Ga naar inhoud

De Kiekeboes


Recommended Posts

16 minuten geleden, esteban² zei:

Ik blijf, zoals van begin af aan, nog steeds geld inzetten op Steve Van Bael.

 

Het zou me verwonderen moest het een reeks van één persoon worden. Iedere grotere Vlaamse stripreeks wordt tegenwoordig door een team van mensen gemaakt.

Maar dat ze Steve als (een) tekenaar zullen houden lijkt vanzelfsprekend.

Link naar reactie
2 minuten geleden, TDPB zei:

 

Het zou me verwonderen moest het een reeks van één persoon worden. Iedere grotere Vlaamse stripreeks wordt tegenwoordig door een team van mensen gemaakt.

Maar dat ze Steve als (een) tekenaar zullen houden lijkt vanzelfsprekend.

 

Als ze het op twee strips per jaar houden is het wel mogelijk om voor één vaste hoofdtekenaar te gaan.

En dat maakt het behouden van visuele continuïteit ook makkelijker.

Link naar reactie
7 minuten geleden, TDPB zei:

 

Het zou me verwonderen moest het een reeks van één persoon worden. Iedere grotere Vlaamse stripreeks wordt tegenwoordig door een team van mensen gemaakt.

Maar dat ze Steve als (een) tekenaar zullen houden lijkt vanzelfsprekend.


Er zal vermoedelijk inderdaad wel een team aan te pas komen, maar het lijkt mij toch dé naam die naar voor zal komen, 't voortouw enzo. Merho was ook eigenlijk al enige tijd een team, ook al was hij de puppet master.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
5 minuten geleden, TDPB zei:

Is er een album van de Kiekeboes waarin ze niet meedoet? Wat ze zit ook nog eens in één van de hommagealbums.

 

Ik meen eens gelezen te hebben ze haar in pakweg drie albums vergeten zijn. Om het zeker te zijn zouden we letterlijk alle albums moeten nakijken vrees ik. D'r lijkt niet direct een lijst te bestaan met haar verschijningen. 

Link naar reactie
3 minutes ago, Gilles said:

 

Ik meen eens gelezen te hebben ze haar in pakweg drie albums vergeten zijn. Om het zeker te zijn zouden we letterlijk alle albums moeten nakijken vrees ik. D'r lijkt niet direct een lijst te bestaan met haar verschijningen. 

Ik las gisteren de integrale uitgave "Plankenkoorts in Amsterdam" (Kiekeboe in Carré & De schat van Mata Hari). In het tweede deel staat ze ergens op het strand. In het eerste deel heb ik ze niet gezien.

Link naar reactie
50 minuten geleden, Gilles zei:

 

Ik meen eens gelezen te hebben ze haar in pakweg drie albums vergeten zijn. Om het zeker te zijn zouden we letterlijk alle albums moeten nakijken vrees ik. D'r lijkt niet direct een lijst te bestaan met haar verschijningen. 

Volgens Wikipedia zou ze ontbreken in album 35, Kiekeboeket. Maar misschien staat ze wel in het herwerkte Kiekeboeket 2.0

Link naar reactie
4 uren geleden, TDPB zei:

Het verwondert me oprecht dat ze nooit een album hebben gemaakt waarin zij de hoofdrol speelt en ze de kiekeboes als cameo tegenkomt.

 

Mweh... ik weet wel dat elke personage zo boeiend kan zijn als de creativiteit van de auteur, maar er lijken me toch interessantere nevenfiguren in de reeks om een gans album aan te wijden.

 

Regelmatig stak Merho haar zelfs al in de eerste of de tweede pagina alsof hij bij een nieuw verhaal zo snel mogelijk deze zelf opgelegde verplichting van zijn lijst wou afvinken.

 

afbeelding.png.d56e2ebabb03789080eaacf083cb6410.pngafbeelding.png.f6d486f6c64b964c333c813ccba59dcc.png

afbeelding.png.c79f10ea02c1a988d3fec23e8d32f458.pngafbeelding.png.15603513aa66233b3aaa96dbf7244bc3.png

afbeelding.png.cfab4115165b16a76a7685914f95bd76.png

 

Link naar reactie
27 minuten geleden, cinco zei:

 

Mweh... ik weet wel dat elke personage zo boeiend kan zijn als de creativiteit van de auteur, maar er lijken me toch interessantere nevenfiguren in de reeks om een gans album aan te wijden.

Ja, maar het gaat me gewoon om het de omkering van het concept. Net zoals Queen ooit een nummer maakte dat bestond uit gitaar-zangsolo-gitaar.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
7 uren geleden, cinco zei:

Dit weekend dat laatste album van Merho gelezen. Hij maakt het zijn opvolgers wel moeilijk door Sapperdeboere van beroep te doen veranderen waardoor de Kiekeboes hun hotlink met de politie verliezen. Want dat was vaak de manier om op de laatste pagina's de antagonisten nog rap-rap gearresteerd te krijgen.

Och, dat is vlug terug veranderd.

Link naar reactie
7 uren geleden, cinco zei:

Dit weekend dat laatste album van Merho gelezen. Hij maakt het zijn opvolgers wel moeilijk door Sapperdeboere van beroep te doen veranderen waardoor de Kiekeboes hun hotlink met de politie verliezen. Want dat was vaak de manier om op de laatste pagina's de antagonisten nog rap-rap gearresteerd te krijgen.

 

Geen probleem hoor, dat is nog eens gebeurd.

 

"Ze kunnen me niet missen bij de politie" doet dan de truc, of "Eens een politieinspecteur, altijd een politieinspecteur.", of iets dergelijks.  .....  Opgelost.😉   

Link naar reactie
1 uur terug, TDPB zei:

Och, dat is vlug terug veranderd.

 

Hij heeft in zijn laatste album nochtans verschillende personages een soort van closure gegeven.

Tomboy is gestopt met prostitutie en haar vader is eindelijk gearresteerd.

En ook Thea Triangl heeft haar issues (iets met haar geheugen) en is voor de eerste keer niet op het laatste nippertje kunnen ontsnappen.

Link naar reactie
11 hours ago, cinco said:

 

Hij heeft in zijn laatste album nochtans verschillende personages een soort van closure gegeven.

Tomboy is gestopt met prostitutie en haar vader is eindelijk gearresteerd.

En ook Thea Triangl heeft haar issues (iets met haar geheugen) en is voor de eerste keer niet op het laatste nippertje kunnen ontsnappen.

 

En Balthazar is eindelijk op het rechte pad en werkt nu bij de Colruyt.

Link naar reactie
34 minuten geleden, TDPB zei:

Veel mensen die stoppen vervallen terug.

Nu ja, veel maakt dat niet uit, want veel verhaallijnen leverde dat beroep van Tomboy toch niet op.

 

Het was meestal om wat ongemakkelijke situaties te creëren doordat alleen Fanny op de hoogte was van haar activiteiten wat soms voor achterdocht zorgde bij Alanis en Jens.

afbeelding.png.b7452fa09dc8621ea5b183efebc2cf99.pngafbeelding.png.e529d1258f27a12d4a89cbd6c299f22c.png

 

afbeelding.png.2edc710793ff20438455461318a4b020.png

afbeelding.png.ef95e138b2111fac2304c4e8a67568b7.png

 

En Alanis had sowieso al een racistische houding ten opzichte van Tomboy omdat ze jaloers was op haar vriendschap met Fanny.

afbeelding.thumb.png.21174c3d7570de784df3a31e9bca5df5.png

afbeelding.png.6a2479163ba678997cb4df249ab29604.png

 

Eigenlijk had je met die vier figuren een soort van jongerensoap binnen de reeks met Tomboy die ongewild de dynamiek tussen Alanis, Fanny en Jens had verstoord.

Link naar reactie
Op 19/9/2023 om 11:45, cinco zei:

Dit weekend dat laatste album van Merho gelezen. Hij maakt het zijn opvolgers wel moeilijk door Sapperdeboere van beroep te doen veranderen waardoor de Kiekeboes hun hotlink met de politie verliezen. Want dat was vaak de manier om op de laatste pagina's de antagonisten nog rap-rap gearresteerd te krijgen.

In album 45 'Een koud kunstje' is Sapperdeboere ook al eens gestopt bij de politie om een eigen restaurant te beginnen. Is dus zeker niets definitiefs.

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Ik heb de 2012-versie van het Edelweissmotief onder handen gekregen.

Daar is ook weer tekst in veranderd.

De laatste pagina geeft aan dat de strip is afgewerkt in 1985 maar op de eerste helft van pagina 15 (de twee stroken die met nummer 25 staan aangegeven) zeggen Fanny en Nopel het volgende:

"Dan krijg ik toch wel een DVD-speler! Al mijn vriendinnen hebben er één op hun kamer!"

"En voor mij een internetaansluiting op het toilet, met geïntegreerde stankbeveiliging!"

 

Duidelijk niet de originele tekst aangezien er in 1985 nog geen sprake was van DVD-spelers en internet.

Weet iemand wat de originele tekst was? (pagina 15 - bovenste helft  / Fanny en Nopel)

 

272196.jpg.cfaf3be9845b54ade8cdc1a58b578b69.jpg479493.jpg.4b8480969b74996140c531c30944df21.jpg

Link naar reactie
19 minuten geleden, cinco zei:

"Dan krijg ik toch wel een DVD-speler! Al mijn vriendinnen hebben er één op hun kamer!"

 

"En voor mij een internetaansluiting op het toilet, met geïntegreerde stankbeveiliging!"

Fanny heeft het over video.

Konstantinopel zegt: "en een home-computer met disc-drive en een printer, zodat ik mijn kennis van basic kan onderhouden."

Link naar reactie
31 minuten geleden, cinco zei:

Doordat ze het bestaan van internet toevoegen in de recentste uitgave van dat album maken ze het onlogisch dat Fanny haar ouders niet kan bereiken als ze in het buitenland bij die sjeik verblijft.

 

ze bellen nog met een vaste lijn en iemand verkoopt encylopediën, dus die aanpassingen zijn sowieso halfslachtig.

Link naar reactie
12 minuten geleden, TDPB zei:

ze bellen nog met een vaste lijn en iemand verkoopt encylopediën, dus die aanpassingen zijn sowieso halfslachtig.

 

 

Ja, ze kunnen die oude verhalen beter in hun tijdsvak laten in plaats van hier en daar bepaalde zinnen inhoudelijk te moderniseren waardoor ze anachronismen creëren.

 

Het feit dat Fanny door die aanpassing een dvd-speler wil in plaats van een video is ondertussen ook alweer achterhaald.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...