Ga naar inhoud

Robbedoes & Kwabbernoot ( Hoofdreeks / BE Reeks / Robbedoes door ... )


Recommended Posts

11 uren geleden, fantasiooo zei:

“Weinigen die het opmerkten”? Zo subtiel is de verwijzing toch niet.

 

Ja, maar alleen wie de albums kent, kan het opmerken. Dus dat zegt wat over de lezers die het niet opmerken. (boze blik)

 

Quote

Of we gaan volop voor het multiversum en dan kan alles!

 

Je kunt al die Robbedoezen-door niet anders beschouwen dan als verhalen in een multiversum.

 

Link naar reactie
15 uren geleden, fantasiooo zei:

“Weinigen die het opmerkten”? Zo subtiel is de verwijzing toch niet.

Ik zou nooit die link gelegd hebben. Ja, ik weet dat ze ooit in Rommelgem zijn terechtgekomen, maar dat ze dat al fietsend deden in die uitrusting, dat behoort niet tot mijn standaard kennis. Als je die albums niet regelmatig leest, weet je dat niet he.

Anyway, als die verhalen geacht worden op elkaar aan te sluiten, waar passen de andere, eerdere verhalen van Franquin en Jijé dan in de chronologie?

Link naar reactie
4 uren geleden, Lestat zei:

En ik ga even de continuïteitszeur uithangen: als Er is een tovenaar in Rommelgem direct na WOII is, dan is Rommelgem te jong in zijn eigen reeks. Of we gaan volop voor het multiversum en dan kan alles!

Aangezien Rommelgem, Robbedoes en Kwabbernooit er 70 jaar later nog steeds hetzelfde uitzien is het sowieso raar dat Rommelgem ooit jonger was.

Link naar reactie
Op 7/7/2022 om 20:30, cinco zei:

Mooi toch, dat einde in het laatste album van Emile Bravo.

België is bevrijd en op de laatste pagina's vertrekken Robbedoes en Kwabbernoot op fietstocht om van een welverdiende rust te genieten, een fietstocht richting een dorpje genaamd... Rommelgem.

 

afbeelding.thumb.png.f3866242eddb2445bfa1811f05f502d9.png

 

En zo sluit dit einde naadloos aan bij het begin van Franquins er is een tovenaar in Rommelgem.

 

afbeelding.thumb.png.40e7369e50b2a47e9dd729a312ba9a4d.png

Doet mij enerzijds denken aan Batman begins die aan zou kunnen sluiten op de eerste Batman maar uiteindelijk zijn eigen vervolg kreeg. 

 

Ik zou persoonlijk een vervolg op de Hoop in bange dagen reeks niet erg vinden. Het kan de iets serieuzere Robbedoes zijn. Een reboot zeg maar in de continuïteit van HiBD

 

Link naar reactie

Volgens wikipedia is het:

- een stad, provincie, district én rivier in Turkije.

- Een van de stichters van Melbourne,  John Batman

- Een dorp in Oezbekistan

- Een militair toegewezen als persoonlijke dienaar aan een officier. (Engels leger) De 'bat' verwijst naar het pakzadel van die officier, met daarin diens persoonlijke kit. De taken verschilden naargelang de tijdsperiode en de nationaliteit van het leger. Na WOII spreekt men in de meeste legers van een ordonnans of een aide-de-camps.

 

Op Melbourne na kan je nergens spreken van nabijheid van open water of bestrijden van misdaad.

Link naar reactie

Ik heb de voorbije dagen de drie albums van Yann en Schwartz herlezen, en die blijven erg goed. Geweldig goed getekend, met veel meer detail dan wat ik tot nu gezien heb van het nieuwe album dat Schwartz tekent. En ook de scenario’s van Yann zijn top. Een typisch Robbedoes verhaal, met die maffe dictator, een soort queeste en erg kleurrijke personages. En de knipoogjes zijn niet te tellen. Elk straatnaambordje verwijst naar het R&K universum, en wat nog niet… Drie erg goede Robbedoezen.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
9 minuten geleden, Waldorf zei:

Geweldig goed getekend, met veel meer detail dan wat ik tot nu gezien heb van het nieuwe album dat Schwartz tekent. En ook de scenario’s van Yann zijn top.

 

Versteende Reuzen van Yoann en Vehlmann vind ik ook nog altijd beter dan hun bijdrage aan de moederreeks.

Mogelijk kan dit ook het geval worden voor Schwartz.

Die nevenalbums geven immers meer creatieve ademruimte in vergelijking met het keurslijf van de hoofdserie.

Link naar reactie

De pyjama-kleuren in de komende Robbedoes van Schwartz corresponderen met die in de definitieve versie van de Graaf is Verstrooid.

 

afbeelding.thumb.png.abe92062fa267021bf79b3928ae9ab7d.png

349749323_Screenshot2022-07-25at15-36-51reader-N.3-RobbedoesenKwabbernootDossieruitgaven-Degraafisverstrooid.thumb.png.627db0f5b397949db5aed614275ab2ca.png

 

In de oorspronkelijke uitgave van Spirou (5 februari 1959) zijn de kleuren van hun pyjama's gans anders.

 

1094216218_Screenshot2022-07-22at22-56-41F1086spirou-albums-60.png.cd2a5b554ce068a274ae1a2ce2b0a775.png

 

De reden van de wissel? Robbedoes in rode pyjama leek logischer en Kwabbernoot in blauw contrasteerde beter met zowel zijn haarkleur als de achtergrond.

Link naar reactie

Ik heb nog steeds sterke twijfels over de nieuwe Robbedoes. Het ziet er niet uit als een strip die een breed publiek gaat trekken. Hopelijk zit ik er naast. Het lijkt alleen alsof Dupuis zoekende is met Robbedoes zonder echt te weten waar naar.

 

Het hoeft ook allemaal zo ingewikkeld niet. Breng de tekenstijl terug naar een die in de buurt komt van Franquin/Tome en Janry en laat Robbedoes avonturen beleven toegankelijk voor jong en oud. 

 

Als ik als 8 jarige de tekenstijl van Olivier Schwartz zou hebben gezien dan zou ik waarschijnlijk geen fan geworden zijn.

 

Hiermee wil ik trouwens Olivier Schwartz niet te kort doen. Piccolo in veldgroen was een sublieme Robbedoes. 

Link naar reactie
33 minuten geleden, Michie zei:

 

 

Het hoeft ook allemaal zo ingewikkeld niet. Breng de tekenstijl terug naar een die in de buurt komt van Franquin/Tome en Janry en laat Robbedoes avonturen beleven toegankelijk voor jong en oud. 

 


Hebben ze je al gebeld van Dupuis voor een management-functie? ;)Robbedoes komt met een heel lastenboek waaraan een album moet voldoen. Niet iedere tekenaar en/of scenarist heeft het in zich om dat te maken. 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
39 minuten geleden, Michie zei:

 

Het hoeft ook allemaal zo ingewikkeld niet. Breng de tekenstijl terug naar een die in de buurt komt van Franquin/Tome en Janry en laat Robbedoes avonturen beleven toegankelijk voor jong en oud.

Dat klopt wel. Tarrin zou voor deze doel waarschijnlijk de betere keuze geweest zijn.

 

Ik hou wel van de Schwartz-stijl maar dan hadden ze ook Chaland in de jaren 80 zijn Robbedoezen afmaken kunnen laten.

Link naar reactie

De teams krijgen ook nog maar weinig kans om te groeien.

T&J zijn de laatsten die meer dan een decennium aan de hoofdreeks hebben mogen werken.

Hun meest memorabele Robbedoezen kwamen (imo) tot stand in de tweede helft van hun run. (New York ev.)

Morvan en Munuera moesten na 3 strips al een overgangsalbum maken om baan te ruimen voor Yoann en Vehlmann die na 5 albums ook weg van de hoofdreeks werden geloodst met Supergroom.

 

Link naar reactie

Ik denk niet dat hij echt als tekenaar was geëvolueerd, maar dat zijn techniek was veranderd.

Naar het schijnt legde hij zijn tekeningen op een fotokopie-apparaat, vergrote ze, tekende de details in, legde ze weer op een fotokopie-apparaat, verkleinde ze, en klaar. Met een boel details die hij anders niet had kunnen intekenen.

 

De varkens hebben later in elk geval meer pret dan toen ze in het begin aan zwartgevlekte-blauwzucht leden. :)

Link naar reactie
18 uren geleden, cinco zei:

De teams krijgen ook nog maar weinig kans om te groeien.

T&J zijn de laatsten die meer dan een decennium aan de hoofdreeks hebben mogen werken.

Hun meest memorabele Robbedoezen kwamen (imo) tot stand in de tweede helft van hun run. (New York ev.)

Morvan en Munuera moesten na 3 strips al een overgangsalbum maken om baan te ruimen voor Yoann en Vehlmann die na 5 albums ook weg van de hoofdreeks werden geloodst met Supergroom.

 

 

Yoann en Vehlmann zijn volgens mij zelf met Supergroom begonnen als pauze, en gingen stoppen met de hoofdreeks als Supergroom voldoende aansloeg. Dus ze zijn niet echt weggeloodst.

Daarbij ben ik van mening dat Supergroom, zeker de eerste, niet zoveel verschilde van een gewoon album en dat dit in de reguliere reeks kon.

 

Was het laatste album van Munuera en Morvan echt als overgangsalbum bedoeld? Ik dacht dat juist die ervoor gezorgd had dat ze ervan gehaald werden.

Link naar reactie

 

50 minuten geleden, Peter Motte zei:

Dat laatste was toch "R&K in Tokyo"?

 

Nope. Terug naar Z.

 

1 uur terug, Lestat zei:

 

Was het laatste album van Munuera en Morvan echt als overgangsalbum bedoeld? Ik dacht dat juist die ervoor gezorgd had dat ze ervan gehaald werden.

 

 

fragment uit de review van dat album op SSZ waaruit blijkt dat het toen al bekend was dat dit het laatste voor dit team betekende en dat een nieuw duo klaarstond:

 

"Aan de andere kant, we hebben een prima Robbedoes gelezen en net dit fel bewogen einde biedt het nieuwe nog geheimgehouden auteursduo een ongeziene opportuniteit om de loodzware molensteen die rond deze erfenis van de ultieme piccolo hangt, af te werpen."

 

 

Link naar reactie

Was er zelfs niet even sprake van dat "terug naar Z" (met extra hulp door Yann) in de Robbedoes door... reeks zou verschijnen?

 

De reacties op de Munuera-robbedoezen was ook wel héél negatief. Het kan geen kwaad om af en toe naar je publiek te luisteren.

Link naar reactie
2 uren geleden, TDPB zei:

De reacties op de Munuera-robbedoezen was ook wel héél negatief.

 

Nooit gesnapt wat mensen er niet goed aan vonden.

Ik vind ze niet slechter dan die van Yoann en Vehlmann of de specials van Cambré en Legendre.

Dus ik vind ze ok.

 

631910720_Screenshot2022-07-24at22-29-48reader-N.49-RobbedoesenKwabbernoot-inTokio.thumb.png.57373bebe0e93b740ca0c4a90214947b.png

 

Die mannen hadden gewoon het nadeel dat ze vlak na een (achteraf gezien) legendarische run van Tome&Janry kwamen.

 

 

Link naar reactie
Op 23/7/2022 om 21:10, Peter Motte zei:

Naar het schijnt legde hij zijn tekeningen op een fotokopie-apparaat, vergrote ze, tekende de details in, legde ze weer op een fotokopie-apparaat, verkleinde ze, en klaar. Met een boel details die hij anders niet had kunnen intekenen.

Ik heb gehoord van deze techniek (maar vooral bij moderne kunstenaars) maar zonder bron ben ik niet overtuigd dat Franquin dat gebruikte. Ik heb originele pagina's van Franquin gezien (in het museum van schone kunsten in Gent) en alles op die pagina's was in pen of penseel (voor Zwartkijken in rotring).

Om een voorbeeld te geven : van de originele pagina's (platen) van Bravo Brothers was het formaat 28,5 cm bij 37,5 cm voor een plaat (bron : Frédéric Jannin). Dat is niet zo groot in vergelijking bij bv. de originele platen van Morris en toch kreeg Franquin al die details daarin.

Link naar reactie
Op 24/7/2022 om 10:56, Lestat zei:

 

Yoann en Vehlmann zijn volgens mij zelf met Supergroom begonnen als pauze, en gingen stoppen met de hoofdreeks als Supergroom voldoende aansloeg. Dus ze zijn niet echt weggeloodst.

Daarbij ben ik van mening dat Supergroom, zeker de eerste, niet zoveel verschilde van een gewoon album en dat dit in de reguliere reeks kon.

 

Was het laatste album van Munuera en Morvan echt als overgangsalbum bedoeld? Ik dacht dat juist die ervoor gezorgd had dat ze ervan gehaald werden.

 

Wat is eigenlijk de status van al die spin-off albums? Lees weinig over Supergroom, Dochter van Zwendel en Rommelgem. Zelfs over de "Robbedoes door albums" kan ik weinig informatie vinden 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...