Ga naar inhoud

Robbedoes & Kwabbernoot ( Hoofdreeks / BE Reeks / Robbedoes door ... )


Recommended Posts

Het lijkt erop dat Dupuis de nevenreeks als een soort van testlabo beschouwd. Yoann en Vehlmann hebben ze ook op de hoofdreeks gezet nadat ze Versteende Reuzen voor de nevenreeks hebben gemaakt.

En de albums in de retrostijl van Schwartz (maar ook van Bravo) hebben het goed gedaan, dus nu willen ze voor de hoofdreeks verder teren op dat succes. Hun publiek is nu eenmaal terug vertrouwd met die stijl voor Robbedoes.

 

afbeelding.thumb.png.0ba0ae3eb928480b9d3fc9d4d74c99aa.png

Link naar reactie
11 uren geleden, TDPB zei:

maar Yoann was een ideale tekenaar voor de reeks. Het was heel erg in de traditie van zijn populairste voorgangers (zijnde Franquin, maar dan de Franquin van Guust en zijn latere R&K-verhalen, Fournier en Janry) maar voelde tezelfdertijd ook heel modern aan.

 

 

Het voelde aan als een wat ruwere versie van Janry's tekenstijl voor Robbedoes.

Meer in de lijn van Conrad in zijn Onnoembaren-periode.

Al was dat soms wel passend bij bijvoorbeeld deze zwartgallige humor, wat atypisch voor de klassieke Robbedoes.

 

afbeelding.thumb.png.a0cfcc7950b660c082fb2be1cd420c54.png.

 

Tarrin leek me ook een goede optie voor de hoofdreeks aangezien de tekenstijl van zijn 2 albums in de nevenreeks misschien wel het dichtst bij de latere reguliere albums aanleunen.

afbeelding.thumb.png.3031c0b0f0942c9248ce6197de01d574.png

 

 

Link naar reactie

Ik vind de stijl van Schwartz vooral tijdloos.  Bovendien vind ik het retro-gehalte erg goed werken in een moderne omgeving.  Gaat vlot samen.  Of dit de gedroomde stijl voor de hoofdreeks is?  Nuja, daar deelde ik eerder m'n idee al over.  't Is geen slechte zet in dat opzicht, het proberen waard.

Yoann tekende eveneens heel bevredigend, toch vind ik die periode niet zo memorabel.  Ook hier val ik in herhaling. Voor mij hadden ze de karakters van de personages niet helemaal in de vingers.  Vooral Robbedoes deed al eens dingen (reacties, uitdrukkingen, etc) die naar mijn gevoel niet bij hem passen.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
12 uren geleden, cinco zei:

Tarrin leek me ook een goede optie voor de hoofdreeks aangezien de tekenstijl van zijn 2 albums in de nevenreeks misschien wel het dichtst bij de latere reguliere albums aanleunen.

Ja, Tarrin zou ook een goeie keuze geweest zijn. Zijn stijl voelt heel erg vertrouwd aan, zonder dat het retro of als een imitatie aandoet.

Achteraf beteken waren de versies die minder succesvol bleken te zijn bij de lezers (Chaland, Broca, Munuera) diegene die het meest afweken van de gebruikelijke laat-Franquin-achtige stijl.

Link naar reactie

Chaland kun je moeilijk bij de niet-populaire stijlen rekenen, omdat zijn stripje per strook werd gepubliceerd. YC ging zo ver dat hij niet alleen de stijl retro maakte, maar ook het publicatieritme: één strook per week. Tegelijk verschenen ook andere verhalen van R&K. Doordat YC tijdens het tekenen van die strip verongelukte, is ze nooit voltooid. Zijn versie kreeg dus nooit de kans om populair of niet populair te worden.

Link naar reactie
20 minuten geleden, Peter Motte zei:

Chaland kun je moeilijk bij de niet-populaire stijlen rekenen, omdat zijn stripje per strook werd gepubliceerd. YC ging zo ver dat hij niet alleen de stijl retro maakte, maar ook het publicatieritme: één strook per week. Tegelijk verschenen ook andere verhalen van R&K. Doordat YC tijdens het tekenen van die strip verongelukte, is ze nooit voltooid. Zijn versie kreeg dus nooit de kans om populair of niet populair te worden.

Dat klopt niet helemaal. De redactie van Spirou heeft toen zelf bepaald dat de Robbedoes-strip van Chaland werd onderbroken/gestopt. Hij is pas later overleden.

Link naar reactie
3 uren geleden, Peter Motte zei:

 YC ging zo ver dat hij niet alleen de stijl retro maakte, maar ook het publicatieritme: één strook per week.

Wat is daar retro aan? Welke strip werd in de jaren stilletjes aan een tempo van één strook per week gepubliceerd?

Link naar reactie

Het eerste wat me te binnen schiet is Tom Poes en Heer Bommel, maar ik geef toe at zoiets een discussie oplevert.

Het is wel zo dat het publicatievolume in die tijd een stuk lager was, met strips waarvan maar één pagina per week verscheen. Toen YC publiceerde, werd er al aak meer dan één p. per week gepubliceerd.

 

Link naar reactie
Op 1/6/2022 om 11:43, cinco zei:

 

Robbedoes was inderdaad minder evenwichtig in zijn emoties tijdens de Yoann/Vehlmann-run.

 

 

In hoeverre leek hij onder Yoann & Vehlmann nog op de brave boyscout die hij in het begin was? Hoedje afnemen bij het groeten en zo... Alles gaat mee met zijn tijd. Persoonlijk vond ik het niet erg dat er wat meer vlees aan het karakter kwam, en/of dat hij naar de meisjes begon te gluren...

Link naar reactie
2 uren geleden, Peter Motte zei:

Het eerste wat me te binnen schiet is Tom Poes en Heer Bommel, maar ik geef toe at zoiets een discussie oplevert.

Het is wel zo dat het publicatievolume in die tijd een stuk lager was, met strips waarvan maar één pagina per week verscheen. Toen YC publiceerde, werd er al aak meer dan één p. per week gepubliceerd.

 

Tom Poes, met zijn strook (of halve pagina) per dag kwam dus neer op 3 pagina's per week. Krantenpublicaties kan je moeilijk vergelijken met tijdschriftpublicaties. Een tempo van een strook (of waren het er twee?) per week was en is onzinnig en dodelijk voor een vervolgstrip.

Link naar reactie
Op 1/6/2022 om 14:12, cinco zei:

Schwartz en Yann hebben in hun drieluik elementen overgenomen van het Robbedoeswerk van Chaland.

 

afbeelding.thumb.png.393c4766640bc22fd4869b11d96bc31a.png

 

afbeelding.thumb.png.87277ce62b3a9b53e277596f2518ce23.png

Ah, Coeurs d'acier, het grote vergetene meesterwerk met Robbedoes! Helaas ben ik er tot nu niet in geslaagd, de tweede deel te lezen. Mijn Frans is té slecht, een Nederlandstalige versie is er niet (zo ver ik weet) en in het Duits verscheen die alleen maar jaren geleden in een sterk gelimiteerde versie. Laatstere heb ik een paar weken geleden nog voor 150 Euro op een stripbeurs in Keulen gezien. Als ik wel nog een keer rijk zou worden...

 

"Piccolo in het veldgroen" was ja sowieso een verhaal dat Yann voor Chaland begonnen was als ik me goed herinner. Dat heeft hij dan decennia later wel nog met Schwartz afgemaakt.

Link naar reactie
4 uren geleden, MarcusK zei:

Ah, Coeurs d'acier, het grote vergetene meesterwerk met Robbedoes! Helaas ben ik er tot nu niet in geslaagd, de tweede deel te lezen. Mijn Frans is té slecht, een Nederlandstalige versie is er niet (zo ver ik weet) en in het Duits verscheen die alleen maar jaren geleden in een sterk gelimiteerde versie. Laatstere heb ik een paar weken geleden nog voor 150 Euro op een stripbeurs in Keulen gezien. Als ik wel nog een keer rijk zou worden...

 

"Piccolo in het veldgroen" was ja sowieso een verhaal dat Yann voor Chaland begonnen was als ik me goed herinner. Dat heeft hij dan decennia later wel nog met Schwartz afgemaakt.

Misschien dat Sherpa dit gaat (/mag?) uitgeven? Ze zijn nu bezig om diverse Chaland dingen uit te geven ook binnenkort de in het Nederlands onuitgegeven F.52 van Freddy Lombard.

Link naar reactie
13 uren geleden, MarcusK zei:

Ah, Coeurs d'acier, het grote vergetene meesterwerk met Robbedoes! Helaas ben ik er tot nu niet in geslaagd, de tweede deel te lezen. Mijn Frans is té slecht, een Nederlandstalige versie is er niet (zo ver ik weet) en in het Duits verscheen die alleen maar jaren geleden in een sterk gelimiteerde versie. Laatstere heb ik een paar weken geleden nog voor 150 Euro op een stripbeurs in Keulen gezien. Als ik wel nog een keer rijk zou worden...

 

 

Er is weldegelijk een Nederlandse uitgave van de Robbedoes van Chaland: https://www.stripweb.be/S-stripverhaal-robbedoes-door-chaland-bestellen-13241.asp

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
1 uur geleden, Waldorf zei:

Er is weldegelijk een Nederlandse uitgave van de Robbedoes van Chaland

 

Maar in deze uitgave is niet het 2e deel van het verhaal opgenomen.
Ik verwacht niet dat hier zo snel een Nederlandse uitgave van komt.
Dit deel verscheen 8 jaar na de publicatie van het 1e deel en is een geïllustreerd verhaal met een 10-tal fraaie prenten en een nogal warrige tekst van Yann die slecht aansluit op het eerste deel. Je mist hier echt niet veel aan.

 

Link naar reactie
Op 1/6/2022 om 13:29, cartoonesk zei:

Dat klopt niet helemaal. De redactie van Spirou heeft toen zelf bepaald dat de Robbedoes-strip van Chaland werd onderbroken/gestopt. Hij is pas later overleden.

 

Als ik me goed herinner waren Nic Broca, Chaland en Tome & Janry zelfs tegelijk bezig aan een Robbedoes, en hebben ze dan uiteindelijk besloten om voor Tome & Janry te gaan. Ze hadden toen al een idee om Robbedoes door meerdere tekenaars te laten doen, maar dan zonder nevenreeksen te starten. Maar daar was niet zo goed over nagedacht volgens mij.

Link naar reactie

Fournier maakte in die tijd 'maar' één album van 44 pagina's per jaar. Dat betekende dat Robbedoes niet iedere week in het blad stond, en dat vond de redactie/uitgever een probleem. Vandaar dat ze met verschillende teams wilden werken. Het was ook gewoon de bedoeling dat Fournier één van de verschillende tekenaars zou worden. Maar toen hij dat te horen kreeg, hield hij de eer voor zichzelf. Het verhaal waar hij toen aan werkte, heeft hij nooit afgewerkt.

Het is me eigenlijk niet duidelijk waarom Broca en Cauvin stopten. Was dat hun eigen keuze of was dat de keuze van de redactie? Toen de albums verschenen, moeten ze al geweten hebben dat ze ermee stopten, want ze hebben die drie albums na elkaar uitgegeven. Moesten ze dat chronologisch gedaan hebben zouden de eerste T&J-albums daar tussen gezeten hebben.

 

 

MaisonMousse1.jpg

MaisonMousse2.jpg

MaisonMousse3.jpg

MaisonMousse4.jpg

MaisonMousse5.jpg

Link naar reactie

Spijtig dat Fournier die laatste niet heeft afgewerkt.

 

Wat NIco Broca en Cauvin betreft, @TDPB: de Nederlandse albums zijn volgens mij pas een stuk later uitgegeven, en alleen maar omdat ze er nu eenmaal waren. Het werk van dat duo was niet bijzonder populair. In het Frans kunnen ze sneller zijn verschenen, maar de Franse markt is nu eenmaal een stuk groter.

Wat Cauvin betreft: hij werd de laatste jaren wel op handen gedragen en beschouwd als een belangrijke steunpilaar van de humoristische verhalen van het tijdschrift Robbedoes en uitgeverij Dupuis, maar ze hebben lange tijd hem vanalles laten doen om het telkens weer stop te zetten. Cauvin sloeg niet vanaf het begin aan. Hij heeft geluk gehad dat de redactie in hem geloofde.

Link naar reactie
56 minuten geleden, Peter Motte zei:

Spijtig dat Fournier die laatste niet heeft afgewerkt.

 

Wat NIco Broca en Cauvin betreft, @TDPB: de Nederlandse albums zijn volgens mij pas een stuk later uitgegeven, en alleen maar omdat ze er nu eenmaal waren. Het werk van dat duo was niet bijzonder populair. In het Frans kunnen ze sneller zijn verschenen, maar de Franse markt is nu eenmaal een stuk groter.

 

De albums van Broca zijn in het Nederlands verschenen voor de albums van Tome & Janry, in '83 en '84. Virus volgde ook in '84. De volgende 3 jaar verschenen er eveneens telkens 2 albums per jaar. Dat waren de goeie jaren voor de reeks. 2 albums per jaar gebeurde enkel eerder in '56, '60 en '61.

Link naar reactie

Volgens mij zijn Nic Broca en Cauvin ook gewoon de opvolgers van Fournier geworden, en was er toen nog geen sprake van dat andere ook albums zouden maken. Dat zou pas later gebeuren.

 

Nic en Cauvin zijn uiteindelijk aan de kant gezet omdat men wou stoppen met meerdere tekenaars die avonturen maakten voor Robbedoes (dus een kort experiment maar), en ze Tome & Janry beter vonden.

Ik heb ook altijd gevonden dat Nic en Cauvin ook niet bepaald eerlijk behandeld zijn. Ze moesten van de redactie min of meer van 0 beginnen zonder figuren uit oudere verhalen over te nemen, maar Tome & Janry kregen die beperkingen niet toen ze parallel een verhaal mochten uitwerken.

Link naar reactie

 

Soms kan dat ook een positieve en verfrissende impuls geven.

Want uiteindelijk hebben Tome & Janry hun beste albums gemaakt met verhalen waarmee ze helemaal niet terugvielen op de personages uit de Franquin-periode. (New York, Khoudistan, Bannelingen, Vito F, Luna F.)

Link naar reactie
6 uren geleden, Lestat zei:

Nic en Cauvin zijn uiteindelijk aan de kant gezet omdat men wou stoppen met meerdere tekenaars die avonturen maakten voor Robbedoes (dus een kort experiment maar), en ze Tome & Janry beter vonden.

 

Ze hebben toen ooit een zestal duo's R&K's laten maken, als een soort test, en T&J waren een van de duo's.

Zij zijn toen uitgekozen als opvolgers van Fournier.

Ik denk niet dat toen het idee bestond om echt verschillende teams R&K's te laten maken, maar dat het een overgansperiode was op zoek naar een nieuwe vaste kracht (of krachten).

Achteraf hebben ze wel verschillende teams gekozen, door naast de hoofdreeks de nevenreeks Een avontuur van R&K door... te lanceren.

Maar die benadering was er volgens mij toen niet echt.

 

Toch past het idee van verschillende teams wel bij YC's R, waarvan slechts één strook per week verscheen.

Het is echter moeilijk te zeggen: de redactie wisselt soms erg snel. Als het stripblad een nieuwe redacteur krijgt, is het altijd de bedoeling om gewijzigde formule toe te passen. De veranderingen zijn soms groot, soms klein. Een van de jongste nieuwe hoofd-redacteurs, verdween al na één jaar. Zij had dingen veranderd, ze werd vervangen, en er veranderden weer dingen.

Het is niet zo dat er zaken veranderen omdat een bestaand team de zaken verandert. Er verandert iets in het blad, als het team verandert, wat betekent dat de hoofdredacteur verandert.

Het zou dus interessant zijn te weten door welk proces die hoofdredacteurs worden gekozen.

 

Link naar reactie

Het is genoeg gedocumenteerd hoe het indertijd ging: omdat Fournier te traag werkte volgens de redactie wilden ze meer tekenaars verhalen van R&K laten maken. Er werd helemaal niet gezocht naar een opvolger van Fournier, want die was niet gestopt (zie de platen van het verhaal hierboven waaraan hij begonnen was). Het was wel degelijk de bedoeling om met verschillende teams te werken, zodat R&K terug wekelijks in het blad zou staan. Toen Fournier  te horen kreeg dat hij niet meer de enige auteur van R&K zou zijn, is hij er zelf mee gestopt.

Roba werd gevraagd, maar weigerde. Yann & Conrad wilde met toestemming van Franquin een vervolg maken op Het nest van de Marsupilami maar werden tegengewerkt door de toenmalige hoofdredacteur.

De 'conceptdirecteur' bij Dupuis was om de een of andere reden fan van Broca, en dus kreeg die de job.

In de jaren '80 en '81 verschenen er een aantal kortverhalen van zowel Broca als T&J, gevolgd door de eerste langere verhalen in '82 en '83.

In '82 verscheen eveneens het Chaland verhaal (een van de redenen waarom de latere albumuitgave Cœurs d’acier zo rommelig is, ligt hem in het feit dat de uitgever van Dupuis de namen Spirou of Fantasio niet mocht gebruiken)

In de eerste twee verhalen van Nic Broca (telkens van 22 pagina's), op scenario van (redacteur) Alain de Kuyssche werden de Rommelgem-personages wél gebruikt. Het is niemand precies duidelijk waarom Cauvin die daarna niet mocht gebruiken. Ik begin meer en meer te geloven in (mijn eigen) theorie dat het om een misverstand ging.

Uiteindelijk werden Cauvin en Broca na drie jaar aan de kant geschoven omdat het lezerspubliek niet echt enthousiast was over hun verhalen. De verhalen van T&J waren wél populair. En aangezien die toen nog een goeie productie hadden van twee albums per jaar was het voor de redactie logisch om hen als enige auteurs te laten verder doen.

 

Achteraf bekeken is het vreemd hoe vaak R&K doorgegeven werd aan (bijna)debutanten: Franquin, Fournier, Broca, Janry: allemaal jonge tekenaars aan het begin van hun carrière. Dat is maar één keer een slechte keuze gebleken.

Link naar reactie
3 uren geleden, TDPB zei:

Het is genoeg gedocumenteerd hoe het indertijd ging: omdat Fournier te traag werkte volgens de redactie wilden ze meer tekenaars verhalen van R&K laten maken. Er werd helemaal niet gezocht naar een opvolger van Fournier, want die was niet gestopt (zie de platen van het verhaal hierboven waaraan hij begonnen was). Het was wel degelijk de bedoeling om met verschillende teams te werken, zodat R&K terug wekelijks in het blad zou staan. Toen Fournier  te horen kreeg dat hij niet meer de enige auteur van R&K zou zijn, is hij er zelf mee gestopt.

Roba werd gevraagd, maar weigerde. Yann & Conrad wilde met toestemming van Franquin een vervolg maken op Het nest van de Marsupilami maar werden tegengewerkt door de toenmalige hoofdredacteur.

De 'conceptdirecteur' bij Dupuis was om de een of andere reden fan van Broca, en dus kreeg die de job.

In de jaren '80 en '81 verschenen er een aantal kortverhalen van zowel Broca als T&J, gevolgd door de eerste langere verhalen in '82 en '83.

In '82 verscheen eveneens het Chaland verhaal (een van de redenen waarom de latere albumuitgave Cœurs d’acier zo rommelig is, ligt hem in het feit dat de uitgever van Dupuis de namen Spirou of Fantasio niet mocht gebruiken)

In de eerste twee verhalen van Nic Broca (telkens van 22 pagina's), op scenario van (redacteur) Alain de Kuyssche werden de Rommelgem-personages wél gebruikt. Het is niemand precies duidelijk waarom Cauvin die daarna niet mocht gebruiken. Ik begin meer en meer te geloven in (mijn eigen) theorie dat het om een misverstand ging.

 

Ok, bedankt en heel interessant! Vooral dat er nog twee avonturen van Nic bestaan, op scenario van Alain de Kuyssche, waar ik eigenlijk niets van afwist. Is dat ooit in album uitgebracht? Of gewoon verschenen in Robbedoes/Spirou alleen?

Link naar reactie
3 uren geleden, TDPB zei:

In de jaren '80 en '81 verschenen er een aantal kortverhalen van zowel Broca als T&J, gevolgd door de eerste langere verhalen in '82 en '83.

 

Ze hebben ooit eens verhalen van 6 of 8 platen in het stripblad gezet. Ik denk dat er in totaal 6 verschillende waren van 6 verschillende teams. T&J waren er inderdaad bij.

We hebben die afleveringen hierboven liggen, dus ik zou dat eens moeten nakijken.

Link naar reactie
9 minuten geleden, Lestat zei:

 

Ok, bedankt en heel interessant! Vooral dat er nog twee avonturen van Nic bestaan, op scenario van Alain de Kuyssche, waar ik eigenlijk niets van afwist. Is dat ooit in album uitgebracht? Of gewoon verschenen in Robbedoes/Spirou alleen?

Oorspronkelijk verschenen in het weekblad. Nooit in het Nederlands in albumvorm. Wel in het Frans in de Hors serie-reeks en in de integrales (geen idee of die ontegrales ook in het Nederlands zijn verschenen).

Met een beetje zoeken kan je die ook online vinden. Ik heb die ooit hier eens gedeeld.

Link naar reactie
12 minuten geleden, Peter Motte zei:

 

Ze hebben ooit eens verhalen van 6 of 8 platen in het stripblad gezet. Ik denk dat er in totaal 6 verschillende waren van 6 verschillende teams. T&J waren er inderdaad bij.

We hebben die afleveringen hierboven liggen, dus ik zou dat eens moeten nakijken.

Er waren zeker geen 6 verschillende teams.

Al die kortverhalen van T&J zijn later op de een of andere manier in albumvorm verschenen. 'Let op de foto' en 'de stem zonder meester'. Dat soort zaken.

 

afbeelding.thumb.png.5108c53f983b5609405226aff9430cf7.png

 

afbeelding.png.7b7079d00a2877087d6f61b2a9011d2b.png

 

afbeelding.png.92b74034f605dd6e34bc60b88e529b2a.png

 

afbeelding.thumb.png.02c635bf2b7e36e9c9efccc38d6bf02f.png

Link naar reactie
14 minuten geleden, TDPB zei:

Oorspronkelijk verschenen in het weekblad. Nooit in het Nederlands in albumvorm. Wel in het Frans in de Hors serie-reeks en in de integrales (geen idee of die ontegrales ook in het Nederlands zijn verschenen).

Met een beetje zoeken kan je die ook online vinden. Ik heb die ooit hier eens gedeeld.

https://spiroureporter.net/2014/06/20/scanlation-someday-go-champignac-part-1/

hier vind je ze in het engels.

afbeelding.thumb.png.bf70edb78ffe95ec3134c7be196e57f7.png

Link naar reactie
30 minuten geleden, TDPB zei:

Er waren zeker geen 6 verschillende teams.

Al die kortverhalen van T&J zijn later op de een of andere manier in albumvorm verschenen. 'Let op de foto' en 'de stem zonder meester'. Dat soort zaken.

 

afbeelding.thumb.png.5108c53f983b5609405226aff9430cf7.png

 

afbeelding.png.7b7079d00a2877087d6f61b2a9011d2b.png

 

 

 

 

 

Ik denk niet dat ik die verhalen bedoel.

Link naar reactie
14 minuten geleden, TDPB zei:

Ik veronderstel een klein nuanceverschil in tint dat wegvalt door het scannen en digitaliseren.

 

Ik veronderstel dat die huizen alleen maar dienen om te verhinderen dat je een volledig lege achtergrond krijgt. Alleen de bovenkant werd getekend (daken en verdieping), niet de onderkant. Het is dus volgens mij helemaal geen kleurfout. Er is gewoon geen kleur. Het dien alleen maar om aan te duiden dat de scène zich in een dorp afspeelt.

Let op het plaatje eronder: daar is zelfs alleen maar de bovenste rand van het plaatje getekend.

Meer dan een situering van de plaats van handeling zijn die huizen niet. Geen lezer die erop let. Het gaat immers om de interacties tussen de personages, wat ze zeggen en doen, en hun gelaatsuitdrukkingen en gebaren.

Het is gewoon een heel efficiënte manier om het verhaal te vertellen, zoals een schrijver die in een roman plots een jaar overslaat.

Of Indiana Jones die in het ene beeld op een onderzeeëre kruipt, en op het andere zich al verbergt in de onderaardse duikbootbasis.

Da's allemaal hetzelfde: efficiënt vertellen.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...