Ga naar inhoud

Krachtpatsers


Recommended Posts

Wie is de strafste krachtpatser in de stripwereld?

Jerom? Obelix? Een Amerikaanse superheld?

 

Jerom lijkt me iets straffer dan Obelix. Die laatste is vooral heel sterk, al lijkt ie me ook zo goed als onkwetsbaar. Jerom heeft nog extra 'features', zoals x-stralen in de ogen en hij kan erg hoog / ver springen. Dat laatste heeft Steven Sterk bijvoorbeeld ook.

 

Zo'n supersterk personage is wel leuk voor de lezer, maar na een tijdje ook vervelend voor de scenarist. Bouw maar eens spanning op, als de goede toch onverslaanbaar is. Peyo had het goed gezien en gaf Steven Sterk van bij aanvang een achilleshiel mee: als hij verkouden wordt, verliest Steven zijn superkrachten. Bijna geen enkel strippersonage wordt trouwens zo vaak verkouden als Steven Sterk...

Vandersteen zat ook met dat probleem. Dus regelmatig reisde Jerom niet mee met Suske en Wiske, of kreeg hij een slaapdrank of zo toegediend. Daarentegen was het wel gemakkelijk om altijd een 'deus ex machina' achter de hand te hebben voor een vlotte ontknoping van een verhaal.

De toverdrank van Asterix is van tijdelijke aard, behalve bij Obelix natuurlijk. Toch is Obelix wel bijna altijd van de partij.

 

Jan Spier uit Nero is ook onnatuurlijk sterk en kan met gemak een olifant optillen. Hij is wel niet onkwetsbaar.

 

Dan heb je ook nog gewone sterke mannen, zonder dat er sprake is van een superkracht. Dan denk ik bijvoorbeeld aan Bert Bibber die het in een man-op-mangevecht meestal wel haalt (als hij geen stommiteiten uithaalt). Of Nomad uit Storm, ook een krachtpatser (al is Storm zelf ook natuurlijk geen doetje).

 

Nog sterke mannen? Of vrouwen?

Link naar reactie
22 minuten geleden, dirk (monsieur toupet) zei:

Dan denk ik bijvoorbeeld aan Bert Bibber die het in een man-op-mangevecht meestal wel haalt (als hij geen stommiteiten uithaalt).

Bedoel je dan zonder de doping die hij neemt in de vorm van Kumulus-krachtbonbons?

 

Bij de vrouwen moet ik dan denken aan Akane Tendo uit de manga Ranma 1/2. Haar kracht komt vooral te voorschijn wanneer ze kwaad is (meestal op Ranma). Jammer genoeg evolueerde ze in de reeks meer en meer van "tomboy" naar "damsel in distress"

Voorbeeldje uit de allereerste aflevering samengevat: geconfronteerd met een onbekende in het bad (Ranma), gaat ze rustig de badkamer weer uit, gilt vervolgens het hele huis bijeen en haalt een stuk lantaarn uit de hof om hem te verzuipen in het bad. Als de grote zus dan vraagt waarom ze hem niet gewoon in elkaar slaat zegt ze "omdat ik bang ben!"

 

love it!

 

afbeelding.png

Link naar reactie
31 minuten geleden, cinco zei:

 

Ik vraag me af of die kracht van Popeye werkelijk uit de spinazie komt of dat het meer de hormonen zijn die de adrenaline door zijn lijf jagen.

 

 

 

In de strips vooral uit zichzelf. Zo kan hij ook tientallen keren neergeschoten worden zonder al te veel hinder.

 

13 minuten geleden, cinco zei:

De jagers die afgebeeld worden in de strips op de muren van de grotten van Lascaux :P

 

afbeelding.thumb.png.256556183c0d799655416a3a4012e8c9.png

Dat is geen jager. Dat is een figuratief danser.

Link naar reactie
28 minuten geleden, Ambreville zei:

Buffy had gewoonweg 20 jaar later gemaakt moeten worden.

1. Vampieren, werewolven en transformaties kunnen veel beter getoond worden.

2. Superkrachten konden geloofwaardig in beeld gebracht worden.

3. Het had Joss Whedon hopelijk van Justice League en de Avengers weg gehouden.

 

Mwah, het was ok in de tijdsperiode waarin het is uitgekomen.

Het is ook een trendsetter geweest. De vertelformule voor dat type series wordt nog steeds duchtig gekopieerd, maar de kopies zijn natuurlijk nooit zo goed als het origineel.

 

Angel en Firefly waren ook sterke series. Firefly is pure cult. Ik heb het vorig jaar nog herbekeken.

Ik weet niet wat er met Whedon is gebeurd, maar zijn werk is nadien nooit meer van dat niveau geweest.

Die Avengers-films van hem zijn achteraf bekeken veel zwakker dan die van de Russo Brothers.

 

 

Link naar reactie

Superman en de Hulk, daarmee kan een scenarist nog wat aanvangen. Superman verliest zijn krachten in de buurt van kryptoniet en de Hulk verschijnt maar af en toe. Bovendien gaan bij hem kracht en intelligentie blijkbaar niet samen. Misschien daarom dat hij wel wat weg heeft van het monster van Frankenstein?

Ik zocht even op op Wikipedia wie de oudste is: Hulk of Steven Sterk (het is Steven Sterk), en las volgende merkwaardige zin in het artikel over Hulk (Marvel): "Verder kleurt zijn huid groen. In oudere strips wordt hij nog weleens grijs afgebeeld om geen etnische groeperingen tegen het zere been te schoppen."

Welke etnische groeperingen? Groene marsmannetjes?

Link naar reactie

De Hulk was origineel grijs. Na een tiental issues is dat pas groen geworden meen ik. Hij is ondertussen nog een paar keer grijs geweest.

 

image.thumb.png.40e402b1d12b40eeb704ed23af6dccf1.png

Mr. Fixit, de hyper-intelligente en kwaadaardige 'fase' van de Hulk was overigens grijs.

image.thumb.png.4a9a873b8096fe792b85ce297c66cefa.png

 

Mijn favoriete Hulk hier in huis is die van Paolo Grella.

image.thumb.png.f6b659fdd48b1f96310ac68dbc0a986d.png

 

Steven Sterk zou een gevecht tegen de Hulk ook nooit halen. Dat zou lang duren zo tussen twee titanen. En na het avondjournaal is het Steven zijn bedtijd.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Op 22/4/2021 om 09:17, cinco zei:

Ik weet niet of Captain Marvel in de comics de sterkste is, maar de mensen achter de MCU hebben toch verschillende keren aangegeven dat dat wel het geval is in hun filmuniversum.

 

7e1834ac5cb646381f2f2edf14b65e0c.gif

 

 

Wat verkoopcijfers en populariteit betreft zit ze alleszinds bij de sukkelaars. Volgens mij wint Sentry het trouwens wel van haar. In het slechtste geval steelt Rogue nog eens haar krachten en dan is zij weer sterker. 

Link naar reactie
9 minuten geleden, dirk (monsieur toupet) zei:

Interessant.

Grijs of groen; ze kozen natuurlijk geen geel of rood om dezelfde reden dat Peyo voor de smurfen blauw koos. En daar viel groen waarschijnlijk af om een smurf in het gras/bos te kunnen tekenen.

Van Peyo is dat geen geheim. Het moest van madam Peyo.

https://www.rts.ch/info/culture/livres/7864572-pourquoi-les-schtroumpfs-sont-bleus-le-mystere-est-enfin-resolu.html#:~:text=Si les Schtroumpfs sont bleus,personnages de la bande dessinée.

 

 

 

Link naar reactie
1 uur terug, Gilles zei:

 

In het slechtste geval steelt Rogue nog eens haar krachten en dan is zij weer sterker. 

 

Ook al was Anna Paquin's personage maar een verwaterde versie van Rogue, toch zou ik het haar gunnen dat ze Captain Marvel helemaal leegzuigt van krachten en zelf de power player gaat uithangen in de films.

 

 

afbeelding.thumb.png.5c61ba38b766f51549bd7cecd2e86498.png

 

Anna Paquin > Brie Larson

Link naar reactie
1 uur geleden, Ambreville zei:

Ja, maar ik denk dat die overweging maar gebeurde nadat rood (indianen) en geel (chinezen) afvielen als mogelijke kleuren. En dan waren ze nog niet vooruitziend genoeg, met die zwarte smurfen.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...