Ga naar inhoud

BESTE/MOOISTE STRIPPAGINA OOIT?


sanderg

Recommended Posts

8 uren geleden, De Hollander zei:

Mooi, maar binnen de hele reeks zijn er zeker mooiere te vinden. Een mooie plaat zoals in dit topic bedoelt is wat mij betreft eentje zonder lelijke tekstballonnen. 

Dat vind ik Largo Winch een teer punt: de lelijke tekstballonnen. 

Bij De Geheime Driehoek was het nog erger, sommige tekeningen werden voor de helft bedekt met een tekstvak, dat dan amper gevuld was...

Link naar reactie

Het is zeker niet de mooiste of de beste, maar ze blijft me intrigeren. 

 

Ik houd enorm van de dubbele evenwijdige lijn die erin zit. Kadertje 3 kijkt het meisje naar beneden. Haar blik loopt evenwijdig met de vleugel van de delta. En dan heb je de evenwijdig lopende vleugel van de tweede "white bird". ook die stuurt je weer naar het laatste plaatje waar men schoon de berg afgaat. Echt naar af.  De instap in de pagina is ook de max, nl. een quasi lege tekstballon die alle aandacht toch even naar zich toetrekt. 

 

canardo-pagina.jpg

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Leuk idee Sander. Ga hier goed over nadenken maar wordt waarschijnlijk een pagina uit Portugal door Pedrosa of iets uit Daytripper door Moon & Ba of iets door Charles Burns of Chris Ware. Die kunnen niets lelijks maken...

 

Om Maynard (Tool) hier maar eens te quoten "Choices always were a problem for you."

Link naar reactie

De Hemel is rood boven Laramie. De pagina waarin Red Dust tegenover de ongewapende schurk Russel Dobbs staat en hem na een korte interne worsteling  in koele bloede neerschiet. Ik zag deze pagina voor het eerst in Kuifje en hij staat sindsdien in mijn geheugen gegrift.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Eén plaat uitkiezen lijkt me onnoemelijk moeilijk.

 

Ik kan enorm genieten van een oudere Michel Vaillant waar je het gevoel hebt dat de snelheid voelt. Of Kiekebanus omdat ik dat ongelofelijk leuk vind om te zien wie wat heeft getekend. Of de levende god van Comès. Lang geleden dat ik die nog heb gelezen, maar ik herinner me een paar platen waar ik lang heb naar zitten staren. Of de Rode Ridder met de periode rond Necronomicon, die inkleuring is zeer apart.

 

Maar qua pure schoonheid ga ik waarschijnlijk ook uitkomen bij een Thorgal.

Link naar reactie
2 uren geleden, ivo zei:

Ik weet dat deze plaat veel impact heeft gehad op het volwassen worden van de strip, maar puur grafisch vind ik hem nogal statisch: Dust wordt twee keer frontaal, en daarna nog één keer van op zij weergegeven.  Dat haalt enorm veel dynamiek weg uit de pagina vind ik...

 

Drie keer frontaal, bedoel je.

Het is een interessante pagina, maar Hermann heeft zoveel veel mooiere pagina's gemaakt.

Link naar reactie
38 minuten geleden, Tom B zei:

Drie keer frontaal, bedoel je.

Het is een interessante pagina, maar Hermann heeft zoveel veel mooiere pagina's gemaakt.

2. ik vond die zelfs niet mooi met dat storende droomkadertje. Het is wel een pagina die indruk maakte omdat je nooit verwacht dat Red Dust iemand zou neerschieten

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie
1 uur geleden, Tom B zei:

Drie keer frontaal, bedoel je.

Het is een interessante pagina, maar Hermann heeft zoveel veel mooiere pagina's gemaakt.

De titel van dit topic is beste/mooiste strippagina ooit. Dit zijn allebei zeer subjectieve criteria met een verschillende betekenis. De beste hoeft de mooiste niet te zijn en omgekeerd..

Ik vind de plaat van Red Dust de beste maar Hermann zal zeker mooiere pagina's gemaakt hebben.

Esthetisch gezien vind ik de Guust Flater platen met de kat en de meeuw de mooiste die Franquin ooit gemaakt heeft. De dynamiek en expressie waarmee Guust's huisdieren zijn weergegeven zijn ongekend maar Franquin heeft betere gags van Guust gemaakt..

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
1 hour ago, Kool Thing said:

2. ik vond die zelfs niet mooi met dat storende droomkadertje. Het is wel een pagina die indruk maakte omdat je nooit verwacht dat Red Dust iemand zou neerschieten

Ik ben nog te jong om de impact te kennen die deze plaat destijds moet hebben gehad. t is n mooie plaat maar ook ik vind dat Hermann nog wel mooiere heeft gemaakt. 

 

Schuiten en Tardi heb ik overigens nog niet voorbij zien komen. Ook die hebben prachtige pagina's gemaakt

Link naar reactie
1 uur terug, Rik zei:

De titel van dit topic is beste/mooiste strippagina ooit. Dit zijn allebei zeer subjectieve criteria met een verschillende betekenis. De beste hoeft de mooiste niet te zijn en omgekeerd..

 

In de openingspost is er sprake van 'mooiste strippagina'. Het was me niet opgevallen dat de titel ook over beste spreekt. Dat zijn inderdaad twee verschillende dingen.

Maar zelfs dan neem ik mijn woorden niet terug. Hermann heeft betere pagina's gemaakt ;)

Link naar reactie
36 minuten geleden, Tom B zei:

Nu ja. Sowieso moet de mooiste/beste strippagina iets van Windsor McCay zijn.

Mooiste misschien. Maar beste? Die strip vertelt duizend keer hetzelfde verhaaltje...

Ik ben wel een fan hoor. Niettegenstaande nagenoeg geen enkele van die heel vroege dagbladstrips een degelijk verhaal had.

Maar mooi en sfeervol zijn die dingen wel... Ik heb vroeger vele duizenden van die originele pagina's gehad van begin 1900...De enige strip die echt telkens een origineel verhaaltje had was Hairbreath Harry.

De vroege films zijn daar ook heel veel gaan 'lenen'...

Link naar reactie
1 hour ago, Tom B said:

 

In de openingspost is er sprake van 'mooiste strippagina'. Het was me niet opgevallen dat de titel ook over beste spreekt. Dat zijn inderdaad twee verschillende dingen.

Maar zelfs dan neem ik mijn woorden niet terug. Hermann heeft betere pagina's gemaakt ;)

klopt helemaal- omdat de afbakening wellicht nog niet helemaal helder was heb ik 'beste' aan toegevoegd (omdat eerder ook al de opmerking ergens werd gemaakt in welke zin 'mooiste' moest worden gelezen. zal ik t onderwerp weer wijzigen naar 'mooiste'? achteraf gezien lijkt die betiteling me toch de beste. dan hebben we later nog wel eens een toernooi over de beste pagina 😂

Link naar reactie
41 minuten geleden, linthout zei:

Mooiste misschien. Maar beste? Die strip vertelt duizend keer hetzelfde verhaaltje...

 

De enige strip die echt telkens een origineel verhaaltje had was Hairbreath Harry.

Aangezien het maar over één pagina gaat, is dat van hetzelfde verhaaltje niet van belang, toch?

 

Hairbreath Harry is geniaal. Toch qua inhoud. Jammer dat die dingen allemaal niet meer in druk te vinden zijn.

37 minuten geleden, Ambreville zei:

Technisch en op grafisch storytelling is er toch veel vooruitgang geweest de laatste eeuw.

 

Er zijn weinig mensen die technisch en qua grafisch storytelling beter zijn dan McCay, hoor. En vergeet niet dat die mens dat allemaal zelf heeft uitgevonden, hij had geen voorgangers die hij kon kopieren of op verder bouwen.

Link naar reactie
4 uren geleden, Rik zei:

 

Esthetisch gezien vind ik de Guust Flater platen met de kat en de meeuw de mooiste die Franquin ooit gemaakt heeft. De dynamiek en expressie waarmee Guust's huisdieren zijn weergegeven zijn ongekend maar Franquin heeft betere gags van Guust gemaakt..

Als kind heb ik luidop gelachen met deze plaat van Guust. 

11A8C0F2-CEDB-4E1E-99F5-8238A78F19CB.jpeg

Link naar reactie
2 uren geleden, linthout zei:

Bij Hairbreath Harry lukt het wel om telkens een schitterend verhaaltje te vertellen!

Straf dat jij dat ook kent, Tom!!!

Ik denk dat Cowboy Henk zijn zoon is... :e005:

En Jan Kordaat zijn broer.

Ik zou graag zoiets kunnen maken (in een hedendaagse versie), maar heb daar helaas de fantasie niet voor.

Link naar reactie
1 uur geleden, esteban² zei:

Ik kende Gasoline Alley niet, maar ben instant-fan!  Dank om dit te delen. :) 

De eerste stripreeks waarin de personages verouderden. De reeks loopt nog steeds, en is daarmee de tweede langstlopende (Amerikaanse) stripreeks. Helaas is het een flauwe schaduw van zichzelf geworden.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...