cinco Posted July 27, 2021 Share Posted July 27, 2021 Met alles wat er de laatste jaren gebeurt... het voelt soms allemaal onwerkelijk aan, toch? Cogito ergo sum, dus je kan alleen maar zeker zijn van je eigen bewustzijn. Maar als alles een simulatie zou zijn, vanaf welk punt is die dan ingezet? Vanaf het virus? Vanaf de Amerikaanse verkiezingen van 2016? Vanaf de aanslagen? Of zelfs verder terug, vanaf die ene grote aanslag op 11 september 2001? Of gewoon vanaf het begin van het internet? Misschien dat een simpele MS-DOS input op een oude computer de simulatie kan stoppen. Quote Link to comment
Lamme Goedzak Posted July 27, 2021 Share Posted July 27, 2021 Waarom pas vanaf het ontstaan van het internet? Wat als ons hele universum van bij het ontstaan een simulatie is? Een droom? De fantasie van een sadistisch kind dat graag vleugels van vliegen uittrekt.. Quote Link to comment
cinco Posted July 27, 2021 Author Share Posted July 27, 2021 13 minuten geleden, Lamme Goedzak zei: De fantasie van een sadistisch kind dat graag vleugels van vliegen uittrekt.. Dat kind heeft in recente jaren zijn sadistische handelingen in ijltempo verhoogd. Weet je, we dachten hier in het westen dat we als maatschappij zo geëvolueerd waren dat we alles wel in de hand hadden. En dat beeld is nu ongedaan gemaakt. Quote Link to comment
cinco Posted July 27, 2021 Author Share Posted July 27, 2021 14 minuten geleden, Lamme Goedzak zei: Een droom? Iets terzijde. Ik had recent een droom over iemand die ik al 4 jaar niet meer gezien had. En die droom voelde echter dan de gemiddelde droom. Dus toen ik wakker werd, dacht ik: ik sms die persoon om te vragen of ik even mag bellen. En ik kreeg meteen een ja als antwoord. Quote Link to comment
esteban² Posted July 27, 2021 Share Posted July 27, 2021 1 uur geleden, Lamme Goedzak zei: De fantasie van een sadistisch kind dat graag vleugels van vliegen uittrekt.. Quote STEUNACTIE #SHARINGISCARING #DELENISLIEF Link to comment
Lamme Goedzak Posted July 28, 2021 Share Posted July 28, 2021 12 hours ago, esteban² said: De universele overlord ziet er vriendelijker uit dan ik mij inbeeldde. Quote Link to comment
Lamme Goedzak Posted July 28, 2021 Share Posted July 28, 2021 14 hours ago, cinco said: Dat kind heeft in recente jaren zijn sadistische handelingen in ijltempo verhoogd. Weet je, we dachten hier in het westen dat we als maatschappij zo geëvolueerd waren dat we alles wel in de hand hadden. En dat beeld is nu ongedaan gemaakt. Ik vind juist dat we al jaren aan het stagneren zijn. De doorslag van dat hele politieke correctheidgedoe zorgt ook voor een tragere evolutie. Quote Link to comment
Lamme Goedzak Posted July 28, 2021 Share Posted July 28, 2021 14 hours ago, cinco said: Iets terzijde. Ik had recent een droom over iemand die ik al 4 jaar niet meer gezien had. En die droom voelde echter dan de gemiddelde droom. Dus toen ik wakker werd, dacht ik: ik sms die persoon om te vragen of ik even mag bellen. En ik kreeg meteen een ja als antwoord. Maar als dat nu het scenario was dat iemand geschreven en jullie zijn de onwetende acteurs? Quote Link to comment
TDPB Posted July 28, 2021 Share Posted July 28, 2021 37 minuten geleden, Lamme Goedzak zei: Maar als dat nu het scenario was dat iemand geschreven en jullie zijn de onwetende acteurs? Wat als jij de enige bent die in een simulatie leeft en de rest van de wereld (ik dus ook) deel van het programma is? Quote Link to comment
Peter Motte Posted July 28, 2021 Share Posted July 28, 2021 Het is begonnen toen Paulus op weg naar Damascus was. Quote Andreas, striptekenaar Ezzulia-challenge voor boekenlezers Website Vertaalbureau Motte (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
cinco Posted July 28, 2021 Author Share Posted July 28, 2021 36 minuten geleden, TDPB zei: Wat als jij de enige bent die in een simulatie leeft en de rest van de wereld (ik dus ook) deel van het programma is? Ja, daar zat Descartes in de 17de eeuw ook al zijn hoofd over te breken: Descartes begint zijn filosofie vanuit een scepticistisch standpunt. Overgeleverde waarheden kunnen onwaar blijken te zijn, en ook de eigen waarneming kan bedriegen. Hij vraagt zich af hoe men iets zeker kan weten. Zintuigen kunnen bedriegen. Misschien is er wel een kwaadwillende demon die ons doorlopend probeert te bedriegen. Als men echter daarvan uitgaat, is er dan nog iets wat men zeker kan weten? Daar komt het cogito ergo sum om de hoek kijken: hij kan wel aan alles twijfelen, hij kan in alles bedrogen worden, maar dan nog is er iemand die (of iets dat) twijfelt, bedrogen wordt. Het simpele feit dát hij twijfelt, impliceert dat hij bestaat. Het ergo of 'dus' drukt geen conclusie uit, maar is een explicatie van wat er al was: zijn ligt besloten in het denken. Het enige wat je echt zeker kunt weten is dat je bestaat, want je denkt, denkt te voelen, twijfelt. Daarmee is de eerste zekerheid terug in Descartes' filosofisch systeem, en heeft hij dus een grond om op te staan, een beginpunt om in zijn filosofie van uit te gaan. Quote Link to comment
Peter Motte Posted July 28, 2021 Share Posted July 28, 2021 In mijn verhaal "Donkere materie" zaten de personages ook met de twijfel over de betrouwbaarheid van hun eigen waarnemingen in het hoofd, tot ze er zo van overtuigd waren, dat er inderdaad problemen ontstonden. Quote Andreas, striptekenaar Ezzulia-challenge voor boekenlezers Website Vertaalbureau Motte (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
TDPB Posted July 28, 2021 Share Posted July 28, 2021 Ieders persoonlijke simulaties zijn natuurlijk dromen. Gisteren toevallig nog een leuke film gezien die speelt met het "wat is droom/wat is realiteit?"-concept. Quote Link to comment
Lamme Goedzak Posted July 28, 2021 Share Posted July 28, 2021 Gaat Arq ook niet uit van zo'n concept? Quote Link to comment
Peter Motte Posted July 28, 2021 Share Posted July 28, 2021 Daar komen ze terecht in een soort niemandsland tusen leven en dood, zoals in De Trein der Traagheid van Johan wordt-niet-meer-gelezen Daisne. Quote Andreas, striptekenaar Ezzulia-challenge voor boekenlezers Website Vertaalbureau Motte (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
Hamirubi Posted July 28, 2021 Share Posted July 28, 2021 Dat doet me er aan denken: deze ochtend zou ik Hubert Lampo ontmoeten, maar schielijk liep hij onder een tram. Quote I'am a locksmith. And I'm a locksmith. Link to comment
Peter Motte Posted July 28, 2021 Share Posted July 28, 2021 15 jaar na zijn dood is dat uiterst opmerkelijk. Quote Andreas, striptekenaar Ezzulia-challenge voor boekenlezers Website Vertaalbureau Motte (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
cinco Posted July 28, 2021 Author Share Posted July 28, 2021 In de vroege ochtendschemer durft zijn beeltenis nog wel eens te verschijnen aan verloren zielen in mistige tramhaltes... Quote Link to comment
Hamirubi Posted July 28, 2021 Share Posted July 28, 2021 43 minuten geleden, Peter Motte zei: 15 jaar na zijn dood is dat uiterst opmerkelijk. Magisch, doch realistisch! Quote I'am a locksmith. And I'm a locksmith. Link to comment
cinco Posted August 18, 2021 Author Share Posted August 18, 2021 Als ik google via zijn zoekbalk vraag "waar ben ik?", dan toont-ie een map met mijn locatie. Als ik intik "waar ben jij?", dat toont-ie dan weer niet. Quote Link to comment
TDPB Posted August 19, 2021 Share Posted August 19, 2021 Google is zoals God: alom aanwezig. Quote Link to comment
Waldorf Posted August 19, 2021 Share Posted August 19, 2021 9 uren geleden, cinco zei: Als ik google via zijn zoekbalk vraag "waar ben ik?", dan toont-ie een map met mijn locatie. Gevonden! Oeveraseweg 13a, 7971 PA Havelte, Nederland In het Nederlands zeggen we trouwens 'kaart' en niet 'map'. Quote Remember that the life of this world is but a sport and a passtime. Link to comment
stilte Posted August 20, 2021 Share Posted August 20, 2021 Zo zie je maar weer, we worden helemaal gegooglemapiseerd. En dat is geen simulatie. Quote I was taught to dream this dream people call human life I was thought to dream Link to comment
Aleksandr Posted August 21, 2021 Share Posted August 21, 2021 Op 18/8/2021 om 22:55, cinco zei: Als ik google via zijn zoekbalk vraag "waar ben ik?", dan toont-ie een map met mijn locatie. hee, grappig, blijkbaar lig ik bij de buurvrouw in bed?! Quote Link to comment
Aleksandr Posted August 21, 2021 Share Posted August 21, 2021 Op 19/8/2021 om 08:44, Waldorf zei: Gevonden! Oeveraseweg 13a, 7971 PA Havelte, Nederland In het Nederlands zeggen we trouwens 'kaart' en niet 'map'. en je bent <te huur>? Quote Link to comment
Lamme Goedzak Posted August 27, 2021 Share Posted August 27, 2021 1 hour ago, Tanuki said: Toevallig onlangs gelezen in Eos Quote Link to comment
cinco Posted September 9, 2021 Author Share Posted September 9, 2021 De simulatie hapert en creëert dus een situatie waarin de receptor in zijn beweging wordt belemmerd zodat er minder omgevingen moeten worden gecreëerd. Ook dragen de figuranten van de simulatie nu maskers, zodat er minder gelaatsuitdrukkingen moeten worden geprojecteerd op de gezichten. Quote Link to comment
cinco Posted November 30, 2021 Author Share Posted November 30, 2021 Wanneer ben ik dit topic begonnen? 27 juli? Als je me dan zou vertellen waar ik nog geen half jaar later zou zijn, ik zou het voor onmogelijk achten. Misschien is routine de echte gevangenis van het leven. Het houdt mensen in een patroon, creëert waarschijnlijk een gevoel van veiligheid en herkenning, wordt zelfs door de maatschappij aangemoedigd: het vaste werk, het huwelijk, het huis om oud in te worden... Niks mis mee, hoor. Het alternatief is woelig en onvoorspelbaar. Maar het alternatief is er wel. En het ligt voor het grijpen voor wie het wil. Zelfs wanneer de wereld in een web van restricties lijkt te zitten. Quote Link to comment
Hamirubi Posted November 30, 2021 Share Posted November 30, 2021 De topic. Deze topic. Quote I'am a locksmith. And I'm a locksmith. Link to comment
cinco Posted December 1, 2021 Author Share Posted December 1, 2021 12 uren geleden, Hamirubi zei: De topic. Deze topic. de/het topic - zelfst. naamw. Ik zit hier effe melo te doen en jij focust op de syntaxis. Quote Link to comment
cinco Posted December 17, 2021 Author Share Posted December 17, 2021 Ik heb het exacte tijdstip gevonden waar de reset moet plaatsvinden. (mijn excuses voor het mogelijke butterfly effect dat toen gecreëerd is) Quote Link to comment
cinco Posted December 17, 2021 Author Share Posted December 17, 2021 command: restore initial settings 06/04/2017 10:34:42 Quote Link to comment
cinco Posted December 17, 2021 Author Share Posted December 17, 2021 command: stay at Wycker Brugstraat 14 Maastricht until 06/04/2017 11:30:00 Quote Link to comment
cinco Posted December 17, 2021 Author Share Posted December 17, 2021 command: refresh everything after 06/04/2017 11:30:01 Quote Link to comment
kbellon Posted December 18, 2021 Share Posted December 18, 2021 Care to elaborate? Quote Link to comment
cinco Posted December 18, 2021 Author Share Posted December 18, 2021 7 uren geleden, kbellon zei: Care to elaborate? The world makes me cray-cray. Nee, ik heb wat in oude smsen zitten graven en als ik op die dag op dat uur op die locatie een andere beslissing had gemaakt, was de loop der dingen misschien veranderd. (al kan je nooit weten in welke mate natuurlijk) Quote Link to comment
kbellon Posted December 18, 2021 Share Posted December 18, 2021 Aan de hand van je andere berichten op het forum klinkt het wel alsof je de juiste beslissing hebt genomen Quote Link to comment
Recommended Posts