Ga naar inhoud

Piet Pienter & Bert Bibber


Aerogi

Recommended Posts

Heb gezocht, maar vond niet meteen topic dat al zou bestaan.

 

Als kind had ik een paar albums. O.a het album met de neergestorte meteoriet en de reuzentomaten.

 

Heb me ondertussen de integrales aangeschaft. En ben bezig met integrale nr 3. 

 

Het leukste verhaal totnutoe vond ik "Storm over Akhabakhadar". Vond ik zeer geestig om te lezen.

 

Wat me vooral heel hard opvalt, dat vanaf album nr 1, de karakters, setting, wagens etc, meteen er knal opzitten. Er zit in mijn ogen geen evolutie in. Dat moet toch een uitzondering zijn? Bij de Wollebollen van Kiekeboe en een album of 10 later zie je al duidelijke verschilllen.

 

Was POM misschien al lang bezig met zijn karakters uit te werken? 

 

 

Link naar reactie
56 minuten geleden, Aerogi zei:

Wat me vooral heel hard opvalt, dat vanaf album nr 1, de karakters, setting, wagens etc, meteen er knal opzitten. Er zit in mijn ogen geen evolutie in.

 

Dat komt omdat album nr 1 eigenlijk het 10de verhaal was. Daarvoor kwamen dus 9 andere albums, een groot deel daarvan werd later herwerkt in de reeks zoals we ze nu kennen.

Maar de personages zijn dus wel degelijk geëvolueerd. PP was in het begin een soortement uitvinder en BB was een soldaat in een Oostblokachtig land. Helaas worden deze verhalen niet opgenomen in de integrales. Met een beetje zoeken kan je wellicht wel de eerste twee verhalen vinden, want die verschenen een paar jaar geleden nog bij uitg Het Mannekesblad.

 

dit zijn de eerste 9 albums:

 

Het vredeswapen16/04/1951 tot 24/07/19511984

Het gestolen vredeswapen28/07/1951 tot 30/11/19511984

De verborgen schat10/12/1951 tot 01/04/1952 (96 stroken)1998[30]

De stalen zeemeermin08/04/1952 tot 15/08/1952 (110 stroken)

Bibbergeld26/08/1952 tot 07/01/1953

De diamantmijnen van Koningin Salami13/01/1953 tot 18/07/1953 (134 stroken

El Rancho Grande30/07/1953 tot 02/01/1954 (118 stroken)2017

Bibber contra Tutter15/01/1954 tot 29/06/1954

Buldaarse Rhapsodie

 

 

Link naar reactie

Nog eventjes wikipedia kopiëren:

 

Verschillen tussen de Het Handelsblad- en Gazet van Antwerpen-versies

Enkele van de hierboven genoemde titels verschenen hertekend en verhaalkundig herwerkt in Gazet van Antwerpen.

Het vredeswapen

Niet hertekend.

Het gestolen vredeswapen

Niet hertekend. Een deel stroken zal later wel (hertekend) gebruikt worden in In het spoor van Sherlock Holmes.

De verborgen schat

In deze eerste versie is de schat in kwestie geen erfenis, maar de buit van een struikrover genaamd Guttmans. Deze naam verwijst naar econoom en Minister van Financiën Camille Gutt. In dit verhaal verschijnt journalist Jaak Borstelmans ten tonele. Borstelmans is in alles, behalve naam, Theo Flitser. Een deel van de tekeningen is later opnieuw gebruikt in Het raadsel van de Schimmenburcht (inbraak in de bank) en De Kumulus-formule (inbraak bij Piet en Bert thuis).

De stalen zeemeermin

Dit verhaal verscheen - inhoudelijk gewijzigd - in 1956 in Gazet van Antwerpen als Plakijzerpiraten. In dit verhaal maken Piet en Bert kennis met de Amerikaanse miljonaire Susan en haar oom J.J.J. Truelmann. Een deel stroken zal later (hertekend) gebruikt worden in In het spoor van Sherlock Holmes.

Bibbergeld

Een embryonale versie van Het raadsel van de Schimmenburcht.

De diamantmijnen van koningin Salami

Deze versie volgt grosso modo de latere Gazet van Antwerpen-versie. Niettemin telt de oudere versie een twintigtal stroken meer.

El Rancho Grande

Verhaalkundig geen verschillen met de hertekende versie.

Bibber contra Tutter

Verhaalkundig geen verschillen met de hertekende versie.

Buldaarse Rhapsodie

Dit is het kortste en tevens laatste verhaal in Het Handelsblad. De aanleiding voor de reis naar Bulderije is een andere dan die in de Gazet van Antwerpen-versie en ook de uitvinding verschilt in beide versies.

Link naar reactie

Ja, het is inderdaad enkel maar een integrale uitgave in naam (officieel gaat het om een intagrale bundeling van de albums die ooit door Standaard werden uitgegeven).

Dat de later herwerkte en hertekende verhalen enkel in hun tweede versie worden opgenomen, kan ik nog een beetje begrijpen, maar dat de twee Vredeswapens-verhalen overgeslagen werden is toch echt wel zonde.

 

 

Cover MS 20.jpg

Cover MS 21.jpg

Link naar reactie
46 minuten geleden, Aerogi zei:

de laatste albums in kleur

 

Er zijn voor zover ik weet maar een tiental albums in kleur verschenen. Dat waren ook niet de laatste tien, maar een schijnbaar lukrake selectie van avonturen die al eerder verschenen waren. Pomo moest van die inkleuring niet weten en dat hield dus op na een tijdje, het kan zijn dat het ook niet genoeg verkocht. Ik heb de hele reeks als losse albums en degene die in kleur bestaan, heb ik de kleurversie verkozen boven de zwartwit. 

Link naar reactie

Ik weet eigenlijk niet wat ik er van moet denken.

 

Het is de eerste keer dat ik een "echte" integrale heb aangeschaft. Ik dacht dat zoiets echt wel vanaf het eerste album was in chronologische volgorde.

 

De info van wikipedia en andere zaken die gepost zijn, zou toch niet misstaan als info als dossier vind ik. Mischien komt het nog. 

 

 

Link naar reactie
16 uren geleden, cinco zei:

Ik weet heel weinig van deze reeks.

Welke PP&BBs worden als de beste beschouwd?

Dan kan ik dat als een soort van referentiepunt beschouwen als het er eens van komt om me in deze stripserie te verdiepen.

Ik denk niet dat er een album is dat er echt uitsteekt. De reeks is redelijk consistent qua niveau. Bij de eerste nummers is het nog wat zoeken naar de tekenstijl en bij de latere nummers begint het inhoudelijk misschien wat meer van hetzelfde te worden. Maar als je nog nooit een PP en BB hebt gelezen, valt dat natuurlijk niet op.

Link naar reactie
23 uren geleden, TDPB zei:

Ik denk niet dat er een album is dat er echt uitsteekt. De reeks is redelijk consistent qua niveau. Bij de eerste nummers is het nog wat zoeken naar de tekenstijl en bij de latere nummers begint het inhoudelijk misschien wat meer van hetzelfde te worden. Maar als je nog nooit een PP en BB hebt gelezen, valt dat natuurlijk niet op.

Ik amuseer me wel als ze ergens in een stedelijke omgeving zijn, voor de vele kleine details die leuk zijn. 

 

gisteren het verhaal gelezen van de anti zwaartekrachtgenerator. Vond ik ook wel geestig. Tesamen met het voorgaand verhaal Storm over Akhabakhadar de leukste verhalen totnutoe. 

 

maar je hebt wel een punt, het is niet dat het ene verhaal geweldig is, en een ander verhaal totaal niet goed. 

Link naar reactie

Na een tijdje worden de plots haast inwisselbaar. Ook grafisch evolueert dat niet meer, dezelfde houdingen, dezelfde achtergronden en dezelfde twee auto's vanuit dezelfde hoeken getekend...

 

S2.thumb.jpg.1999b4afb0e439278e4e3e0e972b52b9.jpg

 

(duidelijk fake: die auto's in dat perspectief, dat zul je bij Pom niet zien)

 

En toch heb ik alle albums hier liggen, het is zelfs de enige reeks die ik volledig heb.  En ik lees ze allemaal graag, de sfeer en de humor maken dat ik dat altijd graag opnieuw oppik. 

Link naar reactie
  • 3 months later...

Hij gaat mogelijk een straat naar hem genoemd krijgen.


 

Quote

 

06/05/2021

Weg ligt open voor straat genoemd naar Pom of zijn striphelden

 

De kans is groot dat er naar striptekenaar Pom, ofwel Jozef Van Hove, een straat genoemd zal worden in Nijlen. Dat bevestigt schepen van Cultuur Luc Luyten (Nijlen & U).

 

De tekenaar van de serie Piet Pienter en Bert Bibber overleed in mei 2014. Hij schreef en tekende 45 albums van Piet Pienter en Bert Bibber, jarenlang te volgen in Gazet van Antwerpen. Hij woonde lange tijd in Nijlen en in de diamantgemeente willen ze hem al langer eren met een eigen straatnaam. De weg ligt daar nu voor open.

“We zijn nog altijd heel fier op onze bijzondere tekenaar. Eind 2019 hebben we een tentoonstelling over Pom gedaan in de bibliotheek om te vieren dat hij dan honderd zou zijn geworden. We hadden toen contact met de familie en recent heeft onze cultuurdienst de vraag gesteld of we in de toekomst een straat mochten vernoemen naar hem. De familie heeft daar positief op geantwoord”, zegt cultuurschepen Luc Luyten.

“Over de precieze naamgeving kunnen we nog verder nadenken. Zullen we verwijzen naar Pom zelf of naar Piet Pienter en Bert Bibber, dat valt nog te bekijken. Er is ook nog geen concrete straat die we in gedachten hebben. Maar we bereiden iets voor”, aldus Luyten.

Pom werd geboren in 1919 en was een generatiegenoot van Willy Vandersteen, Jef Nys en Marc Sleen. De reeks liep van 1951 tot 1995, er werden in totaal zo’n 4 miljoen albums van verkocht. Hij was iemand die liever de aandacht meed, maar veel mensen kon charmeren met zijn droge humor. Zo outte Antwerps burgemeester Bart De Wever zich al meermaals als grote fan.

bron: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210505_96976658

Link naar reactie
14 minuten geleden, Aleksandr zei:

aHzo?

 

Quote

Eind dit jaar verschijnt een eenmalig hommagealbum van Piet Pienter en Bert Bibber door een bekend auteursduo. Een verrassende keuze, vooral voor de tekenstijl, maar de aanpak en het scenario zullen compleet in de lijn liggen van Poms stripreeks, die dankzij de integralen weer volop in de aandacht is gekomen en mooie verkoopcijfers kan voorleggen. Na dit eenmalige album zullen geenszins nog andere, nieuwe albums van Piet Pienter en Bert Bibber gepubliceerd worden.

afbeelding.png.acbbb0f2ee6ab038664ad2c71f757ba1.png

 

bron: https://archief.stripspeciaalzaak.be/StripFacts.php

Link naar reactie
  • 2 months later...

Nu ik toch oude Stripgidsen aan het doorspitten ben, hier nog een interessante passage uit Poms In Memoriam met een anekdote van Merho:

 

Ook de jonge Rob Merhottein (alias Merho) kwam als tiener vaak bij Pom over de vloer. Tot de man verhuisde en hij zijn adres verloor.

Pas zeventien jaar later kwam hij hem weer op het spoor en reed bij Pom in Nijlen langs met zijn eerste albums van Kiekeboe onder de arm. "Ik belde aan en Pom kwam opendoen. In al die tijd was hij niks veranderd en hij droeg nog altijd een witte stofjas met zijn haar een beetje verward op zijn voorhoofd. Toen hij me zag staan zei hij, een gat van zeventien jaar overbruggend: zijde gij hier nu weer!?"

 

De volledige tekst is terug te vinden in Stripgids 38. (2014)

 

afbeelding.thumb.png.2118eb28ed03e63b83abcd8b96af2636.png

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...