Lamme Goedzak Posted October 11, 2022 Share Posted October 11, 2022 Ik vroeg me af wat anderen denken van het heffen van entreegeld voor stripbeurzen. Ikzelf vind het een vreemd concept, je betaalt om toegang te krijgen tot een zaal waar je bij verschillende handelaren producten kan kopen. Aan een shopping center vraagt men toch ook geen inkom. Er zijn wel uitzonderingen in mijn ogen, als er bijv. extra's georganiseerd worden tijdens de beurs. Quote Link to comment
Ambreville Posted October 11, 2022 Share Posted October 11, 2022 Ik heb er weinig bezwaren tegen. De meeste beurzen draaien op vrijwilligers. Je mag niet verwachten dat die zelf nog extra risico's nemen. Plus het geeft een budget dat je toch wel nodig hebt om auteurs degelijk te kunnen ontvangen. Natuurlijk, hoe hoger de prijs van het ticket, hoe meer je mag verwachten van de organisatie Beurzen zoals Dieppe proberen het nu via crowdfunding. Je koopt bv. een proriteitstoegang als tegenprestatie. Dat geeft dan wel wat inkomsten, maar zelden meer dan een paar duizend euro. Koen Claeys 1 Quote Link to comment
Rik Posted October 11, 2022 Share Posted October 11, 2022 Het organiseren van een beurs kost nu eenmaal geld, zoals het uitnodigen van tekenaars en de huur van de ruimte. Of het aangeboden programma een toegevoegde waarde heeft is een persoonlijke keuze van de beursganger. Quote Omnia mutantur nihil interit Link to comment
Lavas Posted October 11, 2022 Share Posted October 11, 2022 Er zijn veel kosten die niet altijd door de standhouders volledig kunnen worden gedekt. De huur van de zaal en tafels, reclame kosten, vergoeding en/of transport tekenaars, sommige tekenaars willen kunnen overnachten, Eten en drank voor de tekenaars... Soms is entreegeld dan echt wel nodig... Quote Link to comment
shakeitupguy Posted October 11, 2022 Share Posted October 11, 2022 Voor een beurs met mooie namen wil ik wel betalen maar men moet niet overdrijven met die prijzen. Koen Claeys 1 Quote Link to comment
Richard Boom-vavavoom Posted October 11, 2022 Share Posted October 11, 2022 4 hours ago, Lamme Goedzak said: Aan een shopping center vraagt men toch ook geen inkom. ander concept natuurlijk, zeker omdat er een soort tijdelijkheid is aan een beurs. Alles moet in 1 weekend of 1 dag worden terugverdiend. Bij een shopping mall is het eigenlijk 1 groot vastgoed-feestje, waar de Kruidvat, Aldi, DcMartens etc gewoon huur/m2 moeten betalen. Elke maand.... En een beurs is in zijn tijdelijkheid, toch ook een soort event/evenement, terwijl een shopping center een dagelijkse gang van zaken is. Bij een beurs kan de beurs dan an sich kiezen... doen we alles terugwentelen op de handelaren (hogere kraamkosten) of doen we ook een gedeelte via het publiek, dat toch ook een "event" is voor velen. En hoe groter het event, of hoe groter het gevoel van vertier, hoe hoger de entree. Vergelijk de 8 euro van Breda met de 23 voor "Access to FACTS & Spellenspektakel" (omdat FACTS nu ook een gedeelte bordspellen eraan toegevoegd heeft) Quote The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor Link to comment
Lamme Goedzak Posted October 11, 2022 Author Share Posted October 11, 2022 3 hours ago, Lavas said: Er zijn veel kosten die niet altijd door de standhouders volledig kunnen worden gedekt. De huur van de zaal en tafels, reclame kosten, vergoeding en/of transport tekenaars, sommige tekenaars willen kunnen overnachten, Eten en drank voor de tekenaars... Soms is entreegeld dan echt wel nodig... Er zijn ook beurzen die geen tekenaars uitnodigen. Als voorbeeld geef ik nu bijv. Aarschot. Daar was echt geen toegevoegde waarde maar de inkom lag bijna zo hoog als bij Breda. De huur van de zaak dacht ik dat gedekt werd door de standhouders om eerlijk te zijn. Maar ik ken er dan ook niets van. Mijn vrees is vooral dat je de toevallige passant afschrikt met te hoge prijzen. Zeker als je kinderen dezelfde inkom mogen betalen. Quote Link to comment
De Hollander Posted October 11, 2022 Share Posted October 11, 2022 Ja gestemd, het is een evenement, men moet wel uit de kosten komen. wel moet het een redelijk prijs blijven. zeker onder de 10 euro. Quote Link to comment
blacktiger Posted October 11, 2022 Share Posted October 11, 2022 Bij de Leuvense stripbeurs is het zo, dat we moeten betalen voor de zaal, de verwarming en zelfs voor de drankentoog. Telkens niet min die prijzen. Wij vragen ook maar 3 euro inkom en voor kinderen tot 10 jaar is de inkom gratis. Tevens vragen we betaalbare prijzen aan de standhouders. Het moet ook nog plezant blijven. Quote Link to comment
nonkel Fillemon Posted October 11, 2022 Share Posted October 11, 2022 Dezelfde discussie die altijd opdook met de boekenbeurs in Antwerpen. Voor enkel een beurs zonder tekenaars zou ik niet betalen. Inkomgeld om de tekenaars te kunnen betalen vind ik ok, maar ze zouden dan niet meer op hun beurt geld mogen vragen voor een simpel kopje te tekenen. Quote Link to comment
shakeitupguy Posted October 15, 2022 Share Posted October 15, 2022 Op 11/10/2022 om 13:59, Richard Boom-vavavoom zei: ander concept natuurlijk, zeker omdat er een soort tijdelijkheid is aan een beurs. Alles moet in 1 weekend of 1 dag worden terugverdiend. Bij een shopping mall is het eigenlijk 1 groot vastgoed-feestje, waar de Kruidvat, Aldi, DcMartens etc gewoon huur/m2 moeten betalen. Elke maand.... En een beurs is in zijn tijdelijkheid, toch ook een soort event/evenement, terwijl een shopping center een dagelijkse gang van zaken is. Bij een beurs kan de beurs dan an sich kiezen... doen we alles terugwentelen op de handelaren (hogere kraamkosten) of doen we ook een gedeelte via het publiek, dat toch ook een "event" is voor velen. En hoe groter het event, of hoe groter het gevoel van vertier, hoe hoger de entree. Vergelijk de 8 euro van Breda met de 23 voor "Access to FACTS & Spellenspektakel" (omdat FACTS nu ook een gedeelte bordspellen eraan toegevoegd heeft) Toegang FACTS is 21€. Enkel tijdens het weekend is het 23€. En kom je verkleed komt kan een ticket onder de 20€ kopen. Quote Link to comment
Johan Posted October 16, 2022 Share Posted October 16, 2022 Ik zie dat altijd vanuit mijn standpunt...tekeningen verzamelen....en als er tekenaars worden uitgenodigd zijn er altijd kosten - (onkosten)vergoeding, ev. maaltijd en dranken, soms slaapvoorziening, soms ook nog entertainment voor hun... Quote Link to comment
$tripofiel Posted October 16, 2022 Share Posted October 16, 2022 1 uur geleden, Johan zei: Ik zie dat altijd vanuit mijn standpunt...tekeningen verzamelen....en als er tekenaars worden uitgenodigd zijn er altijd kosten - (onkosten)vergoeding, ev. maaltijd en dranken, soms slaapvoorziening, soms ook nog entertainment voor hun... Ben jij hun entertainment niet? Quote Link to comment
Johan Posted October 16, 2022 Share Posted October 16, 2022 1 uur terug, $tripofiel zei: Ben jij hun entertainment niet? Blijkbaar nog niet voldoende $tripofiel 1 Quote Link to comment
Recommended Posts