Ga naar inhoud

Piet Pienter & Bert Bibber


Aerogi

Recommended Posts

21 uren geleden, Aleksandr zei:

aH, de eerste verschijningsplaats telt,

zo kan je het ook bekijken,

dan is Wiki dus een beetje fout

mmm, grappig

 

Een beetje? Ik heb voor ik dit hier las nog nooit iemand Kuifje een Vlaamse strip horen noemen of Hergé een Vlaamse stripmaker.

Op wikipedia staat overigens dit: "Als de Grote Drie van de Vlaamse strip worden traditioneel Willy Vandersteen (Suske en Wiske), Marc Sleen (Nero) en Bob De Moor (Kuifje, Cori, de scheepsjongen) genoemd" (je moet wel eventjes doorklikken, Aleksandr). Persoonlijk heb ik Bob De Moor nooit als één van de grote Vlaamse stripmakers gezien. Hij was één van de eerste, dat wel. Maar zijn impact hier in Vlaanderen was naar mijn gevoel te klein (de meeste mensen kennen hem hoofdzakelijk als 'de medewerker van Hergé).

Link naar reactie

Bij grote 3 denk ik spontaan aan Vandersteen, Sleen en Nys.

 

Gewoon omdat hun reeksen zeer groot werden, en zowat alle kinderen in Vlaanderen daar mee te maken hebben gehad in hun kindertijd. Je was meestal wel ofwel Sus&Wis of Jommeke fan. En dan had je ook nog Nero. 

 

Pom, Heck Leemans, Urbanus/LInthout hadden helemaal niet dezelfde impact. 

Link naar reactie
3 uren geleden, roi de la bd zei:

Als je het er niet mee eens bent, kun je zelf een artikel editen! Dat heb ik eens gedaan met het artikel van The Yellow Kid. Ik had toegevoegd dat het de eerste strip was (terwijl dat uiteraard te betwisten valt). Het staat er nog steeds in.

Je hebt dus informatie toegevoegd waarvan je zelf weet dat het betwijfelbaar is?

Link naar reactie
Op 25/7/2021 om 14:48, Aleksandr zei:

 

is waarschijnlijk zoiets als die grote Zuid-Nederlands schilder Peter Paul Rubens, die dan in Siegen geboren is   :D

 

Peter Paul Rubens werd in Siegen geboren omdat zijn ouders calvinisten waren en tijdens de represailles van Alva van Antwerpen naar Keulen vluchtten. 

Weetje voor de Nederlanders op het forum : de vader van Peter Paul, Jan Rubens was advocaat van Anna van Saksen de vrouw van Willem Van Oranje. Hij had met Anna een buitenechtelijke affaire waaruit een kind geboren werd. Jan werd ter dood veroordeeld maar zijn straf werd omgezet naar verbanning naar Siegen.

 

Maar nu terug naar PP en BB 😉

Link naar reactie
  • 1 month later...

Rare vogel, die Pom. Ook niet de makkelijkste vader en echtgenoot, als we die dossiers mogen geloven. Hij had ook een collaboratieverleden, en dan is het toch wel opmerkelijk dat hij in zijn verhalen zo vaak de draak steekt met alles wat een uniform draagt. En die strakke stijl heeft misschien wel te maken met het feit dat hij ingenieur was?

Link naar reactie
4 uren geleden, Blutch zei:

Rare vogel, die Pom. Ook niet de makkelijkste vader en echtgenoot, als we die dossiers mogen geloven. Hij had ook een collaboratieverleden, en dan is het toch wel opmerkelijk dat hij in zijn verhalen zo vaak de draak steekt met alles wat een uniform draagt. En die strakke stijl heeft misschien wel te maken met het feit dat hij ingenieur was?

Als je met collaboratieverleden bedoelt dat hij in Duitsland als arbeidsvrijwilliger/student bij Blaupunkt werkte en daar zijn diploma als ingenieur haalde, dan heeft hij idd een collaboratieverleden. Dat de man daarvoor een jaar in de gevangenis moest zitten verklaart misschien een deel van zijn latere norse omgang met mensen.

 

Die strakke stijl is eigenlijk gewoon zijn persoonlijke versie van de stijl van Hergé en (de vroege) Franquin samengevoegd. Iets wat je vooral in de eerste verhalen goed kan zien.

Link naar reactie
Zojuist, TDPB zei:

Dat de man daarvoor een jaar in de gevangenis moest zitten verklaart misschien een deel van zijn latere norse omgang met mensen.

 

Oh wow, dat van die gevangenisperiode heb ik nooit geweten.

 

En tja, niet iedereen is een people-person.

Was er eigenlijk veel van zijn eigen persoonlijkheid in de verhalen te merken? (als PP&BB-leek heb ik daar geen zicht op)

Link naar reactie
27 minuten geleden, cinco zei:

 

Oh wow, dat van die gevangenisperiode heb ik nooit geweten.

 

En tja, niet iedereen is een people-person.

Was er eigenlijk veel van zijn eigen persoonlijkheid in de verhalen te merken? (als PP&BB-leek heb ik daar geen zicht op)

Pom is uiteindelijk strips beginnen tekenen omdat hij na die gevangenisperiode nergens aan de bak kon. Dat zijn diploma Duits was hielp ook niet.

 

Een personage als professor Warwinkel was ook niet meteen een people-person.

Link naar reactie
4 uren geleden, TDPB zei:

Als je met collaboratieverleden bedoelt dat hij in Duitsland als arbeidsvrijwilliger/student bij Blaupunkt werkte en daar zijn diploma als ingenieur haalde, dan heeft hij idd een collaboratieverleden.

Ik vind dat hem dat veel te zwaar is aangerekend. Zoals hij zelf in een interview ooit zei: het was dat of honger lijden. De éne "collaborateur" is ook de andere niet, het is niet dat Pom een kampbewaker was of zo. Pom was overigens zeer uitgesproken anti-militaristisch en had een hekel aan alles waar een kazernelucht aan kleefde.

Link naar reactie
1 uur terug, cinco zei:

Hoe sterk is Merho eigenlijk beïnvloed door de stijl van Pom?

Ik ben wat pagina's online van PP&BB aan het bekijken en het doet me vaak denken aan hoe de vroege Kiekeboes eruitzagen.

Aangezien Merho als kind/tiener zo vaak bij Pom over de vloer kwam dat die na een tijdje deed alsof hij niet thuis was, lijkt het aannemelijk dat Merho veel naar het werk van Pom heeft gekeken.

Link naar reactie
9 minuten geleden, TDPB zei:

Aangezien Merho als kind/tiener zo vaak bij Pom over de vloer kwam dat die na een tijdje deed alsof hij niet thuis was, lijkt het aannemelijk dat Merho veel naar het werk van Pom heeft gekeken.

 

Kan iemand een tekening maken van een jonge Merho die door het venster van Pom zit te loeren, terwijl Pom zelf zich achter zijn zetel zit te verstoppen? :P

 

Link naar reactie
1 uur geleden, Werner zei:

Ik vind dat hem dat veel te zwaar is aangerekend. Zoals hij zelf in een interview ooit zei: het was dat of honger lijden. De éne "collaborateur" is ook de andere niet, het is niet dat Pom een kampbewaker was of zo. Pom was overigens zeer uitgesproken anti-militaristisch en had een hekel aan alles waar een kazernelucht aan kleefde.

Vandersteen tekende toch ook stilletjes door onder de oorlog (het was dat of honger lijden) & Herge was zelfs een beetje pro-Deutsch, naar het schijnt, was voor mijn tijd

Link naar reactie
11 uren geleden, Aleksandr zei:

Vandersteen tekende toch ook stilletjes door onder de oorlog (het was dat of honger lijden) & Herge was zelfs een beetje pro-Deutsch, naar het schijnt, was voor mijn tijd

Vandersteen tekende antisemitische cartoons. Dat heeft Pom nooit gedaan, die deed gewoon studies voor ingenieur, met als gevolg dat later zijn Duits diploma niet erkend werd.

Link naar reactie
19 uren geleden, Aleksandr zei:

Vandersteen tekende toch ook stilletjes door onder de oorlog (het was dat of honger lijden) & Herge was zelfs een beetje pro-Deutsch, naar het schijnt, was voor mijn tijd

 

Bij Vandersteen is het indertijd geklasseerd als onbelangrijk omdat het geen zwaar vergrijp was (en het is ook pas later bekend geworden), en Hergé is indertijd wel zijn burgerrechten kwijt geraakt wat hem ook problemen opleverde. Maar zowel Vandersteen als Hergé waren al tekenaars op dat moment. Pom was nu eenmaal ingenieur en dat beroep kon hij niet meer uitoefenen, omdat hij overal geweigerd werd. Daar zit het verschil.

 

A propos, Sleen heeft ook nog verplicht voor de Duitse administratie gewerkt in de oorlog maar is wel ontslagen omdat hij hen tegenwerkte.

Link naar reactie
  • 1 month later...

Oehhh... ik houd mijn hart vast...

Ik ga dit uiteraard wel kopen en met open geest lezen, maar ik kan niet ontkennen dat ik zeer sceptisch ben.

Pom, c'est du Pom en ik zou liever Tom Bouden nog eens een hommage zien doen.  Maar the proof of the pudding is in the eating, dus misschien word ik aangenaam verrast ( met twee erren :) ).

 

 

Edit : ik zie alvast een lichtpuntje : Piet behoudt zijn pijp :)

 

 

Link naar reactie
Op 27/7/2021 om 09:39, roi de la bd zei:

Als je het er niet mee eens bent, kun je zelf een artikel editen! Dat heb ik eens gedaan met het artikel van The Yellow Kid. Ik had toegevoegd dat het de eerste strip was (terwijl dat uiteraard te betwisten valt). Het staat er nog steeds in.

 

Dan heb je geluk gehad. Er wordt nogal wat afgetrold op wikipedia. En tamelijk willkeurig worden artikelen verwijderd.

Wist je trouwens dat die artikelen mogen worden doorverkocht?

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...