Ga naar inhoud

Robbedoes & Kwabbernoot ( Hoofdreeks / BE Reeks / Robbedoes door ... )


Recommended Posts

Zolang de nevenreeks duidelijk afweek van stijl dan de hoofdreeks was het allemaal vrij duidelijk (het nevenreeks album van Yoann bvb is duidelijk geen hoofdreeksalbum). Maar toen begonnen er in de nevenreeks albums te verschijnen die evengoed in de hoofdreeks zouden passen (die van tarrin bvb) en nu hebben ze in beide reeksen albums in exact dezelfde tekenstijl en sindsdien loopt het allemaal door elkaar heen en ziet de sporadische koper gewoon een nieuw Robbedoes-album in de winkels liggen.

Link naar reactie
23 minuten geleden, TDPB zei:

en ziet de sporadische koper gewoon een nieuw Robbedoes-album in de winkels liggen.

 

Ik betwijfel zelfs of dat casual audience voor Robbedoes nog bestaat. Misschien voor de kleine Robbe.

Samen met de Blauwbloezen,  Bollie & Billie, Game Over en Kid Paddle zijn dat de enige Dupuis-reeksen die in Vlaanderen soms nog door volwassenen en/of kinderen worden opgepikt die niet tot het vaste striplezende publiek behoren. (dat zijn ook de zeldzame Dupuis-reeksen die nog herdrukken in het Nederlands krijgen)

 

Toen de Robbedoezen van Cambré en Legendre niet hun publiek vonden bij de casual lezer was het duidelijk dat het personage niet meer bij de mainstream leeft zoals dat wel nog het geval is voor bijvoorbeeld Asterix of de Vlaamse familiestrips.

En ze hebben nochtans geprobeerd met een campagne à la Amoras. Er werden zelfs BVs ingeschakeld.

 

afbeelding.png.e677c32df2f2db49cac27b7054758137.png

 

afbeelding.png.5785cfb029b1821ef2a5cad031f6a917.png

 

Link naar reactie
2 uren geleden, Peter Motte zei:

Dat de hoofdreeks en de nevenreeks met elkaar verward werden, is blijkbaar ontstaan doordat enkele albums van de aanvankelijke "avontuur door"-nevenreeks populair genoeg bleken te zijn om de auteurs ervan een kans voor de hoofdreeks te geven.

 

En zelfs met verwijzingen ernaar, want die wetenschapper Martin uit "Versteende Reuzen" kwam ook voor in een album van Yoan en Vehlman, met zelfs verwijzingen naar hun avontuur. En het einde van "De Marsupilami is woest" is dan weer gelinkt met Supergroom.

Link naar reactie
4 uren geleden, Werner zei:

Ik ben dat gedoe met die nevenreeksen zat. Ze hadden er gewoon één reeks van moeten maken, met wisselende auteurs. Dat was bij Robbedoes toch altijd zo geweest. Nu ziet een verzamelaar door het bos de bomen niet meer (en om in Excel een tabelletje bij te houden is het helemaal om hoofdpijn van te krijgen...)

Alles staat op Wikipedia.

Link naar reactie

Enfin, in ieder geval razend benieuwd naar een nieuw album met tekenwerk van Janry. 'k Verwacht enkele filmische taferelen, dat zou mooi zijn. Nu afwachten wie de scenarist is, uiteraard hopend op iemand die iets in de geest van Tome kan brengen. Want dat verwacht het publiek waarschijnlijk wel.

Wat me verder nog is opgevallen is in het SSZ artikel:
 

Quote

Tome & Janry maakten de reeks van deel 33 (Virus in 1984) tot deel 46 (Als in een Droom in 1998). Daarna begon het duo met assistent Dan Verlinden al te werken aan Zwendel in Cuba, maar de directie van uitgeverij Dupuis verzocht hun om prioriteit te geven aan een nieuw album van De Kleine Robbe. Zo gezegd, zo gedaan, maar het leidde naar een afscheid van de stripreeks door Tome & Janry. Ook daar gaf Janry recent een uitleg aan:

"Tome en ik waren nogal ontdaan en besloten te stoppen met de serie. Pas later kwam ik erachter dat Dupuis te koop stond. Ze hadden een beter verkopende De Kleine Robbe nodig om in de etalage te zetten."


Dat is iets heel anders dan wat vroeger als reden de ronde deed. Eigenlijk zouden we dus makkelijk nog meerdere Tome & Janry albums gekregen hebben in de aangepaste stijl van Als In Een Droom. Ze waren simpelweg -begrijpelijk ook- in hun gat gebeten door wat uiteindelijk gewoon slechte of gesloten communicatie bleek te zijn. How unfortunate.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
11 uren geleden, esteban² zei:

Enfin, in ieder geval razend benieuwd naar een nieuw album met tekenwerk van Janry. 'k Verwacht enkele filmische taferelen, dat zou mooi zijn. Nu afwachten wie de scenarist is, uiteraard hopend op iemand die iets in de geest van Tome kan brengen. Want dat verwacht het publiek waarschijnlijk wel.

Wat me verder nog is opgevallen is in het SSZ artikel:
 


Dat is iets heel anders dan wat vroeger als reden de ronde deed. Eigenlijk zouden we dus makkelijk nog meerdere Tome & Janry albums gekregen hebben in de aangepaste stijl van Als In Een Droom. Ze waren simpelweg -begrijpelijk ook- in hun gat gebeten door wat uiteindelijk gewoon slechte of gesloten communicatie bleek te zijn. How unfortunate.

Zwendel in Cuba was al terug in de meer vertrouwde stijl van voor Als in een droom.

(Tiens, zou daar een volledig scenario van bestaan?)

(('t is raar dat ze ondertussen Fourniers laatste, onafgewerkte scenario nog niet uit de kast hebben gehaald))

 

Ik hoop dat de fans niet té teleurgesteld gaan zijn in het nieuwe album, want dat het niet het best getekende R&K-album van Janry zal worden kan ik nu al voorspellen.

 

Link naar reactie
44 minuten geleden, TDPB zei:

Ik hoop dat de fans niet té teleurgesteld gaan zijn in het nieuwe album, want dat het niet het best getekende R&K-album van Janry zal worden kan ik nu al voorspellen.

 

 

Kan nog jaren duren.

Dat jaren op voorhand aankondigen van strips, films, games etc. is imo niet echt bevorderlijk voor de desbetreffende industrieën, want tegen dat het zover is, is de hype alweer gaan liggen en is er al anticipatie voor het volgende, waardoor het eigenlijke product vaak een lauwe ontvangst krijgt.

En dan is er ook nog het risico dat een project niet eens gerealiseerd wordt. (zie ook die éénmalige Robbedoesglossy, maar wie weet misschien komt-ie er nog in de pruimentijd)

 

afbeelding.png.9915ae8fbaae950c5f29804569f13dbc.png

Link naar reactie

Vond de dood van Robbedoes echt zeer matig qua verhaal en tekenstijl. Terugkeer van Janry zou ik absoluut toejuichen. 

 

Ik denk ook dat een groot publiek is opgegroeid met deze stijl. Robbedoes had toen een tv serie en meerdere video games in de Janry art stijl. 

 

Helaas is Janry ook niet de jongste meer en kan het nog jaren duren. Kan heel veel gebeuren in de tussentijd.

Link naar reactie
13 minuten geleden, Michie zei:

Ik denk ook dat een groot publiek is opgegroeid met deze stijl. Robbedoes had toen een tv serie en meerdere video games in de Janry art stijl.

 

Hun laatste album is ondertussen wel al 25 jaar oud. Er is véél gebeurd in die tijd. Er zijn ondertussen 37 andere R&K albums verschenen. Er zal dus ook een groot publiek zijn die de stijl van Janry kent als 'die oude strips'.

 

Dat gezegd zijnde: ik ben er ook benieuwder naar dan naar een volgend deel van Schwartz.

Link naar reactie

Hetgeen wat ik wel een beetje heb met dit nieuws. Dit maakt mij nog minder enthousiast voor het aankomende album. Plus het schept een beetje het beeld dat Dupuis zelf niet heel erg veel vertrouwen heeft in  het huidige Robbedoes team.

 

Wellicht dat de verkoopcijfers minder waren dan verwacht 

Link naar reactie
23 minuten geleden, Michie zei:

Hetgeen wat ik wel een beetje heb met dit nieuws. Dit maakt mij nog minder enthousiast voor het aankomende album. Plus het schept een beetje het beeld dat Dupuis zelf niet heel erg veel vertrouwen heeft in  het huidige Robbedoes team.

 

nah, zo mag je het wellicht niet zien. Ze hebben gewoon aan Janry gevraagd of hij nog eens een album wou maken, wellicht in de gedachte dat dat voor de nevenreeks zou zijn. Maar Janry zelf heeft voorgesteld om dat voor de hoofdreeks te doen. Natuurlijke zegt zo'n uitgever dan geen neen.

Link naar reactie
15 uren geleden, TDPB zei:

Zwendel in Cuba was al terug in de meer vertrouwde stijl van voor Als in een droom.

(Tiens, zou daar een volledig scenario van bestaan?)

(('t is raar dat ze ondertussen Fourniers laatste, onafgewerkte scenario nog niet uit de kast hebben gehaald))

 

Ik hoop dat de fans niet té teleurgesteld gaan zijn in het nieuwe album, want dat het niet het best getekende R&K-album van Janry zal worden kan ik nu al voorspellen.

 


Goh, daar kan ik mij toch niet helemaal in vinden. Zonet dat geweldige tekenwerk nog eens bekeken. Dit is, op een paar details na, haast volledig in de aangepaste stijl die we in Als in een Droom zagen. Of in ieder geval duidelijk dichter daarbij dan het voorgaande werk. 't Is alleen een pak minder donker omdat het een heel andere setting is.

 

Mensen zijn mijn gezaag erover vast al beu gehoord, maar ik hoop al 20 jaar dat ze Cuba alsnog verder afwerken. Uit andere reacties heb ik begrepen dat het scenario nog niet helemaal af was. Berichtgeving daarover spreekt elkaar wel eens tegen. Moet lukken om hier alsnog iets van te maken, denk ik dan. Mijn enthousiasme zal dan door 't dak gaan, daarover geen twijfel. ;)

 

Ik ga vaak nog eens naar de pagina's kijken ... smullen!

 

https://spiroureporter.net/2013/05/26/scanlation-sunday-spirou-in-cuba/

 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

En Wikipedia zal die chaos niet ont-chaosiseren.

Overigens ben je bij Wikipedia geweldig afhankelijk van de wil van onbetaalde vrijwilligers om iets bij te houden. En de onbetaalde vrijwilligers worden erg slecht behandeld door het Wikipedia-systeem. Dus geven ze het op.

Link naar reactie
12 uren geleden, esteban² zei:

Uit andere reacties heb ik begrepen dat het scenario nog niet helemaal af was. Berichtgeving daarover spreekt elkaar wel eens tegen. Moet lukken om hier alsnog iets van te maken, denk ik dan. Mijn enthousiasme zal dan door 't dak gaan, daarover geen twijfel. ;)

 

Het ziet er naar uit dat Tome iemand was die zijn scenario's beetje bij beetje inleverde, terwijl de tekenaar aan het werk was (zie ook de laatste Soda).

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Er wordt nogal veel uit de interne keuken van Robbedoesprojecten vrijgegeven in een nieuw SSZ-artikel.

(zie link onderaan)

Ik heb de indruk dat er met de nieuwe uitgeefdirecteur een wat meer traditionele koers gaat gevaren worden.

Er staat bijvoorbeeld letterlijk dat er een project is geschrapt om oudere lezers niet af te schrikken.

 

afbeelding.thumb.png.38f23583a6e7e6219aaeab63325baf6d.png

 

Langs de andere kant hebben ze bij Dupuis dan ook weer wat aanpassingen aan het komende Dany-album gevraagd betreffende de portrettering van Afrikaanse personages. Dat album wordt de voorlaatste Robbedoes door...

En als dan het project van Hardy en Zidrou klaar is, dan sluiten de deuren van de nevenreeks Robbedoes door...

 

Een overzicht van andere onvoltooide projecten en een terugblik op de albums van de nevenreeks staat uitgebreid opgelijst in dit artikel:

https://www.stripspeciaalzaak.be/stripnieuws/nog-tweemaal-robbedoes-door-en-dan-het-afgelopen

 

afbeelding.thumb.png.73515320b7d7564665c628fb5dcc4dfc.png

 

Link naar reactie
Op 24/7/2022 om 10:56, Lestat zei:

 

Yoann en Vehlmann zijn volgens mij zelf met Supergroom begonnen als pauze, en gingen stoppen met de hoofdreeks als Supergroom voldoende aansloeg. Dus ze zijn niet echt weggeloodst.

 

 

Als aanvulling op alle voorgaande speculaties in deze thread staat er nu dit vermeld in bovenstaand artikel:

 

De superheldenachtige spin-off Supergroom door Yoann en Fabien Vehlmann verdween na twee delen, terwijl het auteursduo de hoofdreeks uit handen werd genomen.

 

Op 27/6/2023 om 05:10, esteban² zei:

Janry vastgelegd voor Robbedoes en Kwabbernoot deel 62

afbeelding.thumb.png.7e0c024eb90270de468f5ceb94297893.png
 

 

 

 

Ook wordt er geschreven dat die nieuwe Janry oorspronkelijk bedoeld was voor Robbedoes door...

Hij wou echter alleen voor een Robbedoesalbum toestemmen indien het opgenomen zou worden in de hoofdreeks.

 

Pfwoe... ze kunnen ondertussen een lijvig boek uitbrengen met al de intriges rond het Robbedoespersonage gedurende de afgelopen decennia achter de schermen bij Dupuis.

Link naar reactie

R&K ♀ ? Dat is niet afschrikkend, maar gewoon niet meer herkenbaar.

Beweren dat "oudere Robbedoes-lezers zouden afgeschrikt worden" is gewoon een impliciet vooroordeel over die zogenaamde "oudere lezers". Wie zijn dat trouwens? Mogen we er even op wijzen dat de mei-68'ers tegenwoordig ongeveer 75 jaar zijn? Ik denk niet dat daar nog veel R&K-lezers bij zijn.

En denken ze nu echt dat alleen ouderen op het VLBL stemmen? Je zou er nog van schrikken hoeveel jongeren daar bij zijn.

Als die redactie dat besluit echt nam omdat "oudere Robbedoes-lezers zouden afgeschrikt worden" dan lopen ze daar met veel vooroordelen in hun kop rond.

Maar dat suggereren is natuurlijk gemakkelijker dan toegeven dat ze de reeks zo onherkenbaar hebben gemaakt dat ze de lezer eigenlijk wat dan ook voorschotelen, zodat hij zo vaak moet wennen aan personages die hij meent te kennen, dat hij ook iets totaal anders kan gaan lezen (zoals Malcolm Max, of Simon Hardy, die allebei ook nogal steken onder water geven aan traditionele heldenfiguren).

 

Ook interessant over het stopzetten van een van de projecten:

"De reden: de laatste Robbedoezen verkochten niet meer goed.." Als dat al waar is, natuurlijk, die journalisten zitten soms nogal wat te speculeren.

En waarom verkocht het niet goed? Omdat R&K door het voortdurende gerommel de facto niet meer bestonden? Dat is eigenlijk ook de reden dat ik geen Batmans meer koop, en zelfs Batmans verkoop (niet dat ik er ooit veel had, maar soit, de reden is dezelfde).

Bovendien was er de laatste jaren echt wel een overaanbod aan R&K's en R&K-varianten. Het hield niet op. Maar uiteindelijk hield het wel op.

 

Ook interessant: "Joret had toen 27 geïnkte pagina's klaar, 5 of 6 in potlood en nog eens 46 pagina's die waren voorbereid als storyboardtekeningen. Hij kreeg ervoor betaald"

Hij is dus heel fatsoenlijk behandeld: hij werd betaald voor iets waaraan ze niets konden verdienen. Elon Musk had hem gewoon buitengedonderd. Joret moet dus niet te veel zitten neuten.

 

Link naar reactie
4 minuten geleden, cinco zei:

Ook het recentere Robbedoes bij de Sovjets scoorde en daarom dat er in 2024 een vintage-reeks komt die de sixties-stijl van Franquin moet doen herleven.

 

 

Da's net het album waardoor ik op de reeks was afgeknapt.

Link naar reactie
1 uur terug, cinco zei:

Er wordt nogal veel uit de interne keuken van Robbedoesprojecten vrijgegeven in een nieuw SSZ-artikel.

(zie link onderaan)

Ik heb de indruk dat er met de nieuwe uitgeefdirecteur een wat meer traditionele koers gaat gevaren worden.

Er staat bijvoorbeeld letterlijk dat er een project is geschrapt om oudere lezers niet af te schrikken.

 

afbeelding.thumb.png.38f23583a6e7e6219aaeab63325baf6d.png

 

 

 

 

 

Niemand zit daarop te wachten. Het is gewoon meeliften op een sociale tendens. Eentje waarbij het morele vingertje wordt opgegeheven. Dat valt meestal niet in goede aarde.

 

 

Link naar reactie
58 minuten geleden, Rataplan zei:

Niemand zit daarop te wachten. Het is gewoon meeliften op een sociale tendens. Eentje waarbij het morele vingertje wordt opgegeheven. Dat valt meestal niet in goede aarde.

 

 

 

De nevenreeks gaf mogelijkheid tot wat als...-scenario's dus dat buitenreeks genderswitchen kon daar zijn plaats vinden.

Uiteindelijk vormen fictie en kunst regelmatig een afspiegeling van sociale tendenzen, maar in strips en comics werd (tijdelijke) geslachtswissel ook al gedaan voor die groeiende aandacht rond genderidentificatie doorheen het afgelopen decennium. Dit is bijvoorbeeld een DC-comic van 2006 waar een universum getoond wordt waarin Superman, Batman en Supergirl een ander geslacht hebben.

 

61kqxt2Mb5L._AC_UF10001000_QL80_.thumb.jpg.c7c58fd535ff196328b852d8f0ebeaaf.jpg

 

En Suske en Wiske hebben door een betovering ook al eens met andere geslachtsorganen rondgelopen.

 

9789002257209_front.thumb.jpg.0de7cce03ee89d508e9ff2c19b2f00be.jpg

 

Cambré en Legendre hadden dan weer een Kwabbernoot in travestie voor hun eerste Robbedoes-special.

 

374580.jpg.b1aad97c0fd08d9c43b2eed74b043404.jpg

 

Iets wat je in 1993 ook al bij Sammy had.

 

12388.jpg.6dc8d1c80eb11cb572beb89386debef2.jpg

 

 

Link naar reactie

Toen Tome en Janry  hun personages in 1987 plots in een door maffia-films geïnspireerde New Yorkse gangster-setting dropten, kon je bijvoorbeeld ook stellen dat dit mijlenver afstond van de Robbedoes door Franquin en dat dit niet meer herkenbaar was als een Robbedoes-strip. En toch zijn dit de albums geworden waar een ganse generatie onmiddellijk aan denkt als ze de naam Robbedoes horen. Voor een personage dat reeds zo lang bestaat en dat ruimte laat voor brede interpretatie moet er altijd mogelijkheid zijn om nieuwe wegen te verkennen door creatieve teams.

 

10512.jpg.715fde75bfdfdf9498de3cb87893d759.jpg10518.jpg.4073258ad88e6fd988b9725ac82abed5.jpg

Link naar reactie

'k Had er al over gelezen in 't Frans, wat een pak minder vlot ging. :)

Het genderswap idee vond ik wel tof, waarom niet? Aja, oude mannen natuurlijk. (Of hoor ik daar zelf ook al bij?)

 

Enfin. Het is geen verrassing dat "Robbedoes door" nu eigenlijk vervangen zal worden door die "Robbedoes Klassiek" reeks, wat eveneens een "Robbedoes door" is, maar dan zonder al die vrijheden. Het hing een beetje in de lucht. Ze willen de connectie met "Robbedoes door" duidelijk afkappen en volop voor het nostalgie-gevoel gaan. Misschien niet slecht.

 

Zolang er nog één Janry album komt, ben ik content. ;) Al ben ik sinds enkele reacties op de nieuwe Soda niet helemaal gerust wat het scenario betreft, Tome wist wat hij deed. Fingers crossed!

 

En verder blijf ik vooral balen over het uitblijven van de vertaling voor Le Triomphe de Zorglub. Zwendel op de cover met een tekenstijl die niet al te gek is, dat moet vast beter verkopen dan enkele andere titels uit de "door" reeks.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Het is allemaal te veel kunst en vliegwerk. De uitgever probeert iets in leven te houden wat eigenlijk al een tijd niet echt levensvatbaar is. Al moet je wel altijd alles proberen om door te gaan... maar waar is de grens.
Ik denk dat het tijdperk van het succes van Robbedoes ver achter ons ligt. En al die spin-off en nu weer vintage reeksen. Je merkt gewoon dat ze zoekende zijn en iets proberen te bereiken waar waarschijnlijk weinig interesse in is. Ik moet wel zeggen dat ik die Robbedoes door serie best wel heel leuk vond. Een aantal hele leuke verhalen gelezen. Al kreeg ik de laatste tijd wel het gevoel dat ik er zelf klaar mee was. En blijkbaar heb ik een hele andere smaak want Robbedoes bij de Sovjets vind ik echt geen bal aan. Mijn favorieten zijn ook die van Emile Bravo en de drie van Olivier Schwartz en Yann maar ook Paniek op de Atlantische Oceaan, Kwabbernoot Gaat Trouwen, Pacific Hotel en Robbedoes in Berlijn. De serie wordt mooi afgesloten met een verhaal van Hardy. Ik zal ook het deel van Janry aanschaffen, absoluut. Maar de vintage-reeks laat ik gewoon voor wat het is. Franquin is de meester en Fournier en Tome & Janry lees ik ook nog steeds met plezier. 
Aan alles komt een eind, alleen is accepteren altijd moeilijk. 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...