Ga naar inhoud

Robbedoes & Kwabbernoot ( Hoofdreeks / BE Reeks / Robbedoes door ... )


Recommended Posts

5 uren geleden, cinco zei:

Ergens jammer dat Dupuis heeft aangegeven dat ze die hommages willen afbouwen.

Het heeft immers sterkere verhalen opgeleverd dan de hoofdreeks gedurende de laatste 20 jaar.

 

afbeelding.png.5980c543db4e3da6dbd464bef2ccc0cc.png

Dit is toch geen onderdeel meer van de Robbedoes reeks? Wil deel 2 nog steeds lezen alleen hoef ik niet de luxe editie 

Link naar reactie
3 uren geleden, Michie zei:

Dit is toch geen onderdeel meer van de Robbedoes reeks?

 

In de recentste Robbedoes staat het opgelijst als een Robbedoes door-album, althans dat originele album.

 

3 uren geleden, Michie zei:

Wil deel 2 nog steeds lezen alleen hoef ik niet de luxe editie 

 

Die gaat niet in softcover uitkomen. Die is alleen in hardcover verkrijgbaar.

 

afbeelding.png.ecdd1207b0b7e56b3b9368490bbdf615.png

 

Een volgend album daarvan is in de maak.

 

 

Link naar reactie

Je kan niet bewust een overduidelijke Robbedoes als hoofdfiguur gebruiken en dat ook inzetten bij de promotie (wat toen wel degelijk gebeurde hier en daar) om dan te zeggen dat het géén Robbedoes is.  Een beetje serieus blijven he, mannekes. *zet hand in zij*  Dit album verkocht omdát mensen de link met Robbedoes zagen, dat weet iedereen.  Ook in zowat alle reviews (NL en FR) viel te lezen dat het om een versie van Robbedoes ging, dat maakte het publiek er dus van.  En ze hebben er goed aan gedaan om dat hier wél in die reeks te stoppen, imo.  Het is trouwens niet geweten of ie al dan niet Robbedoes heet, toch? ... Ze noemden hem namelijk Rooie. ;) Of werd z'n naam alsnog bekend gemaakt op 't eind?

 

Maar goed, dat werd allemaal al eens gezegd bij de release natuurlijk.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
Op 20/1/2023 om 21:27, cinco zei:

 

In de recentste Robbedoes staat het opgelijst als een Robbedoes door-album, althans dat originele album.

 In Robbedoes en de Krankzinnigen staat die lijst ook. Maar we hebben het al eens gehad over het feit dat dat een lijst is die alles behalve volledig of correct is (geen Robbedoes op avontuur, geen Robbedoes Special, geen Robbedoes door Hanco Kolk, Robbedoes bij de Sovjets die om de een of andere reden niet als Robbedoes door... gezien wordt...)

 

Dus die lijst zou ik niet meteen als De Grote Waarheid beschouwen.

 

Nu ja, whatever.

Link naar reactie
Op 17/12/2022 om 19:10, cinco zei:

Hoe hoger de prijs van een strip wordt, hoe meer ik eigenlijk van het totale plaatje ga verwachten.

En 12 euro voor een softcover van 56 bladzijden in een eenvoudige tekenstijl maakt me niet echt geneigd om deze recentste hommage te kopen, ook al is het scenario behoorlijk grappig. Jammer.

(misschien dat ik hem in een stripluwe periode alsnog aanschaf...)

afbeelding.thumb.png.723768162dd60e4ea5a24c77a3988276.png

afbeelding.thumb.png.f98b601cd9bbee54a9ca50eb2739e66e.png

 

 

Matig album overigens. Zou beter gewerkt hebben moest het géén Robbedoes album zijn. Een verhaal over een gekkenhuis waarin de patienten denken dat ze bekende stripfiguren zijn werkt niet als de hoofdpersonages ook bekende stripfiguren zijn. En al zeker niet als ze dat zelf ook weten.

Link naar reactie
4 minuten geleden, Red Arrow zei:

Vreemde Duitse titel. Ptirou (Petit roux) is Frans voor kleine rosse. 

In het duits heet Robbedoes ook gewoon Spirou (wat waals is voor eekhoorn). Ze gaan Ptirou gebruikt hebben omdat dat leek op Spirou zonder rekening te houden met de extra laag die in de woordspeling zat.

Link naar reactie
1 uur terug, TDPB zei:

Matig album overigens. Zou beter gewerkt hebben moest het géén Robbedoes album zijn. Een verhaal over een gekkenhuis waarin de patienten denken dat ze bekende stripfiguren zijn werkt niet als de hoofdpersonages ook bekende stripfiguren zijn. En al zeker niet als ze dat zelf ook weten.

Ik vond het wel grappig toen ik het las in weekblad Spirou. Het helpt misschien als je de absurditeit van het verhaal accepteert. Speelt de Nederlandse versie van het verhaal zich ook af in Angoulême?

Link naar reactie
43 minuten geleden, cartoonesk zei:

 Speelt de Nederlandse versie van het verhaal zich ook af in Angoulême?

Ja.

 

Het verhaal is op zich niet zo absurd. Enkel het moment waarop Kwabbernoot een verzamelaar van strips wil benaderen omdat die een boekje zou hebben met voorbereidende notities en schetsen van de auteurs van Robbedoes en Kwabbernoot, hun reeks, zodat hij meer te weten zou kunnen komen over zijn afkomst, maakt het absurd.

Dat Robbedoes een aantal pagina's verder letterlijk zegt 'jammer genoeg is dit geen stripverhaal' maakt het gewoon verwarrend.

Link naar reactie
2 uren geleden, TDPB zei:

In het frans staat duidelijk op de cover dat zijn naam Ptirou is. Niet Spirou.


Wat dus óf eveneens bewust gekozen is omdat het op Spirou moest lijken zonder Spirou te zijn, óf -inderdaad, dacht ik ook al- een bijnaam is als kleine "rossekop", maar dan in't Frans.  En dus niet echt een naam.

 

Hoe dan ook.  Robbedoes aanhangsels zijn een soep qua uitgaves.  Feit is dat ze technisch gezien eigenlijk allemáál een "Robbedoes door" zijn.  En zo bekijk ik het ook.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
42 minuten geleden, esteban² zei:

Hoe dan ook.  Robbedoes aanhangsels zijn een soep qua uitgaves.  Feit is dat ze technisch gezien eigenlijk allemáál een "Robbedoes door" zijn.  En zo bekijk ik het ook.

En technisch gezien geldt dat ook voor de hoofdreeks. (raar om te bedenken dat Bravo ondertussen al 5 albums op zijn naam heeft staan, meer dan sommige auteurs van de hoofdreeks)

Link naar reactie

@cinco - Die redenering opvallend vaak gelezen.  Veel mensen laten deze liggen op basis van de tekenstijl alleen al.  Met dat laatste heb ik niet zo'n probleem, wel met de prijs voor iets dat me wat minder aanspreekt.  Mogelijk verkoopt dit niet zó goed?  'k Hoop alleen maar dat ze op basis daarvan niet gaat besluiten dat het niet langer de moeite is toekomstige "door" verhalen te vertalen ofzo.

 

@TDPB - In zekere zin kan je dat zo bekijken.  Maar toch niet helemaal.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
47 minuten geleden, esteban² zei:

Wat dus óf eveneens bewust gekozen is omdat het op Spirou moest lijken zonder Spirou te zijn, óf -inderdaad, dacht ik ook al- een bijnaam is als kleine "rossekop", maar dan in't Frans.  En dus niet echt een naam

 

De beiden wellicht. In het Engels is de titel ook gewoon His Name Was Ptirou

 

The best part of Christmas is getting to hear one of Uncle Paul's stories. This year, Uncle Paul treats the kids—and us—to the story of the real-life boy who inspired the beloved Spirou. It's 1929. Ptirou is a circus acrobat who, while the world's economy is crashing, sees his own world fall apart. Orphaned, and possessing only his skill, a bottle of perfume, and an inherited dream, Ptirou sets out for New York and new adventures. With saboteurs on one side, the lovely Juliette on the other, and his own knack for mischief, Ptirou finds adventure aboard an ocean liner before it's even left port.

 

Feit is dat het personage NIET Robbedoes is. Beetje alsof je een Kuifje-album zou maken rond een Kuifje look-a-like (de jonge acteur die één dag lang Kuifje speelde bij zijn intrede in Brussel bvb)

Link naar reactie
17 minuten geleden, TDPB zei:

En technisch gezien geldt dat ook voor de hoofdreeks. (raar om te bedenken dat Bravo ondertussen al 5 albums op zijn naam heeft staan, meer dan sommige auteurs van de hoofdreeks)

 

In aantal bladzijden heeft hij zeker meer op de teller staan dan al de teams na T&J.

 

Uiteindelijk vind ik dat die hommages het beste zijn wat de reeks is overkomen in de 21ste eeuw.

Een groot aantal van die verhalen behoren tot de uitschieters van de Robbedoes-franchise.

Link naar reactie
22 minuten geleden, esteban² zei:

'k Hoop alleen maar dat ze op basis daarvan niet gaat besluiten dat het niet langer de moeite is toekomstige "door" verhalen te vertalen ofzo.

 

Ze willen het sowieso afbouwen met de nieuwe retro-reeks als alternatief voor de hoofdreeks.

 

 

3 uren geleden, TDPB zei:

Robbedoes bij de Sovjets die om de een of andere reden niet als Robbedoes door... gezien wordt...)

 

 

Kan zijn dat die ook deel gaat uitmaken van die vintage collectie.

Dat album heeft in ieder geval dat project mee geïnspireerd.

Link naar reactie
13 minuten geleden, cinco zei:

Kan zijn dat die ook deel gaat uitmaken van die vintage collectie.

Dat album heeft in ieder geval dat project mee geïnspireerd.

Waarom dat ander album van Tarrin dan niet? Of de albums van Schwartz?

 

Iemand heeft gewoon niet teveel nagedacht bij het maken van die lijst.

Link naar reactie
18 minuten geleden, TDPB zei:

Iemand heeft gewoon niet teveel nagedacht bij het maken van die lijst.

 

Als de inhoud maar goed is.

Dat nieuwe project zal zijn vorm nog moeten krijgen.

Robbedoes door... heeft zijn concept en stricte lay-out van het begin ook na enkele albums losgelaten.

 

de vertaalde quote van de directeur éditorial van Dupuis:

 

"Ik denk dat we ook Robbedoes-verhalen moeten aanbieden die nostalgische lezers aanspreken. Daarom dachten we aan verhalen die een beetje 'what if?' zijn, zoals de auteurs van Robbedoes bij de Sovjets hebben gemaakt. Ik denk dat deze lijn van meer academische avonturen in de gouden periode geleidelijk de plaats zal innemen van de Robbedoes door...- verhalen die, wanneer er te veel van zijn, uiteindelijk het beeld en de verbeelding van het personage vervagen. Natuurlijk zal Robbedoes door... verdergaan, maar meer sporadisch. De eerste albums in de 'what if?'-reeks verschijnen in 2024."

 

 

Link naar reactie
48 minuten geleden, cinco zei:

de vertaalde quote van de directeur éditorial van Dupuis:

 

"Ik denk dat we ook Robbedoes-verhalen moeten aanbieden die nostalgische lezers aanspreken. Daarom dachten we aan verhalen die een beetje 'what if?' zijn, zoals de auteurs van Robbedoes bij de Sovjets hebben gemaakt. Ik denk dat deze lijn van meer academische avonturen in de gouden periode geleidelijk de plaats zal innemen van de Robbedoes door...- verhalen die, wanneer er te veel van zijn, uiteindelijk het beeld en de verbeelding van het personage vervagen. Natuurlijk zal Robbedoes door... verdergaan, maar meer sporadisch. De eerste albums in de 'what if?'-reeks verschijnen in 2024."

 

Ik snap die quote niet goed. Zijn niet alle Robbedoes door- albums 'what if' verhalen?  En iets als de Sovjets is dan juist de minst what if-erige van het stel, want dat is gewoon een behoorlijk traditioneel album zoals het in de hoofdreeks zou verschenen kunnen zijn.

Link naar reactie
33 minuten geleden, TDPB zei:

 

Ik snap die quote niet goed. Zijn niet alle Robbedoes door- albums 'what if' verhalen?  En iets als de Sovjets is dan juist de minst what if-erige van het stel, want dat is gewoon een behoorlijk traditioneel album zoals het in de hoofdreeks zou verschenen kunnen zijn.

 

Stéphane Beaujean is uitgeefdirecteur geworden in 2020 en zal zijn stempel willen drukken met nieuwe en frisse initiatieven (of initiatieven die nieuw en fris moeten klinken) zoals dat meestal is wanneer er een wissel van de wacht is.

Want waarom een nieuwe borstel kopen als die hetzelfde veegt?

Plannen zat voor de steunpilaren van Dupuis: een nieuw creatief team voor Robbedoes, een nieuwe nevenreeks, een nieuwe Guust (wat anders uitdraaide) ...

 

afbeelding.thumb.png.1cc875f446af32c1ca82144e00a50b69.png

 

1674453524_Screenshot2023-01-23at17-30-36RobbedoesKwabbernoot(Hoofdreeks_BEReeks_Robbedoesdoor...).png.ee3393069fbb976c88d87635473487bc.png1569509289_Screenshot2023-01-23at17-30-42RobbedoesKwabbernoot(Hoofdreeks_BEReeks_Robbedoesdoor...).png.c520e8af51f4cd6f8fd5d35d713a3cd2.png

 

598700020_Screenshot2023-01-23at17-30-50RobbedoesKwabbernoot(Hoofdreeks_BEReeks_Robbedoesdoor...).png.8a085112be8dd4444f57babfcbe0f7fa.png

 

 

Link naar reactie
1 uur terug, cinco zei:

 

"Ik denk dat we ook Robbedoes-verhalen moeten aanbieden die nostalgische lezers aanspreken. Daarom dachten we aan verhalen die een beetje 'what if?' zijn, zoals de auteurs van Robbedoes bij de Sovjets hebben gemaakt. Ik denk dat deze lijn van meer academische avonturen in de gouden periode geleidelijk de plaats zal innemen van de Robbedoes door...- verhalen die, wanneer er te veel van zijn, uiteindelijk het beeld en de verbeelding van het personage vervagen.

 

 

 

Da's het hele huidige probleem, maar niet alleen door Robbedoes-door. Ik zou zelfs zeggen dat Robbedoes-door daarvan niet de hoofdoorzaak is, maar zaken zoals Supergroom, en de reeksen Zwendel en Rommelgem (al zijn die wel erg goed), en de stinkstokkenrookster - die eigenlijk een nevenreeks van een nevenreeks is, enz.

Link naar reactie

Die nevenreeksen waarin Robbedoes of Kwabbernoot niet meedoen, lijken me op dat vlak niet echt een probleem. De Robbedoes door albums die inhoudelijk te ver afstaan van de hoofdreeks ( dingen zoals Stichting Z of Het licht van Borneo of de Bravo albums) zorgen er inderdaad voor dat Robbedoes een vaag personage/reeks wordt dat enkel nog herkenbaar is aan de naam en de rode kleur.

Link naar reactie
30 minuten geleden, TDPB zei:

De Robbedoes door albums die inhoudelijk te ver afstaan van de hoofdreeks ( dingen zoals Stichting Z of Het licht van Borneo of de Bravo albums) zorgen er inderdaad voor dat Robbedoes een vaag personage/reeks wordt dat enkel nog herkenbaar is aan de naam en de rode kleur.

 

Maar hoe definieer je een Robbedoesalbum? Wat zijn de elementen die de reeks en de personages maken wat ze zijn?

 

Uiteindelijk is hij in verschillende van die nevenprojecten meer piccolo geweest dan in de reguliere reeks en bouwt een album zoals het Licht van Borneo voort op bestaande elementen van de hoofdreeks.

Ook de verschillende oorlogsverhalen zijn geworteld in de ontstaansperiode van het personage en kan je omschrijven als Robbedoes Year One waarbij Bravo zijn kortreeks zelfs laat eindigen waar het eerste albumvullende verhaal van de officiële hoofdreeks begint.

 

afbeelding.png.64e51cbf889c40557787349d6c1b23b6.png

 

afbeelding.png.cfa4137035d82a44d7e0dde614691aa9.png

 

Link naar reactie
6 minuten geleden, Peter Motte zei:

Ik weet niet welke malloot die voorpagina heeft getekend, maar zoals Seccotine uit de auto springt, is totaal onmogelijk. Kijk maar eens waar haar hand staat. Hij had er ten minste aan kunnen denken om het raam naar beneden te zetten.

 

Ze is nu een actieheldin (check haar legerbroek en combat boots in combinatie met dat zwarte T-shirt) en kan daarom de wetten van de fysica tarten als ze dat wil. :ph34r:

 

afbeelding.png.999ffc5eab3d5e88e9c4bb4da21c79b2.png

Link naar reactie
24 minuten geleden, cinco zei:

 

Maar hoe definieer je een Robbedoesalbum? Wat zijn de elementen die de reeks en de personages maken wat ze zijn?

 

Uiteindelijk is hij in verschillende van die nevenprojecten meer piccolo geweest dan in de reguliere reeks en bouwt een album zoals het Licht van Borneo voort op bestaande elementen van de hoofdreeks.

Ook de verschillende oorlogsverhalen zijn geworteld in de ontstaansperiode van het personage en kan je omschrijven als Robbedoes Year One waarbij Bravo zijn kortreeks zelfs laat eindigen waar het eerste albumvullende verhaal van de officiële hoofdreeks begint.

 

Maar het karakter van het personage en vooral de toon van de verhalen is helemaal anders.

(als ik me niet vergis is Robbedoes in de albums van de hoofdreeks in één kortverhaal piccolo geweest. Dat hij dat nu plots continu is, is dus eigenlijk een behoorlijke afwijking van het personages zoals hij gekend is).

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...