Ga naar inhoud

Robbedoes & Kwabbernoot ( Hoofdreeks / BE Reeks / Robbedoes door ... )


Recommended Posts

Mogelijk pure onwetendheid van de uitgeverij?  Tijdje terug ook een duidelijke Schwartz-fan op Facebook die mopperde dat z'n Frans niet goed genoeg was om Bayard te kunnen lezen.  Die kwam volledig uit de lucht gevallen toen ik naar de NL uitgaves verwees, hij had ze nog nooit bij z'n stripwinkels gezien en had helemaal geen weet van het bestaan.  Wel blij gemaakt. :) 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
Op 6/10/2022 om 13:27, TDPB zei:

 

 

Ook raar, op het eind van het album staat een lijst met alle albums uit het Robbedoesuniversum. Niet alleen is die niet volledig, want Robbedoes op avontuur door Jijé staat er bvb niet tussen, idem voor het album van Hanco Kolk en de Robbedoes Special albums, maar uit die lijst blijkt ook dat de albums van Bravo en Robbedoes bij de Sovjets niet gezien worden als Robbedoes door... albums.

 

Ook zou je de albums van Guust tot het Robbedoesuniversum kunnen rekenen.

Link naar reactie
42 minuten geleden, hemweg zei:

 

Ook zou je de albums van Guust tot het Robbedoesuniversum kunnen rekenen.

 

Yep. Eigenaardige selectieve keuze.

De Guust-reeks is inhoudelijk sterker verweven met Robbedoes dan de Marsupulami-strips die wel vernoemd worden.

Misschien dat gans de hetze rond die nieuwe Guust hen heeft doen afzien van een vermelding.

Link naar reactie
22 minuten geleden, cinco zei:

Selectieve continuïteit. Enerzijds heeft het nieuwe team aangegeven dat ze met een schone lei beginnen zonder te veel rekening te moeten houden met wat vorige teams op poten hebben gezet, anderzijds wordt er toch gerefereerd naar in dit geval album 52.

 

 

euh, er wordt het hele album door gerefereerd naar eerdere albums. Zwendel, Rommelgem, Ijzerlijm, Guust en de Dupuis redactie, die onderzeese stad, de auto, Robbedoes outfit (wat maak je daarvan als nieuwe lezer?) ...

 

En zeg nu niet dat dat allemaal van Franquin komt en dat die niet telt als 'vorig team', want hij was ook maar de derde tekenaar van de reeks.

Link naar reactie
5 minuten geleden, TDPB zei:

En zeg nu niet dat dat allemaal van Franquin komt en dat die niet telt als 'vorig team'

 

Dat komt allemaal van Franquin en die telt niet als 'vorig team'. :P

 

Het is wel vaak zo dat men de facto vertrekt van de Franquin-albums en slechts met mondjesmaat materiaal van de andere auteurs integreert.

En dat zie je ook bij de hommages.

 

Link naar reactie
41 minuten geleden, cinco zei:

 

Misschien interesant om eens na te gaan welke reeksen vooral hun identiteit vonden bij opvolgers.

(Lambil en de Blauwbloezen, Gazzotti en Soda...)

Nah, toen Lambil begon lag het concept van de reeks al bijna volledig vast. Idem voor Gazotti.

 

Franquin heeft nu eenmaal de meeste albums gemaakt, dus is het normaal dat er vooral naar hem wordt teruggegrepen. Dat de meeste makers van R&K ook hoofdzakelijk met zijn strips zijn opgegeroeid zal daar ook wel iets mee te maken hebben. Alhoewel je ondertussen ook Fournier invloeden zou verwachten (de vraag is ook hoe het precies zit met de rechten op de nevenpersonages, zitten die bij Dupuis of bij de respectievelijke auteurs).

Maar je kan evengoed zeggen dat iedereen voor ieder album vooral teruggrijpt naar Jijé, want hij heeft Kwabbernoot bedacht.

Link naar reactie
12 uren geleden, TDPB zei:

Franquin heeft nu eenmaal de meeste albums gemaakt, dus is het normaal dat er vooral naar hem wordt teruggegrepen. Dat de meeste makers van R&K ook hoofdzakelijk met zijn strips zijn opgegeroeid zal daar ook wel iets mee te maken hebben. Alhoewel je ondertussen ook Fournier invloeden zou verwachten (de vraag is ook hoe het precies zit met de rechten op de nevenpersonages, zitten die bij Dupuis of bij de respectievelijke auteurs).

 

Zo veer ik weet heeft Dupuis de rechten voor alle personages behalve de Marsupilami (en die ligt nu ook weer bij dezelfde groep uitgeverijen).

 

Ja, Jijé heeft wel Kwabbernoot uitgevonden, maar als je naar de Robbedoes-verhalen voor Franquin kijkt hebben die toch redelijk weinig met de R&K-reeks te doen als wij hem vandaag kennen. Franquin heeft niet alleen de meeste albums gemaakt - hij heeft ook de hele toon van de reeks bepaald en het Robbedoes-universum uitgevonden.

Link naar reactie
14 minuten geleden, MarcusK zei:

Zo veer ik weet heeft Dupuis de rechten voor alle personages behalve de Marsupilami (en die ligt nu ook weer bij dezelfde groep uitgeverijen).

 

Ja, Jijé heeft wel Kwabbernoot uitgevonden, maar als je naar de Robbedoes-verhalen voor Franquin kijkt hebben die toch redelijk weinig met de R&K-reeks te doen als wij hem vandaag kennen. Franquin heeft niet alleen de meeste albums gemaakt - hij heeft ook de hele toon van de reeks bepaald en het Robbedoes-universum uitgevonden.

Nou nee, die toon heeft hij niet bepaald. Dat zat er al in. Onder Rob-Vel werd de reeks al een gevarieerde humoristische avonturenstrip. Bij Jijé werd het dat, dankzij de komst van Kwabbernoot nog meer. De drie hoofdpersonages bestonden ook al toen Franquin de reeks overnam. Maar ja, omdat hij een 20-tal albums heeft gemaakt spreekt het voor zich dat hij een groot deel van het universum heeft gecreëerd. Moest bvb Fournier eerst gekomen zijn, zouden alle albums nu rond Itoh Kata draaien ipv de graaf van Rommelgem. Zo gaat dat in het leven.

 

Plus, laten we niet vergeten dat Franquin niet de bedenker van Rommelgem is. Dat deed de broer van Jijé:

In 1950 kwam Franquins leermeester Jijé (Joseph Gillain) terug uit de Verenigde Staten, waar hij zelf ook enige tijd in diens gezelschap vertoefde. Jijé werd vaak vergezeld door zijn broer Henri. Henri Gillian was een wiskundeleerkracht die voor Jijés reeks Blondie en Blinkie het verhaal De blanke neger had bedacht. Franquin had na de eerdere avonturen in de stad en het wilde westen zin om verhaal te maken dat zich op het platteland afspeelde. Henri beloofde Franquin dat hij zo'n verhaal zou proberen te schrijven. Terwijl hij toezicht hield bij examens, zag hij aan de muur een afbeelding van een paddenstoel en kwam zo op het idee om een verhaal rond magische paddenstoelen te maken. Voor het plattelandsdorp baseerde hij zich op herinneringen uit zijn jeugd aan vakanties bij zijn grootvader in Corbion. Hij schreef het verhaal op in een schriftje en legde zo de basis voor het fictieve plattelandsdorp Rommelgem, dat ook later meermaals de plaats zou worden waar de verhalen van Robbedoes en Kwabbernoot zich afspelen. Hij verzon ook de Franse naam voor het dorp, Champignac, een verwijzing naar het Franse woord voor paddenstoel, champignon. Franquin nam het verhaal van Henri aan, maar moest het inkorten; Franquin vond er genoeg stof in voor drie scenario's. Henri Gillain gebruikte als pseudoniem "Jean Darc", omdat het beroep van leraar combineren met dat van stripauteur toen niet geapprecieerd werd. Hun samenwerking beperkte zich tot dit ene album.

 

Link naar reactie
14 uren geleden, TDPB zei:

Nah, toen Lambil begon lag het concept van de reeks al bijna volledig vast. Idem voor Gazotti.

 

Franquin heeft nu eenmaal de meeste albums gemaakt, dus is het normaal dat er vooral naar hem wordt teruggegrepen. Dat de meeste makers van R&K ook hoofdzakelijk met zijn strips zijn opgegeroeid zal daar ook wel iets mee te maken hebben. Alhoewel je ondertussen ook Fournier invloeden zou verwachten (de vraag is ook hoe het precies zit met de rechten op de nevenpersonages, zitten die bij Dupuis of bij de respectievelijke auteurs).

Maar je kan evengoed zeggen dat iedereen voor ieder album vooral teruggrijpt naar Jijé, want hij heeft Kwabbernoot bedacht.

 

Van Fournier-invloeden denk ik vooral aan Robbedoes in Tokyo, en ik was eerlijk gezegd blij dat Munuera en Morvan eens teruggrepen naar dat universum. Het gaf ook een soort erkenning en dat er effectief rekening zou gehouden worden met verhalen na Franquin.

Maar ik heb hier ook al eerder een lans gebroken voor een terugkeer van Vito Cortizone, dus ga ik niet verder zeggen wat er allemaal terug moet keren :)

Link naar reactie
25 minuten geleden, Lestat zei:

Maar ik heb hier ook al eerder een lans gebroken voor een terugkeer van Vito Cortizone, dus ga ik niet verder zeggen wat er allemaal terug moet keren :)

Zat die niet in een verhaal van Yoann?

 

Ik denk dat moest ik een R&K moeten/mogen maken (wat nooit zal gebeuren natuurlijk) ik uit tegendraadsheid zou terugkeren naar Fournier of latere periodes. Het hoeft toch niet altijd Rommelgem en co te zijn. Cauvin heeft ons ook een stel leuke uitvinders gegeven. En De Driehoek mag ook wel eens terugkeren.

Link naar reactie
24 minuten geleden, TDPB zei:

Zat die niet in een verhaal van Yoann?

 

 

Heel beperkt. Hij moest gewoon een opdracht van zijn oom doorgeven aan R&K omdat deze 'verhinderd' was dat zelf te doen. En dit diende puur als inleiding voor het eigenlijke avontuur waar Vito en zijn NY-maffia geen deel van uitmaakten.

 

253297068_Screenshot2022-10-18at15-31-06reader-N.54-RobbedoesenKwabbernoot-EenpiccoloinSniperAlley.thumb.png.66b900a4cbd66b6aff485105dfa8a0df.png

 

Er is trouwens serieus wat misgelopen met het perspectief in deze tekening.

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Maar hij zat toch ook zelf in die albums? Het is niet dat ze hem vergeten zijn.

 

Overigens denk ik dat Robbedoes te traag uitkomt. Bij veel van de populairste reeksen lijken er iedere zoveel maanden nieuwe albums uit te komen. 

 

Bij Robbedoes zit er jaren tussen. Zo bouw je geen fanbase op of het werk moet zo ongelooflijk goed zijn dat mensen wachten niet erg vinden.

Link naar reactie
2 uren geleden, Michie zei:

 

Overigens denk ik dat Robbedoes te traag uitkomt. Bij veel van de populairste reeksen lijken er iedere zoveel maanden nieuwe albums uit te komen. 

 

 

Een jaarlijks of tweejaarlijks tempo van verschijnen is normaal voor Waals-Franse stripreeksen.

Betreffende Robbedoes had Dupuis in het verleden te kennen gegeven dat Hoop in Bange Dagen hun focuspunt was totdat die mini-serie afgelopen was.

Uiteindelijk is er dankzij al de spinoffs toch heel wat albums van het 'Robbedoesuniversum' (zoals ze het nu officieel noemen) verschenen doorheen het afgelopen decennium.

Link naar reactie
Op 18/10/2022 om 15:15, TDPB zei:

Zat die niet in een verhaal van Yoann?

 

Ik denk dat moest ik een R&K moeten/mogen maken (wat nooit zal gebeuren natuurlijk) ik uit tegendraadsheid zou terugkeren naar Fournier of latere periodes. Het hoeft toch niet altijd Rommelgem en co te zijn. Cauvin heeft ons ook een stel leuke uitvinders gegeven. En De Driehoek mag ook wel eens terugkeren.

 

Was ik eerlijk gezegd vergeten, maar zoals Cinco zegt was dat nogal kort en gewoon even een acte-de-presence.

Voor de rest ben ik het compleet met je eens. Er is genoeg potentieel om zaken te laten terugkeren van na Franquin.

Link naar reactie
  • 1 month later...
Op 22/11/2022 om 10:51, cinco zei:

De Marsupilami door Flix, deze week verkrijgbaar.

 

afbeelding.thumb.png.bbd86d2eeaa0613c68c7e35abd6d5aec.png

Ik heb hem nog niet helemaal uit in Spirou (wat leesachterstand), maar het is zeker de moeite. Ik ben echt fan van zijn tekeningen. Het verhaal begint erg goed maar wordt bij momenten wat langdradig. Maar al bij al een erg mooie aanvulling op het universum.

Nu nog eens zijn Robbedoes in Berlijn lezen.

Link naar reactie
Op 24/11/2022 om 22:50, cinco zei:

Iemand die er eindelijk in een strip op wijst dat Palombië geen echt bestaand land is.

Nog even en ze gaan ook het bestaan van San Theodoros ontkennen.

 

636726009_Screenshot2022-11-24at22-46-54Marsupilami-Het-Humboldtdier-5.jpg(JPEG-afbeelding12091600pixels).png.c18ac82b82b6c726189e4aa51a0edaba.png

1592707859_Screenshot2022-11-24at22-47-01Marsupilami-Het-Humboldtdier-5.jpg(JPEG-afbeelding12091600pixels).png.11fd9bf90087656077156d63e98c7d9c.png

1918199023_Screenshot2022-11-24at22-47-09Marsupilami-Het-Humboldtdier-5.jpg(JPEG-afbeelding12091600pixels).png.ba471d89a8b1462ca2730cc07839abfd.png

 

 

 

Dat is een tegenstelling met de oude geschriften! We zullen die auteur op de brandstapel moeten gooien!

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
Op 24/11/2022 om 02:01, Ambreville zei:

Dat is vooral jeugdnostalgie. Bij mij is dat Fournier. Ik mis Ororea wel wat.

Ik denk wel oprecht dat Robbedoes ten tijde van Tome en Janry op zijn populairste was (Franquin periode niet meegerekend). Je had video games, een populaire tv serie en je kon de stripboeken echt overal kopen. Het is daarom niet vreemd dat veel mensen Robbedoes linken aan die tijd.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Hoe hoger de prijs van een strip wordt, hoe meer ik eigenlijk van het totale plaatje ga verwachten.

En 12 euro voor een softcover van 56 bladzijden in een eenvoudige tekenstijl maakt me niet echt geneigd om deze recentste hommage te kopen, ook al is het scenario behoorlijk grappig. Jammer.

(misschien dat ik hem in een stripluwe periode alsnog aanschaf...)

afbeelding.thumb.png.723768162dd60e4ea5a24c77a3988276.png

afbeelding.thumb.png.f98b601cd9bbee54a9ca50eb2739e66e.png

 

 

Link naar reactie

In dat opzicht is het tijd om eens naar dit college van Schuiten te kijken over Franquin. Hoe genereus Franquin was, door zijn tekeningen vol te steken met kleine details die veel toevoegen aan het verhaal. Zeer goed te volgen voor wie een notie Frans heeft. Schuiten praat zeer duidelijk en verzorgd.

 

 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...