Ga naar inhoud

Robbedoes & Kwabbernoot ( Hoofdreeks / BE Reeks / Robbedoes door ... )


Recommended Posts

2 uren geleden, TDPB zei:

 

Ik vind het bizar dat alle personages oogbollen hebben en Robbedoes als enige stippen heeft.
Het is een keuze dat ik mezelf ook wel zou zien maken maar bij het lezen van de pagina's vond ik het toch storend.
In de weinige kaders waar Robbedoes wel oogwit heeft (als hij schrikt) vind ik het design van het personage veel leuker.

Link naar reactie
Op 7/6/2022 om 19:10, feli zei:

 

Ik vind het bizar dat alle personages oogbollen hebben en Robbedoes als enige stippen heeft.
Het is een keuze dat ik mezelf ook wel zou zien maken maar bij het lezen van de pagina's vond ik het toch storend.
In de weinige kaders waar Robbedoes wel oogwit heeft (als hij schrikt) vind ik het design van het personage veel leuker.

 

Werd dat niet meestal zo toegepast?

Kwabbernoot is nu eenmaal een zenuwlijer, dus zijn ogen staan vaker wijd opengesperd.

Robbedoes is dan weer meer beheerst.

 

 

afbeelding.png.93d33ca168da5016a28de8d9c39c0505.png

 

 

Link naar reactie
10 minuten geleden, TDPB zei:

Beide manieren van ogen tekenen werden doorheen de reeks voor beide personages gebruikt. Sommige tekenaars wisselden af. Er zit weinig logica in.

 

Het is allemaal de schuld van Guust dat Kwabbie zo opgefokt is geraakt en zijn oogwit zo prominent aanwezig is.

 

afbeelding.thumb.png.10c6a78433960c16d9d3b6f595021e15.png

 

Al doen onophoudbare stresssituaties in gezelschap van Robbedoes natuurlijk ook geen goed aan de verwachte levensduur van onze eeuwige sidekick.

 

afbeelding.thumb.png.51254ff36d60b44dc407aac13bedf92f.png

Link naar reactie

Er is een Robbedoes-avontuur dat vaak over het hoofd wordt gezien : De Robinsons van het spoor. Dat is een tekstverhaal geschreven door Delporte met illustraties van Franquin en Jidéhem. Guust speelt er ook een rol in. Je doet er langer over dan een gemiddeld stripboek maar het is de moeite van het lezen waard! De tekst van Delporte is even spannend als grappig. Dit is de recentste uitgave :

 

de-robinsons-van-het-spoor.jpg

Link naar reactie
17 uren geleden, cinco zei:

 

Werd dat niet meestal zo toegepast?

Kwabbernoot is nu eenmaal een zenuwlijer, dus zijn ogen staan vaker wijd opengesperd.

Robbedoes is dan weer meer beheerst.

 

afbeelding.png.76c79448eda4ba94e08e365b53f23a24.png

 

 

 

 

Ik heb al mijn Tom en Janry albums uit de kast moeten halen om te zien dat dit inderdaad ook zo was bij hen. (*facepalm)
Alleen was me dat nooit opgevallen of stoorde het niet zoveel als bij Broca.

 

Link naar reactie
1 uur terug, hemweg zei:

Dat zie je wel vaker in stripland. Blake en Mortimer wonen op het zelfde adres en Baard en Kale delen een slaapkamer.

Ik zie Blake en Mortimer niet in hun bloten de badkamer delen. Baard en Kale wel, die delen wellicht zelfs hun vrouwen.

Link naar reactie
1 uur terug, TDPB zei:

Mijn tweede gedacht is: ze zijn wel heel familiair bij elkaar.

 

Vind ik eerlijk gezegd ook wel.

Ik ken R&K van de strips van Jijé en Franquin, dus van heel vroeg spul.

En toen woonden ze niét bij elkaar.

R had toen trouwens wel eens bedenkingen over K.

Link naar reactie
15 minuten geleden, Peter Motte zei:

 

Vind ik eerlijk gezegd ook wel.

Ik ken R&K van de strips van Jijé en Franquin, dus van heel vroeg spul.

En toen woonden ze niét bij elkaar.

R had toen trouwens wel eens bedenkingen over K.

Die tijd ligt natuurlijk al héél ver achter ons. Ondertussen wonen ze al 70 jaar samen (met af en toe eens periodes dat ze uit elkaar waren).

Link naar reactie
1 uur terug, esteban² zei:

Het is wachten op een "R&K door" waarin ze een koppel zijn of elkaar nog wat liever gaan zien.  Wie durft?  Ralf König misschien? Dat zie ik volledig zitten. :)  Buiten reeks kan en mag zowat alles wat mij betreft. 

 

Binnen reeks blijkbaar ook. :P

 

afbeelding.thumb.png.b271ad06e57ff6841b4bb089ebd16767.png

 

veel torso-naaktheid zo te zien.

 

afbeelding.thumb.png.bcacfd7ea1464884257289e837322d9e.png

 

En let op het handjes-houden. ;)

 

afbeelding.thumb.png.5066bae7364efd127f15c9ae2ddaa294.png

 

 

Link naar reactie
1 uur terug, cinco zei:

Ook wat beelden van de komende Mademoiselle J.

Elk nieuw deel toont een andere periode in haar leven. Dus na 1929 en 1938 zijn we nu toe aan 1948.

En haar nieuwe vriendin is al een even gepassioneerd rookster als zijzelf.

( @Peter Motte ik weet dat je fan bent van deze rokende heldin ;) )

 

 

Ik wou dan ook vragen of er ook aandacht wordt besteed aan de periode waarin ze overlijdt door kanker aan de ademhalingswegen. Dat is in zes maanden gepiept.

 

Overigens beschouw ik rokende vrouwen als een valse vorm van vrouwen-emancipatie. Zoals de neiging in actiefilms om vrouwen mannennamen te geven.

Link naar reactie
Op 8/6/2022 om 09:58, cartoonesk zei:

Er is een Robbedoes-avontuur dat vaak over het hoofd wordt gezien : De Robinsons van het spoor. Dat is een tekstverhaal geschreven door Delporte met illustraties van Franquin en Jidéhem. Guust speelt er ook een rol in. Je doet er langer over dan een gemiddeld stripboek maar het is de moeite van het lezen waard! De tekst van Delporte is even spannend als grappig. Dit is de recentste uitgave :

 

de-robinsons-van-het-spoor.jpg

 

Beetje jammer dat het daarbij zowat gebleven is, want er bestaan meerdere zulke verhalen. In enkele verzamelalbums van de jaren '70 heb je zo verhalen van Robbedoes door Fournier. Dat mogen ze wat mij betreft ook eens bundelen.

 

En ook die eerder genoemde onuitgegeven verhalen van Broca, en nog die van Jijé die enkel in het Frans bestaan. Nog wat uitgeefwerk voor Robbedoes!

Link naar reactie
1 uur terug, Lestat zei:

 

Beetje jammer dat het daarbij zowat gebleven is, want er bestaan meerdere zulke verhalen. In enkele verzamelalbums van de jaren '70 heb je zo verhalen van Robbedoes door Fournier. Dat mogen ze wat mij betreft ook eens bundelen.

 

En ook die eerder genoemde onuitgegeven verhalen van Broca, en nog die van Jijé die enkel in het Frans bestaan. Nog wat uitgeefwerk voor Robbedoes!

De meeste van die verhalen zijn gebundeld in de Hors-serie reeks. Helaas zijn de recentste niet vertaald in het Nederlands.

 

afbeelding.png.5287e2c900b954d6eb7635cf92c76dd3.pngafbeelding.png.52653ef2230b3bf2fc24b7f913ef4520.png

Link naar reactie

Toen Broca & Cauvin de R&K's maakten, heb ik ooit een tamelijk lange brief naar de redactie gestuurd (gepubliceerd in de brievenrubriek), waarvan de conclusie was dat het werk wel goed was, maar niet geschikt voor R&K wegens op te jonge lezers gericht. R&K was daarvoor altijd op een iets ouder publiek gericht.

Uiteindelijk kregen T&J de reeks.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Mooi toch, dat einde in het laatste album van Emile Bravo.

België is bevrijd en op de laatste pagina's vertrekken Robbedoes en Kwabbernoot op fietstocht om van een welverdiende rust te genieten, een fietstocht richting een dorpje genaamd... Rommelgem.

 

afbeelding.thumb.png.f3866242eddb2445bfa1811f05f502d9.png

 

En zo sluit dit einde naadloos aan bij het begin van Franquins er is een tovenaar in Rommelgem.

 

afbeelding.thumb.png.40e7369e50b2a47e9dd729a312ba9a4d.png

Link naar reactie
23 minutes ago, cinco said:

Mooi toch, dat einde in het laatste album van Emile Bravo.

België is bevrijd en op de laatste pagina's vertrekken Robbedoes en Kwabbernoot op fietstocht om van een welverdiende rust te genieten, een fietstocht richting een dorpje genaamd... Rommelgem.

 

afbeelding.thumb.png.f3866242eddb2445bfa1811f05f502d9.png

 

En zo sluit dit einde naadloos aan bij het begin van Franquins er is een tovenaar in Rommelgem.

 

afbeelding.thumb.png.40e7369e50b2a47e9dd729a312ba9a4d.png

Yep. In De Morgen legt hij het uitvoerig uit. https://www.demorgen.be/tv-cultuur/hoop-in-bange-dagen-hoe-deze-stripauteur-het-saaie-jongetje-robbedoes-liet-transformeren-tot-verzetsheld~bdcf5107/

 

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...