Ga naar inhoud

Schaken in strips


ErwinChess

Recommended Posts

Ik verzamel stripverhalen waarin wordt geschaakt (of een afbeelding voorkomt van een schaakbord of schaakstuk).

Inmiddels heb ik al ca 1.500 verschillende albumtitels en stripblaadjes (EPPO, PEP, Donald Duck Weekblad e.d.) gevonden waarin het schaakthema voorkomt.

Ook heb ik een paar honderd "krantenstripjes" gevonden waarin wordt geschaakt.

Mijn verzameling is digitaal (alles gescand of op internet gevonden).

Ik vroeg mij af of er meer verzamelaars zijn met deze afwijking. 😉

 

Ook ben ik benieuwd of er verzamelaars zijn van andere thema's in stripverhalen (zoals bijv. Tennis of Het Vrijheidsbeeld of een bepaald automerk of iets dergelijks).

 

Erwin

Link naar reactie
4 hours ago, ErwinChess said:

Ook heb ik een paar honderd "krantenstripjes" gevonden waarin wordt geschaakt.

Mijn verzameling is digitaal (alles gescand of op internet gevonden).

Ik vroeg mij af of er meer verzamelaars zijn met deze afwijking. 😉

 

Bedoel je met die afwijking dat ze strips met schaken verzamelen, of dat ze digitaal verzamelen?

Link naar reactie
22 hours ago, Peter Motte said:

 

Bedoel je met die afwijking dat ze strips met schaken verzamelen, of dat ze digitaal verzamelen?

Ik bedoelde de afwijking schaakstrips verzamelen.......

Maar strips digitaal verzamelen zou je inderdaad ook wel een afwijking kunnen noemen!
In beide gevallen bedoel ik het uiteraard wel in de positieve uitleg van het woord.......!!!

Link naar reactie
  • 7 months later...

Hallo, ik ben ook zo’n figuur die dezelfde afwijking heeft, ik verzamel behalve schaak strips ook ansichtkaarten, suikerzakjes, sigarenbandjes, bierviltjes, ex librissen, etc. met schaak afbeeldingen.

Wat de strips betreft, heb ik een bescheiden aantal: De dame van de Dom (heeft in de 90-er jaren in het Utrechts Nieuwsblad gestaan), losse afleveringen van Smidje Verholen en professor Creghel, Kuifje, Lucky Luke, die je waarschijnlijk al hebt.

Wellicht een eerste stap voor een nadere kennismaking?

Vriendelijke groet,

 Bas de Haas 

Link naar reactie
  • 6 months later...
On 9/13/2021 at 2:06 PM, Peter Motte said:

Capricorne 13: Rêve en cage,

daarin schaken twee figuren met schaakstukken die plots levend worden en ervandoor gaan.

 

Excuses voor mijn late reactie. Persoonlijke omstandigheden zullen we maar zeggen.....

Dank voor deze tip; dseze staat nog niet op de lijst.

Ik ga er naar op zoek.

Thanks!

Link naar reactie
On 9/13/2021 at 11:56 AM, cartoonesk said:

Uit Ton en Tineke (met Felix die het spel duidelijk verwart met een ander spel).

 

schaak ton en tineke.jpg

Check!

Van deze zijn meerdere versies bekend ( met verschillende teksten).
Deze ("DAME" komt uit de Franse versie. Er bestaan twee Nederlandse versies met "DAM" respectievelijk "MAT" in dxeze tekstballon.

Dank voor de tip!

Link naar reactie
Op 3/11/2022 om 17:30, ErwinChess zei:

Check!

Van deze zijn meerdere versies bekend ( met verschillende teksten).
Deze ("DAME" komt uit de Franse versie. Er bestaan twee Nederlandse versies met "DAM" respectievelijk "MAT" in dxeze tekstballon.

Dank voor de tip!

Ik ben geen expert in schaken en dammen en ik heb mijn albums en integrale er niet op nagekeken maar als er in een Nederlandse versie "Mat!" staat, klopt de grap toch niet? De grap is juist dat Felix heel lang nadenkt en denkt dat hij aan het dammen is.

Link naar reactie
11 hours ago, cartoonesk said:

Ik ben geen expert in schaken en dammen en ik heb mijn albums en integrale er niet op nagekeken maar als er in een Nederlandse versie "Mat!" staat, klopt de grap toch niet? De grap is juist dat Felix heel lang nadenkt en denkt dat hij aan het dammen is.

1655248381_TonTinneke-H02-TonDePechvogelp31DAM.thumb.jpg.e7f35358970cbddd00e758816b31eb7a.jpg

2014045620_TonTineke-03-KopopTineke!p39MAT.thumb.jpg.e64d933112ae6609961ea542828347bc.jpg

De grap kan toch ook zijn dat Felix hem in 1 zet MAT zet, terwijl Ton denkt dat hij niet kan schaken.......

 

PS DAM komt uit Ton & Tinneke - H02 - Ton De Pechvogel p31

en MAT komt uit Ton & Tineke - 03 - Kop op, Tineke! p39

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...