Ga naar inhoud

Integrales


Gast Kontiki

Recommended Posts

1 uur terug, Kontiki zei:

Die vind je nog eventjes hier op een pagina die nog wel op de server staat, maar niet meer als actieve nieuwspagina terug te vinden is: http://www.stripspeciaalzaak.be/StripFacts-1701.php#Sherpa

Wat bedoel je daar precies mee? 

 

Ik merk in ieder geval dat veel leuke, oude informatie op SSZ via Google niet te vinden is en daardoor ook vrijwel niet meer te benaderen.

Link naar reactie
1 uur terug, Kontiki zei:

De Kiekeboes is nu ook niet bepaald Vlaams van taalgebruik. De teksten zijn keurig Nederlands. Het ligt aan andere factoren waarom die reeks de grens niet over raakt. Merho en de uitgeverij hebben er zich al langer bij neergelegd.

Er zjn een paar verschillen in populariteit qua strips tussen Nederland en Vlaanderen. Disney is veel populairder in Nederland, in Vlaanderen zijn Jommeke en Kiekeboes weer veel populairder. Waarschijnlijk is Dating voor geeks, dat het hier in de Metro staat, ook veel populairder in Nederland.

 

Kiekeboes had op inhoudelijke gronden veel populairder kunnen zijn in Nederland. Het is echter in dit land nooit ergens voorgepubliceerd en dat de reeks oorpsronkelijk door Hoste is gepubliceerd heeft ook niet meegeholpen. 

En ook andere verschillen in populariteit van strips tussen Nederland en Vlaanderenliggen vooral aan voorpublicaties.

Link naar reactie
2 uren geleden, Kontiki zei:

Nero is helaas niet hot genoeg meer. Marc Sleen kon daar tijdens zijn laatste levensjaren wel over klagen, maar zijn albums, inclusief de heruitgaven in de vorm van wat men ook heeft geprobeerd, bleken keer op keer een slag in het water.

Dook de Nero van Kim eigenlijk op in de wekelijkse top 100? Ik heb daar niet echt op gelet. De versie van het album dat bij de knack zat zal het sowieso wel moeilijk maken om een goed beeld van de verkoop te krijgen.

Link naar reactie
5 minuten geleden, Tom B zei:

Dook de Nero van Kim eigenlijk op in de wekelijkse top 100? Ik heb daar niet echt op gelet. De versie van het album dat bij de knack zat zal het sowieso wel moeilijk maken om een goed beeld van de verkoop te krijgen.

Is dat album ooit in het reguliere circuit verkocht geweest? Ik heb het nooit in de krantenwinkel zien liggen.

Link naar reactie
13 minuten geleden, Tom B zei:

Dook de Nero van Kim eigenlijk op in de wekelijkse top 100? Ik heb daar niet echt op gelet. De versie van het album dat bij de knack zat zal het sowieso wel moeilijk maken om een goed beeld van de verkoop te krijgen.

Eventjes een paar weken, maar niet in de top-10. De oplage was lang niet zo hoog als een doorsnee strip bij Standaard.

 

7 minuten geleden, Zwendel zei:

Is dat album ooit in het reguliere circuit verkocht geweest? Ik heb het nooit in de krantenwinkel zien liggen.

Het was ook niet echt bedoeld voor dat circuit, tenzij de gesealde versie bij Knack.

Link naar reactie
1 uur terug, Tweetie zei:

Wat bedoel je daar precies mee? 

 

Ik merk in ieder geval dat veel leuke, oude informatie op SSZ via Google niet te vinden is en daardoor ook vrijwel niet meer te benaderen.

We zijn nooit een archiefsite geweest, op een paar rubrieken na. Alle nieuws dat ouder dan een jaar is, inclusief de rubriek Stripinvasie, verdwijnt onherroepelijk van de site. Om technische redenen is het letterlijk ballast. Bovendien zijn aankondigingen altijd onder voorbehoud en verandert er tussen aankondiging en de werkelijke verschijning weleens wat. 

Sommige van de site verdwenen pagina's bestaan nog wel eventjes op de FTP-server, maar daar bestaat geen rechtstreekse links naar op de website zelf. Die moet je al gaan zoeken via Google door er bijvoorbeeld "Stripfacts" achter te zetten. Momenteel staat enkel het nieuws en Stripinvasie van begin 2017 tot nu op de server. Vorige maand stond ook heel 2016 nog online. Rechtstreeks linken op de website kan je al niet meer naar januari 2017, zoals dat bericht over Roodbaard.

Vanaf onze volgende versie van de website verdwijnt er geen nieuws meer.

Link naar reactie
3 minuten geleden, Tom B zei:

Een paar duizend veronderstel ik. Maar er is wél heel veel promotie rond gemaakt. Dat zou toch moeten geholpen hebben.

Precies. Ook niet meer dan dat. Daar waren ze heel realistisch in.

Link naar reactie
5 uren geleden, Zwendel zei:

De 'klassieke' Nero's zijn zwart-wit en ik vrees dat er daar weinig interesse voor bestaat bij het moderne publiek.

 

Verder is het zo dat ik ook geen flauw benul had van het bestaan van die integrales :(

De klassieke Nero's mogen dan zeker in zwart-wit verschijnen natuurlijk, zo zijn de in de eerste plaats verschenen.  Maar de ontzettend mooi ingekleurde avonturen -die ook effectief zo uitgegeven werden- die nu gebundeld gaan worden, dat komt dan wel in 't zwart-wit?  Terwijl het moderne publiek daar niet zit op te wachten, toch een vreemde keuze.

"Blij" dat ik niet de énige stripnieuws-volger ben die nergens van wist ... Het bewijst dat er toch iets niet juist zat met de promotie hiervan.

 

3 uren geleden, Zwendel zei:

Het is een typische Belgische 'politieke' krantenstrip. Als je de politieke en andere achtergrond niet kent, dan zijn zeker de strips uit de jaren 50 en 60 onbegrijpelijk.

Daar kan ik me iets minder in vinden.  Ik ken voornamelijk strips uit die 50s-60s periode (De Granaatslikker en De Groene Patreel waren favorieten) en dan de avonturen die rond de periode van 't S&W Weekblad verschenen.  Daartussen zit er een groot gat.  Je hebt gelijk, er zit politiek in verweven.  Geen twijfel.  De ene keer al wat subtieler dan anders.  Maar absoluut niet in die mate dat het onbegrijpelijk, laat staan onleesbaar of ongenietbaar, zou zijn.  In geen geval.  En als het dan echt op de voorgrond treed, is het zodanig goed uitgelegd of universeel dat het voor ieder te begrijpen is.  Het politieke randje was nooit de hoofdbrok.  Althans naar mijn gevoel.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
22 minuten geleden, esteban² zei:

De klassieke Nero's mogen dan zeker in zwart-wit verschijnen natuurlijk, zo zijn de in de eerste plaats verschenen.  Maar de ontzettend mooi ingekleurde avonturen -die ook effectief zo uitgegeven werden- die nu gebundeld gaan worden, dat komt dan wel in 't zwart-wit?  Terwijl het moderne publiek daar niet zit op te wachten, toch een vreemde keuze.

Die integrales worden natuurlijk ook helemaal niet gemaakt voor "het moderne publiek".

Link naar reactie

Lucky Luke al wel meerdere keren in het Frans. Maar in het Nederlands verkopen dergelijke reeksen (ik pak er ook Buck Danny bij) nog steeds goed als losse delen met regelmatige herdrukken en de bedenking is dat mogelijke integrale reeksen een aandeel van die losse delen zou afsnoepen. 

Link naar reactie
1 minuut geleden, Kontiki zei:

Lucky Luke al wel meerdere keren in het Frans. Maar in het Nederlands verkopen dergelijke reeksen (ik pak er ook Buck Danny bij) nog steeds goed als losse delen met regelmatige herdrukken en de bedenking is dat mogelijke integrale reeksen een aandeel van die losse delen zou afsnoepen. 

Lekturama heeft wel integrales, zonder dossier, van deze reeksen uitgebracht.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Die "triviale" reeksen zijn er voor een liefhebberspubliek of wie de reeks niet kent en wil ontdekken of wie de reeks niet compleet heeft en niet hoeft te rekenen op herdrukken van oude losse delen. Ik vernam vandaag dat er vorig jaar ontzettend veel oude losse delen zijn vernietigd waar geen bestellingen meer voor waren, maar die nu wel beschikbaar zijn als integrales.

Link naar reactie
8 uren geleden, Tom B zei:

Die integrales worden natuurlijk ook helemaal niet gemaakt voor "het moderne publiek".

Daar ben ik mij van bewust.  Ik nam de omschrijving over nav Zwendel zijn post.

Al is het natuurlijk wel zo dat die integrales naast de nostalgie-kopers ook een nieuw (en soms jonger) publiek bereiken, zoals we op dit forum kunnen merken, die nu de kans zien de reeks eindelijk te ontdekken of in nieuwstaat volledig kunnen aankopen.  Zo is dat bij mij met Steven Sterk, De Minimensjes en meer.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
Op 16-2-2018 om 23:20, esteban² zei:

En nu verschijnt 'De Stallaert Jaren', maar mijn interesse ontbreekt volledig om het feit dat het énkel om die jaren gaat en de rest mogelijk nooit in die vorm zal verschijnen.  En bovendien is het niet in kleur, wat ik als een zwaar doorwegend minpunt beschouw.  Naar mijn gevoel is de sfeervolle inkleuring bepalend voor die albums.  In mijn ogen opnieuw een gemiste kans.

K ga ze oppikken. Kan me wel voorstellen dat ze het in zwart-wit doen voor de krantenlezers. Zie ook het commentaar van Tom B hierboven. Dat lijkt me deels het publiek. 
 

 

 

Link naar reactie

Mijn zoon van 11 leest de integrales van Steven Sterk, De Minimensjes en is nu ook begonnen met Sammy, dus het gaat stilaan de goede kant uit :-)

Ook Kramikske leest hij graag, maar ik heb nooit begrepen waarom ze dat in zwartwit hebben uitgebracht, want dat was voor hem echt eerst een 'no go', maar uiteindelijk is hij bijgedraaid, maar dat is zeer uitzonderlijk, want anders wil hij nooit zwartwit lezen.

Dus inderdaad: met de integrales wordt gemikt op een nostaligisch publiek, maar kies toch aub voor kleur, want als we nieuwe lezertjes warm willen maken voor strips, dan is dat essentieel!

Link naar reactie
On 2/18/2018 at 1:53 AM, Tweetie said:

Ook het stripverzamelend publiek ziet zwartwit meestal niet zo zitten. Op een enkele uitzondering na, bv sommige groot formaat zwartwit uitgaven doen het tekenwerk mooi uitkomen. 

Bij z/w zie je de tekening, bij kleur de vlakken.

Het zijn verschillende belevingen, en daardoor zijn ze voor verschillende typen tekeningen interessant.

 

Quote

Dus inderdaad: met de integrales wordt gemikt op een nostaligisch publiek, maar kies toch aub voor kleur, want als we nieuwe lezertjes warm willen maken voor strips, dan is dat essentieel!

Integrales zijn gewoon herdrukken, maar dan gebundeld. Volgens mij is dat niet speciaal voor een nostalgisch publiek, al kan dat wel een belangrijk deel van het publiek zijn.

De heruitgaven van de korte R&K's van Franquin met die achtergronddossiers zijn ook uitstekend voor studenten kunst- en designgeschiedenis.

Link naar reactie

@Kontiki

 

Misschien dat je kunt helpen?

Jan Kordaat Integraal 1 was in mijn opinie niet goed, behalve misschien als een historisch document. 

Bij toeval heb ik ontdekt dat ik een Jan Kordaat nr 5, De super gamma-straal, van tekenaar Paape heb.  

Groot verschil in tekenstijl en het verhaal liep als een Kuifje kloon (zaak zonnebloem), met natuurlijk een cliffhanger. 

 

Uit 2 gelezen recensies, blijkt dat de 2e Jan Kordaat Integraal,  enkel de laatste 2 verhalen de "nieuwe" stijl van Paape heeft . Dus  helaas skippen voor de prijs van een integrale.

 

Met de 3e integrale zal men beginnen met de Nederlandse volgorde van verhalen?

 

 

   

 

 

Link naar reactie

Die eerste 2 integrales bundelen inderdaad de Jijé-periode voor Paape en de overgangsperiode naar de reguliere albumreeks. Vergelijk het met de allereerste Robbedoezen van Rob-Vel en ook Jijé waar minder interesse voor bestaat. Leuk als je die compleet wil hebben of een keertje wil ontdekken, maar echt goed waren die niet. Dat is verschrikkelijk gedateerd en pas vanaf Franquin begon die reeks aan belang te winnen. Ook voor Jan Kordaat, Baard en Kale (van François Dineur) en nog wat reeksen uit de jaren 1930 en 1940 (!) was het in die beginjaren allemaal een beetje een geval van het vak leren terwijl men publiceert.

In de tweede integrale staan géén Kordaat-verhalen van Paape die later in de reguliere reeks verschenen.

In de derde integrale van Jan kordaat staat nog nog één verhaal uit de overgangsperiode: Jan Kordaat bij de Vat-Fehn-Ling (in 1987 herdrukt in de archiefcollectie De Gouden Jaren '50 van Dupuis). Het tweede gebundelde verhaal is nummer 3 in de reguliere reeks, het eerste op scenario van Jean-Michel Charlier, uit de jaren 1950 en volgde toen op de twee Jijé-albums terwijl er een gat werd geslagen van (nooit eerder gebundelde) verhalen die in de tweede integrale staan. Maar in de jaren 1980 werd Jan Kordaat opnieuw uitgegeven en werden de latere verhalen Kordaat tegen de Zwarte Zon en De Diamantbende de nieuwe delen 1 en 2. Ingewikkeld dus. De integrale reeks bundelt alles voor het eerst chronologisch.

Als je dus enkel de 'nieuwe' Paape-verhalen wil (degene op scenario van Charlier) zoals je ze kent of waardeert van de reguliere reeks, pik je best in vanaf integrale 3.

Link naar reactie

Gagreeksen schoppen het dezer dagen zelden tot integrales. Guust en in het Frans nu Fourniers De Kannibrallen zijn wat uitzonderingen. Van Bollie en Billie liep in het Frans wel een heel mooie reeks met extra's bij Hachette, als een soort postorderformule via abonnement en in kiosken. Als voorbereiding voor een integrale reeks is dat al een mooie start, maar er zijn momenteel geen enkele concreet aangekondigde plannen op dat gebied.

Link naar reactie

Hachette heeft de voorbije jaren de ene na de andere reeks in zo'n vorm uitgebracht. Bij de eerste delen kreeg je telkens extra cadeaus: figurines, herdrukken van andere albums van dezelfde tekenaar, ex-librissen,...

Momenteel loopt er zo'n reeks van Natasja. Andere waren Baard en Kale, Michel Vaillant, Robbedoes, Tanguy en Laverdure, Blueberry, De Smurfen, Thorgal, Lanfeust van Troy, Ravian,...

 

Die lanceringsprijzen zijn weliswaar telkens heel laag, maar later begint het wel op te lopen. Op het einde van de rit ben je toch ook een paar honderd euro armer.

Link naar reactie

Ik geniet van de eerste integrale van de Smurfen maar met het nieuwe lettertype bij sommige verhalen heb ik echt moeite. Het is lettertype oogt heel erg statisch en clean, en de teksten zitten soms ook bijna tegen de kaders aan. Ik ben blij dat bij een aantal verhalen het oude lettertype in tact is gebleven.

Exclusieve workshops en masterclasses door de beste striptekenaars.

Link naar reactie
8 uren geleden, Kontiki zei:

Die lanceringsprijzen zijn weliswaar telkens heel laag, maar later begint het wel op te lopen. Op het einde van de rit ben je toch ook een paar honderd euro armer.

Tja, het is inderdaad 2,99 voor deel 1, 5,99 voor deel 2 en vanaf drie is de normale prijs al weer 9,99.  

 

Eaglemoss is ook in Nederland actief, maar dan niet met strips. Wel kun je een DeLorean van Back to the the future in delen kopen, gratis bij een tijdschrift: http://www.delorean-bouwen.nl/index.php Deze Youtuber is al bij deel 59

(In Nederland a 11,99. per deel)  van de in totaal 130 delen. 

 

Link naar reactie
1 minuut geleden, Paul_NL zei:

€1558,70...

 

Koop je een Hotwheels Elite (€150) of een Kidslogic Delorean (€200) die zelfs zweeft en je bent beter af.

Ja, het is een berg geld, maar die dingen zijn een stuk minder geavanceerd dan dit model. Kijk de videos maar eens af, dan zie je bv hoeveel kabels je aan moet sluiten om dit werkend te krijgen.

 

Er zullen niet veel mensen zijn die hier het einde van de rit halen, met ook nog een werkend model. Ik wordt al moe van het bekijken van de youtube videos. 

Link naar reactie
3 uren geleden, marioboon zei:

 

+1

 

Jan Kordaat in dienst van de Lloyds of London, heeft het potentieel voor een Largo Winch-achtige held...

maar misschien is dat het antwoord op de vraag...

Nah, de twee zijn twee compleet verschillende strips. Er zit om te beginnen al humor in Jan Kordaat. En de verhalen zijn veel gevarieerder.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...