Ga naar inhoud

Sociale Media (algemeen topic of zaagdraad)


cartoonesk

Recommended Posts

Bij mijn weten is er nog geen algemeen topic over sociale media.

 

Het viel me al langer op dat blogs ouderwets geworden zijn en tekenaars naar instagram en tik-tok verhuisd zijn. Ik zit niet op instagram maar misschien later. Veel webcomics op instagram heb ik begrepen.

Op twitter had ik het na een week al bekeken en ben ik daar vertrokken.

 

Vooral facebook gebruik ik dagelijks. Veel vrienden heb ik niet op facebook, ondanks dat onbekenden regelmatig vriendschapsverzoeken sturen maar als ik ze ècht niet ken, voeg ik die niet toe.

Wat ik ook raar vind, is dat ik regelmatig chatberichten krijg van (meestal) Franstalige dames, die me vertellen dat ze vrienden willen zijn en dat ze me een knappe man vinden maar hoe kunnen die dat zien aan mijn getekende profielfoto? 😆

 

Wat zijn jullie ervaringen met sociale media of blijven jullie daar ver van weg?

 

Hier een spontane cartoon voor de facebookgroep "Les Amis de Spirou, le groupe".

 

cartoon les amis de spirou.jpg

Link naar reactie
1 uur terug, cartoonesk zei:

Het viel me al langer op dat blogs ouderwets geworden zijn

 

"Ouderwets" is een passe-partout voor "we verdienen er niet genoeg aan", of "we kunnen meer reclame met minder kosten krijgen als we op FB zitten" etc.

Op mij maakt de term "ouderwets" dus geen indruk.

Link naar reactie
1 uur terug, cartoonesk zei:

Wat ik ook raar vind, is dat ik regelmatig chatberichten krijg van (meestal) Franstalige dames, die me vertellen dat ze vrienden willen zijn en dat ze me een knappe man vinden maar hoe kunnen die dat zien aan mijn getekende profielfoto? 😆

 

Je valt blijkbaar goed bij helderzienden.

Link naar reactie
1 minuut geleden, Peter Motte zei:

"Ouderwets" is een passe-partout voor "we verdienen er niet genoeg aan", of "we kunnen meer reclame met minder kosten krijgen als we op FB zitten" etc.

Op mij maakt de term "ouderwets" dus geen indruk.

Oh, geen kritiek in mijn tekst, hoor! Ik plaats ook nog steeds elke week tekeningen op mijn blog! :) 

Link naar reactie

Ik heb meer dan 25 socialemedia-accounts (ja, dat is de juiste spelling), maar er zijn er maar een vijftal die ik elke dag bezoek: De getekende reep, Ezzulia, Mastodon, LinkedIn en ook wel nog Twitter (maar daar heb ik eerst iedereen ontvolgd, en nu volg ik alleen nog twee Mastodon-accounts en Sabine Hossenfelder - niet te verwarren met Isabel Avondrood).

Verder heb ik twee blogs op Wordpress, en één op bloggen.be (die ik tegenwoordig als een afvalbak beschouw), en waarschijnlijk nog een vijftal andere waarvan ik het ben vergeten.

Veel socialemedia-accounts dienen bij mij alleen maar om mijn blog-berichten van Wordpress op te pushen.

Ik was anderhalf jaar op FB, en ging er toen weg omdat ik totaal geen vertrouwen in dat systeem had.

En ten slotte: sociale media is kut-tijdrovend.

Link naar reactie
6 minutes ago, Peter Motte said:

En ten slotte: sociale media is kut-tijdrovend.

ik heb het opgegeven :)
Ik plug enkel nog écht via Facebook, want bij Twitter krijg ik bijna geen tractie.

 

Op Facebook heb ik dan wel 1 eigen account, 10 pages en 2 groups.

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

Ook een account gehad op LinkedIn, omdat ik door iemand werd uitgenodigd maar ik deed er niets mee en mijn hotmail zat vol met berichten van LinkedIn, dat ik het maar heb verlaten.

Heel lang geleden heb ik nog even accounts gehad op Livejournal en DeviantArt.

 

Facebook vind ik toch fijn omdat ik veel striptekenaars en aanverwanten kan volgen. Ook al krijg ik niet veel "likes" op mijn privé-profiel.

Link naar reactie
  • cartoonesk changed the title to Sociale Media (algemeen topic of zaagdraad)

Ik ben redelijk actief op Facebook. Aan de ene kant is het een gemakkelijke manier om contact te houden met Japanse vrienden die zijn teruggekeerd naar het thuisland. Heel gemakkelijk ook om dan af te spreken wanneer je zelf naar ginds op reis gaat...

Ook zit ik in enkele groepen. Stripgerelateerd maar ook andere.

 

Tegenwoordig heb ik ook een twitteraccount, maar dat medium is... anders. En dan heb ik het niet over Musks overname. Mijn God wat is dat voor een riool!

Toch zijn er ook lichtpuntjes. Lectrr zit er onder andere, @Tom MDP zag ik er al passeren. De "cast" van Nerdland volg ik er... Marc Van Ranst is ook dikwijls lachen...

De helft van de tijd krijg je echter bagger van covidioten, complotdenkers, omgekeerde-vlag-paljassen en andere extremisten op je feed. En dan kan ik het niet laten om daar af en toe feedback op te geven. Precies zoals het algoritme het wil... 😠

Link naar reactie
2 hours ago, cartoonesk said:

Is youtube ook sociale media?

Schrijven jullie wel eens een reactie onder een video op youtube?

groetjs.

ja @boomvavavoom dus :) waar ik soms wat op zet. Net als Tiktok . :)
Maar ik heb ook een "product" dus wil ik er ook wel tijd in steken.
Niet teveel, want het moet wel leuk blijven... net als de Reep een hobby-gerelateerde digitaliteit is, is Tiktok en IG en Youtube en Twitter dit ook voor mij. Facebook is dan wat tijdrovender omdat het voor mij HET contactplekkie is (Reep is #2)  met likeminded maar ook veel met artiesten enzo.
Gisteren en vandaag bijvoorbeeld wat zitten kwijlen bij 2 artiesten, die ik heb ingehuurd voor het maken van een leuke mummy-tekening.
En 1 andere creator zover gekregen om zijn creatie via Kickstarter uit te brengen...
en nog wel 10 andere leuke dingen :)

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

Spijtig dat TikTok bij velen zoveel tijd opslorpt.  Zelf blijf ik er van weg maar zie dat mijn dochters er nogal verslaafd aan zijn (zoals veel tieners/twintigers).  Mijn dochters hebben ook een Instagram-account maar die gebruiken ze meer voor hun creatieve zaken (artwork, graphic design, cosplay,...)
Zelf blijf ik gebruik maken van Instagram en Facebook maar uiterst beperkt.  Heb vroeger teveel tijd in sociale media gestoken en vaak ook teveel negatieve energie. 

https://www.onlinemarketingmonkey.be/blog/tiktok-statistieken

Link naar reactie
Op 15/2/2023 om 12:05, Tanuki zei:

Ik ben redelijk actief op Facebook. Aan de ene kant is het een gemakkelijke manier om contact te houden met Japanse vrienden die zijn teruggekeerd naar het thuisland. Heel gemakkelijk ook om dan af te spreken wanneer je zelf naar ginds op reis gaat...

Ook zit ik in enkele groepen. Stripgerelateerd maar ook andere.

 

Tegenwoordig heb ik ook een twitteraccount, maar dat medium is... anders. En dan heb ik het niet over Musks overname. Mijn God wat is dat voor een riool!

Toch zijn er ook lichtpuntjes. Lectrr zit er onder andere, @Tom MDP zag ik er al passeren. De "cast" van Nerdland volg ik er... Marc Van Ranst is ook dikwijls lachen...

De helft van de tijd krijg je echter bagger van covidioten, complotdenkers, omgekeerde-vlag-paljassen en andere extremisten op je feed. En dan kan ik het niet laten om daar af en toe feedback op te geven. Precies zoals het algoritme het wil... 😠

 

feel free om mijn standaard replies op die idioten te gebruiken:

 

”Zijt eens kalm.”

 

of

 

image.thumb.gif.8f198c5704f31c351507a3b70c7f7c1a.gif

Link naar reactie

Het hangt er natuurlijk vanaf wat je "veel" noemt.

Als ik op de blog van mijn vertaalbureau 1 lezer hebt, maar die komt daardoor met een opdracht van 10 000 euro, dat is dat een flinke hit.

Op mijn vertaalbureau-blog heb ik gewoonlijk zo'n 200 bezoeken/week, terwijl ik er minder dan een bericht/week opzet.

Op mijn andreas-martens-blog is het wel veel minder, maar het is toch ook gemakkelijk zo'n 60/week, terwijl ik er maar 2 berichten per maand opzet.

Op beide blogs zijn er soms geweldige uitschieters omhoog.

Link naar reactie

Op mijn blog http://cartoonesk.blogspot.nl heb ik bezoekers uit allerlei landen. Soms veel, soms minder. Reacties heb ik al 'n tijdje niet meer. Er zijn blogs, die druk bezorgd worden met veel reacties, zoals bv de blog van tekenares Laurel https://bloglaurel.com/ .

 

Ja, facebookgroepen, daar ben ik ook lid van. Echter klik ik vaak op "groep niet volgen", anders staat mijn startpagina vol met Garfield en De tovenaar van Fop!

Wat ik zo raar vind aan facebook, is dat ze in andere landen (bv. Frankrijk) met een pseudoniem mogen schrijven, terwijl dat in Nederland niet mag. Een vriend zat op fb met het pseudoniem waarmee hij als muzikant optreedt maar dat mocht niet van facebook.

 

social media.jpg

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Likes. Ook zo iets eigenaardigs. Op sommige facebookpagina's krijg je al een "topfanbadge" als je een paar keer op "vind-ik-leuk" hebt geklikt. Op facebookgroepen kun je voor een goed gekozen tekening van Franquin of makkelijker eender welke gag van Guust/Gaston zo 500 likes krijgen, terwijl ik op mijn persoonlijke profiel moeilijk tot de 10 likes kom. Is wel fijner als het om eigen werk gaat, dan als je "vind-ik-leuks" krijgt voor iets wat je zelf niet gemaakt hebt. Op facebookgroepen kunnen de mensen trouwens wel eens vervelend zijn, vind ik. Nog erger dan hier! ;) Van die mensen van "la bd, c'était mieux avant" ("strips waren vroeger beter").

 

groetjes.

Link naar reactie
Op 18/2/2023 om 16:23, Peter Motte zei:

Op mijn vertaalbureau-blog heb ik gewoonlijk zo'n 200 bezoeken/week, terwijl ik er minder dan een bericht/week opzet.

Op mijn andreas-martens-blog is het wel veel minder, maar het is toch ook gemakkelijk zo'n 60/week, terwijl ik er maar 2 berichten per maand opzet.

 

Daar kunnen ook bots van zoekmachines tussenzitten. 👾

Link naar reactie
  • 1 month later...

Twitter kan niet meer volgen: ik verwijder al mijn tweets, likes, retweets etc., en twitter kan het niet meer bijhouden. Hij kan zelfs mijn lijst met gevolgde accounts niet meer tonen, en er staat er maar één op.

Dat Musk AI wil toepassen op Twitter klinkt griezelig. We weten dat Musk niet te vertrouwen is, en dat is de stap te ver met Twit.

Link naar reactie
Op 20/4/2023 om 13:52, Peter Motte zei:

Twitter kan niet meer volgen: ik verwijder al mijn tweets, likes, retweets etc., en twitter kan het niet meer bijhouden. Hij kan zelfs mijn lijst met gevolgde accounts niet meer tonen, en er staat er maar één op.

Dat Musk AI wil toepassen op Twitter klinkt griezelig. We weten dat Musk niet te vertrouwen is, en dat is de stap te ver met Twit.

 

" Zoals de gast is, vertrouwt hij zijn waard ".

Link naar reactie

Mark van Ranst heeft zich laten beetnemen.

Het idee dat je moet betalen voor een blauw vinkje op #twitter om er zeker van te zijn dat niemand anders zich voor jou uitgeeft, is absurd.
Het is wel waar dat als je een account hebt, je die best aanhoudt (omdat mensen dan weten dat je inderdaad op Twitter zit of zat, en als je die verwijdert kunnen ze zich vergissen, maar dat  betekent niet dat je ook iets met die account moet doen), maar het idee dat je dan je identiteit ook duidelijk moet beschermen met zo'n blauw vinkje, is onzinnig.
Dat zou immers betekenen dat je een account moet hebben op ALLE vormen van sociale media, want ten slotte kunnen anderen zich overal voor jou uitgeven.

Bovendien zijn er zelfs met die betaalde blauwe vinkjes al fraudeurs geweest.

Het verlegt ook de bewijstlast. Als iemand zich voor jou uitgeeft, is dat schriftvervalsing of identiteitsdiefstal, of hoe je het ook wil noemen.

Maar als mensen zich verplicht voelen om blauwe vinkjes te betalen om die identiteitsfraude te voorkomen, dan wordt de bewijslast verschoven: jij moet niet meer bewijzen dat iemand anders fraude heeft gepleegd door zich voor jou uit te geven, maar jij moet bewijzen dat je dat hebt willen voorkomen.

Money in the pocket voor Twitter, maar niet meer voor jou.

Terwijl het vechten tegen de bierkaai is, want je kunt niet overal aanwezig zijn om identiteitsfraude te voorkomen. Er zijn immers tientallen socialemediasites en andere sites waarop mensen een identiteit aannemen.

Link naar reactie
19 uren geleden, Peter Motte zei:

Aha, een Musk-fan!

Twitter zit vol Musk-fans.

Het is wel vreemd dat sommige mensen echt geen kritiek op Musk kunnen aanvaarden.

 

Nee, fan zijn is iets voor pubers en ik twitter ook niet.

Wel maakt Elon Musk blijkbaar iets los bij mensen, dat vind ik uitermate fascinerend

Link naar reactie

Rare wereld, dat facebook...

 

Mensen die op "vind-ik-leuk" klikken bij een bericht over iemand die overleden is. Mensen die reageren met een boos gezichtje bij een afbeelding van een Smurf, omdat ze fan zijn van Johan en Pirrewiet! Ook kun je met een lachend gezichtje reageren maar dat wordt soms misbruikt om mensen uit te lachen.

De woke-brigade tegenover de anti-woke-brigade zijn soms allebei vervelend.

Rare wereld, dat internet.

Doet me denken aan The Doors : "People are strange when you're a stranger".

Link naar reactie
  • 3 months later...
  • 2 months later...

Op facebook staat mijn profiel ingesteld op vrienden, waardoor alleen mijn profielfoto's en omslagfoto's openbaar zijn. Nu wil het dat ik tekeningen van Franquin als omslagfoto's heb gebruikt. Welnu, er was een Russische dame uit Canada die me een privé-bericht stuurde, dat ze tekeningen van me wilde kopen. Ik dacht dat ze mijn tekeningen bedoelde maar ze wilde veel geld geven voor die omslagfoto's van Franquin! Ik had veel moeite haar aan het verstand te brengen dat dat niet mijn tekeningen zijn!

 

franquin kasteel.jpg

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...