Ga naar inhoud

Robbedoes & Kwabbernoot ( Hoofdreeks / BE Reeks / Robbedoes door ... )


Recommended Posts

16 uren geleden, Peter Motte zei:

R&K ♀ ? Dat is niet afschrikkend, maar gewoon niet meer herkenbaar.

 

Aangezien er niets seksueels is aan Robbedoes of Kwabbernoot maakt het me eigenlijk niets uit of hun mannelijk dan wel vrouwelijk is. (het is overigens al eerder gebeurd:)

p-035.thumb.jpg.c9120527611ff9c85feb25dad9e24840.jpg

 

Idem voor Kuifje overigens. Moest dat plots gereboot worden met een kuifje die vrouwelijk blijkt te zijn: whatever. Dat zou verder toch niets aan het personage veranderen.

Zelfs hun namen zijn geslachtsloos.

Link naar reactie

Gelieve die speculaties dan even aan te duiden.

Bv.

Als die redactie dat besluit echt nam omdat "oudere Robbedoes-lezers zouden afgeschrikt worden" dan lopen ze daar met veel vooroordelen in hun kop rond.

 

is géén speculatie, wegens "ALS die redactie..."

Ik heb niet gezegd dat ze daarom dat besluit namen.

 

Bv.

"R&K ♀ ? Dat is niet afschrikkend, maar gewoon niet meer herkenbaar."

 

Dat is ook geen speculatie.

 

Er zit veel in die post dat speculatie lijkt, maar het niet is.

Link naar reactie

Vind het jammer dat de Robbedoes door reeks stopt. Hoofdreeks is al jaren middelmatig met als dieptepunt het meest recente album. Van mij part schrappen ze het vervolg daarop. 

 

Qua recente albums vond ik eigenlijk voornamelijk de Robbedoes bij de Sovjets en de Robbedoes door albums van Schwartz/Yann en Bravo goed. Robbedoes in Berlijn was ook niet verkeerd. Verheug mij op die Robbedoes klassieke reeks. Janry heeft ook potentie 

Link naar reactie
1 uur geleden, Peter Motte zei:

Wat niet wegneemt dat ik erbij blijf dat R&K gewoon lijdt aan overaanbod en dat het idee dat de "oudere lezers" zouden worden "afgeschikt" door een vrouwelijke R&K en een mannelijke Ijzerlijm nergens op slaat.

Nou, nergens is veel gezegd. Het internet staat vol met negatieve reacties op genderswitches van personages als Doctor Who, James Bond, allerhande superhelden, Ghostbusters, Indiana Jones enz etc... En meestal komen die reacties van iets oudere fans (of zogezegde fans). Zelfs hier op dit forum kan je daar voorbeelden van vinden. 

Ik kan best begrijpen dat een uitgever het risico niet wil lopen op een hele hoop negatieve commentaren en/of een mindere verkoop.

Als de auteur in kwestie zegt dat dat de reden is waarom het project is stopgezet, dan zal dat wel zo zijn zeker?

Link naar reactie

Ik zou de reacties op internet op reeksen zoals "Doctor Who, James Bond, allerhande superhelden, Ghostbusters, Indiana Jones" niet te ernstig nemen. Wie reageert zal het wel menen (alhoewel het ook clickbait kan zijn), maar dat zijn hele grote wereldwijd bekende reeksen, en of die paar honderd of duizend reacties op internet dan representatief zijn voor de hele bevolking en fanbase, is niet zeker.

Bovendien haal je ook zaken aan die niet helemaal gelijklopend zijn met stripreeksen: bij strips heb je immers nog altijd de oude albums, terwijl bij tv-reeksen en films je in principe die oude zaken ook nog kunt bekijken, maar je ontloopt het toch veel moeilijker op de normale kanalen ervan, zijnde tv en bioscoop.

Hou je niet van een vrouwelijke Dr. Who? Dan zit je er wel een beetje mee opgescheept.

Hoe je niet van een vrouwelijke R&K? Dan laat je die gewoon staan, en lees je de oudere albums.

Bovendien zijn die tv- en filmreeksen ook veel sterker in de media aanwezig dan stripreeksen.

Je schrijft trouwens ook zelf "(of zogezegde fans)": moet je met die mensen wel rekening houden?

Link naar reactie

Niettemin zal mijn idee altijd blijven dat er een overaanbod kwam (denk bijv. aan de Vlaamse R&K: 4 albums), terwijl tegelijk de hoofdreeks geen herkenbaar karakter meer had.

R&K was verworden tot niet meer dan een merknaam. Het was misschien wel allemaal kwaliteit (op Soupir na), maar het had geen eigenheid meer. En daarin moesten ze dringend eens snoeien, zodat de reeks weer op een stevige bodem rustte.

 

Waar ik bv. niet van hield, was Supergroom. En als ze dat nu stilleggen, komt het misschien omdat er al een hele tijd over "superhero fatigue" wordt gesproken i.v.m. bioscoopfilms.

En als je die vergelijking doortrekt, dan zie ik wegens het succes van de Barbie-film geen reden om een R&K ♀ af te voeren.

Link naar reactie

Ik herinner mij nog goed dat James Rolfe (Angry video game nerd) plotseling een vrouwenhater was omdat hij besloot die Ghostbusters niet te reviewen. Achteraf bleek hij volkomen gelijk te hebben aangezien die vrouwelijke reboot minder grappig is dan een begrafenis. 

 

Laat ze nieuwe personages bedenken ipv Robbedoes en Kwabbernoot, James Bond of andere al bestaande personages vrouw te maken. 

Link naar reactie
8 uren geleden, Peter Motte zei:

 

Je schrijft trouwens ook zelf "(of zogezegde fans)": moet je met die mensen wel rekening houden?

Moeten we feitelijk rekening houden met het groepje klagers bestaande uit My Little Pony-fetisjisten en regenboogtypes met blauw en roze geverfd haar? 

 

Die vraag gaat op in beide richtingen.

Link naar reactie

Ach, zolang het goed gemaakt is heb ik er geen probleem mee al is een genderswitch in een lopende reeks misschien wat veel, dat moet ergens toch een uitleg krijgen.

 

Ik volg YT’s Critical Drinker hier wel in, niets verkeerd met sterke vrouwen in films en strips (een massa B-films hebben dat thema trouwens al sinds de jaren ‘60), maar zorg dan wel voor een goed verhaal. Nu mogen vrouwen geen zwakke kantjes meer hebben, geen zwakke momenten, buitengewoon sterk en slim zijn waardoor je geen evolutie meer hebt in de persoon. Alle mannen zijn de slechteriken en ronduit achterlijk, je kunt er een drinking game van maken.

 

Barbie vond ik dan weer de top, die was super goed. Als er 1 onderwerp is waar je overboord kunt gaan met dat gegeven dan is het Barbie wel, die was zo erover dat het extra grappig werd. Ken is op die manier ook de Geuzenfiguur geworden voor de mannen in films, prachtig. Alles hangt af van het verhaal en hoe je het brengt, bedoeld of onbedoeld.

Link naar reactie

Ter verduidelijking... de genderswitch was bedoeld voor een éénmalig losstaand album in de hommage-reeks.

Dit zou geen invloed gehad hebben op de hoofdreeks.

 

Wat wel voorzien is voor de hoofdreeks is dat Ijzerlijm tijdelijk het heft in handen neemt nu de personages veronderstellen dat Robbedoes in album 56 verdronken is.

 

afbeelding.png.3f4241bd086241bcd48dbf85e4cf954b.png.680615f3fdec8b0fea115830f8e0f23e.png

 

 

Link naar reactie

Als parodie is alles geoorloofd, voor de rest moet je met je fikken van andermans oorspronkelijk stripkarakter

afblijven, en dan doel ik inderdaad op het zogenaamde genderswitch.

Verzin gewoon zelf wat, en geef het uit, verzorg de promotie, en schreeuw het van de daken, de doelgroep pikt

dit dan vanzelf op, in het parallel universum is alles mogelijk.

Emile Bravo's interpretatie van Robbedoes is van eenzame klasse, vernieuwend en tegelijkertijd vertrouwd.

 

 

Link naar reactie
3 uren geleden, Bonte zei:

Ach, zolang het goed gemaakt is heb ik er geen probleem mee al is een genderswitch in een lopende reeks misschien wat veel, dat moet ergens toch een uitleg krijgen.

 

Ik volg YT’s Critical Drinker hier wel in, niets verkeerd met sterke vrouwen in films en strips (een massa B-films hebben dat thema trouwens al sinds de jaren ‘60), maar zorg dan wel voor een goed verhaal. Nu mogen vrouwen geen zwakke kantjes meer hebben, geen zwakke momenten, buitengewoon sterk en slim zijn waardoor je geen evolutie meer hebt in de persoon. Alle mannen zijn de slechteriken en ronduit achterlijk, je kunt er een drinking game van maken.

 

Peach uit de nieuwe Mario film is een goed voorbeeld. Heeft letterlijk nul flaws waardoor ze veel van haar persoonlijkheid verliest. 

Link naar reactie

Volgens mij hebben ze het gewoon uit de hand laten lopen en hield niemand het overzicht bij.

 

Ik denk dat het op zich een goed idee was om de reeks "Robbedoes door..." op te starten, maar ze hadden het beter moeten bewaken en de hoofdreeks ook voorrang moeten laten geven. Ze hadden ook nooit mogen beginnen met subreeksen in die subreeks te doen, en dan nog de hele nevenseries starten. Zoals zovelen al zeiden: dan is het onduidelijk geworden.

 

Bij Suske en Wiske bewaren ze dat overzicht wel: er zijn aparte reeksen en "Suske en Wiske door..." maar dat is allemaal goed omkaderd en duidelijk. En de hoofdreeks is de essentie.

Link naar reactie

Ik ben het grotendeels met Lestat eens. In het begin was ik zelfs erg enthousiast over die Rdoor...-reeks. Maar het is inderdaad allemaal heel verwarrend geworden met nevenreeksen in nevenreeksen en nevenreeks van de hoofdreeks etc. Ik hoop wel dat de reeks Zwendel en Rommelgem er niet het slachtoffer van worden, maar in die neven-Robbedoes-reeksen mogen ze wel eens wieden.

 

Ik denk dat een van de problemen is dat het potentiële publiek van de reeksen vooral moet worden gezocht onder de lezers van de R-reeks, en zij kunnen dat niet allemaal blijven dragen. Volgens mij winnen ze met die reeksen niet veel lezers die R&K nog niet kennen of nog niet lezen. En dan is het potentiële publiek natuurlijk al erg snel beperkt.

Link naar reactie

Suske en Wiske zou ik nu geen duidelijke reeks durven noemen. 🙂

 

Die vele nevenreeksen vind ik geen probleem zolang ze de hoofdreeks maar behouden en daar schort het wel aan bij Robbedoes, die verschijnen erg onregelmatig en verschillen onderling zo veel dat het evengoed nevenreeksen zouden kunnen zijn. Dan kun je het evengoed helemaal opgeven en enkel verder doen met nevenreeksen.

Link naar reactie
23 minuten geleden, TDPB zei:

Staat nochtans véél verder af van de oorspronkelijke stripreeks dan een klassiek verhaal waarin de geslachten veranderd zouden zijn.

 

De karakters zijn herkenbaar, de rolverdeling tussen Robbedoes en Kwabbernoot is duidelijk, en het speelt zich

af voor " Er is een tovenaar in Rommelgem", als jong adolescenten in de tweede wereldoorlog weet Emile Bravo

de karaktervorming mooi en natuurlijk weer te geven.

Link naar reactie
26 minuten geleden, Lestat zei:

Bij Suske en Wiske bewaren ze dat overzicht wel: er zijn aparte reeksen en "Suske en Wiske door..." maar dat is allemaal goed omkaderd en duidelijk. En de hoofdreeks is de essentie.

 

Tot er plots een album verscheen van Paul Geerts in de klassieke rode cover layout.

Link naar reactie

Vermoed eigenlijk dat wat met Robbedoes gebeurt (dalende populariteit) onvermijdelijk was. Zelfde zal op ten duur gebeuren met de hedendaagse reeksen die nog wel succesvol zijn. 

 

Steeds minder mensen groeien op met strips als Suske en Wiske. Als 10 jarige zou ik persoonlijk eerder voor een strip kiezen vol actie waarin de hoofdrolspeler een kettingzaag als hoofd heeft . Of een strip waarin de hoofdrolspeler een geheim agent is, "dochter" gedachte kan lezen en de moeder huurmoordenaar. Die strips zijn makkelijk te vinden online (zowel legaal als illegaal) en hebben zoveel merchandise/tv series dat je er makkelijk mee in aanmerking komt. 

 

Voor een Robbedoes moet je echt naar de plaatselijke stripboeken winkel. Op strip markten is de gemiddelde leeftijd niet erg hoopgevend voor de toekomst helaas. 

 

Wellicht dat een Dupuis app waarin je voor een paar euro per maand de gehele catalogus van die uitgever kunt lezen zou helpen. 

Link naar reactie
2 uren geleden, Peter Motte zei:

Ik hoop wel dat de reeks Zwendel en Rommelgem er niet het slachtoffer van worden,

 

Zwendel lijkt mij al lang gedaan. En Rommelgem heeft een personage verloren dat me toch wel redelijk belangrijk voor het DNA van die reeks leek.

 

 

Ik heb me nooit gestoord aan de manier hoe de nevenreeks zich heeft ontplooid.
Als dat nodig is om geen strak keurslijf aan te houden om op die manier bijvoorbeeld een Pacific Palace of een Hoop in Bange Dagen voort te brengen, dan laat ze maar die vrijheid houden zou ik zeggen.

 

Maar goed, het nieuwe management bij Dupuis wil een schone lei en blijkbaar moet die ingevuld worden met verhalen in de stijl van Franquin begin jaren '60, iets waar de man in kwestie ook niet is aan blijven vasthangen doorheen zijn carrière.

 

afbeelding.thumb.png.f942c3e14726ac6351a7f7f94b9300f1.png

Link naar reactie
35 minuten geleden, cinco zei:

Maar goed, het nieuwe management bij Dupuis wil een schone lei en blijkbaar moet die ingevuld worden met verhalen in de stijl van Franquin begin jaren '60, iets waar de man in kwestie ook niet is aan blijven vasthangen doorheen zijn carrière.

 

afbeelding.thumb.png.f942c3e14726ac6351a7f7f94b9300f1.png

 

Van de bijna 60 albums in de reeks zijn er een goeie 13 in bovenstaande stijl getekend. Een kleine minderheid dus.

Link naar reactie
3 minuten geleden, TDPB zei:

 

Van de bijna 60 albums in de reeks zijn er een goeie 13 in bovenstaande stijl getekend. Een kleine minderheid dus.

Klopt maar die worden over het algemeen wel gezien (samen met de T&J albums) als hoogtepunt van de reeks. 

 

De Fournier albums absoluut niet, de Nick & Cauvin albums zeker niet en ondanks dat ik een zwak voor de Munuera albums heb besef ik mij dat ik in de minderheid ben.

 

Er is geen reden om iedere keer te experimenteren. Franquin/Tome & Janry werkte. Sindsdien is de reeks continue zoekende met als dieptepunt het meest recente album. Albums voorafgaande waren ook geen hoogvliegers. 

 

Als andere albums het populairst waren geweest dan had Dupuis uiteraard voor die stijl gekozen. 

Link naar reactie
25 minuten geleden, Michie zei:

met als dieptepunt het meest recente album.

 

Eén van de nieuwe scenaristen gaf aan nooit iets van Robbedoes gelezen te hebben voor die vraag er kwam om aan dat nieuwe album mee te werken.

 

"Als kind heb ik noch de albums noch het tijdschrift gelezen. Daarom heb ik me na de vraag van de uitgeverij ettelijke zaterdagen teruggetrokken in de bibliotheek en de albums in willekeurige volgorde gelezen."

 

Dus het lijkt erop dat de uitgeverij aan de hand van een outsider perspective de hoofdreeks nieuw leven wou inblazen.

Link naar reactie
5 uren geleden, cinco zei:

 

Eén van de nieuwe scenaristen gaf aan nooit iets van Robbedoes gelezen te hebben voor die vraag er kwam om aan dat nieuwe album mee te werken.

 

"Als kind heb ik noch de albums noch het tijdschrift gelezen. Daarom heb ik me na de vraag van de uitgeverij ettelijke zaterdagen teruggetrokken in de bibliotheek en de albums in willekeurige volgorde gelezen."

 

Dus het lijkt erop dat de uitgeverij aan de hand van een outsider perspective de hoofdreeks nieuw leven wou inblazen.

 

Vraag mij soms af wie de keuzes maakt bij Dupuis. 

 

De Robbedoes door reeks bijvoorbeeld is waarschijnlijk het beste wat Robbedoes in de afgelopen jaren heeft voortgebracht. Dat stoppen ze terwijl de hoofdreeks een beetje doelloos is momenteel. 

 

Tuurlijk was lang niet iedere Robbedoes door goed. Dat krankzinnige album was vreemd maar het vorig jaar uitgebrachte oorlogs album was van zeer hoog niveau. 

 

Vraag mij ook af of Janry voor 1 album terugkeert of voor meerdere. 

Link naar reactie
1 uur terug, Kobus zei:

Het zal wel vloeken in de kerk zijn, maar de Robbedoes avonturen van Fournier vind ik nog steeds heel erg leuk. Zeker De Doodsman en Kodo de Tiran/Geld, scmiechten en smokkel. Behoren wel een beetje tot mijn favorieten.
En die van Broca en Cauvin vind ik gewoon niet geslaagd. 

Dat is absoluut niet vloeken in de kerk. Fournier is voor de generatie die geboren is in de jaren 60 of 70 toch heel vaak de Robbedoes tekenaar waarmee het voor hen begon (samen met de toen al oudere Franquin-albums). De Doodsman en Cider voor de sterren zijn hoogtepunten in de reeks.

Link naar reactie
9 uren geleden, TDPB zei:

De Doodsman en Cider voor de sterren zijn hoogtepunten in de reeks.

 

De Doodsman, een album dat ik gekregen had, was destijds mijn kennismaking met Robbedoes & Kwabbernoot. 'k Vond dat best wel goed. Dankzij deze Fournier ben ik op zoek gegaan naar meer. Dat werd R&K in New York, een album dat me omver geblazen heeft.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...