Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Log in om dit te volgen  
sanderg

Blake en Mortimer

Recommended Posts

Ik lees dat Berserik en Van Dongen  dit samen tekenen. Waar komt dit op neer in de praktijk?

Hoe komt het eigenlijk dat zo'n relatief onbekende (sorry als ik iets gemist heb) tekenaars zo een prestigieuze reeks kunnen overnemen? Dat is toch een beetje als de jackpot winnen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur terug, lukoste zei:

Ik lees dat Berserik en Van Dongen  dit samen tekenen. Waar komt dit op neer in de praktijk?

Hoe komt het eigenlijk dat zo'n relatief onbekende (sorry als ik iets gemist heb) tekenaars zo een prestigieuze reeks kunnen overnemen? Dat is toch een beetje als de jackpot winnen?

Als je het voorgaande werk van beide illustratoren bekijkt is 't in het geheel geen verrassing dat er voor ze is gekozen. Beide auteurs werken al jaren in de klare lijn stijl waar ook Hergé en Jacobs zich van bedienden. Hoewel Berserik zijn sporen voornamelijk heeft verdiend met werk in de commerciële en educatieve hoek (met uitzondering van de prijswinnende beeldroman over de jonge jaren van Vincent van Gogh), is het werk van Peter van Dongen toch makkelijk voorhanden. Zijn Rampokan cyclus is meermaals vertaald en staat overal (terecht) hoog aangeschreven. Je kunt zeggen dat ze 'de jackpot' hebben gewonnen, maar de staat van dienst van beide heren maakt het, mijns inziens, geen vreemde keuze om ze deze titel toe te bedelen.

peter2.jpgcb-12.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht

'In een recent interview met De Volkskrant geeft Van Dongen aan wat de rolverdeling zal zijn tussen hem en Berserik. Ze wisselen de pagina’s met elkaar af en zullen elkaars tekeningen corrigeren. Ieder krijgt ruimte voor zijn eigen specialiteiten en interesses. Peter van Dongen zal zich wat meer richten op de karakters en de Aziatische onderdelen. Teun Berserik richt zich wat meer op de auto’s en vliegtuigen en de scenes die zich in Londen afspelen.

Berserik tekent de cover van het eerste deel en Van Dongen de cover van het tweede deel. Van Dongen zal de inkleuring verzorgen. Die zal geïnspireerd zijn door de oorspronkelijke inkleuring van De Grote Piramide uit de jaren ’50', aldus de site 'de tekentafel.com'.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik ga ervan uit dat bij een reeks als dit de bekendheid van de auteurs niet van belang is (een beetje zoals bij Alex). Aubin en Schréder zijn ook niet de bekendste namen die er zijn. Ze moeten gewoon in staat zijn in de correcte stijl te kunnen werken. En de beste krijgen de job.

Deel dit bericht

Link naar bericht
5 uren geleden, Neat Stuff zei:

'In een recent interview met De Volkskrant geeft Van Dongen aan wat de rolverdeling zal zijn tussen hem en Berserik. Ze wisselen de pagina’s met elkaar af en zullen elkaars tekeningen corrigeren. Ieder krijgt ruimte voor zijn eigen specialiteiten en interesses. Peter van Dongen zal zich wat meer richten op de karakters en de Aziatische onderdelen. Teun Berserik richt zich wat meer op de auto’s en vliegtuigen en de scenes die zich in Londen afspelen.

Berserik tekent de cover van het eerste deel en Van Dongen de cover van het tweede deel. Van Dongen zal de inkleuring verzorgen. Die zal geïnspireerd zijn door de oorspronkelijke inkleuring van De Grote Piramide uit de jaren ’50', aldus de site 'de tekentafel.com'.

Thanks, klinkt alsof ze mooi op mekaar afgestemd zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Kijk naar dat subtiele acteerwerk, cameravoering en compositie!

Dat is genoeg om mij terug te doen instappen op de blake en mortimer trein.

Tegenover het klamme lijn geknoei van voordien. Met als uitschuiver der uitschuivers de openingsplaat van De Septimus Golf waar elk gevoel voor dramatiek, mysterie, spanning en leven ontbreekt. 
image.thumb.png.af96202cfadcaa889b078bbe388228f1.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
10 hours ago, Tom MDP said:

Tegenover het klamme lijn geknoei van voordien. Met als uitschuiver der uitschuivers de openingsplaat van De Septimus Golf waar elk gevoel voor dramatiek, mysterie, spanning en leven ontbreekt. 
image.thumb.png.af96202cfadcaa889b078bbe388228f1.png

Het is wellicht n beetje een saaie plaat maar ik vind m wel in de lijn van het Jacobs' tekenwerk. Dat was ook nogal eens stijf. In het geval van Jacobs echter maakte t scenario vaak veel goed. Dat was bij deze Dufaux ramp echter absoluut niet het geval (mijns inziens dan)...

Inderdaad lijken de tekenaars niet te zijn gekozen om hun bekendheid maar vooral om hun kunnen in Jacobsiaanse stijl. Benoit bijvoorbeeld was voor mij destijds ook een nobele onbekende..  Van de nieuwe tekenaars is Juillard de bekendste (en volgens mij ook wel de duurste daarom qua origineel B&M werk..) 

Benieuwd trouwens of van Van Dongen en Berserik ook origineel werk zullen gaan verkopen.. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
20 uren geleden, Tom MDP zei:

Heb ik iets gemist? Waar moet ik dat subtiel acteerwerk, cameravoering en compositie zien?

(bij die prent van die aziatische haven hierboven zie ik enkele rare houdingen, personages (is dat Blake links in beeld?) en iele lijntjes. Ik zie zo dat het niet van Jacobs is).

En ja, de pagina die je toont is niet echt geweldig. Maar dat ligt zeker niet aan de tekenaar. Als het scenario vraagt om zes prenten met rechtopstaande, toastende personages kan je geen mirakels verrichten. Hij heeft er tenminste een mooie symmetrische compositie van gemaakt.

Probleem met een tekenaar als Jacobs is dat hij ondanks zijn kunnen ook zijn minpunten had. Zijn personages zijn nogal vaak houterig. Moet zo'n nieuwe tekenaar dat dan overnemen, of juist niet? Als je daar meer leven in steekt ben je wel een mindere imitatie aan het maken.

Er komt altijd zoveel kritiek op het album dat Bob De Moor tekende, maar dat is wel een prima imitatie van de stijl die Jacobs op dat moment hanteerde.

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 hour ago, Tom B said:

Heb ik iets gemist? Waar moet ik dat subtiel acteerwerk, cameravoering en compositie zien?

(bij die prent van die aziatische haven hierboven zie ik enkele rare houdingen, personages (is dat Blake links in beeld?) en iele lijntjes. Ik zie zo dat het niet van Jacobs is).

En ja, de pagina die je toont is niet echt geweldig. Maar dat ligt zeker niet aan de tekenaar. Als het scenario vraagt om zes prenten met rechtopstaande, toastende personages kan je geen mirakels verrichten. Hij heeft er tenminste een mooie symmetrische compositie van gemaakt.

Probleem met een tekenaar als Jacobs is dat hij ondanks zijn kunnen ook zijn minpunten had. Zijn personages zijn nogal vaak houterig. Moet zo'n nieuwe tekenaar dat dan overnemen, of juist niet? Als je daar meer leven in steekt ben je wel een mindere imitatie aan het maken.

Ik deel de mening van Tom B hier. Op de tweede prent is het decor geweldig. Mortimer lijkt echter meer op een zak aardappelen dan op Mortimer

Enne- wat Blake betreft.. Ik hoop niet dat hij het is die naast Mortimer staat..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Op 14/10/2018 om 16:31, Tom B zei:

Ze moeten gewoon in staat zijn in de correcte stijl te kunnen werken. En de beste krijgen de job.

Ze moeten natuurlijk wel in staat zijn de planning te halen. Al te traag verspeelt de job. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Op 14/10/2018 om 08:16, linthout zei:

Amai! Ziet er schitterend uit!

Nou, ik vind dat het weer een strip is met veel te veel tekst. Maar bij B & M is dat te verwachten. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
25 minuten geleden, Tweetie zei:

Ze moeten natuurlijk wel in staat zijn de planning te halen. Al te traag verspeelt de job. 

Volgens mij is dat ook de reden waarom ze Peter van DOngen hebben gepaard met Teun Berserik, 

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur terug, marioboon zei:

Volgens mij is dat ook de reden waarom ze Peter van DOngen hebben gepaard met Teun Berserik, 

Niet als de de heren zelf mogen geloven:

"Opvallend is dat het duo niet gevraagd is door de uitgeverij maar zelf een mailtje gestuurd hebben naar uitgeverij Dargaud om zich voor te stellen. “Er is natuurlijk wel wat aan vooraf gegaan. Een paar jaar geleden was Theo van den Boogaard door Dargaud wél gevraagd een proefpagina te maken. Hij vroeg mij als zijn assistent maar ik had toen geen tijd en verwees hem naar Teun Berserik. Hun pagina werd afgewezen en vervolgens besloten Teun en ik dan maar zelf een poging bij Dargaud te wagen. We werden uitgenodigd twee proefpagina’s te maken, aldus geschiedde en met succes.”"

Deel dit bericht

Link naar bericht
15 hours ago, Hardcover said:

Interview met Juillard: na de laatste alinea info over Blake & Mortimer:  https://www.ligneclaire.info/double-7-77557.html

interessant! Dank voor de link

Wat is overigens jullie top 5 van de B&M albums?

De mijne:

1. Het raadsel van Atlantis

2. De valstrik

3. Bericht uit het verleden

4. Het Voronov Complot
5. De erfenis van William S.

Mijn favoriete tekenaars voor de reeks:

1. Juillard
2. Ted Benoit
3. Aubin

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Log in om dit te volgen