Ga naar inhoud

Wanneer is de simulatie begonnen?


Recommended Posts

Met alles wat er de laatste jaren gebeurt... het voelt soms allemaal onwerkelijk aan, toch?

Cogito ergo sum, dus je kan alleen maar zeker zijn van je eigen bewustzijn.

Maar als alles een simulatie zou zijn, vanaf welk punt is die dan ingezet?

Vanaf het virus? Vanaf de Amerikaanse verkiezingen van 2016? Vanaf de aanslagen?

Of zelfs verder terug, vanaf die ene grote aanslag op 11 september 2001?

Of gewoon vanaf het begin van het internet?

 

Misschien dat een simpele MS-DOS input op een oude computer de simulatie kan stoppen.

 

afbeelding.png.95e07b22c806bc94e23cbc242f052b0d.png

Link naar reactie
13 minuten geleden, Lamme Goedzak zei:

De fantasie van een sadistisch kind dat graag vleugels van vliegen uittrekt.. 

 

Dat kind heeft in recente jaren zijn sadistische handelingen in ijltempo verhoogd. :o

 

Weet je, we dachten hier in het westen dat we als maatschappij zo geëvolueerd waren dat we alles wel in de hand hadden. En dat beeld is nu ongedaan gemaakt.

 

 

 

Link naar reactie
14 minuten geleden, Lamme Goedzak zei:

Een droom?

 

Iets terzijde.

Ik had recent een droom over iemand die ik al 4 jaar niet meer gezien had.

En die droom voelde echter dan de gemiddelde droom.

Dus toen ik wakker werd, dacht ik: ik sms die persoon om te vragen of ik even mag bellen.

En ik kreeg meteen een ja als antwoord.

 

 

Link naar reactie
14 hours ago, cinco said:

 

Dat kind heeft in recente jaren zijn sadistische handelingen in ijltempo verhoogd. :o

 

Weet je, we dachten hier in het westen dat we als maatschappij zo geëvolueerd waren dat we alles wel in de hand hadden. En dat beeld is nu ongedaan gemaakt.

 

 

 

Ik vind juist dat we al jaren aan het stagneren zijn. De doorslag van dat hele politieke correctheidgedoe zorgt ook voor een tragere evolutie.

Link naar reactie
14 hours ago, cinco said:

 

Iets terzijde.

Ik had recent een droom over iemand die ik al 4 jaar niet meer gezien had.

En die droom voelde echter dan de gemiddelde droom.

Dus toen ik wakker werd, dacht ik: ik sms die persoon om te vragen of ik even mag bellen.

En ik kreeg meteen een ja als antwoord.

 

 

Maar als dat nu het scenario was dat iemand geschreven en jullie zijn de onwetende acteurs?

Link naar reactie
36 minuten geleden, TDPB zei:

Wat als jij de enige bent die in een simulatie leeft en de rest van de wereld (ik dus ook) deel van het programma is?

 

 

Ja, daar zat Descartes in de 17de eeuw ook al zijn hoofd over te breken:

 

Descartes begint zijn filosofie vanuit een scepticistisch standpunt. Overgeleverde waarheden kunnen onwaar blijken te zijn, en ook de eigen waarneming kan bedriegen. Hij vraagt zich af hoe men iets zeker kan weten. Zintuigen kunnen bedriegen. Misschien is er wel een kwaadwillende demon die ons doorlopend probeert te bedriegen. Als men echter daarvan uitgaat, is er dan nog iets wat men zeker kan weten? Daar komt het cogito ergo sum om de hoek kijken: hij kan wel aan alles twijfelen, hij kan in alles bedrogen worden, maar dan nog is er iemand die (of iets dat) twijfelt, bedrogen wordt. Het simpele feit dát hij twijfelt, impliceert dat hij bestaat. Het ergo of 'dus' drukt geen conclusie uit, maar is een explicatie van wat er al was: zijn ligt besloten in het denken. Het enige wat je echt zeker kunt weten is dat je bestaat, want je denkt, denkt te voelen, twijfelt. Daarmee is de eerste zekerheid terug in Descartes' filosofisch systeem, en heeft hij dus een grond om op te staan, een beginpunt om in zijn filosofie van uit te gaan.

 

afbeelding.png.88aeed999747940c26bc2a56d00ce2ce.png

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Wanneer ben ik dit topic begonnen? 27 juli?

 

Als je me dan zou vertellen waar ik nog geen half jaar later zou zijn, ik zou het voor onmogelijk achten.

 

Misschien is routine de echte gevangenis van het leven. Het houdt mensen in een patroon, creëert waarschijnlijk een gevoel van veiligheid en herkenning, wordt zelfs door de maatschappij aangemoedigd: het vaste werk, het huwelijk, het huis om oud in te worden...

Niks mis mee, hoor. Het alternatief is woelig en onvoorspelbaar. Maar het alternatief is er wel. En het ligt voor het grijpen voor wie het wil. Zelfs wanneer de wereld in een web van restricties lijkt te zitten.

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
7 uren geleden, kbellon zei:

Care to elaborate?

 

The world makes me cray-cray. :P

 

Nee, ik heb wat in oude smsen zitten graven en als ik op die dag op dat uur op die locatie een andere beslissing had gemaakt, was de loop der dingen misschien veranderd. (al kan je nooit weten in welke mate natuurlijk)

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...