Ga naar inhoud

Verklaring uitdrukking in nieuwsbrief Standaard


JPAR

Recommended Posts

Als ik het dus goed begrijp is het een uitdrukking uit een bepaalde streek en niet overal. Zou het dan niet beter zijn om het algemener te houden en uitdrukkingen te gebruiken die overal begrepen worden, in dit geval bijv 'stoer'?

 

Sowieso valt het me op dat vertalingen steeds meer dialect bevatten. Daardoor wordt het niet prettiger om te lezen imho.

Link naar reactie
Zojuist, Yncke zei:

Hangt er een beetje van af waarover het artikel gaat. Als 't bijvoorbeeld over jonge influencers zou gaan, dan sluit de titel er mooi bij aan, en een alliteratie is altijd leuk als titel. Dat 't streekgebonden is, wil niet zeggen dat het daarom niet bij de meeste Vlaamse Standaardlezers gekend is.

Maar je hebt niet alleen Vlaamse Standaardlezers.

Link naar reactie

Zoals Waldorf reeds aanhaalde is een "grave griet" een cool, knap meisje.

De term "graaf" of "grave" staat voor cool, knap, ferm en "griet" voor een mooie jongedame.

In Antwerpen heb je misschien nog het synoniem "ferm wijf" al slaat "wijf" eerder op iets oudere dames.

Sowieso is de term denk ik eerder Kempisch of zelfs Noorderkempisch.

In de Vlaanders is het synoniem geloof ik "snel"? Een snelle griet dus in plaats van graaf.

 

21 minuten geleden, JPAR zei:

Maar je hebt niet alleen Vlaamse Standaardlezers.

 

Klopt, maar dat kan je voor elke taalgroep wel stellen.

Link naar reactie

Gisteren naar Alloo bij de wegpolitie gekeken en in de ondertiteling vertalen ze af en toe de typische dialectwoorden niet meer, ik vraag me af waarom ze die dan nog ondertitelen maar het leest wel beter.

 

Ik hou persoonlijk wel van de Britse aanpak waar zelfs de presentatoren hun eigen dialect spreken zonder te ondertitelen, het commentaar op de Scottish Open is zalig.

Link naar reactie
1 uur terug, Bonte zei:

Gisteren naar Alloo bij de wegpolitie gekeken en in de ondertiteling vertalen ze af en toe de typische dialectwoorden niet meer, ik vraag me af waarom ze die dan nog ondertitelen maar het leest wel beter.

 

Ik hou persoonlijk wel van de Britse aanpak waar zelfs de presentatoren hun eigen dialect spreken zonder te ondertitelen, het commentaar op de Scottish Open is zalig.

De grootste redenen van de ondertiteling tegenwoordig is dat het een hulp is voor de slechthorenden (zowat iedereen boven de 50).

 

De britse presentatoren spreken niet echt een eigen dialect. Ze spreken wel met regionale klanken. Wat net iets anders is. Zie het als een West-vlaming die BN spreekt maar met een duidelijke West-vlaamse tongval (denk bvb aan Kamagurka).

Link naar reactie
52 minuten geleden, TDPB zei:

De grootste redenen van de ondertiteling tegenwoordig is dat het een hulp is voor de slechthorenden (zowat iedereen boven de 50).

 

De britse presentatoren spreken niet echt een eigen dialect. Ze spreken wel met regionale klanken. Wat net iets anders is. Zie het als een West-vlaming die BN spreekt maar met een duidelijke West-vlaamse tongval (denk bvb aan Kamagurka).

 

Zwijgt, mijn kinderen geven me heel de tijd onder mijn voeten dat ik de TV te luid zet. 😅

Link naar reactie
19 uren geleden, JPAR zei:

Precies. Dus alleen maar meer reden om vertalingen (teksten) breder te houden.

 

Waardoor je per definitie alle taalgroepen uitsluit. Dan keer je terug naar de tijd dat Disney-films enkel in het oer-Nederlands worden uitgebracht, wat voor heel Vlaanderen een andere taal is. Die "Hollandse" versies heb ik altijd heel bizar gevonden, want zo spraken wij nergens thuis, laat staan op school waar nochtans ook algemeen Nederlands werd gebruikt.
Nu worden die ook in het Vlaams uitgebracht, en zitten er niet zelden verschillende dialecten in. Door die gekuist te gebruiken verstaat iedereen ze, maar blijven ze herkenbaar.

 

Dialecten geven kleur aan een taal. Schrap die en je krijgt niet alleen eenheidsworst, maar ook het gevoel dat je niet thuishoort in je eigen land.

Link naar reactie
15 uren geleden, TDPB zei:

De britse presentatoren spreken niet echt een eigen dialect. Ze spreken wel met regionale klanken. Wat net iets anders is. Zie het als een West-vlaming die BN spreekt maar met een duidelijke West-vlaamse tongval (denk bvb aan Kamagurka).

 

Britse versie van verkavelingvlaams?

Link naar reactie
6 minuten geleden, Tanuki zei:

 

Waardoor je per definitie alle taalgroepen uitsluit. Dan keer je terug naar de tijd dat Disney-films enkel in het oer-Nederlands worden uitgebracht, wat voor heel Vlaanderen een andere taal is. Die "Hollandse" versies heb ik altijd heel bizar gevonden, want zo spraken wij nergens thuis, laat staan op school waar nochtans ook algemeen Nederlands werd gebruikt.
Nu worden die ook in het Vlaams uitgebracht, en zitten er niet zelden verschillende dialecten in. Door die gekuist te gebruiken verstaat iedereen ze, maar blijven ze herkenbaar.

 

Dialecten geven kleur aan een taal. Schrap die en je krijgt niet alleen eenheidsworst, maar ook het gevoel dat je niet thuishoort in je eigen land.

En jij sluit hiermee alleen Nederland uit. Duidelijk. Voor mij heeft de moeilijk te lezen vertalingen icm alle fouten en te hoge prijzen er al toe geleid dat ik steeds minder Nederlandstalig koop.

Link naar reactie
8 minuten geleden, JPAR zei:

En jij sluit hiermee alleen Nederland uit.

Dat doe ik dus niet. Ik ben van mening dat een gekuist dialect gebruiken kleur geeft aan de taal, en dat gekuiste dialecten door iedereen begrepen kunnen worden.

Alle begrip dat je de term "grave griet" niet begrepen hebt, maar nu ken je ze wel. Als ik een strip van Agent 327 lees, heb ik soms ook alle moeite om die te begrijpen. Maar er is geen haar op mijn hoofd dat eraan zou denken om de makers te verplichten hun taalgebruik aan te passen aan de Vlaamse doelgroep. Dank zij die strips ken ik nu begrippen als aanleunwoning (bij ons: kangoeroewoning) ... al blijft het me nog altijd een raadsel wie Victor Baarn nou precies was :)

Hoe zou jij het vinden moest Ijzerbroot plots appelsiensap en pinten gaan drinken in plaats van jus d'orange en pilsjes? Het zou nochtans voor ons Vlamingen de strips meer leesbaar maken en de verkoopscijfers een boost geven.

 

Om diezelfde reden kan je van de Standaard, tot op heden nog altijd een Belgische uitgeverij, niet verwachten dat ze Nederlandse termen gaan gebruiken om het Nederlandse publiek te plezieren, waarmee ze hun eigen publiek vergeten.

 

 

Link naar reactie

Laat ik voorop zetten dat ik niet tegen Vlaamse woorden etc ben. Ik ben ook niet voor een Hoog Nederlandse vertaling. Een mix is het mooiste. Maar het slaat nu dusdanig door. Als er in België al onduidelijkheid is over de betekenis van woorden, omdat het streekgebonden is, dan is het voor ons al helemaal niet meer te volgen. Ik vind dat je het algemeen toegankelijk moet houden.

 

Agent 327 als voorbeeld nemend. Dit is normaal, algemeen Nederlands (wel tijdgebonden, veel wordt niet meer gebruikt). Dat er woorden zijn die niet bekend zijn in Vlaanderen begrijp ik, dat is ook zo voor jongere mensen in Nederland die het lezen. Maar er is geen gebruik gemaakt van regiogebonden dialect. Dat zouden anderen in Nederland ook niet begrijpen. Het zou hetzelfde zijn als ik hier Fries tussendoor zou gebruiken.

Link naar reactie
9 minuten geleden, Yncke zei:

Ik denk dat dat gewoon redelijk eigen is aan Vlaanderen. Iedereen pikt wel dialectwoorden uit andere regio's op, en sommige van die woorden wurmen zich een weg naar het algemene taalgebruik.

En dat begrijp ik ook. Gebeurt hier net zo goed. Wat ik veel hoor (en overigens ook storend vind) is bijv 'me' fiets ipv 'mijn' fiets of ik heb me .... gekocht of ik 'ben' dit en dat nodig ipv ik 'heb' dit en dat nodig.

 

Maar voor vertalingen en nieuwsbrieven of flyers die beide taalgebieden bedienen zou het breed toegankelijk moeten zijn. Er haken mensen af. Ik hoor het bij mijn ssz ook. Prijs, kwaliteit van de verhalen, kwaliteit van de vertalingen (incl schrijf-, stijl- en taalfouten) en de slechte oplages (gewoon niet geleverd krijgen waardoor mensen teleurgesteld worden) maken dat hij minder verkoopt (in totalen).

Link naar reactie

Hebben wij in Vlaanderen niet-regiogebonden dialectwoorden? Bij ons verandert het dialect al als je twee dorpen verder bent.

Volgens wikipedia spreken wij in Kalmthout een Kalmthouts dialect.

"Een groot deel van de bevolking spreekt het Kalmthouts dialect. Dit dialect vertoont duidelijke verwantschappen met het Stad-Antwerps, maar heeft ook trekken van het Markiezaats dat direct over de grens gesproken wordt."

 

Alhoewel: appelsien is er misschien zo eentje.

Link naar reactie
5 minutes ago, Tanuki said:

Hebben wij in Vlaanderen niet-regiogebonden dialectwoorden? Bij ons verandert het dialect al als je twee dorpen verder bent.

Ik wou 't verschil maken met regiogebonden verbasteringen van woorden. Zoals het voorbeeld dat JPAR aanhaalt van 'me fiets'.

Een Antwerpenaar heeft een taalgevoel voor 't geslacht van de woorden, een West-Vlaming veel minder, maar die heeft dan weer wel een sterk taalgevoel voor een datief of de 'ei' vs 'ij'.

Link naar reactie

Ik dacht overigens niet dat graaf een dialectwoord is. Dacht dat dat ondertussen gewoon overal in Vlaanderen gebruikte (ietwat verouderde) jongerentaal was. Graaf cool beire wreed vet...

 

Als een schrijver enkel maar woorden mag gebruiken die iedereen kent, worden dat wel héél simpele teksten en zal niemand ooit nieuwe woorden bijleren.

Link naar reactie
2 uren geleden, TDPB zei:

Als een schrijver enkel maar woorden mag gebruiken die iedereen kent, worden dat wel héél simpele teksten en zal niemand ooit nieuwe woorden bijleren.

 

Jij bent dus een voorstander van het taalgebruik van Hooft in Nederlandsche Historiën?

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...