Ga naar inhoud

Robbedoes & Kwabbernoot ( Hoofdreeks / BE Reeks / Robbedoes door ... )


Recommended Posts

Ik blijf de Robbedoes-albums door Fabrice Tarrin getekend erg goed vinden. Vooral de tekeningen. Zijn tekenstijl lijkt geïnspireerd door Franquin maar er zit ook wat Yann en Conrad in. Zijn inktlijnen zijn zo vloeiend en natuurlijk dat zijn tekeningen en personages mij charmant en levensecht overkomen. Ik blijf het jammer vinden dat Tarrin bij de reeks Violine werd vervangen door een andere tekenaar. Fabrice Tarrin kon het niet meer eens zijn met het scenario, naar het schijnt.

 

tarrin.jpg

Link naar reactie
8 minuten geleden, Ambreville zei:

Een begin met een gebroken hart, en de eerste perma-death binnen Robbedoes.

 

Die keuze verbaasde me trouwens.

 

Spoiler

De dynamiek tussen Rommelgem en Blair was de drijvende kracht in de voorgaande albums en Blair leek me zeker zo belangrijk voor de reeks als Rommelgem.

 

Link naar reactie
34 minuten geleden, cinco zei:

 

Die keuze verbaasde me trouwens.

 

  Verberg inhoud

De dynamiek tussen Rommelgem en Blair was de drijvende kracht in de voorgaande albums en Blair leek me zeker zo belangrijk voor de reeks als Rommelgem.

 

Alle nieuwe nevenpersonages in de Rommelgem-reeks kunnen bijna niet anders dan tijdelijk zijn, aangezien ze niet meer opduiken in de Robbedoes-reeks.

Link naar reactie
28 minuten geleden, TDPB zei:

Alle nieuwe nevenpersonages in de Rommelgem-reeks kunnen bijna niet anders dan tijdelijk zijn, aangezien ze niet meer opduiken in de Robbedoes-reeks.

 

Hangt ervan af hoe snel ze de tijd willen laten vooruitgaan in de reeks.

Voor hetzelfde geld kunnen ze ook gewoon in een bepaalde periode blijven hangen.

 

Link naar reactie

We zien natuurlijk ook nauwelijks iets van het priveleven van de graaf. De graaf zit bovendien lang niet in alle albums waardoor we hooguit een paar weken uit zijn leven gezien hebben. 

 

Al vermoed ik eerder dat al die spinoff reeksen totaal los staan van de hoodreeks. Vrees dat we de dochter van zwendel nooit meer zullen zien

Link naar reactie
4 minuten geleden, Michie zei:

We zien natuurlijk ook nauwelijks iets van het priveleven van de graaf. De graaf zit bovendien lang niet in alle albums waardoor we hooguit een paar weken uit zijn leven gezien hebben.

 

Tuurlijk. Maar moest hij bvb een vrouw hebben of een assistent, dan zou het toch vreemd zijn moesten die nooit in de R&K albums zijn opgedoken.

Link naar reactie
9 minuten geleden, Michie zei:

 

Al vermoed ik eerder dat al die spinoff reeksen totaal los staan van de hoodreeks. Vrees dat we de dochter van zwendel nooit meer zullen zien

 

Al vond ik het wel opmerkelijk dat dit personage in het nieuwe album van de hoofdreeks dezelfde haarkleur en kleur van kleren heeft als de 'dochter' van Zwendel.

 

afbeelding.png.81030b2adb57852c0260e5b8474640f2.png

 

afbeelding.png.5c4049b0d54b73406133b551907bc661.png

Link naar reactie
17 minuten geleden, TDPB zei:

 

Tuurlijk. Maar moest hij bvb een vrouw hebben of een assistent, dan zou het toch vreemd zijn moesten die nooit in de R&K albums zijn opgedoken.

 

Een vrouw had hij niet nodig om voor nageslacht te zorgen.

Zwendel heeft Zandra gemaakt op dezelfde manier als Gargamel de Smurfin heeft gemaakt: kunstmatig.

De Smurfin is een golem, een kleivormig tot leven gewekt mensfiguur. Zandra is de moderne en technologische variant.

 

Elementen van de Zwendelreeks komen eigenlijk wel overeen met de nieuwe tijdlijn die gecreëerd is in album 50 van R&K waar miss Flanner en Robbedoes ervoor gezorgd hebben dat er een versie van Zwendel is ontstaan die succesvoller is geworden en dus minder reden had om een sinistere levensloop te volgen.

 

Link naar reactie
14 uren geleden, esteban² zei:


Deze plaat kende ik nog niet. Dit zou me ook enthousiast maken, spreekt absoluut aan.

De vijftien pagina's/drie verhaaltjes die hij daarvan tekende zijn allemaal hier te vinden. En daarnaast ook nog een hele rits R&K illustraties van zijn hand.

 

Soms wordt het wel heel erg Franquinerig. Tarrin zal ongetwijfeld tevreden geweest zijn met deze pagina:

afbeelding.thumb.png.6a73e8444775a9ea901db262e720aebb.png

Link naar reactie
Op 12/4/2023 om 11:05, cartoonesk zei:

Ik blijf de Robbedoes-albums door Fabrice Tarrin getekend erg goed vinden. Vooral de tekeningen. Zijn tekenstijl lijkt geïnspireerd door Franquin maar er zit ook wat Yann en Conrad in.

 

Tarrin heeft dan ook al Asterix getekend (Het Geheim van de Toverdrank, Asterix en het Middenrijk), en moet zeker niet onderdoen voor Conrad daarin.

Link naar reactie
16 minuten geleden, cinco zei:

Als Wiebeling origineel Zantafio heet, zou het dan niet logischer zijn om hem in het Nederlands Nabberkwoot of zoiets te noemen?

 

afbeelding.png.defdb7cf24840758b8dd7acbf6a17dff.png

Die oude stripvertalingen zijn zelden logisch als het op namen aankomt. Gebruikte Wiebeling het Z symbool ook voor zichzelf?

 

Rare familie overigens waar de ene neef Fantasio heet en de andere Zantafio. Zijn dat achternamen? Da's dan toch wel heel toevallig (akkoord, ik ken een koppel dat Coens en De Coene heet, dus toeval kan, maar dat zijn tenminste namen die wel vaker voorkomen).

Link naar reactie
Op 17/4/2023 om 19:33, TDPB zei:

Die oude stripvertalingen zijn zelden logisch als het op namen aankomt. Gebruikte Wiebeling het Z symbool ook voor zichzelf?

 

Rare familie overigens waar de ene neef Fantasio heet en de andere Zantafio. Zijn dat achternamen? Da's dan toch wel heel toevallig (akkoord, ik ken een koppel dat Coens en De Coene heet, dus toeval kan, maar dat zijn tenminste namen die wel vaker voorkomen).

 

Die Z gebruikt hij voor zijn alias Zantas (zie De Dictator en Paddenstoel en De Schaduw van Z).

 

En het geheel met de voor- en achternamen blijft raar, want Kwabbernoot wordt in de oudste albums wel eens "Piet" genoemd.

Link naar reactie
52 minuten geleden, cinco zei:

Een vertaalfout zou ik dat niet durven noemen. De vertaler zal heus wel geweten hebben wat p'tit bonhomme betekende.

Die Piet zal eerder blijven plakken zijn omwille van een praktische redenen: kwabbernoot is langer dan fantasio. Moeilijker om dat in een tekstballon te krijgen. Soms was het gemakkelijker om er Piet van te maken. Omwille van dezelfde redenen werd Robbedoes soms Rob genoemd.

Link naar reactie
9 minuten geleden, TDPB zei:

Die Piet zal eerder blijven plakken zijn omwille van een praktische redenen: kwabbernoot is langer dan fantasio. Moeilijker om dat in een tekstballon te krijgen. Soms was het gemakkelijker om er Piet van te maken.

 

Die is toch enkel maar in de alleroudste verhalen gebruikt, die naam.

Want ik ben die nooit tegengekomen en ik ben dat hier vorig jaar pas te weten gekomen dat ze Kwabbernoot ooit Piet hebben genoemd.

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
4 uren geleden, cartoonesk zei:

Is dit al vermeld? Er is iemand bezig met een Robbedoes in de "klassieke" stijl van Franquin maar ik vind het persoonlijk meer op Attanasio of Bob Mau lijken. Ik ken de auteurs niet maar het betreft hier de tekenaar Elric Dufau en schrijvers Clément Lemoine en Michaël Baril.

 

 

Yep yep, de vintagecollectie vanaf 2024.

 

https://www.stripspeciaalzaak.be/stripnieuws/nieuwe-robbedoes-albums-vintagecollectie-vanaf-2024

 

afbeelding.thumb.png.0e6b0935718dd5bc3deb1a2441c5043f.png

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...