Ga naar inhoud

[Eerste Ronde (1)] doeninkske 11 vs. doeninkske 5


Yncke

Welke van deze doeninkskens vind jij de schoonste, gezelligste, origineelste, huiselijkste, ... ?  

59 leden hebben gestemd

  1. 1. Welke van deze doeninkskens vind jij de schoonste, gezelligste, origineelste, huiselijkste, ... ?


Deze poll is gesloten voor nieuwe stemmen

  • Log in of registreer om te stemmen op deze poll.
  • Poll closed on 31-12-23 at 20:00

Recommended Posts

Welke van deze doeninkskens vind jij de schoonste, gezelligste, origineelste, huiselijkste, ... ?

Kortom, welke van deze twee woningen verdient het voor jou om dit duel te winnen?

 

Stemmen kan 7 dagen lang, daarna gaat de poll dicht.

 

Je stem is publiek, maar dat hoeft je niet tegen te houden om je keuze uit te leggen. 

In tegendeel, de bedoeling van een toernooi is naast een winnaar kiezen, ook discussie en fun.

Dus ook de indiener mag diens woning zoveel als nodig uitleggen en verdedigen.

 

De winnaar van dit duel gaat naar de volgende ronde. De verliezer valt af.

 

 

A

 

Bosliefje.jpg.78d092acc491e07a2e69f0bd42

Ik doe mee met het karig hutje in een bos in de Gaume van de mooie Violette uit Bosliefje.

 

WILCO

 

 

B

 

Assurancetourix.png.0caa9201dddf751d0090

Het huis van Assurancetourix

 

Ambreville

Link naar reactie
  • Yncke pinned this topic

Was Violette geen fictief personage geweest en had ik haar 20 jaar geleden ontmoet, dan woonde ik nu samen met haar in dat sober huisje in de bossen rond Florenville. Leven op het ritme van de seizoenen, midden in de natuur, op wandelafstand van de mooiste rivier van België, de Semois. Tussen de reeën, eekhoorntjes, vossen en everzwijnen. Leven van zelf geplukte bospaddestoelen en bosvruchten. Af en toe een konijntje of een haas strikken of een forel vangen. Hout sprokkelen. Wijn drinken, niet voor de roes of om heel dronken te worden maar om het leven te vieren. Eenvoud. Soberheid. Vrijheid. Opstaan wanneer de zon opkomt en de nevel tussen de varens verdringt. Gaan slapen wanneer de zon terug ondergaat. Elke ochtend ontwaken naast de beeldschone Violette, de mooiste en meest intrigerende vrouw van de Gaume. Wie droomt daar niet van? Ze is de edele wilde uit de traktaten van de verlichtingsfilosofen, een buitenbeentje, een paria. Een bewuste keuze van haar, want de verdorven maatschappij maakt haar ziek. Violette is allergisch voor prestige, status, sociale druk, materialisme, ambitie, geldgewin, ... Ze wil zich door niemand iets laten opdringen. Geen verplichtingen, geen regels of wetten. Niets moet. Alles mag. Ze luistert uitsluitend naar de natuur. Ze is vrijgevochten en doet gewoon haar zin in haar eigen kleine paradijs in het bos. Violette zal zich dan ook niet gauw aan iemand binden. Je moet al serieus je best doen om haar hart te veroveren. Maar eens je daarin geslaagd bent en je bij haar mag intrekken in haar nederig stulpje, dan mag je je terecht de gelukkigste mens ter wereld noemen. 

Link naar reactie
33 minuten geleden, WILCO zei:

Was Violette geen fictief personage geweest en had ik haar 20 jaar geleden ontmoet, dan woonde ik nu samen met haar in dat sober huisje in de bossen rond Florenville. Leven op het ritme van de seizoenen, midden in de natuur, op wandelafstand van de mooiste rivier van België, de Semois. Tussen de reeën, eekhoorntjes, vossen en everzwijnen. Leven van zelf geplukte bospaddestoelen en bosvruchten. Af en toe een konijntje of een haas strikken of een forel vangen. Hout sprokkelen. Wijn drinken, niet voor de roes of om heel dronken te worden maar om het leven te vieren. Eenvoud. Soberheid. Vrijheid. Opstaan wanneer de zon opkomt en de nevel tussen de varens verdringt. Gaan slapen wanneer de zon terug ondergaat. Elke ochtend ontwaken naast de beeldschone Violette, de mooiste en meest intrigerende vrouw van de Gaume. Wie droomt daar niet van? Ze is de edele wilde uit de traktaten van de verlichtingsfilosofen, een buitenbeentje, een paria. Een bewuste keuze van haar, want de verdorven maatschappij maakt haar ziek. Violette is allergisch voor prestige, status, sociale druk, materialisme, ambitie, geldgewin, ... Ze wil zich door niemand iets laten opdringen. Geen verplichtingen, geen regels of wetten. Niets moet. Alles mag. Ze luistert uitsluitend naar de natuur. Ze is vrijgevochten en doet gewoon haar zin in haar eigen kleine paradijs in het bos. Violette zal zich dan ook niet gauw aan iemand binden. Je moet al serieus je best doen om haar hart te veroveren. Maar eens je daarin geslaagd bent en je bij haar mag intrekken in haar nederig stulpje, dan mag je je terecht de gelukkigste mens ter wereld noemen. 

Mooi verwoord.. voor mij dezelfde keuze om dezelfde reden 🙂

Link naar reactie

Ik twijfel nog.

everzwijnenjacht of heksenjacht? Dillema? 
op een lege maag is het slecht denken, dus eerst de interne mens voeden.

bovendien las ik zo als gebruikelijk maar de helft of minder.

Let’s get together and feel alright. 
de associale associator! 

Link naar reactie

De Woordtovenaar Wilco deed mij beseffen, volg uw instinct of gevoel.

Ik ben eruit! (Uit de hoogte, liever met beide benen op de grond.)

architectonisch kan er echter nog wel wat gerepareerd worden met een houtje en een touwtje.

 

Let’s get together and feel alright. 
de associale associator! 

Link naar reactie

Alle eigenschappen van een goede dorpeling samengesmolten in een zelfstandige vrouw. (Lijkt mij, nog niet gelezen dus)

Misschien is ze niet zo extravert, maar ook zij zal toch af en toe de behoefte hebben om Lutetia te bezoeken? Al is het maar om te beseffen, dat ze thuis alles heeft wat haar hartje begeerd. 

Let’s get together and feel alright. 
de associale associator! 

Link naar reactie
21 uren geleden, Yncke zei:

Welke van deze doeninkskens vind jij de schoonste, gezelligste, origineelste, huiselijkste, ... ?

Kortom, welke van deze twee woningen verdient het voor jou om dit duel te winnen?

 

Stemmen kan 7 dagen lang, daarna gaat de poll dicht.

 

Je stem is publiek, maar dat hoeft je niet tegen te houden om je keuze uit te leggen. 

In tegendeel, de bedoeling van een toernooi is naast een winnaar kiezen, ook discussie en fun.

Dus ook de indiener mag diens banket zoveel als nodig uitleggen en verdedigen.

 

De winnaar van dit duel gaat naar de volgende ronde. De verliezer valt af.

 

 

A

 

Bosliefje.jpg.78d092acc491e07a2e69f0bd42

 

Ik vind die compositie zo raar. Alsof er een reuzin op het dak van dat huis staat.

Alsook: is de tekst in die eerste twee tekstballonnen omgewisseld? 

 

Anyway: zo'n halve boomhut is veel leuker om bij weg te dromen.

Link naar reactie

ik vind de boomhut wel sfeervol en knus 

                                               rood want ik wil niet dood

                                               wit want ik geef geen sikkepit 

                                              blauw omdat ik van jou  houw

 

Link naar reactie

A: Donker bos, met een aantrekking die alleen van de vrouw lijkt te komen, maar niet van die (verschrikkelijk tochtig en donkere) hut. Uit de kleren? Zeker te doen, maar na een tijdje verkil je wel in een koel bos, zelfs in de zomer. Je moet aan het werk om hout te hebben om de winter door te komen (dat is toch wat onveilig naakt). Heb je een ernstig lichamelijk probleem, dan is het de kunst om snel medische hulp te vinden, of je droomhutje wordt je doodskist.

 

B: Je hebt als eerste de opkomende zon 's ochtends. Hogere sferen geschikt voor kunstzinnige zielen. Een platform voor naturistisch zonnebaden zonder dat iemand je begaapt en een hoogte voor eerst romantische en dan intieme tête-à-têtes in het maanlicht zonder dat iemand dat door heeft (als het stil gebeurt tenminste). Gratis panoramisch uitzicht op het dorp met een plaats op de eerste rang voor soaps, menhir gooien, worstelpartijen, wedstrijdjes vis gooien, enz. (Beeld en geluid). Rustige dorpelingen, op tijd op stok en respect voor de nachtrust. Met de zee op wandelafstand voor een duikje en een ruim bosrijk gebied rondom met allemaal beestjes. Een hartelijke visgeur houdt je in de stemming. Zeer nabij een parate druide in gevallen van nood, dus je kan daar veilig oud worden. Winkeltjes her en der. Nadelen: het kan ook wat tochtig zijn daarboven, de trappen, je mag geen hoogtevrees hebben en de dorpsgenoten houden niet van zangspelen.

(Maar voor zo'n stulpje betaal je in Vlaanderen al gauw 600000 euro.)

 

Ik kies dus voor B.

Link naar reactie
2 uren geleden, sporoi zei:

Heb je een ernstig lichamelijk probleem, dan is het de kunst om snel medische hulp te vinden, of je droomhutje wordt je doodskist.

Als ze ziek is, wordt ze geholpen door haar vriendin en beschermengel Lucey, die alles weet van geneeskrachtige kruiden. 

20231224_200501.jpg

Link naar reactie
  • Yncke unpinned this topic

Een huis dat kan ademen, de gezonde lucht van de zee nabij. Een heel dorp dat je betaald om zeker niet je werk te doen. Daar kan een overdosis aan naakscenes toch niet tegen op.

 

image.thumb.png.f94f23a9f8f6b87b6125422093af6233.png

 

Beter nog, dit huis is zo kindvriendelijk dat je er je kroost gerust mee mag laten spelen.

 

image.png.eec61c92a3560505164a9fe5f27e77ae.png

 

Je geniet hier van de natuur die zich slechts op een paar stappen van je huis uitstrekt in het gigantische woud van Armorica.

image.png.559f17d0a3ad6ec569eae2a21e6e91fd.png

Perfecte rust en stilte. Wel tot je begint te oefenen toch.

image.thumb.png.f0d579f751b5730faad69ed38db298a5.png

 

Buiten die natuur biedt het dorp ja alle gerieflijkheden en middenstand die je van een bloeiende dorpskern verwacht. Er was inderdaad een kortstondige toestroom van Romeinse toeristen, maar dat blijkt gestopt te zijn met de sluiting van de nabijgelegen Romeinse Lusthof.

 

image.thumb.png.44f4a08bbb460563d3b2f5fb706fa9f3.png

 

Hier ben je nooit alleen. Je stemt dus niet enkel voor een Armoricaanse paalwoning, maar voor een bloeiende gemeenschap van onverzettelijk Galliers.

 

image.thumb.png.6764ee484bf6ee16eacc8dfad64da4bd.png

 

Stem dus Assurancetourix zodat hij nog lang mag genieten van zijn uitzicht.

 

image.png.0704df8e4e0805c2fc698d64bea4f234.png

 

 

 

Link naar reactie

Voor mij de rode draad!

Buren zijn leuk en onmisbaar, met name dorpelingen.

Maar als ze jouw de mond snoeren, ook al zing je nog vals.

Dan woon ik liever alleen in het bos.

Daar kan ik eerst alles leren wat ik nog niet onder de knie heb.

Op naar rondudrie 

Let’s get together and feel alright. 
de associale associator! 

Link naar reactie
1 uur terug, Air zei:

Voor mij de rode draad!

Buren zijn leuk en onmisbaar, met name dorpelingen.

Maar als ze jouw de mond snoeren, ook al zing je nog vals.

Dan woon ik liever alleen in het bos.

Daar kan ik eerst alles leren wat ik nog niet onder de knie heb.

Op naar rondudrie 

 

Zingen en oefenen kan in het ruime omringende bos. De everzwijnen worden er horendol van en zijn dan door dorpsgenoten veel gemakkelijker te vangen (ook door de dorpsgenoten die niet in de ketel met toverdrank zijn gevallen). We spreken dan nog niet over de Romeinen die nog minder alert zijn worden en sneller te vangen zijn door Obelix. Het is een win-winstituatie dus, want de bard  wordt ruimschoots beloond: hij krijgt zijn deel van het vlees voor de goede hulp en soms zelfs een vis. Zo wordt de bard onderhouden om alsjeblieft niet in het dorp te zingen en is hij een volwaardig lid van de dorpsgemeenschap. Niet te vergeten: voor geboortes, huwelijken, begrafenissen, plechtige communies, feesten te begeleiden is er maar 1 adres: de boomhut van de bard (enkel instrumentaal wel te verstaan). 🥹 

 

En hij is ook de schoolmeester in de klas van de plaatselijke jeugd.

 

Link naar reactie
2 uren geleden, sporoi zei:

 

En hij is ook de schoolmeester in de klas van de plaatselijke jeugd.

 

 

Hoe kan hij als lesgever gezag uitoefenen over de kinderen als hij bij zijn naschoolse activiteiten constant klop krijgt en gekneveld wordt door de ouders van diezelfde kinderen?

Link naar reactie
9 minuten geleden, cinco zei:

 

Hoe kan hij als lesgever gezag uitoefenen over de kinderen als hij bij zijn naschoolse activiteiten constant klop krijgt en gekneveld wordt door de ouders van diezelfde kinderen?

 

Tja, maar dat is de plaatselijke folklore in Bretagne, niets ernstig. 😉 De smid lijkt wel een woeste kerel maar heeft een hart van goud. Hij neemt altijd zijn lichtste hamer. De kleitabletten-tekenaar Uderzix die een tijd ter plaatse documentatie en inspiratie zocht overdreef gewoon om zijn verkoop de hoogte in te duwen. 🥹

.

In het eerste verhaal denk ik zie je de bard lesgeven. In een dorp met barbaren is het hoog nodig dat kinderen worden onderricht in lezen en schrijven, geschiedenis en (zang)kunst.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...