Ga naar inhoud

Robbedoes & Kwabbernoot ( Hoofdreeks / BE Reeks / Robbedoes door ... )


Recommended Posts

11 uren geleden, Peter Motte zei:

Fournier lijdt een beetje aan oneerlijke concurrentie, doordat Franquin wordt gesteund door de babyboomers, en die zijn gewoon met véél.

 

Fournier was ver voor mijn tijd (Begonnen met lezen toen "Als in een droom" een paar jaar oud was). Albums van Fournier heb ik altijd vermakelijk gevonden maar het niveau van latere Franquin albums miste ik. Ook voelde de T&J albums veel moderner en ze hadden uiteraard meer gemeen met De kleine Robbe. 

 

Kleine Robbe was mijn reden dat ik de normale Robbedoes ben gaan lezen 

Link naar reactie
2 uren geleden, Peter Motte zei:

Ik merk dat je gelukkig kon opkrabbelen.


... zodat ik om de overige titels van T&J kon spurten! ;) Die kregen plots voorrang op al de rest bij 't besteden van mijn spaarpot-centjes. Al volgden ze eerder mondjesmaat. Die titels waren hier nergens te vinden, we moesten hiervoor eens naar "de grote winkels", niet bij de deur dus.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
11 uren geleden, Michie zei:

 

Fournier was ver voor mijn tijd (Begonnen met lezen toen "Als in een droom" een paar jaar oud was). Albums van Fournier heb ik altijd vermakelijk gevonden maar het niveau van latere Franquin albums miste ik. Ook voelde de T&J albums veel moderner en ze hadden uiteraard meer gemeen met De kleine Robbe. 

 

 

Awel, voor de lezers van de jaren 70 en 80 gold voor de albums van Fournier wat voor jou gold voor de albums van T&J: ze voelden veel moderner aan dan die oude albums van Franquin.

Link naar reactie

Ik weet niet in hoeverre die stelling houdbaar is. Volgens mij letten kinderen niet zo erg op "modern" of "verouderd" als we denken.

Waar ze volgens mij wel door worden beïnvloed, is of ze het nog begrijpen.

Het is niet de aan- of afwezigheid van een smartphone die het 'm doet, maar wel dat het personage naar een andere kamer moet lopen om een raar ding tegen zijn oor te houden om met iemand elders te spreken. Ze zullen wel begrijpen wat er gebeurt, maar zo'n bakelieten telefoon is voor hen niet normaal. Het verandert het karakter van het verhaal, het glijdt meer een "fantasy-richting" op. Of dat ook betekent dat ze het weigeren wegens "verouderd", betwijfel ik. Volgens mij is die houding iets die hen en ook ons wordt aangepraat door de reclamecampagnes voor de nieuwe boeken. Het wordt alleen maar een probleem als het verschil té groot wordt. Maar hé, waarom lezen ze dan zelfs in de jaren 1970 de Rode Ridder?

Link naar reactie
6 minuten geleden, TDPB zei:

Awel, voor de lezers van de jaren 70 en 80 gold voor de albums van Fournier wat voor jou gold voor de albums van T&J: ze voelden veel moderner aan dan die oude albums van Franquin.

 

Vond Franquin altijd erg lijken op de albums van T&J. Was nooit heel moeilijk om van Robbedoes in Australië naar een Franquin albums terug te gaan. Voor Fournier vond ik dat toch lastiger 

 

Tempo van Robbedoes was vroeger ook echt bizar:

Quote

 

33. Virus (1984)

34. Avontuur in Australië (1985)

35. Malle Marilyn (1985)

36. De komeet van de tijd (1986)

37. De terugkeer van Z (1986)

38. De jeugd van Robbedoes (1987)

39. Robbedoes in New York (1987)

40. Paniek in Khoudistan (1988)

41. De vallei der bannelingen (1989)

42. Robbedoes in Moskou (1990)

43. Vito Fiasco (1991)

44. De zwarte straal (1993)

45. Luna fatale (1995)

46. Als in een droom (1998)

 

 

Soms maar liefst 2 albums per jaar die allemaal van bijzonder hoog niveau waren. 

Link naar reactie
23 minuten geleden, Peter Motte zei:

Ik weet niet in hoeverre die stelling houdbaar is. Volgens mij letten kinderen niet zo erg op "modern" of "verouderd" als we denken.

Waar ze volgens mij wel door worden beïnvloed, is of ze het nog begrijpen.

Het is niet de aan- of afwezigheid van een smartphone die het 'm doet, maar wel dat het personage naar een andere kamer moet lopen om een raar ding tegen zijn oor te houden om met iemand elders te spreken. Ze zullen wel begrijpen wat er gebeurt, maar zo'n bakelieten telefoon is voor hen niet normaal. Het verandert het karakter van het verhaal, het glijdt meer een "fantasy-richting" op. Of dat ook betekent dat ze het weigeren wegens "verouderd", betwijfel ik. Volgens mij is die houding iets die hen en ook ons wordt aangepraat door de reclamecampagnes voor de nieuwe boeken. Het wordt alleen maar een probleem als het verschil té groot wordt. Maar hé, waarom lezen ze dan zelfs in de jaren 1970 de Rode Ridder?

Okee, dan ga ik nuanceren: voor mij was dat zo.

De tekenstijl was moderner, de kledij van de personages was moderner, de auto's waarmee ze reden... Alles voelde gewoonweg hedendaagser aan.

Waarmee ik niet gezegd wil hebben dat ik daarom oudere albums minder waardeerde of minder leuk vond. Het was gewoon anders. Maar zeker die allereerste albums van R&K voelde voor mij toch echt aan als iets uit een ver verleden. De muffigheid straalde er vanaf.

 

 

Link naar reactie
24 minuten geleden, Michie zei:

Soms maar liefst 2 albums per jaar die allemaal van bijzonder hoog niveau waren. 

 

2 albums per jaar is een zeer normaal en doenbaar tempo. Om een goed scenario te schrijven heb je geen half jaar nodig. En om het te tekenen ook niet.

Reeksen zoals Lucky Luke of Asterix verschenen ook aan dat tempo.

 

De grootste reden dat er van R&K onder Franquin meestal maar één album per jaar verscheen is dat ze anderhalve keer zo dik waren als die albums van T&J. En dat Franquin wekelijks nog een gag moest tekenen van Ton&Tinneke of Guust.

Link naar reactie
1 uur terug, TDPB zei:

Okee, dan ga ik nuanceren: voor mij was dat zo.

De tekenstijl was moderner, de kledij van de personages was moderner, de auto's waarmee ze reden... Alles voelde gewoonweg hedendaagser aan.

Waarmee ik niet gezegd wil hebben dat ik daarom oudere albums minder waardeerde of minder leuk vond. Het was gewoon anders. Maar zeker die allereerste albums van R&K voelde voor mij toch echt aan als iets uit een ver verleden. De muffigheid straalde er vanaf.

 

Ja, maar... hoeveel heeft dat met je eigen leeftijd te maken?

Of, beter gezegd, het tijdsverschil tussen de leeftijd van het boek en je eigen leeftijd?

Zoals ik zei: op een bepaald moment wordt het verschil te groot. Maar wanneer is het te groot? 10 jaar? 20? 30? ... 50?

 

Om het probleem wat te situeren:

1. 4 avonturen van Robbedoes (... en Kwabbernoot) (1950/1966)

2. Er is een tovenaar in Rommelgem (1951)

3. De zwarte hoeden (en 3 verdere avonturen van Robbedoes en Kwabbernoot) (1952)

 

En heeft het ook niet wat te maken met wat je gewoon bent?

Wat als het eerste album dat je leest Er is een tovenaar in Rommelgem is?

Reageer je er dan anders op dan als het Robbedoes en Kwabbernoot in Tokio (2006) is?

Link naar reactie
41 minuten geleden, Peter Motte zei:

En heeft het ook niet wat te maken met wat je gewoon bent?

Wat als het eerste album dat je leest Er is een tovenaar in Rommelgem is?

Reageer je er dan anders op dan als het Robbedoes en Kwabbernoot in Tokio (2006) is?

 

Ik heb de reeks leren kennen in de jaren '90 via de publicatie in Het Belang van Limburg van albums zoals Robbedoes in New York, Paniek in Khoudistan, de Vallei der Bannelingen, Robbedoes in Moskou en Vito Fiasco.

Ik wist dus totaal niet dat er in de reeks ook een professor-type in de vorm van de graaf van Rommelgem voorkwam totdat ik de Zwarte Straal onder ogen kreeg.

Ik wist toen zelfs niet dat de marsupilami in de oudere Robbedoezen voorkwam. Ik dacht dat die figuur alleen in zijn eigen losstaande reeks bestond.

Link naar reactie
7 uren geleden, cinco zei:

 

Je ziet dat het tempo vertraagt in de jaren '90 als de Kleine Robbe erbij komt.

 

afbeelding.png.6dc23c67edb0e197893b4d3c39cbfcb3.png

afbeelding.png.c83034a7beb015e731c7a4ee53f27404.pngafbeelding.thumb.png.4ac21f16c08f205426815c58ad6fca54.png

 

Indrukwekkend hoe hoog het tempo vroeger was. Het vervolg op Dood van Robbedoes had ook gewoon dit jaar moeten verschijnen. Mijn interesse is al laag maar in 2024 of 2025 is dat zo goed als weg 

Link naar reactie
45 minuten geleden, Michie zei:

 

Indrukwekkend hoe hoog het tempo vroeger was. Het vervolg op Dood van Robbedoes had ook gewoon dit jaar moeten verschijnen. Mijn interesse is al laag maar in 2024 of 2025 is dat zo goed als weg 

 

Ter vergelijking: beide titels van het tijdreis-tweeluik door T&J kwamen in 1986 uit om te overlappen met de echte komeet van Halley die ons effectief in datzelfde jaar passeerde.

 

36. De komeet van de tijd (1986)

37. De terugkeer van Z (1986)

 

afbeelding.png.aba8f045bda97df2065a0c2d20759f55.png

 

afbeelding.png.a6404d7dca5a993ec16aa0944db9aeb8.png

 

afbeelding.png.8c1afac7c6de7505d7ea987c66bbfa8f.png

Link naar reactie
18 uren geleden, Peter Motte zei:

Wat als het eerste album dat je leest Er is een tovenaar in Rommelgem is?

Dat is grappig want Er is een tovenaar in Rommelgem wàs mijn eerste album van Robbedoes en van Franquin! Kado van een buurmeisje op mijn tiende verjaardag. Bedankt, Saskia! ❤️ Niet veel later kocht ik mijn eerste Guust (R4) en zo ontdekte ik de wereld van Franquin.

In mijn eerste weekbladen Robbedoes stond reeds Tome en Janry en mijn oma had een Robbedoes van Fournier en dus ontdekte ik zo ook de andere auteurs.

De Marsu van Batem las ik voor het eerst in de Vlaamse Panorama.

Link naar reactie

Ik was altijd al lichtjes gefascineerd door de Jijé-Robbedoes verhaaltjes in De Zwarte hoeden, en dan vooral het Kikvorsmannen-verhaal. Die waren veel leuker én beter getekend dan die van Franquin in dat album. (raar ook dat Jijé voor De Kikvorsmannen terugkwam toen Franquin al een tijdje de reeks tekende). Het is jammer dat die twee verhaaltjes jarenlang het enige was wat ik van Jijé's versie kende. (ondertussen heb ik ze allemaal in huis natuurlijk).

 

137781_orig.thumb.jpg.5d87997e1d8de432f21a15a82bdd507c.jpg

 

_jije_spirou_et_fantasio_spirou_et_les_hommes_grenouilles_huberty_breyne_574.thumb.jpg.a0dd560c9ae4327ad2a71b57680d191f.jpg

Link naar reactie

Ik heb de indruk dat ze zochten naar wat het beste resultaat kon opleveren.

Dat geëxperimenteer met die kaders was me ook opgevallen, en had me zelfs verrast.

Het schijnt dat Dupuis later p's met standaardroosters aan zijn tekenaars liet bezorgen, zodat je nertjes 2x 4 rijen vakjes kreeg. Wat Franquin niet kon appreciëren.

Link naar reactie
22 uren geleden, TDPB zei:

 (raar ook dat Jijé voor De Kikvorsmannen terugkwam toen Franquin al een tijdje de reeks tekende). Het is jammer dat die twee verhaaltjes jarenlang het enige was wat ik van Jijé's versie kende. (ondertussen heb ik ze allemaal in huis natuurlijk).

 

Volgens Wikipedia: "Hoewel Franquin al sinds enkele verhalen de tekenaar van Robbedoes en Kwabbernoot was, tekende dus ook voorganger en Franquins leermeester Jijé nog twee verhalen voor de reeks. De reden was eenvoudig: Jijé had zin om nog eens aan de reeks te werken. Het gaf Franquin ook even een rustpauze tussen twee verhalen door. Franquin leverde zelf wel de aankondiging in Spirou voor het verhaal Robbedoes en de kikvorsmensen en voor een bundel 29 van hetzelfde blad deed hij de lettering en tekende hij Robbedoes, Kwabbernoot en Spip bij een covertekening die hoort bij De wereld op zijn kop. Hij was er echter niet gelukkig om dat zijn verhalen en die van Jijé in één stripalbum verschenen. Hij vond het niet goed dat de twee verschillende stijlen en sferen in één album werden opgenomen. Robbedoes en de kikvorsmensen werd uiteindelijk Jijés laatste bijdrage, vanaf dan was Franquin de enige tekenaar."

Link naar reactie
  • 4 weeks later...

Mademoiselle J. heeft haar tweede adem gevonden en zou nu toch verder gaan na het derde album.

Verron en Sente willen haar laten leven tot het einde van de 20ste eeuw.

 

Verron: "Ik sta op het punt om aan deel 4 te beginnen, dat zich afspeelt in de jaren 1950. Als het goed wordt ontvangen door het publiek, willen Yves Sente en ik het leven van Juliette voortzetten tot het einde van de twintigste eeuw..."

 

https://www.stripspeciaalzaak.be/stripnieuws/mademoiselle-j-gaat-verder

 

afbeelding.thumb.png.c4b79d5e6b7e88943dad9893b56656cd.png

Link naar reactie

Bolletje vraagt 35.

https://www.bol.com/nl/nl/p/mademoiselle-j-hc02-ik-zal-nooit-trouwen/9300000014845199/?bltgh=lT9CsROqY-lBJ6pesgRMoQ.2_6.7.ProductPageUrl

 

Prijs bij nl stripwinkels is 20 euro zo te zien maar daar komen verzendkosten nog bij. De meest dichtbijgelegen stripwinkel is 9 euro met de trein.

 

Nederland heeft een vaste prijs voor strips dus goedkoper dan 20 zul je hem niet vinden.

Link naar reactie
12 uren geleden, fantasiooo zei:

image.thumb.png.eeb6b3fd6f16ca75e5ce5ce1c9ef9bc7.png

Yves Sente in Spirou 4458. 

 

De gevaren van tabak zijn al langer bekend dan de jaren 1980. En er dan mee ophouden is voor een voormalige roker behoorlijk laat.

Overigens weet ik heel goed waarom Yves Sente haar laat paffen.

Link naar reactie
Op 18/8/2023 om 14:58, TDPB zei:

Nou, nergens is veel gezegd. Het internet staat vol met negatieve reacties op genderswitches van personages als Doctor Who, James Bond, allerhande superhelden, Ghostbusters, Indiana Jones enz etc... En meestal komen die reacties van iets oudere fans (of zogezegde fans). Zelfs hier op dit forum kan je daar voorbeelden van vinden. 

Ik kan best begrijpen dat een uitgever het risico niet wil lopen op een hele hoop negatieve commentaren en/of een mindere verkoop.

Als de auteur in kwestie zegt dat dat de reden is waarom het project is stopgezet, dan zal dat wel zo zijn zeker?

 

Wat Doctor Who en Ghostbusters betreft was het genderswappen wel het minste probleem. Het was gewoon rotslecht geschreven nonsense. In Doctor Who was de actrice best OK, maar de scenario's erbarmelijk.

Link naar reactie
58 minuten geleden, kurisu74 zei:

 

Wat Doctor Who en Ghostbusters betreft was het genderswappen wel het minste probleem. Het was gewoon rotslecht geschreven nonsense. In Doctor Who was de actrice best OK, maar de scenario's erbarmelijk.

True. Maar de reacties kwamen er al lang voor er ook maar iets van die scenario's te zien was.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...