Ga naar inhoud

Robbedoes & Kwabbernoot ( Hoofdreeks / BE Reeks / Robbedoes door ... )


Recommended Posts

1 uur terug, TDPB zei:

Inhoudelijk wel een stuk minder dan 9 verhalen. Bravo heeft eigenlijk een soap gemaakt die maar bleef voortkabbelen zonder echt duidelijk begin, midden of einde.

 

 

Dat is een structuur die werkte voor zijn manier van vertellen.

Niet vertrekkend vanuit de opbouw van een typisch avontuur maar vanuit de ervaringen van personages die hun alledaagse leven drastisch zagen veranderd worden door de gevolgen van de oorlog. En hieruit ontstond dan de kiem voor de groei van Robbedoes, een verlegen en terughoudende jonge piccolo die door omstandigheden op het pad gezet wordt dat hem langzaam maar zeker verandert in de 'held' zoals we hem in de latere fase van zijn leven kennen.

 

afbeelding.thumb.png.0bad7ee6836db581eb528fe818dbfa27.png

 

Link naar reactie
2 uren geleden, TDPB zei:

Inhoudelijk wel een stuk minder dan 9 verhalen. Bravo heeft eigenlijk een soap gemaakt die maar bleef voortkabbelen zonder echt duidelijk begin, midden of einde.

 

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Die strips wilden vooral de oorlogsomstandighedcen aanschouwelijk maken. Het is geen avonturenstrip.

Link naar reactie
2 uren geleden, Peter Motte zei:

Nou, een soap had over (min of meer) normale gezinnen in (min of meer) normale omstandigheden. Dus een soap is het niet. Het is gewoon een roman.

Dat is een wel zeer beperkte kijk op het concept soap.

 

Maar ik had het meer over de structuur van het ding: Er gebeurt iets. En er gebeurt nog iets. En nog iets. En nog iets. En tussendoor wordt er veel gebabbeld. En alles kabbelt maar door.

Link naar reactie
1 uur terug, cinco zei:

Het heeft inhoudelijk toch veel meer om het lijf dan een soap of een telenovelle.
Het daarmee vergelijken doet deze reeks wat onrecht aan.

 

 

Nah, het is toch niet omdat het over een beladen onderwerp gaat dat de kwaliteit van een verhaal automatisch zoveel beter wordt? 

Dit is in wezen een langerekt "gaan ze elkaar terugzien of niet" verhaal.

Het is niet slecht, maar het is ook niet geweldig. Misschien was het iets té ambitieus om een verhaal van die lengte te willen vertellen. Maar wellicht hielp het opsplitsen in vier delen niet. Vooral omdat het scenario niet echt aangepast lijkt te zijn aan die opsplitsing. Rond die brugontploffing zou bvb een heel goed op zich staand album gemaakt kunnen zijn (dat deel uitmaakt van het grotere geheel). Stel nu dat dit geen lang verhaal was dat quasi willekeurig in 4 delen werd gekapt  (nu is dat brugverhaal verspreid over twee delen waarin verder ook andere dingen gebeuren), maar vier min of meer op zich staande verhalen die samen een minireeks vormen, dan zou dat toch veel aangenamer lezen zijn?

 

Na zes (lange) albums die zich afspelen tijdens de oorlog hoop ik dat we dat thema kunnen afsluiten. Tijd om eens iets anders te doen.  

Link naar reactie
Zojuist, TDPB zei:

Nah, het is toch niet omdat het over een beladen onderwerp gaat dat de kwaliteit van een verhaal automatisch zoveel beter wordt?

 

Maar daar gaat de discussie niet over.

Het gaat over het feit dat een soap alleen maar dient om je avond te vullen, en je dus niet met een rondmalend hoofd naar bed zal sturen.

Link naar reactie
Zojuist, Peter Motte zei:

 

Maar daar gaat de discussie niet over.

Het gaat over het feit dat een soap alleen maar dient om je avond te vullen, en je dus niet met een rondmalend hoofd naar bed zal sturen.

Je hebt soaps en soaps. En anyway: ik had het over de soapstructuur. Of vergelijk het voor mijn part met filmserials. Maar dat maken ze al niet meer sinds de opkomst van de tv.

 

Een (Robbedoes)strip dient overigens ook alleen maar om je avond te vullen, en je zodoende dus niet met een rondmalend hoofd naar bed te sturen.

Link naar reactie
18 minuten geleden, TDPB zei:

Nah, het is toch niet omdat het over een beladen onderwerp gaat dat de kwaliteit van een verhaal automatisch zoveel beter wordt?

 

Het is in dit geval wel kwaliteit, hoor.

Soaps ed. zijn slechts bandwerk, maar dit voelt echt als een labor of love van de auteur.

En visueel vallen er heel veel sterke beelden te vinden doorheen deze 400 pagina's.

 

afbeelding.thumb.png.6ed15a6629bc43cac1b00e44b225214b.png

 

afbeelding.thumb.png.20ca47c40d3c0fa362cbdd401c0cc17c.png

 

afbeelding.thumb.png.c9bf83506a17d141a1f181bfe18c2ecd.png

Link naar reactie

 De tekeningen van Bravo staan op het niveau van de doorsnee Vlaamsche familiestrip en zijn niet minder bandwerk dan pakweg Urbanus, de kampioenen of Jommeke. 80% van zijn pagina's bestaat uit statische, pratende personages.

 

Maar je doet me negatiever klinken dan ik wil. Hij maakt geen slechte strips, ik begrijp alleen niet waar al het lof dat hij krijgt vandaan komt.

Link naar reactie
24 minuten geleden, TDPB zei:

ik begrijp alleen niet waar al het lof dat hij krijgt vandaan komt.

 

Het feit dat die lof er is geeft toch duidelijk te kennen dat er wel degelijk heel wat te vinden is in zijn Robbedoeshommage.

 

Hij heeft ook een zekere tijd en vrijheid gekregen van Dupuis om zijn visie uit te werken.

Dat is verdienstelijk van de uitgeverij dat ze dit toelaten voor hun belangrijkste IP.

 

Ik ben er trouwens zeker van dat heel wat van de stripmakers die werken aan de Vlaamse familiestrip ook heel sterk en memorabel auteurswerk kunnen verrichten als ze hiervoor de tijd en de vrijheid krijgen. Maar de invulling en de frequentie van een reeks boven de Belgische taalgrens is nu eenmaal anders, dat is zo gegroeid.

Dat is ook wat Merho als de Vloek van Vandersteen omschrijft.

 

 

Link naar reactie
1 uur terug, cinco zei:

Het feit dat die lof er is geeft toch duidelijk te kennen dat er wel degelijk heel wat te vinden is in zijn Robbedoeshommage.

 

Ja, hij schrijft best wel leuke scenario's. Zijn Jules is behoorlijk grappig. En zijn Dagboek van een fantast was eens iets helemaal anders. Het is begrijpelijk dat Dupuis op basis daarvan meer wou.

Maar Hoop in bange dagen vond ik dus niet zo boeiend om te lezen. Na twee delen had ik geen zin meer om de rest nog te kopen. t is dat ik deel 3 zag liggen aan 2,5 €. Anders had ik dat wellicht aan me voorbij laten gaan.

Link naar reactie
3 uren geleden, TDPB zei:

 

Maar Hoop in bange dagen vond ik dus niet zo boeiend om te lezen. Na twee delen had ik geen zin meer om de rest nog te kopen. t is dat ik deel 3 zag liggen aan 2,5 €. Anders had ik dat wellicht aan me voorbij laten gaan.

 

Maar Hoop in bange dagen is bedoeld om de situatie tijdens WOII te beschrijven.

Link naar reactie

Nou, een soap heeft niét de bedoeling om je het een en ander duidelijk te maken. Het is alleen maar bedoeld om je zo lang mogelijk te laten kijken.

De kwestie is ook niet dat er in een soap veel personages zijn. De kwestie is dat er een nieuwe verhaallijn begint voor de oude is afgewerkt, zodat als de oude wordt beëindigd, je toch de volgende aflevering wil zien omdat er weer een nieuwe verhaallijn bezig is.

Maar verder is het vooral een kwestie van allerlei gebeurtenissen over de personages te laten spoelen die al of niet realistisch zijn, maar doorgaans meer realistisch lijken dan ze zijn.

Realisme was voor Hoop in bange dagen wél belangrijk: zo is oorlog.

Link naar reactie

Ik: Schrijf een besperking over de albums van de stripreeks "Hoop in bange dagen" van Robbedoes en Kwabbernoot.

 

Quote

Chat GPT:
Een beperking van de albums in de stripreeks "Hoop in bange dagen" van Robbedoes en Kwabbernoot zou kunnen zijn dat de verhalen vaak sterk zijn gericht op de politieke en sociale context van de tijd waarin ze zijn geschreven en gepubliceerd. Hierdoor kunnen sommige aspecten van de verhalen minder relevant of begrijpelijk zijn voor lezers die niet bekend zijn met de specifieke historische gebeurtenissen en culturele achtergronden van de periode waarin de strips zijn gemaakt. Dit kan het leesplezier en de toegankelijkheid van de strips beperken voor lezers die minder vertrouwd zijn met de geschiedenis en cultuur van de tijd waarin de verhalen zijn geschreven.

 

Link naar reactie

Niet helemaal tevreden met het bovenstaande, vroeg ik:

Schrijf een artikel over de albums van de stripreeks "Hoop in bange dagen" van Robbedoes en Kwabbernoot.


 

Quote

 

Chat GPT:


"Hoop in bange dagen" is een stripreeks die de avonturen volgt van de iconische personages Robbedoes en Kwabbernoot. De stripreeks is geschreven en getekend door verschillende kunstenaars en heeft in totaal vijf albums.

 

Het eerste album in de reeks, "De hoorn van de neushoorn", werd uitgebracht in 2016 en werd geschreven door Fabien Vehlmann en getekend door Yoann. Het verhaal begint met Robbedoes en Kwabbernoot die op zoek zijn naar de legendarische hoorn van een neushoorn in Afrika. Tijdens hun reis ontmoeten ze een jonge avonturier genaamd Pablos, en samen proberen ze de hoorn te vinden en te voorkomen dat deze in de verkeerde handen valt. Dit album bevat veel actie en humor, en Yoann's tekenstijl brengt de personages en locaties tot leven.

 

Het tweede album, "De wet van de orde", werd uitgebracht in 2018 en geschreven door Fabien Vehlmann en getekend door Bertrand Gatignol. In dit verhaal onderzoeken Robbedoes en Kwabbernoot een reeks vreemde gebeurtenissen in Brussel, die uiteindelijk leiden tot de ontdekking van een geheime organisatie die zich bezighoudt met het beïnvloeden van de publieke opinie. Het album is een boeiende thriller, met veel politieke en maatschappelijke thema's, en Gatignol's gedetailleerde tekenstijl brengt de sombere sfeer van de stad tot leven.

 

Het derde album, "Een valse start", werd uitgebracht in 2019 en geschreven door Fabien Vehlmann en getekend door Yoann. Dit album speelt zich af in de jaren 1950 en volgt Robbedoes en Kwabbernoot die betrokken raken bij een internationale autorace. Het album is een hommage aan de klassieke avonturenfilms uit de jaren 1950, met veel actie en spanning, en Yoann's kleurrijke en dynamische tekenstijl brengt de retro-sfeer perfect over.

 

Het vierde album, "Laatste verhalen", werd uitgebracht in 2020 en geschreven door Fabien Vehlmann en getekend door Yoann. Het album bevat drie afzonderlijke verhalen die elk een ander aspect van het karakter van Robbedoes en Kwabbernoot belichten. Het eerste verhaal, "De vergeten stad", volgt het duo terwijl ze op zoek zijn naar een verdwenen stad in de jungle. Het tweede verhaal, "De berg van de ziel", speelt zich af in de Himalaya en gaat over de zoektocht naar persoonlijke vervulling. Het derde verhaal, "De wolf van Cimarron", speelt zich af in het Wilde Westen en draait om de ethische keuzes die de personages moeten maken. Dit album is een verzameling van diverse verhalen die fans van de stripreeks zeker zullen waarderen.

 

Het vijfde en laatste album in de reeks, "De terugkeer van Z", werd uitgebracht in 2021 en geschreven door Fabien Vehlmann en getekend door Yoann. Dit album begint met Robbedoes en Kwabbernoot die zich in een parallel universum bevinden waarin hun avonturen nooit hebben plaatsgevonden. Ze moeten nu hun weg terug vinden naar hun eigen wereld en tegelijkertijd een gevaarlijk complot ontdekken dat het multiversum bedreigt. Het album is een knipoog naar sciencefiction en bevat veel spannende plotwendingen en onverwachte onthullingen. Yoann's tekenstijl is zoals altijd gedetailleerd en levendig.

 

De "Hoop in bange dagen" stripreeks is een aanrader voor fans van Robbedoes en Kwabbernoot, maar ook voor lezers die houden van avontuur, humor en spanning. Elk album is geschreven en getekend door getalenteerde kunstenaars die de personages en verhalen op unieke en interessante manieren tot leven brengen. Hoewel de stripreeks nu is afgerond, blijven de avonturen van Robbedoes en Kwabbernoot altijd tijdloos en inspirerend.

 

 

Geef toe: als ik leuter, leuter ik beter.

Link naar reactie
18 uren geleden, Peter Motte zei:

 De kwestie is dat er een nieuwe verhaallijn begint voor de oude is afgewerkt, zodat als de oude wordt beëindigd, je toch de volgende aflevering wil zien omdat er weer een nieuwe verhaallijn bezig is.
 

 

Awel, dat is nu net mijn punt: bij Hoop in Bange Dagen is dat ook zo.

Link naar reactie

Soaps hebben geen duidelijke finish-lijn, zijn een product waar een grote groep scenaristen aan werken om zoveel mogelijk afleveringen te produceren voor gewoontekijkers die een dagdagelijks tv-schema hebben. In tegenstelling tot andere types van tv-series gaat bijna niemand achteraf deze afleveringen herbekijken en daarom zijn deze ook rechttoe rechtaan gemaakt met simpele verhaalstructuren. Soaps hebben ook beperkte educatieve waarde.

 

Robbedoes door Emile Bravo is de visie van één persoon en vertelt een afgerond verhaal met heel wat gelaagdheid, nuancering en karakterontwikkeling binnen een duidelijke setting waarbij historische elementen met fictie verweven worden, een verhaal dat ook uitnodigt om nieuwe facetten ervan te ontdekken bij een herleesbeurt.

 

afbeelding.png.946a53a5de5168f43687af5f7b2a7e77.pngafbeelding.png.1fdeb2553bb358f4378d770ef81e3a16.png

afbeelding.png.665d9758bd3fd6a3a0c118a93a32acbd.pngafbeelding.png.d9efc6e871b0fdd2c89c2ebd7f638156.png

 

 

Link naar reactie
  • 4 weeks later...
18 uren geleden, Lamme Goedzak zei:

Vandaag die Robbedoesvrienden eens ingebladerd. Ik begon scheel te zien van die bevende lijnen. Ik vond dat zeer storend.

Ik was het niet echt van plan, maar heb het gisteren gekocht omdat het er eigenlijk wel leuk uitzag (en lekker veel pagina's had). Maar het eerste wat me opviel is dat ze die ene slogan op de cover niet vertaald hebben.

 

afbeelding.thumb.png.4d58faf2a9ebd1c40f2b7ae6473bf690.png

Link naar reactie

Zien we daarin de Waalse mythe dat alleen Vlamingen collaboreerden? Want er staan wel enkele in het Nederlandse vertaalde nazistische leuzen op de cover (alhoewel REX een Franstalige partij was), maar dat kan natuurlijk toeval zijn: kent iemand de Franse versie van die voorpagina?

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...