ErwinChess Posted September 11, 2021 Share Posted September 11, 2021 Ik verzamel stripverhalen waarin wordt geschaakt (of een afbeelding voorkomt van een schaakbord of schaakstuk). Inmiddels heb ik al ca 1.500 verschillende albumtitels en stripblaadjes (EPPO, PEP, Donald Duck Weekblad e.d.) gevonden waarin het schaakthema voorkomt. Ook heb ik een paar honderd "krantenstripjes" gevonden waarin wordt geschaakt. Mijn verzameling is digitaal (alles gescand of op internet gevonden). Ik vroeg mij af of er meer verzamelaars zijn met deze afwijking. Â Ook ben ik benieuwd of er verzamelaars zijn van andere thema's in stripverhalen (zoals bijv. Tennis of Het Vrijheidsbeeld of een bepaald automerk of iets dergelijks). Â Erwin Quote Link to comment
cinco Posted September 11, 2021 Share Posted September 11, 2021 Dit zijn 2 voorbeelden die meteen in mij opkomen. Â Â Quote Link to comment
kbellon Posted September 11, 2021 Share Posted September 11, 2021 58 minuten geleden, ErwinChess zei: Ook ben ik benieuwd of er verzamelaars zijn van andere thema's in stripverhalen (zoals bijv. Tennis of Het Vrijheidsbeeld of een bepaald automerk of iets dergelijks).  Iemand op dit forum verzameld strips die gelinkt zijn met de stad Brugge  Quote Link to comment
Peter Motte Posted September 11, 2021 Share Posted September 11, 2021 4 hours ago, ErwinChess said: Ook heb ik een paar honderd "krantenstripjes" gevonden waarin wordt geschaakt. Mijn verzameling is digitaal (alles gescand of op internet gevonden). Ik vroeg mij af of er meer verzamelaars zijn met deze afwijking. Â Bedoel je met die afwijking dat ze strips met schaken verzamelen, of dat ze digitaal verzamelen? Quote Andreas, striptekenaar Ezzulia-challenge voor boekenlezers Website Vertaalbureau Motte (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
cinco Posted September 11, 2021 Share Posted September 11, 2021 Ik weet niet of het in de comics ook zo is, maar in de films was schaken een belangrijk motief binnen de verhouding tussen Professor X en Magneto. Â Â Quote Link to comment
ErwinChess Posted September 12, 2021 Author Share Posted September 12, 2021 22 hours ago, Peter Motte said: Â Bedoel je met die afwijking dat ze strips met schaken verzamelen, of dat ze digitaal verzamelen? Ik bedoelde de afwijking schaakstrips verzamelen....... Maar strips digitaal verzamelen zou je inderdaad ook wel een afwijking kunnen noemen! In beide gevallen bedoel ik het uiteraard wel in de positieve uitleg van het woord.......!!! Quote Link to comment
ErwinChess Posted September 12, 2021 Author Share Posted September 12, 2021 On 9/11/2021 at 6:16 PM, cinco said: Dit zijn 2 voorbeelden die meteen in mij opkomen. Â Â Dank voor de moeite! Deze staan inderdaad in de "1.500 titels lijst" Quote Link to comment
ErwinChess Posted September 12, 2021 Author Share Posted September 12, 2021 On 9/11/2021 at 7:06 PM, mister o said: Yep! Tom Poes en het betoverde schaakbord. Hier bestaan zelfs meerdere varianten van. (o.a. Zwarte Vleer) Quote Link to comment
ErwinChess Posted September 12, 2021 Author Share Posted September 12, 2021 21 hours ago, Tanuki said: Â Â Yoko Tsuno - De zevende code Staat ook in mijn 1.500 Titels lijst..... Thanks! Quote Link to comment
ErwinChess Posted September 12, 2021 Author Share Posted September 12, 2021 20 hours ago, cinco said: Ik weet niet of het in de comics ook zo is, maar in de films was schaken een belangrijk motief binnen de verhouding tussen Professor X en Magneto. Â Â Van Professor X en/of Magneto zijn nog geen strips/comics bekend..... Goeie tip! Ik ga me daar eens in verdiepen! Thanks! Quote Link to comment
cinco Posted September 12, 2021 Share Posted September 12, 2021 Er was ook de reeks Checkmate binnen DC Comics over een covert op agency. Â Â Â Quote Link to comment
ErwinChess Posted September 12, 2021 Author Share Posted September 12, 2021 1 hour ago, cinco said: Er was ook de reeks Checkmate binnen DC Comics over een covert op agency. Â Â Â Ja klopt, eerst een reeks van 33 delen (1988 tm 1990) en later nog een serie van 31 delen (2006-2008) Momenteel loopt er een 6 delige serie met dezelfde titel, daarvan zijn er nu 3 gepubliceerd. Thanks! Quote Link to comment
cinco Posted September 12, 2021 Share Posted September 12, 2021 1 uur geleden, ErwinChess zei: Van Professor X en/of Magneto zijn nog geen strips/comics bekend..... Goeie tip! Ik ga me daar eens in verdiepen! Thanks!  alvast 1 afbeelding gevonden  Quote Link to comment
ErwinChess Posted September 12, 2021 Author Share Posted September 12, 2021 5 minutes ago, cinco said:  alvast 1 afbeelding gevonden  Very nice! Thanks! Die kende ik nog niet......... Weet je toevallig ook uit welke comic (nummer, jaartal o.i.d.) dit plaatje komt? Quote Link to comment
cinco Posted September 12, 2021 Share Posted September 12, 2021 4 minuten geleden, ErwinChess zei: Weet je toevallig ook uit welke comic (nummer, jaartal o.i.d.) dit plaatje komt? Â Niet dadelijk. Â Ik post je ook even deze link waarin er gespeculeerd wordt over de schaaktechnieken van Professor X en Magneto. Â https://www.chess.com/forum/view/general/professor-x-and-magneto-how-would-they-play-chess Quote Link to comment
hemweg Posted September 13, 2021 Share Posted September 13, 2021 Kuifje, Het gebroken oor  Quote Link to comment
cartoonesk Posted September 13, 2021 Share Posted September 13, 2021 Uit Ton en Tineke (met Felix die het spel duidelijk verwart met een ander spel). Â Quote Link to comment
hemweg Posted September 13, 2021 Share Posted September 13, 2021 Lucky Luke, Jesse James  Quote Link to comment
Peter Motte Posted September 13, 2021 Share Posted September 13, 2021 Capricorne 13: Rêve en cage, daarin schaken twee figuren met schaakstukken die plots levend worden en ervandoor gaan. Quote Andreas, striptekenaar Ezzulia-challenge voor boekenlezers Website Vertaalbureau Motte (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
dirk (monsieur toupet) Posted September 16, 2021 Share Posted September 16, 2021 ApocalypseMania Quote Link to comment
Ambreville Posted September 16, 2021 Share Posted September 16, 2021           Quote    Link to comment
Ambreville Posted September 16, 2021 Share Posted September 16, 2021 Of de variant met tips van een grootmeester.  Quote    Link to comment
Schaakhaas Posted April 19, 2022 Share Posted April 19, 2022 Hallo, ik ben ook zo’n figuur die dezelfde afwijking heeft, ik verzamel behalve schaak strips ook ansichtkaarten, suikerzakjes, sigarenbandjes, bierviltjes, ex librissen, etc. met schaak afbeeldingen. Wat de strips betreft, heb ik een bescheiden aantal: De dame van de Dom (heeft in de 90-er jaren in het Utrechts Nieuwsblad gestaan), losse afleveringen van Smidje Verholen en professor Creghel, Kuifje, Lucky Luke, die je waarschijnlijk al hebt. Wellicht een eerste stap voor een nadere kennismaking? Vriendelijke groet,  Bas de Haas Quote Link to comment
ErwinChess Posted November 3, 2022 Author Share Posted November 3, 2022 Hi Bas, Sorry voor mijn late reactie. Inlogdingetje en persoonlijke omstandigheden.... Dank voor je reactie en waarschijnlijk tot ziens op de Schaakmotiefdag in Woerden over twee weken...... Daar komen we elkaar wel vaker tegen.... Â Groetjes, Erwin Quote Link to comment
ErwinChess Posted November 3, 2022 Author Share Posted November 3, 2022 On 9/13/2021 at 2:06 PM, Peter Motte said: Capricorne 13: Rêve en cage, daarin schaken twee figuren met schaakstukken die plots levend worden en ervandoor gaan.  Excuses voor mijn late reactie. Persoonlijke omstandigheden zullen we maar zeggen..... Dank voor deze tip; dseze staat nog niet op de lijst. Ik ga er naar op zoek. Thanks! Quote Link to comment
ErwinChess Posted November 3, 2022 Author Share Posted November 3, 2022 On 9/16/2021 at 2:37 PM, dirk (monsieur toupet) said: ApocalypseMania  Check! Deel 1 De kleuren van het spectrum. 8 pagina's met schaak afbeeldingen. Thanks!  Quote Link to comment
ErwinChess Posted November 3, 2022 Author Share Posted November 3, 2022 On 9/16/2021 at 3:28 PM, Ambreville said: Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Check! Staan allemaal op de lijst. Heb ooit een Amerikaanse site gevonden waar deze allemaal op stonden. Dank voor de tip! Quote Link to comment
ErwinChess Posted November 3, 2022 Author Share Posted November 3, 2022 On 9/13/2021 at 11:56 AM, cartoonesk said: Uit Ton en Tineke (met Felix die het spel duidelijk verwart met een ander spel). Â Check! Van deze zijn meerdere versies bekend ( met verschillende teksten). Deze ("DAME" komt uit de Franse versie. Er bestaan twee Nederlandse versies met "DAM" respectievelijk "MAT" in dxeze tekstballon. Dank voor de tip! Quote Link to comment
WILCO Posted November 3, 2022 Share Posted November 3, 2022 De IJzeren Hertog (Album 4 van Bakelandt) Quote Link to comment
WILCO Posted November 3, 2022 Share Posted November 3, 2022 En deze heb je waarschijnlijk al. Uit album 2 van Robin Hoed. Quote Link to comment
ErwinChess Posted November 5, 2022 Author Share Posted November 5, 2022 On 11/3/2022 at 7:26 PM, WILCO said: De IJzeren Hertog (Album 4 van Bakelandt) Check! 4 pagina's met schaakafbeeldingen en zowel in kleur als ongekleurd...... Thanks! Quote Link to comment
ErwinChess Posted November 5, 2022 Author Share Posted November 5, 2022 On 11/3/2022 at 7:27 PM, WILCO said: En deze heb je waarschijnlijk al. Uit album 2 van Robin Hoed. Klopt! En ook in album 28 "Een hand vol grappen" staat een "schaakstripje". Thanks! Quote Link to comment
sanderg Posted November 6, 2022 Share Posted November 6, 2022 Bij dit topic moet ik meteen denken aan het storm album 'de doder van eriban' maar die heb je vast en zeker al.. Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg Link to comment
Rik Posted November 6, 2022 Share Posted November 6, 2022 Edmund Bell Quote Omnia mutantur nihil interit Link to comment
ErwinChess Posted November 6, 2022 Author Share Posted November 6, 2022 1 hour ago, sanderg said: Bij dit topic moet ik meteen denken aan het storm album 'de doder van eriban' maar die heb je vast en zeker al.. Inderdaad....... die staat ook op de lijst. Ook in "Het rode spoor" wordt trouwens geschaakt...... Thanks! sanderg 1 Quote Link to comment
ErwinChess Posted November 6, 2022 Author Share Posted November 6, 2022 39 minutes ago, Rik said: Edmund Bell Yep! Met 4 of 5 pagina's waarop schaakplaatjes te zien zijn. Thanks! Quote Link to comment
cartoonesk Posted November 7, 2022 Share Posted November 7, 2022 Op 3/11/2022 om 17:30, ErwinChess zei: Check! Van deze zijn meerdere versies bekend ( met verschillende teksten). Deze ("DAME" komt uit de Franse versie. Er bestaan twee Nederlandse versies met "DAM" respectievelijk "MAT" in dxeze tekstballon. Dank voor de tip! Ik ben geen expert in schaken en dammen en ik heb mijn albums en integrale er niet op nagekeken maar als er in een Nederlandse versie "Mat!" staat, klopt de grap toch niet? De grap is juist dat Felix heel lang nadenkt en denkt dat hij aan het dammen is. Peter Motte 1 Quote Link to comment
ErwinChess Posted November 7, 2022 Author Share Posted November 7, 2022 11 hours ago, cartoonesk said: Ik ben geen expert in schaken en dammen en ik heb mijn albums en integrale er niet op nagekeken maar als er in een Nederlandse versie "Mat!" staat, klopt de grap toch niet? De grap is juist dat Felix heel lang nadenkt en denkt dat hij aan het dammen is. De grap kan toch ook zijn dat Felix hem in 1 zet MAT zet, terwijl Ton denkt dat hij niet kan schaken.......  PS DAM komt uit Ton & Tinneke - H02 - Ton De Pechvogel p31 en MAT komt uit Ton & Tineke - 03 - Kop op, Tineke! p39 cartoonesk and fantasiooo 2 Quote Link to comment
Recommended Posts