heb ik nog niet gelezen. 

 

Haha, hetzelfde hier! En dan later ook opgezet voor de andere kinderen in de familie als ze hier waren. Mijn broer en ik glimlachen nog altijd als iemand iets zegt dat lijkt op een citaat uit die tekenfilm (vooral als iemand "deze zak" of zo zegt).

Link naar reactie
  • 1 month later...
33 minuten geleden, dirk (monsieur toupet) zei:

Een serieuze leesachterstand, want dit was nog voor de zomer...

:) Ja, ik weet het. een tijdje leesachterstand van de Spirou gehad, waardoor ik alleen mijn favorieten (vooral gagstrips en rubrieken) heb gelezen. Een grote stapel dan weggelegd voor later en daarna weer een beetje opgepakt. ;) 

Link naar reactie
3 uren geleden, cartoonesk zei:

:) Ja, ik weet het. een tijdje leesachterstand van de Spirou gehad, waardoor ik alleen mijn favorieten (vooral gagstrips en rubrieken) heb gelezen. Een grote stapel dan weggelegd voor later en daarna weer een beetje opgepakt. ;) 

 

Hoe doe je dat met het lezen van vervolgstrips?

Pak je dan alle magazines bij de hand waar elk deel van het verhaal inzit of lees je dat episodisch?

Link naar reactie
21 minuten geleden, cinco zei:

Hoe doe je dat met het lezen van vervolgstrips?

Pak je dan alle magazines bij de hand waar elk deel van het verhaal inzit of lees je dat episodisch?

Niet zo lang geleden (dat is relatief) vòòr mijn leesachterstand, las ik de nieuwe Spirou (en voorheen Robbedoes) compleet van voor naar achter elke week. Op een gegeven moment (terwijl ik dat vroeger ook wel had) merkte ik dat ik toch bepaalde strips (voornamelijk vervolgstrips) oversloeg en later wilde lezen en zo ontstond een leesachterstand. Om duidelijker op je vraag te beantwoorden heb ik recent Flix' Marsupilami en Spirou chez les fous gelezen door inderdaad die op elkaar volgende Spirou-weekbladen bij elkaar te leggen. Hoe ik het nu ga aanpakken met de stapel, die ik opzij heb gelegd, weet ik nog niet precies. Ik heb alle Spirou-weekbladen sinds 2007 bewaard maar of ik er aan toe kom, die te herlezen, geen idee!

Link naar reactie
11 minuten geleden, cartoonesk zei:

Niet zo lang geleden (dat is relatief) vòòr mijn leesachterstand, las ik de nieuwe Spirou (en voorheen Robbedoes) compleet van voor naar achter elke week. Op een gegeven moment (terwijl ik dat vroeger ook wel had) merkte ik dat ik toch bepaalde strips (voornamelijk vervolgstrips) oversloeg en later wilde lezen en zo ontstond een leesachterstand. Om duidelijker op je vraag te beantwoorden heb ik recent Flix' Marsupilami en Spirou chez les fous gelezen door inderdaad die op elkaar volgende Spirou-weekbladen bij elkaar te leggen. Hoe ik het nu ga aanpakken met de stapel, die ik opzij heb gelegd, weet ik nog niet precies. Ik heb alle Spirou-weekbladen sinds 2007 bewaard maar of ik er aan toe kom, die te herlezen, geen idee!

 

Gagstrips en kortverhalen lijken me inderdaad makkelijker om op die manier te lezen.

Gagstrips komen mogelijk zelfs beter tot hun recht in magazine-vorm omdat je dan meer tijd neemt voor een one-pager dan in een album waar je de ene na de andere in een sneller tempo consumeert.

Voor lange verhalen die je echt wil lezen is het eenvoudiger om het album ter hand te nemen als je daarover beschikt.

 

Hoe hebben ze dat eigenlijk met die uitklappagina's voor Munuera's Zwendel gedaan in het magazine?

Je had in elk album altijd twee pagina's die je aan beide kanten moest openvouwen om een heuse widescreen pagina te krijgen.

 

afbeelding.png.f0d4db434b84d6b32f051d66e2232aa5.png

Link naar reactie
  • 7 months later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...